اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم در پاسخ به خبرنگار ما:هزینه کسر پارکینگ باید بالافاصله صرف ساخت پارکینگ شود/سالی ۱۰۰ فوتی در تصادفات درون شهری قم

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ در شش سال اخیر به طور میانگین تصادفات درون شهری قم سالانه ۱۰۰ فوتی به جای می گذارد. فوتی ها عمدتا راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قم به مناسبت ۲۶ آذرماه روز ملی حمل ‌ونقل سه شنبه در سالن جلسات رضوان شهرداری مرکزی برگزار شد.

۷۰ درصد بودجه شهرداری در حوزه حمل ونقل و عمران هزینه می شود

در نخستین جلسه پس از تشکیل شورای ششم شهر قم(پس از چهار ماه) رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قم اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری قم در حوزه حمل و نقل و پروژه های عمرانی هزینه می شود.

سید محمد حسین دهناد افزود: ابتدا بررسی روی اسناد بالادستی از جمله سند مطالعاتی جامع (که از سال ۹۷ آغاز شده بود) انجام شد و بیش از ۱۱ هزار پرسشنامه تنظیم شد و طرح جامعی برای ۱۵ سال آینده قم در آن پیش بینی شد.

وی گفت: شهرداری هم طی پنج سال اخیر چشم اندازی را تعریف کرده بود که به عنوان یک سند مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: این دو سند مبنای عملکرد ما در حوزه حمل و نقل و عمران شهر قم شد و طبق آن یک «سند راهبردی جامع شهری» با هشت محور اصلی تهیه کردیم که نقشه راهی برای دوره چهار ساله آتی خواهد بود.

اتوبوسرانی مهمترین محور سند راهبردی جامع شهری قم

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم بیان کرد: محور نخست و مهمترین محور این سند بخش اتوبوسرانی است. ماموریت اول افزایش سهم اتوبوس شهری است. طبق اعلام مرکز آمار کشور و قم در ۱۵ سال گذشته سهم حمل و نقل عمومی رو به کاهش است و کرونا این سهم را کمتر هم کرده است. این در همه کلان شهرها رخ داده است.

وی گفت: تعداد خودروها در شهر در ۱۵ سال اخیر سه برابر و سهم استفاده از خودروهای شخصی دو برابر بیشتر شده و سهم ۱۹ درصدی استفاده مردم از حمل و نقل عمومی به حدود هشت درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: باید اقداماتی جهت جذابیت و جلب اعتماد مردم داشته باشیم. به عنوان مثال حداکثر انتظار مسافر در ایستگاه باید ۱۵ دقیقه باشد.

این مسئول شهر قم افزود: به این منظور در دو ماه اخیر ۴۸ اتوبوس جدید وارد سیستم خدمتگذاری به مردم شد و تعداد و میزان تراکنش کارت بلیت ها را هم رصد می کنیم تا میزان رضایت مردم را متوجه شویم.

پرداختی راننده های اتوبوس بر اساس عملکرد خوب آنان افزایش می یابد

وی گفت: تا پیش از این شرکت ها با سازمان اتوبوسرانی قرارداد می بستند و طبق آن حقوق ماهانه ای به راننده ها پرداخت می شد اما در قرارداد جدید پرداخت ها براساس عملکرد راننده ها صورت می گیرد. به دنبال ایجاد نرم افزارهایی هستیم که شهروندان مانند تاکسی های اینترنتی به راننده ها امتیاز بدهند.

سالی ۱۰۰ فوتی در تصادفات درون شهری قم

وی افزود: محور دوم سند راهبردی به بحث ایمنی اختصاص دارد. در شش سال اخیر به طور میانگین تصادفات درون شهری قم سالانه ۱۰۰ فوتی به جای می گذارد. فوتی ها عمدتا راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند. دراین راستا مقرر شده تا تخلفات سرعت غیرمجاز و فاصله طولی غیرمجاز کنترل شود.

طول ۷۰ درصد سفرهای درون شهری قم کمتر از سه کیلومتر است

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم ادامه داد: محور سوم این سند به سفرهای کمتر از یک کیلومتر اختصاص دارد که قصد داریم با ایجاد تسهیلات مناسب برای پیاده روی و دوچرخه سواری شرایط را تسهیل کنیم. در اولویت بعدی حتی برای سفرهای کمتر از سه کیلومتر هم شرایط فراهم می شود. طول ۷۰ درصد سفرهای درون شهری قم کمتر از سه کیلومتر است که ایجاد پیاده روهای جذاب در دستور کار است.

وی گفت: محور و اولویت چهارم مورد توجه در این سند موتورسیکلت سوارها هستند که باید برای کاهش سوانح موتوری محورهایی را تعریف کنیم.

وی اظهارکرد: محور پنجم به بحث پارکینگ اختصاص دارد که به دلیل نبود آن، پارک دوبل انجام می شود و مشکلات تردد را بوجود می آورد. لذا ۳۸۰ زون(مطالعه موردی) جهت کمبود فضای پارک برای شهر قم مشخص شده تا از مشکلات کاسته شود.

دهناد گفت: محور ششم دوام زیرساخت ها است که به عنوان مثال خط کشی معابر با تضمین کیفیت رنگ سه ساله و دوام روسازی ها انجام شده است و از سال آینده بودجه آسفالت معابر براساس اولویت و متناسب با سطح خرابی ها انجام می شود.

وی ادامه داد: محور هفتم این سند به آلودگی هوا اختصاص دارد. سال ۹۸ شش روز مدارس قم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد که یکی از منابع آلودگی هوا وسایل نقلیه است که در این سند به آن پرداخته شده است.

وی گفت: محور هشتم استفاده بهینه از شبکه معابر موجود است. درحال طراحی نرم افزارهایی هستیم و آموزش مسائل ترافیکی و ایجاد پارک های ترافیک در راستای این محور است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم بیان کرد: جمع آوری اطلاعات، تردد شمار و نصب دوربین های پلاک خوان در سطح شهر از دیگر اقدامات بوده است.

وی تاکید کرد: از ابتدا باید به نحوه ساخت و سازها توجه شود زیرا بخش زیادی از بودجه شهرداری برای تملک ها هزینه می شود.

هزینه کسر پارکینگ باید بالافاصله صرف ساخت پارکینگ شود

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه چرا مجتمع های بزرگ پارکینگ مناسب ندارند؟ اظهارداشت: این اشکال به شبکه حمل و نقل قم وارد است که مجتمع های جاذب سفر که مردم زیادی به آنجا رفت و آمد دارند ایجاد می شود اما پاکینگ متناسب و مورد نیاز آن تامین نمی شود و نبود پارکینگ با جریمه جبران می شود.

دهناد افزود: شورا در گذشته لایحه ای داشت که مبالغ دریافتی بابت کسر پارکینگ بلافاصله برای تامین پارکینگ سرمایه گذاری شود که تلاش می کنیم این لایحه عملیاتی شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه پیوست ترافیکی برای ساختمان‌های بلندمرتبه رعایت نمی شود؛ به عنوان مثال چرا ساختمان هشت واحد هست به چهار پارکینگ بسنده میشه وپارکنیگ مجتمع های رفاهی، تجاری و پزشکی برای عموم نیست وسبب ترافیک می شود؟ گفت: برای ما باید اطلاعاتی از نرخ تولید و جذب سفر در ساختمان های تجاری و درمانی بزرگ داشته باشیم اما هم اکنون آمار و اطلاعاتی دراین مورد نداریم.

وی تاکید کرد: باید ابتدا برآوردی از نیازهای پارکینگی قم انجام شود تا تکلیف کنیم که تعداد حداقلی جای پارک در این مجتمع ها ایجاد شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم افزود: در چند سال گذشته لکه های مختلفی تملک شده که در بودجه سال آینده چند پلاک باقی مانده هم تملک می شود.

وی گفت: باید با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی پارکینگ های بیشتری احداث کرد. به دلیل اینکه ایجاد پارکینگ برای سرمایه گذار جذابیت زیادی ندارد باید حمایت ها بیشتر شود.

وی بیان کرد: شورای شهر قم هفته گذشته میزبان مدیران سازمان نظام مهندسی بود و مقرر شد که ضوابط ایجاد پارکینگ از سوی آنان با دقت و حساسیت انجام شود.پایان پیام/۱۱۰

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا