اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

مدیرکل راهداری استان قم در پاسخ به خبرنگار ما:بیشترین تصادفات منجر به فوت در آزادراه قم-تهران/۳۳درصد کاهش تصادفات منجر به فوت در جاده های قم

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در پاسخ به خبرنگار ما اظهارداشت: بیشترین تصادفات منجر به فوت در آزادراه قم-تهران رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ نشست خبری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم به مناسبت ۲۶ آذرماه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور مدیر و معاونان این اداره کل  برگزار شد.

محمد حسن کلهری گفت: نزدیکی به تهران، راه اتصال پایتخت به جنوب کشور و محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور سبب شده که استان قم از یک موقعیت استراتژیک برخوردار شود.

وی تاکید کرد: راه های استان قم حساس و مهم است به غیر از مباحث سیاسی و مذهبی به لحاظ ترددی و ترافیکی خاص و ویژه است و استانی عبوری محسوب می شود و بیش از ۵۰ درصد ترددهای عبوری از قم با پلاک غیربومی انجام می شود.

قم هاب منطقه ای راه های کشور 

وی تصریح کرد:‌ بخش مهمی از ترددهای جاده ای کشور در قم انجام می شود و جزء معدود استان هایی است که با این وسعت کم هشت کرویدور ورودی دارد لذا قم قطب و هاب منطقه ای و به نوعی جعبه تقسیم راه های کشور است.

مدیرکل راهداری استان گفت: استان قم یک هزار و ۸۰۹ کیلومتر جاده شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۵۹ کیلومتر راه روستایی اعم از آسفالته شوسته و خاکی دارد

وی با بیان اینکه تردد بالا سبب خرابی زودهنگام جاده ها می شود، گفت: متاسفانه سرعت خرابی جاده ها با توجه به کمبود اعتبارات راهداری بیشتر از سرعت بازسازی شده است.

وی با تایکد براینکه کمبود اعتبارات راهداری موضوع جدی است، گفت: در تلاش هستیم با ارتباط با نماینده های مجلس شورای اسلامی و مدیران ستادی و استانی و از طریق امانی کمبودها را جهت افزایش ایمنی و حفظ جان مردم جبران کنیم

کلهری با بیان اینکه تعداد و شدت تصادفات در جاده های استان قم بالاست، افزود: سال گذشته ۱۷۱ نفر سر صحنه فوت کردند.

کسب رتبه نخست قم در کاهش تلفات تصادفات جاده ای

۳۳درصد کاهش تصادفات منجر به فوت در جاده های قم

وی با بیان اینکه قم رتبه اول به لحاظ کاهش تلفات در تصادفات را کسب کرده، گفت: در هفت ماه سال جاری ۳۳ و شش دهم درصد کاهش تلفات تصادفات داشتیم که موفقیت بزرگ و مرهون تلاش دستگاه های مربوطه است.

۳۰ نقطه حادثه خیز استان شناسایی شده است

وی گفت: یکی از اقدامات راهداری بررسی، تعیین و اقدام جهت حذف نقاط حادثه خیر است. در این راستا سال ۹۵، ۶۶ نقطه پرتصادف در محورهای استان شناسایی و تا سال ۹۸، ۵۰ مورد آن برطرف شد. هم اکنون هم بیش از ۱۲ هزار تصادف بررسی و ۳۰ نقطه جدید اولویت دار شناسایی و به مرکز اعلام شد تا اعتبارات جذب و جهت اصلاح اقدام شود.

نشست خبری راهداری استان قم

بهسازی جاده ها نقاط حادثه خیز و تصادفات را کم کرد

این مقام مسئول قم به شاخص ترین اقدامات یک سال و هشت ماه اخیر اشاره کرد و گفت: سال گذشته با بهره برداری از چهارخطه محور قدیم سلفچگان-ساوه به طول هشت کیلومتر، سه نقطه حادثه خیز برطرف شد آمار تصادفات آن منطقه بسیار پایین آمد که اگر می خواست هم اکنون اجرا شود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

وی ادامه داد: در سال جاری با بهره برداری از پل روستای خورآباد محور لنگرود به کهک یک نقطه حادثه خیز دیگر هم حذف شد.

وی گفت: پروژه پل باکسی در مقابل روستای راهجرد محور سلفچگان به اراک هم در حال انجام است که بخشی از کار انجام شده و در گام بعد برای آماده سازی راه آنجا اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم بیان کرد:‌ پروژه مهمی که از سال گذشته با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان انجام شد طرح جایگزینی نیوجرسی مفصل بتنی در آزادراه قم-تهران در چهار فاز بود که این پروژه امسال به پایان می رسد.

روشنایی محور سلفچگان-راهجرد تا پایان سال به اتمام می رسد

وی تصریح کرد: یکی از پروژه های تاثیرگذار در ایمنی سال جاری روشنایی محور سلفچگان-راهجرد به طول رفت و برگشت ۳۵ کیلومتر است که تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه آزادراه قم- تهران به دلیل روشنایی مناسب ایمنی و آرامش بیشتری برای رانندگان دارد، گفت: در محورهایی که از روشنایی کافی برخوردار نیست ایمنی جاده کاهش پیدا می کند و با توجه به اینکه ما ملزم به بهسازی آزادراه ها و نقاط حادثه خیز هستیم اما اقدامات مهم برای جاده ها را هم انجام می دهیم.

کلهری گفت: بهسازی رمپ امامزاده جمال نیز از سال گذشته آغاز شد. هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا پایان سال به پایان برسد.

وی افزود: هشت کیلومتر از محور پردیسان روکش شد و چهار کیلومتر آن باقی ماند که با انعقاد قرارداد جدید ۳۰ درصد پروژه انجام شده و تا قبل از سال به اتمام می رسد.

وی اظهارکرد: سال گذشته به دلیل کرونا تردد در بیشتر محورها کاهش داشت اما تردد در محور پردیسان-ورجان به دلیل رفت و آمد به مناطق ییلاقی و کهک به دو برابر رسید و سبب تصادفات بیشتری شد.

این مقام مسئول راهداری استان قم گفت: بازیافت سرد آسفالت راجرد-سلفچگان نیز امسال به اتمام می رسد بهسازی بزرگراه سلفچگان-دلیجان به طول هشت کیلومتر انجام شد.

آزادراه قم-تهران به دلیل ترددهای بالا اولویت اول ما در نگهداری است

وی گفت: آزادراه قم-تهران به دلیل ترددهای بالا اولویت اول ما در نگهداری است لذا بهسازی و روکش بخشی از محور قدیم قم-تهران به طول ۱۴ کیلومتر دردستور کار قرار  گرفت که سال گذشته شش کیلومتر ابتدای آن انجام شد که هنوز روکش نهایی نشده و مقرر شده که روکش آسفالت آن تا شهرک شکوهیه انجام شود.

وی ادامه داد: پروژه دیگر بهسازی محور جعفریه به قم به طول ۲۱ کیلومتر است که امیدورایم با انجام مناقصه در دی ماه کار آغاز شود.

مدیرکل راهداری قم اظهارداشت: محور جعفریه یکی از محورهای پرتصادف استان است لذا آن را به صورت ویژه در نظر گرفتیم و روکش آسفالت این محور را در دستور کار داریم ۲۱ و نیم کیلومتر آن به بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری در ۱۰ مسیر شریانی اصلی کشور طرح ملی پیاده شد که امکانات و ماشین آلات امانی ادارات کل تمام استان ها برای بهسازی ۱۰ محور متمرکز شوند که ما محور قم-جعفریه را پیشنهاد دادیم که در مدت سه ماه بهسازی جاده انجام و شرایط محور بهتر شد.

وی افزود: پروژه قلعه سنگی در محور جعفریه در ایمن سازی مسیر، چهار میلیارد تومان تاکنون هزینه کردیم

کسب رتبه نخست قم در بهسازی راه های روستایی

کلهری گفت: در طرح «ابرار» (اقدام برای راه های اولویت دار روستایی) راه های روستاهای بالای ۲۰ خانوار بهسازی و احداث می شود که قم نخستین استان است که این اقدام را با کیفیت بالا انجام داد.

وی افزود: احداث چهار پل لوله ای در قالب طرح جهادی در محورهای بخشی از روستاهای استان، بهسازی پلی در بخش قاهان، آسفالت محور روستایی ونارچ به طول یک و نیم کیلومتر و صفرآباد به طول شش کیلومتر انجام شد.

وی بیان کرد: در سال جاری طرح «محرومیت زدایی» برای محورهای روستایی استان اجرا و طبق این طرح برخی جاده ها بهسازی و ایمن سازی می شوند.

***

مدیرکل راهداری استان در بخش حمل و نقل جاده ای وحمل و نقل کالا و مسافر برون شهری نیز اظهارکرد: صدور مجوز تاسیس و بهره برداری از شرکت های حمل و نقل مسافر و کالا و شرکت های بین المللی که فعالیت های برون مرزی دارند، زیرمجموعه اداره کل راهداری است.

وی گفت: در سال جاری ۴۱۲ هزار تن کالا درون استانی حمل شده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است. همچنین سه میلیون و ۶۴۰ هزار تن کالا در بخش برون استانی حمل شده که شش درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: جمع کالایی که از استان خارج شده چهار میلیون و ۵۳ هزار تن و جمع کالاهایی که به استان وارد شده چهار میلیون و ۸۱ هزار تن بوده که دو بخش نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.

کلهری گفت: ۲۲۴ هزار تن کالاهای اساسی و نهاده های دامی توسط ناوگان حمل و نقل کالای قم از بندر امام خوزستان به قم منتقل شد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشت.

در ۹ ماه اخیر یک میلیون نفر از حمل و نقل عمومی برون شهری استفاده کردند

وی در خصوص جابه جایی مسافر برون شهری نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ آذرماه ۸۸ هزار و ۸۵۹ سفر با ناوگان سبک، نیمه سنگین و سنگین قم استفاده کرده اند و حدود یک میلیون مسافر جابه جا شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با کاهش محدودیت ها در سال جاری تعداد سفر ۳۱ و نیم و تعداد مسافر بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: به راننده ها و شرکت های مسافرتی که از کرونا دچار آسیب شده بودند تسهیلاتی اعطا شد و پیگیر بیمه بیکاری هم شدیم که به نتیجه نرسیدیم.

وی گفت: سامانه های هوشمند حمل و نقل و دوربین های نظارت بر خط و مرکز مانیتورینگ اداره کل راهداری ۲۴ ساعته جاده ها را رصد می کنند و تخلف های ثبت شده از دوربین های پلاک خوان و ثبت تخلف سرعت ما جهت اعمال قانون به پلیس راه ارسال می شود.

وی بیان کرد: ۲۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری و دستگاه تردد شمار در تمام محورها داریم و۷۵ دستگاه در محورها نصب شده ویک سیستم ‹توزین در حین حرکت» داریم که اضافه بار و بیش از حد ظرفیت مسافر را به پلیس راه اطلاع می دهد.

کلهری با بیان اینکه به لحاظ سامانه هوشمند یکی از بهترین استان ها هستیم، گفت: در مجموع سامانه هوشمند راهداری ۳۷۱ دستگاه دارد.

وی ادامه داد: راهداری قم به ۱۲۵ دستگاه رد یاب خودرویی نظارتی و امنیتی، ۷۹ دستگاه بی سیم خودرویی و دستی، ۱۰ دستگاه تابلوی پیام متغییر خبری، دو دستگاه تابلوی ترافیک نما، سه دستگاه تابلو هشدار سرعت، سه دستگاه دوربین تردد شمار مجهز است.

سامانه و سایت ۱۴۱ راهداری به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم است

وی بیان کرد: سامانه اطلاع رسانی ۱۴۱ راهداری به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم است و مشکلات و وضعیت راه و جاده ها را به اطلاع مردم می رساند و هموطنان با مراجعه به سایت ۱۴۱.ir نیز می توانند قبل از سفر آخرین تصویر هر جاده را مشاهده کنند.

این مقام مسئول قم در ادامه به هموطنان توصیه کرد: در سفرهای زمستانی حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشند، در هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه خودداری و سرعت مجاز را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین عامل تصادفات ما عامل انسانی و سرعت غیرمجاز است، افزود: هموطنان به منظور کاهش شدت آسیب در تصادفات از کمربند ایمنی در سفرهای برون شهری استفاده کنند.

وی در مورد راه دسترسی به نمایشگاه بین المللی نز گفت: سال گذشته بودجه ای برای این امر اختصاص پیدا کرد و مقرر شد تا درطول شش ماه به اتمام برسد اما مشکلاتی پیش آمد. هم اکنون حدود ۴۴ درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال به پایان می رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: در خصوص چهار خطه شدن محور پردیسان-ورجان استاندار و ما به جد پیگیر هستیم.

وی در مورد نیروی انسانی راهداری قم گفت: راهداری قم ۲۲۰ نیرو دارد که ۱۴۰ نفر در حوزه راهداری فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: با شیوع کرونا ناوگان مسافربری عمومی با رعایت پروتکل ها با ۵۰ درصد ظرفیت مسافر و هم اکنون با ۸۰ درصد حرکت می کنند.

کلهری در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان که در دو سال اخیر حدود ۲۰ بار اتوبوس های قم را رصد کردیم اما هیچ وقت با ظرفیت ۵۰ درصد حرکت نکردند گفت: تخلفات در این زمینه زیاد بوده است. با آنان برخورد شده و یک ناظر مقیم در پایانه ۷۲ تن مستقر هست و به تخلفات رسیدگی می شود.

راه های قم مسبب ۱۰۰ تصادف منجر به فوت شناخته شد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چند درصد تصادفات به راهداری(نقص جاده) اختصاص داشته است؟ اظهارداشت: پلیس سهم تقصیر به عنوان کارشناس اولیه انجام می دهد و سال گذشته راهداری را مقصر ۱۰۰ تصادف دانسته است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد از موارد با اعتراض ما به کارشناسی پلیس، با هیات های سه نفره به بالا برگردانده شد اما در ۱۰ درصد تصادفات، راهداری استان محکوم شد.

وضعیت مطلوب راهداری قم نسبت به استان های دیگر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: وضعیت و امکانات راه استان قم به دلیل اهمیتی که دارد نسبت به استان های دیگر بهتر است و به عنوان مثال ۳۰ دستگاه نمک پاش داریم که با برخی استان های بزرگ برابر است.

۱۳۰ میلیارد بودجه ابلاغی راهداری قم

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه در سال جاری چه میزان اعتبار به راهداری قم اختصاص داده شده است؟ اظهارداشت: ۸۰ میلیارد تومان بودجه ملی و ۵۰ میلیارد تومان بودجه استانی برای راهداری قم ابلاغ شده که شامل موارد مختلف از جمله آسفالت، ابنیه فنی، تجهیزات گارد و نیوجرسی می شود.

قم به لحاظ کیفیت بهترین راه های کشور را دارد

قم ۱۰۰ کیلومتر خرابی جاده با شدت بالا دارد

وی بیان کرد: ایران دارای ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده است که از این میزان ۱۰ هزار کیلومتر خرابی با شدت بالا دارند و در استان قم ۱۰۰ کیلومتر خرابی با شدت بالا وجود دارد.

بیشترین تصادفات منجر به فوت در آزادراه قم-تهران رخ می دهد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم نیز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت در کدام محورها رخ داده است؟ اظهارداشت: بیشترین تلفات و تصادفات در حوزه آزادراه قم-تهران اتفاق می افتد البته این محور چهارمین یا پنچمین محور پرتردد کشور است.

حمید سالاری افزود: محور دوم قم-سلفچگان و سپس کمربندی سمت ۷۲ تن به اراک است که تصادفات و تلفات بالایی دارند و اخیرا با توجه به بهسازی محور ۷۲تن به اراک کمی تلفات کاهش داشته است. سال گذشته آزادراه قم کاشان هم تلفات زیادی داشت.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا