اخبار پوششی و تولیدی قماخبار مهمگزارش تولیدی قم

مینی نمایشگاه قرآن قم افتتاح شد/دوره روحانی با ۴۰ غرفه؛ دوره رئیسی با ۱۰ غرفه

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نمایشگاه قرآن «بر آستان بهشت» پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، دیشب در باغ راه حرم حضرت معصومه سلام الله در بلوار بهار آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه تنها در پنج روز و با ۱۰ غرفه برپا شد در حالی که در دوره روحانی با بیش از ۵۰ غرفه و سال ۹۸ با ۴۰ غرفه با حضور مسئولان کشوری و استانی و با شور و حضور مردم و موسسه های قرآنی برپا می شد.

نمایشگاه کتاب دینی قم سال ۹۶ با حضور ۴۷۴ ناشر ایرانی و خارجی با ۸۰ هزار و۴۵۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب قم با حضور وزیر ارشاد و آیات عظام و مسئولان کشوری و استانی برپا شد اما نسبت به نمایشگاه قرآن در قم کم توجهی شد در صورتی که از دولت آیت الله رئیسی توقع می رفت که نمایشگاه قرآنی بسیار پرشورتر از گذشته داشته باشیم.

مدیرکل ارشاد قم: هزینه بیش از ۱۰ غرفه برای نمایشگاه قرآن نداشتیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که با توجه به وجود ۱۰۰ موسسه در استان قم، از چه تعداد را دعوت کردید؟ اظهارداشت: تعدادی از موسسات نمایشگاه قرآن تهران هستند برخی هم از فضای کرونایی خارج نشدند.

سید موسی حسینی کاشانی در پاسخ به این سوال که چرا از نمایشگاه قرآن امسال استقبال نشده است؟ بیان کرد: برپایی نمایشگاه هزینه می خواهد متقاضی داشتیم اما بیش از ۱۰غرفه نداشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حفظ قرآن با توجه به تاکیدات رهبری مغفول مانده است؟ گفت: حفظ قرآن جزء مصوبات شورای توسعه فعالیت های قرآنی است؛ آماری از تعداد حافظان ندارم اما اسفندماه حدود ۷۰۰ ملیون اعتبار به موسسات قرآنی تزریق شد.

وی گفت: به جای اینکه مردم را با تبلیغات به سمت نمایشگاه قرآن ببریم نمایشگاه را سر راه مردم و در فضای باز قرار دادیم تا نشاط معنوی را میان اجتماع بیاوریم.

در دهه اخیر نسبت به قرآن کم کاری شده است/ مسئولان جبران کنند

معاون امور زائرین استانداری قم هم در پاسخ به این سوال که به نظر شما در دهه اخیر کم کاری در زمینه قرآن کم کاری شده است؟ بله قطعا همین طور است؛ از شتاب حفظ قرآن که در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ داشتیم به شدت کاسته شده است؛ ان شاءالله که آقایان مسئول در دهه ۹۰ جبران کنند.

اعتبارات قرآنی در سال های اخیر بسیار کم بوده

ابوالقاسم مقیمی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که به نظر شما اعتبار قرآنی برای قم مناسب است؟ اظهارداشت: به جهت شرکت در جلسات شورای توسعه قرآنی می گویم که متاسفانه اعتبارات قرآنی در سال های اخیر بسیار کم بوده و بیشتر نقش حمایتی از موسسات را داشته و اعتبار مستقیم که بتوان برنامه های ویژه در سطح شهر ارائه کرد نبوده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سال هاست که مردم قم در ماه رمضان از تلاوت ها و جزء خوانی های بزرگ با حضور اساتید بین المللی که در گذشته در قم اتفاق می افتاد محروم هستند.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که معاونتی برای انجام این اقدامات دارند برنامه ریزی کنند و با کمک دستگاه های مختلف بخصوص سازمان فرهنگی شهرداری برنامه های فرهنگی عمومی را گسترش دهند و در اجرای برنامه و آموزش های قرآنی اهتمام ویژه داشته باشند.

مقیمی در خصوص سهم استانداری در کارهای قرآنی اظهارداشت: استانداری در سیاستگذاری عمومی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تلاش دارد از محل اعتبارات ملی در ردیف های بودجه سهم خوبی را برای قم جذب کند.

وی افزود: پیگیر مصوبات کارگروه ملی زیارت هستیم که اضافه بر اعتبار مصوب اعتباری را برای توسعه فعالیت های فرهنگی و قرآنی فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: هر چقدر دستگاه های فرهنگی از فضاها و مبلمان شهری مطلوب فراهم شده توسط شهرداری استفاده کنند اثرگذاری فعالیت ها و برنامه ها در اذهان عمومی بیشتر خواهد شد و مردم از نزدیک با فعالیت دستگاه ها آشنا می شوند زیرا برخی فعالیت های استانی و ملی در شهر انجام می شود که عموم از آن بی خبر هستند.

نمایشگاه قرآن بر آستان بهشت قم

باغ راه حرم حضرت معصومه مکان مناسب برای برپایی مراسم ها و نمایشگاه هاست

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله هم در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا برنامه های فرهنگی و مهم در میدان شهر برگزار می شود در شهر قم اطراف حرم حضرت معصومه به عنوان میدان و مرکز شهر مکان مناسبی برای برگزاری مراسم ها و نمایشگاه ها است.

برپایی نمایشگاه های قرآنی نیاز ضروری برای نسل جدید است

حجت الاسلام مهدی احمدی افزود: ترویج فرهنگ قرآنی و برپایی نمایشگاه های قرآنی نیاز ضروری برای نسل جدید است.

وی تاکید کرد: نسل جدید برنامه های متنوع و متعدد از رسانه های مختلف دریافت می کنند لذا تکثر در برنامه های قرآنی حسن تام است.

وی گفت: برپایی نمایشگاه ها در حرم حضرت معصومه، مسجد جمکران و بقاع متبرکه و جلسات خانگی که مسائل و مفاهیم قرآنی را با روش های جذاب ارائه دهد به تربیت نسل جدید کمک می کند.

«محافل قرآنی مسجد محور» در قم افزایش می یابد

سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در گفت وگو با ما اظهارکرد: قرآن هویت مسلمانان است و هر چقدر عمل به قرآن بین مردم گسترش پیدا کند وضعیت فرهنگی و اجتماعی بیشتر می شود.

حجت الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد افزود: با برپایی نمایشگاه های قرآنی، قرآن در میان مردم برده می شود پیوند با قرآن باعث رونق مباحث فرهنگی، رشد و تعالی جامعه و بهبود مسائل اخلاقی می شود.

جانمایی و هماهنگی برای برپایی نمایشگاه قرآن و محتوای استیج که شب ها اجرا می شود با شهرداری بوده و در ۲۰ بوستان شهر در ماه رمضان محافل قرآنی برپا است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقدام فرهنگی خاصی از سوی شهرداری دیده نمی شود؟ گفت: کرونا دو سالی محافل ما را از رونق انداخت اما امسال در راستای گسترش و استعدادیابی قرآنی برنامه داریم و قصد داریم «محافل قرآنی مسجد محور» را افزایش می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری بودجه اختصاصی برای قرآن دارد؟ اظهارکرد: بودجه فرهنگی دارد که قرآن، نماز و سایر برنامه ها را شامل می شود.

وی گفت: برپایی دوره های آموزش قرآن در هشت مرکز فرهنگی شهرداری قم رایگان است و شهرداری در مسابقات قرآنی به صورت مشارکتی حضور دارد.

نمایش فیلم موقعیت مهدی هر شب در نمایشگاه قرآن

مدیر نمایشگاه قرآن هم در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: این نمایشگاه یک پک کوچک قرآنی است که آن را در قلب شهر برپا کردیم.

سید مصطفی میرعرب افزود: همچنین نشست تخصصی قرآنی به صورت برنامه زنده لایو اینستاگرام راس ساعت ۲۲ با همکاری مجموعه دنیای کتاب اجرا می شود و اساتید قرآنی در زمینه های قرآنی، روش های نوین آموزش قرآن آسیب های اجتماعی، خانواده عفاف و حجاب و ایثار برگزار می شود.

وی ادامه داد: هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ تلاوت های قرآنی، تواشیح سرود شعر خوانی و از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۴ موسسه عمار به درخواست اداره کل ارشاد نمایش فیلم موقعیت مهدی را پخش می شود.

نمایشگاه قرآن بر آستان بهشت قم

غرفه های نمایشگاه قرآن 

این نمایشگاه دارای غرفه ایثار و شهادت است که در آن محصولات فرهنگی مانند کتاب و دفتر و لباس با طرح شهدا با۴۰ درصد تخفیف عرضه می شود.

غرفه های کودک و معرق با طرح های قرآن و حدیث هم فعال هستند.

غرفه موسسه تدبر در قرآن که از سال ۸۹ شروع به کار کردند کتاب های تدبر در قرآن را در دو سطح عوام مردم و تربیت مربی عرضه می کنند و دوره های رایگان برای خانم ها و آقایان به صورت حضوری و غیرحضوری در تمام کشور برگزار می کنند.

در غرفه عفاف و حجاب هم گیره روسری، ساق دست، مغنعه، روسری و چادر و تکه کلام های قرآنی با نام فال خدا به افراد کم حجاب هدیه داده می شود.

غرفه موسسه نرم افزاری کوثر هم تولیدات چندرسانه ای و قرآن نهج البلاغه اقلام فرهنگی مانند سالنامه های حاج قاسم سلیمانی به همراه ۱۰۰ صفحه زندگی نامه سردار و انواع عطرهای طبیعی نعنا، علف لیمو، پرتقال و یاس عرضه می شود.

در غرفه خوشنویسی هم دو خوشنویس با سابقه قم کتابت آیات و مطالب مذهبی را انجام و به صورت رایگان به بازدیدکننده ها هدیه می دهند.

غرفه تعویض قرآن های فرسوده هم مردم می توانند قرآن های کهنه خود را با قرآن های نو تعویض کنند.

همچنین استهلال آسمان با تلسکوپ برای مردم فراهم است.

این نمایشگاه از ساعت ۱۹ تا ۲۴از چهار تا هشت اردیبهشت ماه برپا است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا