اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

۵۰ برنامه حرم حضرت معصومه در دهه کرامت/آماده همکاری با میراث فرهنگی جهت ثبت جهانی حرم هستیم

آستان بهارستان؛ نشست خبری تشریح برنامه های دهه کرامت در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حضرت معصومه سلام الله برگزار شد.

 تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه انجام می شود

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله اظهارداشت: برنامه دهه کرامت امسال عصر سه شنبه با تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه در صحن علی بن موسی الرضا آغاز می شود.

مهندس هادی محمودنژاد افزود: برنامه ها از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه با حضور تولیت و مدیران استانی در حرم حضرت معصومه برقرار و در روز تولد امام هشتم در مشهد پایان می یابد.

وی ادامه داد: آیین جاروکشی در صحن امام رضا(ع) و سپس خطبه خوانی انجام می شود.

برپایی ۵۰ برنامه کلان در دهه کرامت

وی گفت: در دهه کرامت امسال ۵۰ برنامه کلان پیش بینی شده که با توجه به نامگذاری روز میلاد حضرت معصومه به نام روز دختر از جمله برنامه ها برپایی همایش دختران آفتاب ویژه دختران نوجوان و جوان در ۱۱ خرداد ساعت ۱۷ در شبستان امام خمینی(ره) با حضور تولیت و نماینده حوزه بانوان ریاست جمهوری است.

رئیس ستاد آیین های فاطمی اظهارداشت: اعزام سفیران کریمه به برخی استان های کشور امسال هم انجام می شود و خادمان در برخی استان ها و مکان ها مانند برخی بیمارستان ها حضور می یابند و پرچم حرم بانوی کرامت را می برند و احتمالا این برنامه در برخی کشورها هم اجرا می شود.

خدمتگذاری شش هزار خادم در حرم حضرت معصومه

وی گفت: ۲۷ خدمت در آستان حضرت معصومه سلام الله ارائه می شود و ۱۱ هزار خادم در حرم به خدمترسانی می پرداختند که تعداد آنان با وجود کرونا به شش هزار خادم رسیده است.

مساحت حرم حضرت معصومه بعد از انقلاب به ۱۰ برابر رسیده است

وی در مورد مساحت حرم نیز اظهارداشت: سال ۵۷ مجموع زیربنای حرم حضرت معصومه سلام الله ۱۴ هزار مترمربع بود که امروز به ۱۴۶هزار متر رسیده؛ به این معنا که حدود ۱۰ برابر افزایش فضا ایجاد شده است.

پروژه ملی توسعه شرقی حرم تا اوایل سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود

محمودنژاد در مورد پروژه ملی توسعه شرقی حرم نیز گفت: متولی این پروژه وزارت راه و شهرسازی است و تنها دلیل تاخیر درانجام آن نبود منابع مالی بوده است و تامین منابع باید توسط دولت انجام می شد.

وی افزود: در سفر اخیر رییس جمهور به قم قول تامین اعتبار آن در دو مرحله داده شد و حدود ۱۲۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته است.

وی خبر داد: تامین منابع در خصوص تکمیل پروژه انجام شده و کمتر از ۲۰ درصد پروژه باقی مانده که تا پایان سال جاری و نهایت در اوایل سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله گفت: از درب های چوبی نفیس ایوان آیینه و ۳۰۰ چشمه وضوخانه به زودی رونمایی می شود.

نشست خبری دهه کرامت حرم حضرت معصومه

آماده همکاری با میراث فرهنگی جهت ثبت جهانی حرم هستیم

وی در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان مبنی براینکه برای ثبت جهانی(یونسکو) حرم حضرت معصومه اقدامی شده است؟ گفت: ایوان ایینه و صحن جزء با ارزش ترین مکان های جهان اسلام است اما هیچ درخواستی مبنی بر ثبت جهانی حرم از سوی میراث فرهنگی به ما منعکس نشده است.

وی افزود: مسئولان میراث فرهنگی ۱۰ روز پیش مستنداتی در مورد ثبت جهانی حرم می خواستند که در اختیار آنان قرار دادیم و گفتیم آماده هر اقدام و همکاری در این راستا هستیم.

محمودنژاد در مورد کارگاه هنری حضرت معصومه سلام الله نیز گفت: آثار هنری با استفاده از بخش خصوصی و هنرمندان آستان انجام می شود.

وی گفت: مرمت فوق تخصصی چوب در کارگاه های بیرون از آستان مقدس در حال انجام است و علاقمندان و متخصصان به فعالیت های چوب می توانند از فعالیت های دیدنی هنرمندان دیدن کنند.

ارتباط درست «پدر دختری» از آسیب های اجتماعی می کاهد

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: با همفکری ۳۰ و اندی دستگاه در استان قم شعار«خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» برای امسال انتخاب شد که تهیه محتوای بزرگداشت برعهده مسئولان آستانه است.

حجت‌الاسلام مهدی احمدی افزود: با الهام از بیان موسی بن جعفر علیه السلام که خطاب به حضرت معصومه سلام الله گفتند «فداها ابوها»، پویش فدای دخترم راه اندازی شد.

وی گفت: با توجه به هجمه های فرهنگی که رسانه های غربی به راه انداختند و زن را کالا می پندارند توجه به دختران و هویت و اصالت آنان ضروری است.

وی تاکید کرد: اگر ارتباط عاطفی و ابراز محبت بین پدر و دختر به درستی انجام شود از آسیب های اجتماعی می کاهد و به سلامت جامعه کمک می کند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: شب میلاد حجت الاسلام پناهیان با موضوع جهاد تببین سخنرانی می کنند و شعرخوانی صابر خراسانی در حرم اجرا می شود.

وی افزود: مداحان و سخنرانانی مانند دکتر رفیعی، نریمانی، رسولی، شلبافان و عباس حیدرزاده اظهار ارادت می کنند.

همایش باشکوه دختران آفتاب در حرم حضرت معصومه برپا می شود

وی بیان کرد: همایش دختران آفتاب هر ساله برپا می شد اما امسال ستاد بزرگداشت مقام حضرت معصومه و دختران در وزارت آموزش وپرورش تشکیل و دبیرخانه دائمی به این منظور برپا شد.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله اظهارکرد: امسال با عنایت معاونت زنان ریاست جمهوری و حوزه های علمیه خواهران و مجموعه های مردمی همایش باشکوهی در شبستان امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.

وی گفت: شبکه های یک تا سه قرآن افق سیمای نور رادیو قم رادیو معارف شبکه های ماهواره ای ولابت و هدایت برنامه های حرم را پوشش می دهند.

وی اظهارداشت: برنامه های به تو از دور سلام، سمت خدا، خندوانه، ایوان بهشت، جشن ندای کریمه ویژه ناشنوایان، زیارت اختصاصی برای دختران ضایعه نخایی، برپایی محفل شعر فاطمی در مقبره پروین اعتصامی با حضور شاعران آیینی و برگزاری دوره معصومه شناسی در فضای مجازی از جمله برنامه های این دهه است.

هویت بخشی به بانوان سلامت جامعه را در بردارد

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: هر چه به روز دختر و هویت بخشی به زنان با ایمان بیشتر بپردازیم سلامت جامعه به عنوان مادران آینده تضمین می شود.

وی درادامه به فیلم مستند حضرت معصومه سلام الله به کارگردانی آقای افشار اشاره کرد و گفت: تاین مستند توسط سیما فیلم در دست تهیه است که نگارش آن به اتمام رسیده و فیلم نامه توسط دکتر عابدی بازبینی و رفع اشکال شده و ابتدا انیمیشن آن ساخته می شود.

وی با اشاره به مراسم آستان حضرت معصومه برای زائران خارجی نیز گفت: برنامه ها برای زائران خارجی در شبستان بین المللی حضرت زهرا سلام الله به زبان عربی و اردو برگزار و مراسم های ویژه ای برای آنان برپا می شود.

حرم حضرت معصومه میزبان بیش از ۴۰ هزار توریست غیرمسلمان

این مسئول فرهنگی حرم بانوی کرامت در مورد آمار توریست های خارجی به حرم حضرت معسومه سلام الله نیز گفت: قبل از کرونا ۴۰ هزار توریست غیرمسلمان و تعداد بسیار بیشتری توریست مسلمان داشتیم که مصاحبه ها و کلیپ هایی از آنان تهیه شده که در مجموعه ای از آن رونمایی می شود.

دختران با الگوگیری از حضرت معصومه به خود افتخار کنند

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان حضرت معصومه سلام الله نیز در این نشست اظهارداشت: با توجه به تاکید رهبری برای جهاد تبیین و با توجه به شرایط ویژه معیشتی مردم گسترش خدمت کریمانه ضرورت بیشتری دارد.

حجت الاسلام علی قاسمی افزود: هدف دیگر ما الگوسازی در نشاط سالم معنوی برای برگزاری جشن ها است تا حضرت معصومه را به عنوان الگوی مناسب برای دختران کشور معرفی کنیم و همه دختران به وجود خود افتخار کنند و به نقش واقعی خود توجه کنند.

وی گفت: وحدت میان محبان اهل بیت سلام الله علیها، معرفت افزایی، تسهیل جریان زیارت، خدمت رسانی کریمانه و نوآوری و خلاقیت روشنگری در راستای جهاد تبیبن از دیگر اهداف ما است.

شعار روزهای دهه کرامت

وی به معرفی شعار روزهای دهه کرامت پرداخت و گفت: روز نخست دختر فاطمی نور چشم اهل خانه، روز دوم خانواده تمدن ساز، مطلع عشق و کانون محبت روز سوم قم مقدس، روحانیت آگاه تکیه گاه محرومان روز چهارم امام رضوان الله منادی کرامت و هادی ملت روز پنجم روز امامزادگان علیم السلام، قیام به قسط و دعوت به عزت نام نهاده شده است.

حجت الاسلام قاسمی ادامه داد: روز ششم حضرت شاهچراغ با شعار پشتیبان امامت و مدافع ولایت روز هفتم نوجوانان وجوانان و دهه نودی ها پیشران گام دوم انقلاب و خادم مردم هشتم زیارت عارفانه همدلی کریمانه، روز نهم مدیریت جهادی و روحیه انقلابی و اقتدار ملی، روز دهم جامعه مهدوی و روز یازدهم امام رئوف عالم عترت پناه امت نام گذاری شده است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا