اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

تولید سرب در قم، منفعت آن برای کشورهای دیگر/وزارت نیرو حقابه های قم را احیا کند

آستان بهارستان؛ نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت فرارسیدن «هفته محیط زیست» برگزار شد و سیدرضا موسوی مشکینی به سوالات خبرنگاران راجع به تولید سرب در قم، وضعیت حقابه ها، گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه نمک و سایر موضوعات مرتبط پاسخ داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه چند واحد تولید سرب در استان داریم و چه میزان پسماند آن وارد طبیعت می شود؟ اظهارداشت: ۱۱ واحد سرب در قم وجود دارد که بیشتر آن ها فعال هستند و از باطری های فرسوده تولید سرب می کنند.

سیدرضا موسوی مشکینی گفت: واردات باطری فرسوده در گلوگاه تابع ضوابط و نظارت است و محیط زیست استان قم هم یکی از سختگیرانه ترین نظارت ها و پایش ها را در این زمینه انجام می دهد.

وی افزود: ۱۰ تن باطری فرسوده حدود ۵۰ تن سرب استخراج می شود و تولید کننده ها تا ۳۰ درصد ظرفیت می توانند واردات انجام دهند محیط زیست قم نیز با تعریف مولفه هایی همین ۳۰ درصد را هم کاهش داده است.

وی گفت: پسماند این واحدها به محل دفن پسماند که اخیرا به بهره برداری رسیده تحویل داده می شود.

تولید سرب در قم و منفعت آن برای کشورهای دیگر

این مقام مسئول حفاظت از محیط زیست استان قم در پاسخ به سوال خبرنگار آستان بهارستان که چرا خام فروشی در همه موارد مانند نفت، گاز و معادن داریم اما در سرب که محیط زیست را به خطر می اندازد خام فروشی نداریم و از محیط زیستمان برای کشورهای دیگر هزینه می کنیم؟ گفت: واردات باطری به کشور انجام و تبدیل به شمش سرب می شود و سپس شمش سرب صادر می شود لذا اخیرا مصوبه ای جهت ممنوعیت صادرات سرب ابلاغ شده اما ظاهرا کارساز نیست و این اتفاق درحال انجام است ما به عنوان سازمان محیط زیست اعلام کردیم تولیدکننده ها باید میزان صادرات را به ما اعلام کنند.

وی اظهارداشت: مقداری از شمش سرب تولیدی برای مصرف داخل کشور صرف می شود اما تولید کننده ها تمایل به صادرات دارند.

وزارت نیرو حقابه های زیست محیطی را احیا کند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارما مبنی براینکه برای فرونشست زمین به دلیل برداشت های آب چه اقدامی شده است؟ دشت علی آباد سالانه یک متر فرونشست دارد که این امر یک فاجعه است و حفر چاه های متعدد غیرمجاز در خانه های روستایی انجام می شود چه اقدامی انجام شده است؟ گفت: متولی آب وزارت نیرو است یکی از مسائل ما این است که محیط زیست هیچ نقشی در تامین و تخصیص سدسازی یا اضافه برداشت های آب ندارد اما اگر اتفاقی بیفتند گریبان ما گرفته می شود.

موسوی مشکینی گفت: وقتی پروژه ای تعریف می شود یک حقابه زیست محیطی را روی کاغذ تخصیص می دهند به عنوان مثال برای ایجاد سد ۱۵ خرداد و سد الغدیر در ساوه موقع تصویب گفتند که حقابه زیست محیطی این رودخانه ها را تامین می کنیم اما بعد از احداث ما حقابه ای ندیدیم که وزارت نیرو باید در این خصوص پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در مسیر توسعه کشور در بسیاری از جاها مانند مدیریت آب کشور مسیر غلطی رفتیم.

وی تاکید کرد: سیاست گذاران صنعتی استان جلوی هر صنعتی پهن نکنند؛ قم استانی شکننده است و از نظر برخی از شاخص ها وضعیت مطلوبی ندارد باید به سمت صنایع با تکنولوژی و بهره برداری بالا رفت و نباید صنایع آلاینده در استان قم مستقر شوند.

دریاچه نمک قم وضعیت نامطلوبی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در مورد دریاچه نمک قم نیز گفت: یکی از چالش های ما در استان دریاچه نمک است که به دلیل محدودیت هایی که بر آن اعمال شده و برداشت های آب از چاه ها هیچ آورد آبی ندارد و وضعیت نامناسبی دارد.

وی عنوان کرد: این دریاچه کانون گرد وغبار نیست اما اطراف آن کانون های گرد و غبار شکل گرفته است.

وی گفت: برای احیا و نگهداری این دریاچه طرح زیست محیطی قابل توجیه باید ارائه شود تا امروز بهره بردار طرح زیست محیطی مناسبی ارائه نداده است.

موسوی مشکینی با بیان اینکه اولویت اول حفاظت از دریاچه است، گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی اگر بهره برداری غیرخردمندانه باشد از نظر اکولوژیکی به استان قم ضربه وارد می شود.

قم دارای تنوع زیستی گسترده اما کمترشناخته شده است

وی با بیان اینکه قم دارای تنوع زیستی گسترده است، افزود: مناطق حفاظت شده از جمله منطقه حفاظت شده پلنگ دره به وسعت ۳۲ هکتار، حضور ۴۰ هزار پرنده در تالاب مره، زیستگاه بی نظیر پرندگان شکاری در سایت البرز و حضور پرندگان مهاجر در تالاب بهشت معصومه از جمله جاذبه های قم است.

وی در مورد آمار گونه های جانوری و گیاهی استان هم اظهارداشت: ۸۰۰ گونه گیاهی،۲۶ گونه پستاندار و ۴۰ گونه پرنده و دوزیست در قم شناسایی شده که در حوزه گردشگری و معرفی این جاذبه ها کم کاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه اشاره ای به بحث پسماند داشت و گفت: پسماند بحث جدی است یکی از مصوبات سفر رییس جمهور پسماند بود در طرحی وظایف همه دستگاه ها مشخص شده در کارگروه محیط زیست مطرح می کنیم و در صورت تصویب اجرا می شود.

وی گفت: یکی از مشکلات نبود آمار دقیق است؛ در مورد پسماند کشاورزی آمار دقیقی نداریم و در مورد پسماند صنعتی آمارها متفاوت است اخیرا تمام واحدهای صنعتی در سامانه خوداظهاری این موارد را ثبت می کنند که وضعیت دقیق از پسماند داشته باشیم.

روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن پسماند خانگی در قم تولید می شود

وی بیان کرد: روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن پسماند خانگی در قم تولید می شود که در سایت البرز می رود که فقط ۳۰۰ تن آن در خط پردازش می شود و پسماند تر در کمپست سازی فضای سبز استفاده می شود و اگر خط دوم بازیافت راه اندازی شود تمام پسماند جداسازی می شود و محیط زیست بهتری خواهیم داشت.

موسوی مشکینی گفت: متاسفانه تنها ۱۲ تا ۱۶ درصد زباله ها در مبدا تفکیک می شود که اگر مردم پسماند خشک و تر را جدا کنند به نفع خودشان عمل خواهند کرد.

وی اظهارکرد: سال گذشته رایزنی ها انجام شد که سازمان پسماند شهرداری قم از طریق صندوق ملی محیط زیست ۱۰ میلیارد دریافت کند.

وی در مورد صنایع آلاینده در شهرک صنعتی سلفچگان نیز گفت: چند واحد صنعتی در این شهرک است که فعالیت مجاز اما تکنولوژی قدیمی دارند و برخی هم هستند که مجوز ندارند و پیگیر مسائل زیست محیطی آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: مقرر شده که در شهرک سلفچگان واحدهای آلاینده از رده چهار به بالا مستقر نشوند مگر اینکه تجهیزات پیشرفته داشته باشد.

۹۵ استعلام زیست محیطی در قم مورد مخالفت قرار گرفت

وی بیان کرد: طی سال گذشته ۶۴۸ مورد استعلام زیست محیطی از این اداره‌کل صورت گرفته که با ۹۵ مورد آن مخالفت شده است.

وی افزود: ۲۸۸ مورد استعلام بهره‌برداری به منظور استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی انجام شده که با ۳۱ مورد مخالفت شد.

موسوی مشکینی ادامه داد: برای تاسیس واحدهای تولیدی نیز ۳۶۰ مورد استعلام از محیط زیست استان انجام شده که با ۶۴ مورد آن مخالفت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صنوف و صنایع مختلف حدود ۹۱۰ مورد پایش داشتیم؛ گفت: این پایش‌ها صدور ۵۰۵ اخطاریه را به دنبال داشته است.

تشکیل ۵۸ پرونده از سوی محیط زیست قم

وی گفت: ۲۰ پرونده حقوقی محیط زیست انسانی و بحث‌هایی مانند آلودگی آب و هوا و خاک در محاکم قضایی تشکیل شده و در محیط زیست طبیعی و در مباحث شکار، صید و حیات وحش نیز ۳۸ پرونده تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با یادآوری اینکه تالاب‌های استان سالانه پذیرای پرندگان مهاجر هستند و این موضوع باعث مطرح شدن بحث آنفلوانزای فوق حاد می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در پایش تالاب‌ها و رودخانه‌ها، خوشبختانه موردی از این بیماری را نداشتیم.

وی اضافه کرد: پرندگان و پستانداران و گونه‌های حیات وحش که آسیب دیده هستند به محیط زیست تحویل داده می‌شوند که سال قبل بیش از ۱۰۰ مورد داشتیم که تیمار کردیم، و ۵۰ مورد که قابلیت رهاسازی در طبیعت داشتند، را نیز رهاسازی و بقیه به مراکز نگهداری انتقال داده شدند.

تمام اطلاعات زیست محیطی در سامانه ای بارگذاری می شود

وی گفت: سرشماری تابستانه و زمستاته در خصوص حیات وحش در دو حوزه پستانداران و پرندگان انجام، و سامانه‌ای نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور طراحی شده که تمام اطلاعات محیط زیست انسانی و طبیعی در آن بارگذاری می‌شود.

موسوی مشکینی با اشاره به دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این اداره‌کل افزود: پاسگاهی به مساحت ۷۰ مترمربع در منطقه حساس و حفاظت شده پلنگ دره احداث شده، که محیط بانان به طور شبانه‌روزی در حال نگهبانی هستند، یگان موتوری حفاظت محیط زیست استان نیز برای گشت زنی به تعداد قابل توجهی موتورسیکلت تجهیز شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام‌های آموزشی و فرهنگی صورت گرفته برای توجیه افکار عمومی و همچنین ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی در استان بیان داشت: کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی برای گروه‌های هدف مانند آمران به معروف و رابطان بهداشت مدارس برگزار و طرح ملی ساعتی با محیط بانان نیز در مناطق حاشیه‌ای و حفاظت شده استان اجرا شد.

وی گفت: سایت پسماند ویژه و صنعتی استان نیز بعد از دو دهه پیگیری، به صورت رسمی در این هفته به بهره‌برداری می رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، آیین تجلیل از محیط بانان نمونه همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و روز محیط بان را نیز از برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: در پنج مسجد شهر قم نیز برنامه آموزشی داریم.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست قم هم اکنون ۲۰ نیرو دارد.

وی در بخشی از سخنان، معضل آلودگی هوا در هفته‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: این آلودگی‌ها منشا خارجی داشته است.

قم در سه ماه، شش روز پاک داشته است

موسوی مشکینی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۵ روز پاک در استان داشتیم که با ۹ روز کاهش به ۶ روز رسیده است؛ ادامه داد: روزهای قابل اعتماد به لحاظ پاک بودن هوا، ۵۵ روز بود که به ۴۸ روز کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در حالی که سال قبل تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هفت روز بود، امسال به ۱۳ روز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: امسال همچنین هشت روز ناسالم را برای عموم افراد پشت سرگذاشتیم، در شرایطی که سال قبل هیچ روز ناسالمی را برای همه افراد نداشتیم.

این مسئول ارشد محیط زیست قم با اشاره به وجود روز بسیار ناسالم در سال جاری در حالی که سال گذشته هیچ روز بسیار ناسالمی را تجربه نکردیم؛ بیان کرد: برغم خارجی بودن منشا گرد وغبارهای استان در فصل بهار، انتظار داریم در تابستان در قسمت شرق استان شاهد فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار باشیم.

****

۱۵خرداد روز جهانی محیط زیست و ۱۶ تا ۲۲ خردادماه هفته محیط زیست در ایران نامگذاری شده است.

شعار امسال این هفته «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فن‌آورانه» است.

برپایی نمایشگاه عکس در موضوع‌های مختلف محیط زیست از جمله برنامه‌های این هفته است که از ساعت ۱۷ روز جاری طی آیینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در خیابان شهید فاطمی افتتاح می شود.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا