اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

۸۰درصد موقوفات کشور وقف امام حسین و کمتر از دو درصد برای قرآن/بودجه قرآنی کشور از ۳۰۰ به ۲۰ میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ نشست خبری رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیرامون چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش معارفی به میزبانی قم برگزار شد.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید براینکه در تربیت حفاظ کوتاهی شده است، گفت: بودجه قرآنی کشور از ۳۰۰ میلیارد تومان در دولت نهم و دهم به ۲۰ میلیارد رسید و ما توانستیم در سال جاری آن را به ۴۰ میلیارد برسانیم و ۸۰درصد موقوفات کشور وقف امام حسین علیه السلام و کمتر از دو درصد برای قرآن است.

ایران در عرصه مسابقات قرآنی در دنیا حرف برای گفتن دارد

حمید مجیدی مهر با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسابقات قرآنی در دنیا حرف برای گفتن دارد.

ایران در دو سال گذشته پرچم مسابقات قرآنی را در دنیا برافراشت/رهبری بزرگ حامی قرآنیان جهان اسلام

وی افزود: ایران در دو سال گذشته تنها کشور دنیا بود که مسابقات قرآنی را در تراز مسابقات حاکمیتی در زمانی که به دلیل کرونا ۲۷ کشور دنیا مسابقات را تعطیل یا به عقب انداختند برگزار کرد و پرچم مسابقات قرآنی را برافراشت و این به برکت بزرگ حامی قرآنیان جهان اسلام یعنی مقام معظم رهبری است.

وی گفت: سازمان اوقاف مفتخر است که کشور مالزی با سابقه ۶۲ دوره برگزاری مسابقات قرآنی از ستاد برگزاری مسابقات ایران الهام می گیرد و بخشی را مجازی برگزار کند.

وی تصریح کرد: مسابقه برای ما فرع و اصل بستری برای انس با قرآن و سپس تدبر و در نهایت عمل خالصانه به قرآن است که مورد تاکید قرآن است.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهارکرد: حدود پنج سال در رشته تفسیر قرآن کریم فعالیت کردیم و در سال جاری دو رشته مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را هم به رشته های مسابقات اضافه کردیم.

مسابقات اوقاف معتبرترین مسابقات قرآنی کشور است

وی با بیان اینکه متولی برگزاری مسابقات جمهوری اسلامی ایران است، افزود: مسابقات اوقاف معتبرترین مسابقات قرآنی کشور است و دلیل اصلی آن این است که قرآن آموز از خانه آغاز و به مسابقات بین المللی می رسد که این امر اهتمام لایه های مختلف را به فراگیری قرآن و علوم قرآنی نشان می دهد.

وی عنوان کرد: بیشترین استقبال از سوی مادران و زنان از مفاهیم نهج البلاغه است که در کنار امور زندگی به فراگیری مفاهیم نهج البلاغه اهتمام می ورزند.

مجیدی مهر گفت: بهترین داوران ایران قضاوت این دوره از مسابقات را به عهده دارند و۵۰۰ نفر مدرک داوری درجه یک تا چهار را از سازمان امور قرآنی اوقاف اخذ کردند.

وی افزود: آیین نامه داوری مسابقات قرآن سازمان اوقاف بر اساس آخرین محاسبات داوری است و بسیاری از داوران خارجی که به ایران می آیند آیین نامه مسابقات قرآنی اوقاف را به عنوان تحفه به کشورشان می برند.

وی از مدیرکل اوقاف قم تشکر کرد که پیشگام بودند که قم میزبان این دوره از مسابقات کشوری قرآن باشد، گفت: قم مهد تفسیر و فقاهت و معنویت اهل بیت سلام الله علیه و یکی از قطب های فرهنگی و مذهبی جهان و محل تربیت عالمان و مبلغان دینی است و ما با هر شاخصی سنجیدیم قم بیشترین اهلیت را برای برگزاری این دوره از مسابقات داشت.

این مقام مسئول قرآنی کشور گفت: نگاه قرآنی در مجموعه مدیریتی و استاندار و مدیرکل اوقاف قم قابل لمس است.

شش استان میزبان مسابقات ملی قرآنی اوقاف

وی با اشاره به اینکه شش استان مسابقات انجام می شود، گفت: مسابقات مقدماتی در استان کرمانشاه، نغمات قرآنی در قزوین، مسابقات قرآنی خوزستان، مسابقات مقدماتی بین المللی در خراسان رضوی و مسابقات نهایی بین المللی در تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو رویداد ملی و بین المللی در قم برگزار می شود، گفت: قم میزبان مسابقات بین المللی طلاب دراسفندماه و مسابقات ملی در بخش معارف شامل (تفسیر، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) در آذرماه خواهد بود.

مجیدی مهر گفت: این رویداد از شبکه های مختلف داخلی و خارجی به صورت زنده پخش خواهد شد و پیام جمهوری اسلامی که پیام قرآنی است در دنیا پخش می شود.

وی اظهارکرد: هزینه برپایی تمام محافل و مسابقات قرآنی از محل موقوفات قرآنی است و طبق استفتای رهبری وقف پول و وقف مشارکتی هم اشکال ندارد و مردم با هزار تومان هم می توانند واقف باشند.

نشست خبری چهل و پنجمین مسابقات قرآن اوقاف (2)

۸۰درصد موقوفات کشور برای امام حسین و کمتر از دو درصد وقف قرآنی

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد موقوفات کشور وقف امام حسین علیه السلام است اما در حوزه قرآن وقف محدود و معین است.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبرداد: کمتر از دو درصد وقف قرآنی در کشور داریم ما باید با وقف قرآنی نام و پیام بلند قرآن را به همه برسانیم.

وی گفت: وقف های زیبایی در کشور داریم به عنوان مثال آپارتمان هایی را وقف کردند که از هزینه آن در روزهای برفی دانه خریداری و برای حیوانات و پرندگان برده می شود.

در تربیت حفاظ کوتاهی شده است

وی در پاسخ به این سوال که ۱۰ سال از مطالبه رهبری برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن می گذرد، آیا اقدامی انجام شده است؟ اظهارداشت: ستاد راهبری طرح حفظ کشور حدود چهار ماه پیش که به دلیل عملکرد بهتر اوقاف نسبت به سایر سازمان ها به مدت سه سال به امور قرآنی سازمان اوقاف واگذار شده است.

مجیدی مهر گفت: دراین راستا کوتاهی ها فراوان بوده و دستگاه ها به سهم خودشان باید پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: از این پس آمار تمام موسسات و دستگاه ها توسط اوقاف راستی آزمایی می شود و ظرف شش ماه آینده آمار حفاظ و دلایل عدم موفقیت و مسیرهای درست و غلط را پایش و به اطلاع شما می رسانیم.

اختصاص ۳۹ میلیارد تومان برای تربیت حفاظ

وی گفت: سازمان اوقاف کشور درمجموع در سال های۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۹ میلیارد تومان به تربیت حفاظ اختصاص داده و همین مقدار هم باید از سازمان ها برگردد.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: به عنوان مثال دو ونیم میلیارد تومان دراختیار صدا وسیما و پنج میلیارد تومان صرفا به دلیل تربیت حافظ به آموزش و پرورش اختصاص داده و قرار بر این شده است که آن ها هم به همین میزان و بیشتر بگذارند.

وی توضیح داد: این اعتبار جدا از سرانه ۱۱ میلیون دانش آموز و صرفا برای تربیت حافظ است

مدیران قرآنی باید از خود آغاز و حافظ قرآن شوند

وی با بیان اینکه هر کجا توسط دولتی انجام شود موفقیت نداشتیم، گفت: موسسات قرآنی مردمی موفق عمل کردند و ما قصد داریم کار را به مردم بسپاریم و خودمان هدایت و سیاستگذاری نظارت و پایش و حمایت و ایجاد انگیزه را عملیاتی کنیم تا مطالبه مقام معظم رهبری محقق شود.

مجیدی مهر گفت: در پنج ماه گذشته ۴۱ جلسه پیرامون این قضیه برگزار شد در صورتی که در پنج سال گذشته کمتر از ۱۰ جلسه برگزار شده بود.

وی تاکید کرد: تا خودمان وارد حوزه حفظ قرآن نشویم موفق به تربیت حفاظ نمی شویم لذا مدیران قرآنی باید حافظ قرآن شوند و ما این کار را از خودمان آغاز کردیم.

از موسسات قرآنی حمایت می کنیم

وی در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان مبنی براینکه باتوجه به قانون مصوب مجلس، موسسات قرآنی باید از پرداخت مالیات معاف باشند اما این امر محقق نشده آیا اقدامی در خصوص انجام می شود؟ اظهارداشت: این موضوع مهمی است و یکی از دغدعه های موسسات قرانی ما است ما حمایت موردی می کنیم.

این مقام مسئول قرآنی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقران متولی حمایت از موسسات قرآنی هستند و متولی اجرایی آن اتحادیه موسسات قرآنی کشور است اما ما با نماینده های مجلس شورای اسلامی صحبت می کنیم که مشکلات موسسات را کم کنیم.

بودجه قرآنی کشور از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد رسید

وی گفت: بودجه قرآنی کشور از ۳۰۰ میلیارد تومان در دولت نهم و دهم به ۲۰ میلیارد تومان رسید و ما امسال توانستیم امسال آن را به ۴۰ میلیارد تومان برسانیم و امیدواریم بتوانیم به بودجه آرمانی آن زمان برسیم تا هر چه زودتر تربیت ۱۰ میلیون حافظ عملی شود.

وی تصریح کرد: این بودجه بسیار پایین است که در اثر کم لطفی دولت های گذشته تا نزدیک به حذف رسید.

مجیدی مهر گفت: همه کسانی که قصد مشارکت وقف قرآنی دارند می توانند با شماره گیری ۰۲۱۶۴۸۷۰۰۰۰ در کارهای قرآنی سهیم باشند.

****

همه افراد بالای ۱۸ سال در مسابقات قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه شرکت کنند

دبیر چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم هم درادامه اظهارداشت: این دوره از مسابقات در سه بخش شامل نخست رشته های آوایی، نغمات و مدیحه سرایی، دوم بخش معارفی شامل تفسیر سوره شعرا و ۱۰۰ حکمت اول نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار خواهد شد.

سید محمد صالح نژاد افزود: ثبت نام از ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا ۱۰ تیرماه تمدید شده و همه افراد بالای ۱۸ سال می توانند از طریق سایت اوقاف ثبت نام و در مسابقات قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه شرکت کنند.

مسابقات ۳۱خرداد برگزار و در مردادماه به صورت غیرحضوری و سوالات چهارگزینه ای برگزار و مرحله نهایی با حضور ۱۵۰ منتخب از برادران و خواهران برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان گفت: سال گذشته ۹۰۰ نفر از قم در مسابقات شرکت کردند که تاکنون هزار و ۵۰ نفر ثبت نام کردند که رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی را شاهد هستیم.

****

مسابقات قرآنی هویت اسلامی و مذهبی ما را به جهان معرفی می کند

مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم در حاشیه این نشست در اهمیت برگزاری این مسابقات اظهارداشت: این مسابقات هویت اسلامی و مذهبی ما را به جهان معرفی می کند.

حجت الاسلام عباس اسکندری افزود: امیدواریم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و برگزاری این مسابقات به میزبانی قم برگزاری به نحوی باشد که آبرویی برای استان ما باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: برگزاری مراسم های و تور زیارتی بازدید از حرم حضرت معصومه سلام الله و برخی بقاع امامزاده های قم از برنامه های جانبی برای شرکت کننده ها در مسابقات است.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا