اخبار مهمکمیسیون کشاورزی

فاصله بین تعداد پرستاران مناطق محروم با مناطق برخوردار نجومی است

آستان بهارستان؛ نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فاصله بین تعداد پرستاران مناطق محروم با برخوردار نجومی است در حالی که قوانین و اسناد بالادستی تکلیف‌های مشخصی برای حوزه بهداشت دارند.

معین الدین سعیدی در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علل عدم افزایش شاخص‌های بهداشتی و پزشکی در مناطق کم برخوردار، گفت: فاصله نجومی میان شاخصه سلامت در مناطق برخوردار و غیربرخوردار وجود دارد در حالی که قوانین و اسناد بالادستی تکلیف‌های مشخصی برای حوزه بهداشت دارند.

وی افزود: گزارشی نسخه الکترونیکی به تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ درباره تحقق محورهای سلامت استان هایی همچون هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و جنوبی، بوشهر، ایلام، ه در حالی که بسیاری از این مناطق حتی کامپیوتر نیز ندارند. حال باید پرسید چطور نسخه الکترونیکی تحقق پیدا کرده است؟

وی در ادامه بیان کرد: این انتظار که شاخص‌های توسعه سلامت را صرفاً وزارت بهداشت افزایش دهد، انتظار درستی نیست و باید دیگر ارگان‌ها دراین موضوع مشارکت داشته باشند.

شاخص پزشک به بیمار بسیار نامتعادل است

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شاخص پزشک به بیمار بسیار نامتعادل است، گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۶ نفر پزشکی داریم و اما این شاخص در استان ما ۱.۹ است. همچنین نسبت پرستار اگر حدود ۲ باشد این شاخص در استان سیستان و بلوچستان حدود نیم است بنابراین فاصله ها بسیار معنادار و نجومی است.

نماینده مردم چابهار بیان کرد: طبق ماده ۷۶ برنامه توسعه، وزارت بهداشت را مکلف کرده نسبت به مرگ و میر مادری به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده تا ۱۵ نفر در سال کاهش دهد اما این رقم فقط در استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۱۶ نفر بوده است، در واقع سال گذشته ۱۶ مرگ و میر مادری  فقط در زایشگاه چابهار ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستانی در حوزه انتخابیه چندین بار کلنگ خورده است، توضیح داد: این بیمارستان یک بار در سال ۶۹ در دولت آقای رفسنجانی کلید خورد و این کلیدزنی در دولت آقای خاتمی تکرار شد و همچنین در دوره آقای احمدی نژاد دوبار کلنگ زنی انجام شد و یک بار در دوره آقای روحانی و زمانی که آقای رئیسی آمدند ما خواستیم ایشان نیز کلنگی بزنند شاید برای ما بیمارستان نشود اما می‌تواند برای شما چاه نفتی شود، تا اینکه به همت این سید عزیز تا این لحظه بعد از ۳۱ سال این بیمارستان ماده ۲۱ گرفت اما چه کسی می‌خواهد جوابگوی جان‌های از دست رفته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه باید در حوزه طرح تعالی عدالت، شاخص و فاصله را نیز در نظر گرفت، گفت: در بسیاری از استان های محروم فاصله نزدیک ترین پزشک شاید ۱۰۰ کیلومتر باشد. مسئله ماندگاری پزشک نیز به بحث پزشک عمومی بازمی‌گردد که البته اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور آقای رئیسی سهمیه‌ها را افزایش داد لذا با افزایش سهمیه مناطق محروم می توان به این قصه کمک کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تعداد پرستان و کادر سلامت مناطق کم برخوردار نیز فاصله نجومی با مناطق برخوردار دارد، گفت: مردم از رییس جمهور انتظار دارند که به وعده‌های خود عمل کند چرا که ایشان در سفر به چابهار صریحا گفتند دانشگاه علوم پزشکی چابهار را مصوب می‌کنیم

یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص پیدا نکرد

سعیدی ادامه داد: به همت مجلس انقلابی مقرر شد یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند اما این مهم شامل پرداخت هزینه‌های پزشکی همچون حقوق، مزایا، فوق العاده و … نمی‌شود و باید به تلخی بگویم درصد تخصیص این موضوع صفر بوده است و زمانی که درصد تخصیص صفر باشد چون انتظار برقراری عدالت داشته باشیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس تاکید کرد: موضوع دیگری هم که می‌تواند به این مهم کمک کند اختصاص عوارض واردات سیگار است که باید به این مهم نیز فکر و در ادامه اجرایی شود.

وی اظهار کرد: آنچه در حوزه سلامت در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی و شمالی و بسیاری از مناطق محروم در حال مشاهده است زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که اکنون بیش از ۴۰ درصد تخت های بیمارستانی در ۳ استان متمرکز شده اند.

سعیدی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های سلامت در مناطق محروم در حال تبدیل شدن به آثار باستانی هستند، افزود: بیمارستان نیکشهر و چابهار نیازمند پایش مستقیم هستند امیدواریم تمام ارگان ها علی الخصوص مجلس شورای اسلامی یار و یاور وزارت بهداشت باشند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا