اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

حقابه قم از سد کوچری داده نمی شود/قم دارای شرایط آبی غیرنرمال/قطع آب در انتظار پرمصرف ها

آستان بهارستان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی(۱) اظهارداشت: نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش برداشت از آب سد کوچری را داشتیم.

۵۰ درصد کاهش برداشت از آب سد کوچری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان مبنی براینکه در سه ماهه نخست سال جاری چه میزان آب مردم قم از سد کوچری تامین شد؟ اظهارداشت: نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش برداشت از آب سد کوچری(سرشاخه های دز) را داشتیم.

حسن بختیاری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی براینکه چقدر از حقابه مردم قم از این سد تامین می شود؟ گفت: مصرف سال گذشته ما در مجموع نزدیک به ۱۴۰میلیون متر معکب بوده که سال گذشته ۸۲ درصد آب شرب با کیفیت مناسب مردم قم از سد کوچری تامین شد اما نسبت به سال گذشته بر اساس ابلاغیه های وزارت نیرو سهم قم کاهش پیدا کرده است.

سهم مردم قم از سد کوچری افزایش یابد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه مردم اصفهان برای تامین آب کشاورزی شورش کردند اما قم آب آشامیدنی وهوا به دلیل برداشت آب های زیرزمینی ندارد، اگر نماینده های مجلس قم بیشتر درگیر مسائل سیاسی هستند، نقش شما و اصحاب رسانه چیست؟ گفت: اصحاب رسانه بازوی ما هستند و مطالبه گری از ما و دیگر مسئولان استان سبب می شود که حق مردم قم داده شود و ما هم از طریق اداری و رایزنی با استاندارو نماینده های مجلس و دیگر مسئولان پیگیری می کنیم که سهم قم را از سد کوچری افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این پروژه به اسم قم تمام شد اما ۱۲ شهر از جمله خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه، شهرک پردیسان و دلیجان) از آن منتفع شدند.

قم شرایط آبی نرمالی ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: شرایط نرمال آبی در استان قم نداریم هرچند آب قم به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد اما مطلوب نیست و مناطقی از شهر، آب باکیفیت نامناسب دریافت می کنند.

شرایط توزیع عادلانه آب در قم فراهم شود

وی تصریح کرد: نیازمند مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی آب هستیم تا شرایط به نقطه اطمینان بخش برسد و رینگ های شرقی و غربی باید تکمیل شود تا توزیع عادلانه آب به لحاظ کیفی در استان اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: آب از چاه ها نباید به صورت مستقیم وارد شبکه شرب شود لذا باید جمع آوری و انتقال آب چاه های شهری در قم انجام شود که امیدواریم بتوانیم هزینه این اقدامات را از اعتبارات ملی ۱۴۰۱ تامین کنیم.

نیازمند اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت هستیم

بختیاری گفت: اخیرا کلنگ مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی را بر زمین زدیم و درحال پیگیری برای تامین اعتبار یک مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی از دولت هستیم که از طریق تهاتر نفت و قرارگاه شهید سلیمانی پیگیری انجام شود که طبق برآورد ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: تامین آب برای جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری با محدودیت های زیاد منابع آبی، بسیار دشوار است.

این مقام مسئول در حوزه آب و فاضلاب قم اظهارکرد: ۷۵ درصد از آب شرب مردم قم از دو سد کوچری و ۱۵ خرداد و بقیه از ۱۳ حلقه چاه علی آباد و چاه های داخل استان تامین می شود.

وی گفت: از اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ که سهمیه استان از سد کچری کاهش پیدا کرد از آب سد ۱۵ خرداد و چاه ها هم استفاده می شود.

وی بیان کرد: آب سد کوچری با شاخص کیفیت«ای سی»(۲) ۳۶۰ به میزان دو هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه وارد شبکه آب شرب می شود و آب از سد ۱۵ خرداد با «ای سی» ۳۵۰۰ است که به میزان ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت می شود.

علی آباد بحرانی ترین دشت کشور است(۳)

بختیاری با بیان اینکه دشت علی آباد بحرانی ترین دشت کشور است، اظهارداشت: آب چاه های دشت علی آباد با «ای سی» ۲۵۰۰ است که به مقدار ۳۵۰ لیتر بر ثانیه برداشت می شود.

مناطقی از شهر آبی با «ای سی» ۴۵۰۰ دارند

وی گفت: چاه های داخل شهر متاسفانه با «ای سی» شش هزار هست که با توجه به کمبود آب، ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه از آب این چاه ها وارد شبکه آب شرب مردم قم می شود و هم اکنون مناطقی از شهر آبی با «ای سی» ۴۵۰۰ دارند که برای آشامیدن نامناسب است.

وی اظهارکرد: برخی روستاهای قم آب ندارند و در تعطیلات و پایان هفته با افزایش سفرها، با مشکل تامین آب مواجه می شویم.

مدیرعامل شرکت آبفای قم ادامه داد: آبیاری نامناسب درختان سبب شده که شاهد مصارف سنگینی در برخی روستاها باشیم لذا نیازمند مدیریت مصرف توسط مردم و مسئولان محلی هستیم.

نشست خبری حسن بختیاری نماینده مجلس

قطع آب در انتظار پرمصرف ها

وی با بیان اینکه برخی ادارات و نهادها مصرف بسیار بالایی دارند، اظهارداشت: تا دو هفته آینده ۱۰ مورد از مجموعه هایی که مصارف غیرنرمال دارند مشخص و بعد از اخطار، آب آن ها قطع می شود.

وی گفت: مجموع آب تولیدی در استان قم پنج هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است در صورتی که سال گذشته پنج هزار و۴۵۰ متر بر ثانیه بود و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش توان تولید داریم.

برخورد با مصرف کنندگان غیرمتعارف در شهر قم

بختیاری عنوان کرد: از خردادماه با استفاده از همه منابع آبی عبور کردیم اما در تیرماه با توجه به افزایش دما پیش بینی نیاز پنج هزار و۳۸۰ لیتر بر ثانیه را داریم لذا مجبور به برخورد با مصرف کنندگان غیرمتعارف در شهر قم هستیم زیرا احتمال قطعی آب وجود دارد.

آب به شرط صرفه جویی

وی گفت: برای تیرماه ۱۸۰ لیتر و برای مردادماه ۸۰ لیتر بر ثانیه اضافه مصرف را پیش بینی می کنیم لذا حداقل انتظار ما این است که همه مردم در این دو ماه کنترل و مدیریت آب را داشته باشند تا قطع آب نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در درجه نخست قطع نشدن آب و سپس کیفیت آن مدنظر ما است، اظهارداشت: امیدواریم با کاهش مصرف و به کارگیری آب چاه ها مشکل قطع آب را نداشته باشیم.

افزایش تولید آب از طریق آب شیرین کن ها

وی با بیان اینکه سیاست کلان مدیران شرکت آبفای قم این است که تولید آب از طریق آب شیرین کن ها را در قم افزایش دهد، افزود: فراخوان ایجاد تاسیسات چهار هزار مترمکعبی در روز را منتشر کردیم که تولید آب شیرین در قم تقویت شود و اگر در سال های آینده مشکلی ایجاد شد از طریق آبسال ها(آبشیرین کن های کارتی) مشکل برطرف شود.

فعالیت پلیس آب در قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: پلیس آب از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می کند که گشت در شهر و مشاهده و اخطار به کسانی که آب را در اماکن عمومی اسراف می کنند و اخطار به مشترکین پرمصرف از جمله وظایف آن است.

برای مراکز و افراد مذهبی الگوی مصرف تعیین شود

وی در مورد معافیت تعرفه آب برای برخی اماکن گفت: طبق قانون مساجد، حسینیه ها و مراکز حوزوی و برخی مکان ها از پرداخت آب بها معاف هستند که این اقدام از لحاظ مدیریت مصرف اتفاق خوبی نیست و باید برای همه مراکز الگوی مصرف تعیین شود و همه باید آب بهای مازاد بر الگوی مصرف را پرداخت کنند.

فضای سبز با پساب آبیاری شود

وی درپاسخ به اینکه چرا بخشی از فضای سبزقم با آب شرب آبیاری می شود؟ گفت: جداسازی و تفکیک آب خام از شرب اتفاق افتاده اما هنوز جای کار دارد و شهرداری باید از پساب (فاضلابی که تصفیه شده) برای فضای سبز استفاده کند که البته شروع کردند اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

بختیاری گفت: پساب فاضلاب در قم ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است و شهرداری می تواند از این پساب استفاده کند.

وی تاکید کرد: سیاست های فضای سبز و استقرار صنایع براساس منابع آبی در کشور انجام شود.

وی در مورد برخی پروژه ها و طرح های آبفای قم گفت: در طرح جهاد آبرسانی مقرر شده تا آبرسانی و رفع مشکل شبکه ۱۰ هزار روستا اقدام شود همچنین پروژه های محرومیت زدایی در شهرستان کهک و چند روستای سلفچگان انجام خواهد شد.

مشکل شبکه و زیرساخت همه روستاهای قم برطرف می شود

مدیرعامل شرکت آبفای استان قم اظهارداشت: طبق برنامه مشکلات حوزه شبکه و زیرساخت آبرسانی همه روستاهای قم تا سال ۱۴۰۲ برطرف می شود.

وی ادامه داد: به منظور خط انتقال آب به قنوات ۴۵ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری اختصاص یافت و عملیات آغاز شده و همچنین مشکل ۱۳ روستا خط قیام در جاده قم-تهران هم برطرف خواهد شد.

آبرسانی به ۳۰ روستای قمرود با کمک خیرین

وی عنوان کرد: آبرسانی به ۳۰ روستای قمرود نیز با کمک خیرین انجام می شود. آب این روستاها بسیار بسیار نامناسب و با «ای سی» تا ۹ هزار است و قابلیت شرب ندارد و در حال حاضر با تانکر آبرسانی انجام می شود.

وی افزود: این پروژه اوایل مردادماه به بهره برداری می رسد و ۳۰ روستای قمرود از آب باکیفیت برخوردار می شوند.

****

جای قدردانی دارد که با توجه به اینکه از تمام رسانه های استان برای حضور در این نشست دعوت شده و سوال ها زیاد بود که مدیرآبفای قم گفت ۱۰ دقیقه برای نماز اختصاص می دهیم و بعد از آن به همه سوالات پاسخ می دهم.

(۱)یک تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی نام گذاری شده است.

(۲)شاخص کیفیت آب «ای سی» مناسب باید کمتر از هزار باشد.

(۳)دشت علی آباد به دلیل برداشت های بی رویه سالانه یک متر فرونشست زمین دارد.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا