اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

حریم فرهنگی شهرها با برخورد تدافعی ممکن نیست/نیازمند قانون در عملکرد شهرها هستیم

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان: نماینده ادوار قم در شورای عالی استان ها گفت: حفظ مرزهای فرهنگی شهرها با برخورد تدافعی و اجباری امکان پذیر نیست.

محمدرضا باقرپناهی در گفت وگو با خبرنگارما در خصوص حفظ حریم فرهنگی شهرهای مذهبی اظهارداشت: شهرها بر حسب کارکردی که دارند تعریف می شوند مانند شهر مقدس قم که کارکردی علمی- مذهبی دارد و موجودیت و بقاء آن به همین نوع کارکرد است.

وی افزود: قم بر این اساس تقدس دارد و این محیط مقدس به عنوان بستر رفتار فردی و اجتماعی الزاماتی را ایجاب می کند و به صورت خود آگاه یا ناخودآگاه در رفتار ساکنین این شهرها تجلی پیدا می کند و البته این منوط به میزان تسلط ارزش های ایدئولوژک و اعتقادی افراد است.

وی ابرازداشت: آنچه مسلم است این است که این محیط های مقدس حریم هایی دارند که به طورقطع باید حفظ شوند و حاکمیت دراین رابطه وظیفه مند است.

حاکمیت مردم را از سرگردانی در تشخیص خوب و بد کنسرت ها نجات دهد

نماینده ادواری قم در شورای عالی استان ها در پاسخ به سوال مربوط به برپایی کنسرت در شهر مشهد گفت: آیت الله علم الهدی نگران شکسته شدن مرزها و حریم های فرهنگی شهر مقدس مشهد هستند که البته نگرانی بجایی هم هست اما حفظ این مرزها و حریم های فرهنگی با برخوردهای سلبی توام با دافعه محقق نمی شود بلکه این حریم ها باید در تبیین منکری که احتمالا ممکن است در حواشی این کنسرت ها اتفاق بیفتد حفظ شود.

وی افزود: این نگرانی ها و این نوع از تفکرات در مرحله اقدام و عمل باید منطبق با قانون باشد به این معنا که در قانون پیش بینی شده باشد که سوای کنسرت موسیقی در شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد ممنوع است درغیر این صورت اقدام بر این کار و ممنوعیت آن قانون شکنی است و ایجاد هرج و مرج در سامان دادن  نظام حکومتی است که اقدام بر اساس این نوع از تفکر هیچ فرقی با بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان و انگلستان ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باید حریم فرهنگی و مذهبی این شهرهای مقدس حفظ گردد؟ اظهارداشت: باید دید حاکمیت دینی تا چه اندازه به وظیفه خود عمل کرده تا قداست این شهرها از طرف ساکنین آن یا مردم سایر شهرهای کشور حفظ گردد.

ارتقاء فرهنگ و فرهیختگی مردم از وظایف حاکمیتی است

رییس اسبق شورای اسلامی استان قم ادامه داد: البته روحانیون و امامان جمعه به منزله پیام رسانان احکام، مناسک و سبک زندگی دینی رسالت خطیری به عهده دارند ولی این رسالت نباید منجر به دخالت گردد و فقط باید به نحو شایسته ای امر به معروف و نهی از منکر کنند زیرا دخالت علاوه بر هرج و مرج در اداره امور کشور نوعی سردرگمی و تحیر برای مردم ایجاد می کند.

باقرپناهی ادامه داد: امامان جمعه اگر چه مسئولیت برگزاری مراسمی عبادی را به عهده دارند اما در واقع عهده دار مناصب حکومتی اند و اگر در این موارد بخواهند اقدامی انجام شود باید اذن حاکمیت دینی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: از سوی حاکمیت دینی موظف است مردم را از سردرگمی و تحیر بیرون آورد یعنی اگر اجرای کنسرت امری حرام تلقی می گردد در تمام شهرهای کشور اسلامی ایران حرام است و اگر عملی مباح است چرا در شهری اجرا و در شهری ممنوعیت اجرا وجود داشته باشد؟.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا