اخبار فراکسیون‌هااخبار مهمکمیسیون کشاورزی

حراست از محیط زیست نیازمند قوانین محکم و اجرای قاطعانه

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس دهم معتقد است حراست از محیط زیست قوانین محکم و اجرای قاطعانه می خواهد.

هر ازچندگاهی شاهد آسیب به محیط بانان، تعرض به محیط زیست و حیوانات هستیم روزی از زندانی شدن و مرگ محیط بانان می خوانیم و روزی از کشتار حیوانات در آستانه انقراض و روزی از بین بردن محیط زیست اما اقدام جدی بازدارنده ای را شاهد نیستیم.

عبدالکریم حسین زاده نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و منتخب مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم شورای اسلامی در این موارد پاسخگو است؛ گفت وگوی ما را با وی در این زمینه می خوانید:

سازمان محیط زیست در ایران جدی گرفته نمی شود

  • دلایل از بین رفتن گونه های نادر جانوری و تخریب محیط زیست چیست؟

مشکل ما این است که امروز تعبیر بسیاری از افراد از محیط زیست ویترینی، فانتیزی و خاص است.

تا نگاه ما به حوزه محیط زیست اینگونه باشد، هیچ تغییری در روند آسیب های موجود به سیستم مان نمی بینیم و نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم اگر رویکرد تغییر کند و بدانیم که اینها جزئی از هستی و جغرافیای ماست نسبت به آن حساس می شویم.

دوم اینکه هیچ کسی سازمان محیط زیست را جدی نمی گیرد ‌موضوعاتی که در حوزه محیط زیست در حال روی دادن است مانند انقراض گونه های جانوری و طبیعی، از بین رفتن منابع طبیعی، منابع زیرزمینی، آب‌ها، اکوسیستم و آسیب پذیری همه این ها جزء موضوعات خیلی جدی است.

بیشترین خسارات محیط زیست در انتظار ایران و کمترین توجه از سوی مسئولان

چرا ما باید جزء کشورهایی باشیم که امکان تنش های آبی در سال های آتی بیشترین خسارت را برای ما بوجود آورد؟ چرا ما این مسائل را جدی نمی گیریم؟

این ها به دلیل نبود نگاه جدی ما به سازمان محیط زیست است تا این نگاه نباشد فراکسیون محیط زیست هم نگاه جدی نخواهد داشت.

بودجه محیط زیست با برنامه های آن همخوانی ندارد

دلیل دیگر این است که بودجه این سازمان با برنامه های آن همخوانی ندارد و به این دلیل اقدامات به حدی کمرنگ است که کمتر دیده می شود.

موضوع سوم این است که زمانی که حرف می زنیم وجدی گرفته نمی شود سخنان ما کلیشه ای می شود و جدی گرفته نمی شود زیرا راهکارها داده می شود اما پشتوانه های مالی و لجستیکی برای این موضوع وجود ندارد تا چه زمانی باید محیط بان کشته شود ومشکلات برای کشور بوجود آید و باز این موضوع جدی گرفته نشود؟

تشکیل وزارت محیط زیست راهگشای این حوزه است

این موضوعات جدی است وتشکیل وزارت محیط زیست قطعا می توانست راهگشا وکارساز باشد؛ در کشورهایی که وزارتخانه ها حکم راهبری را دارند موفق عمل می کنند.

در کشور ما امورات اجرایی، بودجه ای و راهبری را در اختیار وزارتخانه قرار دادند و وزارتخانه هم پیمانکار هم راهبر شده است.

اگر تبدیل به وزارتخانه شود در قبال ملک خودش شخصیت اجرایی پیدا می کند؛ ملک محیط زیست کل پهنای کشور است می تواند عمل و عکس العمل از خودش نشان دهد اما الان ما داریم واکنش در قبال کنش هایی که بوجود می آید نشان دهیم؛ این درست نیست.

ما باید برنامه داشته باشیم اما نبود برنامه و اعتبارات و قائل نشدن هویت و شخصیت اجرایی برای سازمان محیط زیست این مشکلات را بوجود آورده است.

  • با متخلفان محیط زیست چگونه باید برخورد شود؟

برنامه های متعددی برای حفاظت از حیات وحش در حال انقراض ارائه شده اما موفقیت صد درصدی در این حوزه به بی رحمی بیشتری در زمینه اجرا و نظارت نیاز دارد.

در سه حوزه حمایت از محیط بانان، شکارهای غیرمجاز وباغ وحش هایی که فعالیت غیرقانونی دارند، سرمایه گذاری بیشتری باید ایجاد شود.

سود سالانه تجارت غیرقانونی حیات وحش در جهان ۱۰ میلیارد دلار است این موضوع در ایران هم یکی از مشکلات اساسی است زیرا همان افرادی که جنگل ها را تخریب و صید بی رویه آبزیان کردند و بی رحمانه از آب، خاک و سایر منابع ملی بهره برداری کردند تجارت غیرقانونی حیات وحش را هم انجام می دهند و حراست از محیط زیست قوانین محکم، اجرای جدی و بی رحمانه و قاطعانه و بودجه بیشتر می خواهد.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا