اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

۱۲۴ میلیون نفر پا در کفش قم کردند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ قدمت صنعت کفش ماشینی استان قم به ۶۰ سال پیش برمی گردد و امروز دست اندرکاران این صنعت توانسته اند نام کفش قم را در دنیا بلند کنند.

به منظور اطلاع از جایگاه کفش قم در ایران و جهان به سراغ رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان رفتیم؛ وی این خبر را داد که ۷۰ درصد تولید وصادرات کفش ایران متعلق به قم است؛ مشروح صحبت های ما با جواد شعبان زاده در ادامه می آید:

۸۰ میلیون دلار صادرات کفش قم 

  • صنعت کفش ماشینی قم چه جایگاهی در کشور و جهان دارد؟

صادرات صنعت کفش ماشینی ایران رتبه ۱۲ تولید صنعت کفش جهان را دارد و طبق آمار رسمی گمرک، در دوسال گذشته ۱۱۵ میلیون دلار صادرات انجام شده که ۶۵ تا ۷۰ درصد این رقم مربوط به قم است و به همین دلیل قم ترمینال صادراتی صنعت کفش کشور شناخته شده اما اطلاع رسانی خوبی دراین حوزه انجام نشده است.

به عبارتی ۱۷۷ میلیون جفت انواع پاپوش در کشور تولید می شود که البته آمارگیری براساس جفت، به صورت حدودی و براساس هر کیلو تخمین زده می شود.

تولید ۹۰ درصد چکمه های بهداشتی و کشاورزی کشور درقم

۹۰ درصد چکمه های بهداشتی و کشاورزی کشور در استان قم تولید می شود و سه واحد تولید چکمه در کشور و بقیه در قم مستقر هستند.

۳۲۰ واحد تولید کفش ماشینی در قم

  • چند واحد تولیدی کفش ماشینی در قم وجود دارد؟

۳۲۰ واحد تولید کفش ماشینی دراستان قم وجود دارد که تولیدکننده های ۲۱۰ واحد تولیدی متولدین سال۶۰ هستند و ۷۰ درصد آنان کمتر از ۴۵ سال دارند.

با توجه به اینکه صنعت کفش نیازمند مد، نوآوری و خلاقیت است، تولیدکننده های این صنعت درقم از جوانی و پویایی لازم برخوردار هستند لذا آینده روشنی را می توان برای آن متصور شد.

کفش قم باید دارای کرسی در سطح ملی باشد

هیات مدیره جوان انجمن با طرح و ایده و اهداف ملی پای کار آمدند و صنعت کفش استان قم باید دارای کرسی در سطح ملی باشد.

صنعت کفش استان قم ۳۵ هزار اشتغالزایی داشته است

  • وضعیت اشتغال دراین صنعت چه میزان است؟

صنعت کفش پراشتغال ترین صنعت استان با ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و ۲۵ هزار اشتغال غیرمستقیم و اشتغال خانگی و روستایی است.

صنایع وابسته بسیاری تحت پوشش صنعت کفش ماشینی قرار دارد و بخش عمده همپوشانی صنایع وابسته از جمله تولید چرم های مصنوعی، تولید یراق آلات و بسته بندی در قم انجام می شود.

دوخت ودوزها و تزئینات روی کفش ها در منازل و بخش عمده آن در روستاهای اطراف قم و تهران انجام می شود که نیازمند ساماندهی است تا هدف گذاری خوبی در بخش اشتغال خانگی انجام شود.

همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند در بحث صنایع کوچک صنعت کفش و سپس پوشاک در دنیا به عنوان اولین صنعت اشتغالزا باید مورد توجه قرار گیرد.

بعد از خوراک، کفش بیشترین مصرف را در بین پوشیدنی ها به خود اختصاص داده و سرانه مصرف هر ایرانی سالی سه تا شش جفت است و مازاد آن باید صادر شود.

صادرات کفش قم به ۳۱ کشور

  • کفش قم به چه کشورهایی صادر می شود؟

کفش قم به ۳۱ کشور آسیایی و آفریقایی از جمله بیشتر کشورهای خاورمیانه و کشورهای ساحل آج، کنیا، نیجریه، غنا و اوگاندا صادر می شود.

سهم ایران از جامعه صادراتی ۶۰۰ میلیونی ۳۱ کشور همسایه که بیشتر آن ها هم مصرف گرا هستند کمتر از ۳۰ درصد است.

هیچ کشوری در خاورمیانه به اندازه ایران تولید ندارد

با توجه به اینکه هیچ کشوری در خاورمیانه به اندازه ایران تولید ندارد و به دلیل اینکه حمل ونقل از چین سخت شده ما باید فعالیت خود را بیشتر کنیم و این بازار را از دست ندهیم.

تولید کفش قم تا پنج سال دیگر دو برابر می شود

  • چه برنامه ای برای تولید بیشتر در قم وجود دارد؟

پاکستان با ۱۰۰ میلیون جفت تولید کفش بیشتر از ایران، رتبه هشت و ایران رتبه ۱۲ تولید کفش در جهان را دارد؛ ما با تلاش بیشتر و تولید محصولات خاص و مورد پسند هر کشور می توانیم در پنج سال آینده به رتبه هشت جهان دست یابیم.

طبق افق چشم انداز پنج سال آینده قصد داریم تولید را با همت صنعتگران جوان قمی تا دو برابر افزایش دهیم.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم

ایجاد رشته مهندسی صنعت کفش برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی قم

  • به منظور علمی کردن صنعت کفش اقدامی انجام شده است؟

دیروز تفاهم نامه تاسیس رشته مهندسی صنعت کفش در دانشگاه صنعتی قم فیمابین رئیس دانشگاه صنعتی قم و رئیس انجمن صنعت کفش ماشینی منعقد شد.

طبق آن رشته مهندسی صنعت کفش از سال آینده در دفترچه کنکور به عنوان یک رشته در دانشگاه صنعتی قم درج خواهد شد.

طبق این تفاهم نامه انجمن صنعت کفش ماشینی تعهد داد که ۳۵ درصد دانشجویان این رشته را بورسیه کند تا بالافاصله مشغول کار شوند و این صنعت به صورت علمی شود.

  • چرا قم با این جایگاه در خصوص برندسازی اقدام موثری نداشته است؟

در راستای آموزش های به روز و علمی با اساتید مجرب مذاکره شده تا هنر مدل سازی، شناخت بازارهای هدف، برندینگ، دیجیتال مارکتینگ به فعالان عرصه کفش ماشینی آموزش داده شود.

ضعف سیستم توزیع، ندانستن سلیقه مشتریان و نبود قیمت گذاری مناسب هم از مشکلاتی است که بنا داریم دراین موارد دوره های آموزشی برگزار کنیم.

«کمیسیون آموزش و کارآفرینان جوان» را جهت ارتقای فرهنگ کار تیمی برپا می کنیم و قصد داریم در راستای نوآوری صنعت کفش از چین و ترکیه که ایده پردازان موفق دارند ماهی یک نفر را به قم دعوت و حتی کارآفرینان خارجی را جذب کنیم.

نیازمند جذب سرمایه گذار خارجی هستیم لذا کمیسیون توسعه صادرات صنعت کفش را ایجاد و نمایشگاه صنعت کفش را در کشورهای هدف برگزار می کنیم که طبق برنامه، شش ماه آینده یک نمایشگاه در کشور کنیا برپا می شود.

«کمیسیون خیرین» صنعت کفش قم را هدفمند می کنیم زیرا بسیاری از افرادی که اعتیاد را ترک کردند و خانم های بدسرپرست و بی سرپرست هم اکنون در صنعت کفش قم مشغول به فعالیت هستند.

«کمیسیون پیشکسوتان» و «کمیسیون ساماندهی مشاغل خانگی» را هم تشکیل خواهیم داد.

توزیع مناسب راهکار کاهش قیمت کفش

  • برای ساماندهی و کاهش قیمت کفش در بازار داخلی چه برنامه ای دارید؟

باتوجه به اینکه مواد اولیه تولید کفش و دمپایی در قم وارداتی است با شرکت های دانش بنیان مذاکراتی جهت بومی سازی مواد اولیه انجام شده تا قیمت کفش ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

باید بر شبکه خرده فروشی به عنوان پاشنه آشیل ثبات و پایداری قیمت متمرکز شد وهمسویی با اتحادیه جهت توزیع مناسب باید انجام شود زیرا هم اکنون برخی کفش های ۱۴۰هزارتومانی در ویترین فروشگاه ها ۳۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

تاکنون ۸۰ درصد قالب سازی کفش کشور وارداتی بود اما با جذب صنعتگران، بزرگترین کارخانه قالب سازی در شهرک محمودآباد با ۱۸۰ کارمند ایرانی فعالیت می کند و مهندسین چینی آموزش قالب سازی را به ایرانی ها می دهند تا هر واحد تولیدی یک قالب ساز داشته باشد؛ اولین محموله صادراتی این کارخانه اخیرا به اسم واردات از ایران به ترکیه ارسال شد.

صنعت کفش، فرش و مبلمان قم باید ارتقا یابد

سه صنعت پاک، کم آب بر، ارزآور، اشتغالزا و بومی استان قم، صنعت کفش، فرش و مبلمان است که باید جهت ارتقا و فعال کردن آن تلاش شود.

  • درست است که در گذشته می گفتند صنعت دمپایی صنعت پاک نیست؟

در گذشته از دمپایی کهنه و ضایعات استفاده می کردند اما هم اکنون سه نوع مواد نو برای تولید استفاده می شود و صنعت کفش در گروه سه زیست محیطی قرار دارد و تا گروه چهار صنعت پاک حساب می شود.

صنعت کفش به هیچ وجه از قم گرفته نمی شود

  • صنعت مبلمان و فرش را تا حد زیادی از قم گرفتند؛ چه راهکاری دارید که صنعت کفش برای قم بماند؟

بله؛ صنعت فرش را فقط می توان در نمایشگاه های بین المللی و به معنای واقعی سرویس دهی به تجار خارجی مشاهده کرد اما صنعت کفش ماشینی با قدمت ۶۰ ساله و پشتوانه تولیدکننده های جوان و نوآوری و خلاقیت آنان و همت مسئولان به هیچ وجهی از قم گرفته نمی شود.

قم ویژگی های مهمی مانند نزدیکی به تهران و فرودگاه بین المللی و شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان بودن را دارد.

۸۵ درصد مواد اولیه کفش کشور از استان قم تامین می شود

  • قم برای فرش و منبت کاری هم این ویژگی ها را داشت اما جایگاه خود را از دست داد

متاسفانه صنایع دستی مورد حمایت قرار نگرفت و کفش دست دوز تبریز هم با مشکلاتی مواجه شد اما کفش ماشینی رو به رونق است و باقی می ماند.

پشتوانه ما مستقر بودن بیش از ۱۹۰ واحد تامین کننده صنایع پایین دستی صنعت کفش در قم است که ۸۵ درصد مواد اولیه کفش کشور را تامین می کنند.

هزینه حمل و نقل برای خرید مواد اولیه به نحوی است که صنعتگر را پای بند قم می کند؛ تضمین می دهیم که صنعت کفش برای قم می ماند زیرا پای این صنعت ایستاده ایم و در تحول و رشد اساسی از تولید دمپایی به انواع پاپوش رسیدیم.

پیش ازاین قم در صنعت دمپایی فعال بود اما از حدود چهار سال گذشته تمرکز روی کفش پیاده روی گذاشته شده است.

تولید کفش های ماشینی فراوانی زیادی دارد؛ انواع کفش راحتی، ورزشی، پیاده روی، کوه نوردی، پرسنلی، پوتین ها و کفش های نظامی، بهداشتی، دمپایی های پلاستیکی وچکمه های بهداشتی و باغبانی و صندل های طبی از جمله آن است که همه نوع آن در قم تولید می شود.

  • نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دراین صنعت هست؟

اگر تسهیلات جهت به روزسانی ماشین آلات در اختیار صنعتگران قرار گیرد می توانند با دنیا پیش بروند.

در گام نخست صنعتگران استان قم خیز خرید ۱۵۰۰ بافت انواع رویه انواع کفش را برداشتند که در یک ماه اخیر ۳۰۰ دستگاه خریداری شده و تا پایان سال تمام آن خریداری می شود.

  • با چه میزان سرمایه گذاری می توان کارگاه کفش را راه اندازی کرد؟

صعت کفش از صنایع مادر دنیا است که بسیاری از مشاغل از جمله حمل ونقل، بسته بندی، چرم، نخ، دوخت ودوز، قالب، زیره، برش کاری، چاپ، مواد اولیه، یراق آلات و صنعت فولاد را به چرخش می اندازد.

از هزینه های پایین برای کارهای جانبی تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای کارخانه بزرگ نیاز است.

  • واحدهای صنعتی کفش قم کجا مستقر هستند؟

۸۲ درصد واحدهای صنعت کفش استان قم در محدوده جاده کاشان تا ابتدای روستای لنگرود مستقر هستند و بسیاری هم به این سمت می آیند.

نمایشگاه ملی قم بزرگترین رویداد صنعتی کشور در حوزه کفش است

  • نمایشگاه ملی کفش کجا و چه تاریخی برگزار می شود؟

ششمین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت کفش، صندل و صنایع وابسته با هدف تقویت صادرات، چهار تا هفت بهمن ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در فضایی به وسعت ۲۰ هزار مترمربع در شهر نمایشگاهی قم واقع در کیلومتر یک آزادراه قم تهران برپا می شود.

حضور ۲۰۰ شرکت و ۵۰۰ تاجر در نمایشگاه بین المللی کفش قم

  • چه تعداد تاجر از کدام کشورها به قم می آیند؟

۲۰۰ شرکت و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تاجر خارجی دراین نمایشگاه حضور پیدا کنند زیرا مدیر بین المللی کفش ماشینی به ۳۱ کشور سفر کردند و بازار هدف آنان را شناسایی و دعوت نامه حضوری تقدیم تجار شده است.

برای نخستین بار تجار ۱۱ کشور آفریقایی به این نمایشگاه می آیند.

روزی نیست که کمتر از ۱۰ تاجر خارجی به منظور تبادل و دیدار از تولیدی های کفش ماشینی در قم نباشد و پیش بینی می کنیم دو هزار و۵۰۰ تا سه هزار نفر بازدید از نمایشگاه داشته باشیم.

این نمایشگاه پرپتانسیل ترین، کاربردی ترین و تجاری ترین صنعت کفش کشور است نسبت به سال ۹۸ ، ۲۰۰ درصد افزایش فضا را داریم که با توجه به تقاضای شرکت ها باز کم است.

صفر تا ۱۰۰ هزینه ها اعم از بلیت هواپیما و هتل تجار خارجی را جهت مبادلات تجاری موفق تامین می کنیم.

از شرایط شرکت در نمایشگاه غرفه سازی حرفه ای و جذاب در حد استانداردهای نمایشگاه بین المللی است و برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه دوره های آموزش غرفه داری و شرکت در نمایشگاه و اقدامات قبل و بعد از نمایشگاه و نحوه مذاکره با تجار خارجی طبق اصول بین المللی برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه تخصصی است و بازدید برای عموم ندارد و ثبت نام از بازدیدکننده ها و شرکت ها از طریق درگاه انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم انجام می شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا