اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در گفت وگوی ما با مدیران شهری بیان شد: ضرورت ایجاد معاونت یا شورای مشورتی جهت کاهش آلام معلولان

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ جامعه ۲۳ هزار نفری معلولان حدود دو درصد جمعیت استان قم را تشکیل می دهند که حق بزرگی بر گردن مدیران مسئول شهری دارند وبرای رسیدن به خرد جمعی و نوآوری در این حوزه باید تلاش ویژه ای انجام شود.

درآستانه ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان با چند تن از مسئولان شهری به گفت وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می آید:

اختصاص بودجه ۲۱۰ میلیاردی جهت مناسب سازی شهری

معاون شهرسای ومعماری شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: قشر عظیم آسیب پذیری در کشور وجود دارد که وظیفه مسئولان است که حداقل برای مناسب سازی عبور ومرور آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

مجید متین فر افزود: راه های دسترسی ساختمان ادارات و سازمان های قم باعث گلایه این افراد شده و انتظار است که همه مدیران دستگاه ها همکاری کنند تا انتظارات به حق و به جای معلولان جامع عمل پوشانده شود و با وحدت هرچه بیشتر مناسب سازی به سرعت انجام شود و مشکلات کاهش یابد.

وی گفت: شهرداری در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودجه اختصاصی برای مناسب سازی شهری در نظر گرفت که در سال جاری ۲۱۰ میلیارد ریال ردیف مستقیم برای مناسب سازی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: به صورت غیرمستقیم هم مناسب سازی در مرحله طراحی و اجرا در نظر گرفته می شود و در اجرای تمامی پروژه ها اعم از پیاده رو، ساختمان، محوطه سازی، بوستان، مجموعه های فرهنگی ورزشی الزامات مناسب سازی وجود دارد و در تمام بوستان ها مجهز به سرویس بهداشتی مخصوص معلولان است.

این مقام مسئول شهری اظهارکرد: در طراحی های شهری به خصوص اماکن عمومی باید ضوابط شهرسازی رعایت شود در غیراین صورت مجوزهای لازم صادر نمی شود.

وی با تاکید براینکه تمام مجموعه شهرداری در خدمت معلولان است، گفت: در حوزه معلولان با ناهماهنگی هایی مواجه هستیم و از مدیران سازمان بهزیستی و بنیاد شهید می خواهیم تا اطلاعات به روز شده را برای خدمات رسانی بهتر در اختیار ما قرار دهند.

مناسب سازی سه بوستان شهری در قم

وی افزود: با یک آمار متوجه شدیم که تمرکز معلولان بیشتر در مناطق ۳ و ۵ و ۷ هست و دانستن این اطلاعات سبب شد که سه بوستان پایلوت نجمه، ولیعصر و شهید بنیادی بازدید میدانی انجام و ایرادات احصا شود.

وی گفت: برخی طرح ها در اجرا با مشکل مواجه می شود مانند اینکه مجوز مناسب سازی را از شهرداری می گیرند اما هنگام ساخت دستگاه «ای تی ام» را جایی می گذارند که برای معلولان بلااستفاده است که فرهنگ سازی و هویت دادن به معلول و نوع نگرش به این افراد باید اصلاح شود.

متین فر گفت: چند روز پیش هم نشست هم اندیشی و آسیب شناسی زیست افراد دارای معلولیت در شهر با حضور جمعی از نمایندگان انجمن های فعال در این حوزه و مدیران شهری با هدف بیان عملکرد شهرداری برای جامعه معلولیت و شنیدن دغدغه افراد دارای معلولیت برگزار و پیشنهاد شد یک شخص خاص باید متولی شود تا اقدامات در حوزه معلولان به سرعت و دقت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد بوستان ها و معابر شهری مناسب سازی شده است؟ گفت: آماری به صورت درصدی نمی توان بیان کرد زیرا با آنچه باید باشد فاصله زیادی داریم که شاید قابل ذکر نباشد.

چهار پل عابر در قم مکانیزه می شود

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قم هم در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: ۹ پل استان قم در سال جاری مکانیزه(مجهز به آسانسور با ظرفیت هشت نفر) شد.

حسین شعبان زاده افزود: چهار پل عابر پیاده هم تا پایان سال مکانیزه می شود و سال آینده ۲۰ پل شهر مکانیزه خواهد شد.

وی گفت: جهت تسهیل در امور و مرور قشر آسیب پذیر روی رنگ ها و آلارم صوتی کار شده و آلارم صوتی در یک تقاطع قم به صورت آزمایشی انجام می شود.

ساختمان شورای شهر به صورت ویژه مناسب سازی می شود

عباس حلوایی زاده مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم نیز اظهارداشت: ساختمان شورای اسلامی شهر با بودجه شهرداری در حال ساخت است و به عنوان پایلوت برای استفاده از معلولان به صورت ویژه مناسب سازی خواهد شد.

تمام اتوبوس های قم جلوی ویلچر باز می شوند

کارشناسان معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری قم هم در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: ۱۵۶ اتوبوس در شهر قم است که همه آنان جلوی ویلچر باز می شود و سال آینده ۱۰۰ اتوبوس دیگر مجهز به این سیستم به ناوگان اضافه خواهد شد.

مطلوبی افزود: پنج پایانه در شهر داریم ورودی تمام آن ها مناسب سازی شده است.

وی گفت: در راستای اقدامات دانش بنیان برای نخستین بار در ایران به جای تعویض موزاییک پیاده راه ها قرار شد نوار رنگ و رزین روی موزاییک های موجود کشیده شود اما این طرح در اصفهان و تهران تاکنون موفق نبود و زمان بخبندان رنگ از موزاییک خود را جدا می کرد اما درحال بررسی این اقدام هستیم تا با این روش هزینه بسیار کاهش می یابد.

وی بیان کرد: پیشنهاد می شود تا معاونت مستقل رسیدگی به امور معلولان در شهرداری ایجاد شود که از بودجه ردیف معلولان در همه سازمان ها مطلع باشد یا بودجه مستقیم برای آن اختصاص پیدا کند.

بزرگترین پیست دوچرخه سواری کشور در قم

کارشناس معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری قم افزود: بوستان ۳۵ هکتار پیست دوچرخه سواری شهر قم در حال ایجاد است که بزرگترین پیست «دی ان ایکس» دوچرخه سواری ایران محسوب می شود و دو رینگ به طول دو هزار متر مخصوص جانبازان و معلولان دارد.

خودروهایی که در جای پارک معلولان پارک کنند جریمه می شوند

وی بیان کرد:‌ در تابلو مخصوص پارک خودروی معلولان باید آرم جرثقیل گذاشته شود اخیرا مجوز یک شخص به عنوان ناظر با موتورسیکلت اخذ شده که خودروهای متخلف را جریمه کند و به صورت دائم رصد انجام خواهد شد.

وی گفت: گاهی راه دسترسی معلولان در کنار تابلوی «پارک خودروی معلولان» بسته است و با هزینه کمی می توان موجبات رضایتمندی آنان را فراهم کرد.

ضرورت تشکیل شورای مشورتی در حوزه معلولان

روابط عمومی شهرداری قم هم در گفت وگو با ما با بیان اینکه شهرداری در شش حوزه تخصصی ۳۳۲ فعالیت را انجام می دهد، گفت: پیشنهاد می شود یک شورای مشورتی هم در حوزه های تخصصی به خصوص برای افراد دارای معلولیت تشکیل شود.

مهدی کلانترزاده با تاکید براینکه سلامت روان معلولان‌ باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: پیوست هر پروژه شهرسازی، سهولت و مناسب سازی برای معلولان باشد تا آنان بتوانند به صورت جدی، واقعی و عملی در شهر حضور داشته باشند نه شعاری و صوری.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا