اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

مدیر کانون نابینایان قم در گفت وگو با ما: شهردارقم در سه سال اخیر ۱۰ دقیقه برای ۲۷۰۰ نابینا وقت نداشت

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ مدیرعامل کانون نابینایان استان قم در گفت وگو با ما گفت: شهردارقم در سه سال اخیر ۱۰ دقیقه برای ۲۷۰۰ نابینا وقت نداشته است ما از شهرداری می خواهیم لیست خدمات به معلولان را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم در گفت وگو با ما اظهارداشت: دراستان قم ۲۷۰۰ نابینا و کم بینا وجود دارد که بیش از نیمی از آنان نابینای مطلق و ۵۰۰ نفر آنان تحت پوشش این کانون هستند.

منصور رضوانی افزود: کانون نابینایان جلوه امید تنها مرکز استان قم است که کلاس های حفظ و مفاهیم قرآن، آموزش کامپیوتر، زبان انگلیسی، مهدویت، نویسندگی خلاق، گویندگی، بریل آموزی و جهت یابی را برگزار می کند و مسئولان باید توجه ویژه ای به این کانون داشته باشند.

وی گفت: در قم فضایی برای ارائه خدمات و برگزاری کلاس و مراسم برای نابینایان نداریم و دو سالنی که فضا در اختیار ما قرار می دهند مناسب سازی نیست و شرکت کننده ها گاهی با موانع برخورد و بر زمین می افتند.

وی خاطرنشان کرد: کانون یک سازمان مردم نهاد بدون درآمد می باشد و با وضعیت بد اقتصادی کمک خیرین کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بازرسی مشکل کانون نابینایان را حل کند

عضو هیات مدیره کانون نابینایان جلوه امید استان قم گفت: مکان فعلی کانون خانه ای متروکه و مناسب سازی نشده است که سه سال بدون استفاده افتاده بود و ما آن را احیا کردیم و با اینکه تمام افراد تحت پوشش کانون مددجوی بهزیستی هستند اما بهزیستی از ما اجاره دریافت می کند.

وی افزود: طبق مصوبه دیوان محاسبات بهزیستی باید خود استفاده کند یا اجاره دریافت و به حساب دولت واریز کند لذا رئیس سازمان بازرسی استان می تواند این مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: در استان های دیگر سازمان هایی مانند شهرداری و اداره کل مسکن وشهرسازی زمین در اختیار سمن ها گذاشتند آن ها هم از ظرفیت خیرین استفاده و ساخت را انجام دادند و به عنوان مثال نابینایان کرمان پنج هزار متر ساختمان دارند اما تلاش های سه ساله بنده برای دریافت یک قطعه زمین از شهرداری بی نتیجه بوده است.

شهردارقم در سه سال اخیر ۱۰ دقیقه برای ۲۷۰۰ نابینا وقت نداشته است

رضوانی با بیان اینکه نابینایان قم واقعا از شهردار گله دارند، گفت: من به عنوان نماینده دو هزار و۷۰۰ نابینا هنوز نتوانسته ام ۱۰ دقیقه با شهردار قم صحبت کنم درصورتی که شهرداراستان های دیگر خودشان می روند و مشکلات را می شنوند.

وی گفت: از استاندار قم تشکر می کنیم که مهرماه سال جاری به دیدار ما آمدند و پیشنهاد کارگروهی را دادند و ریاست را به عهده گرفتند و ما دراین مدت چند مرتبه با ایشان مذاکره داشتیم.

وی اظهارکرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند سازمان بهزینستی با تراکم کار و کمبود بودجه به تنهایی نمی تواند از پس رفع مشکلات برآید همه سازمان ها و نهادها حتی گروه های جهادی گره ها را باز کنند

این استاد دانشگاه با تصریح براینکه خداوند استعدادهای بالقوه ای در وجود معلولان قرار داده که باید به فعل تبدیل شود، گفت: سه سال پیش که ما از رئیس صدا و سیمای قم درخواست اجرای برنامه رادیویی ویژه نابینایان را داشتیم آقای لطفی نیاسر برنامه را با شک و تردید و یک ناظر در اختیار ما قرار داد اما وقتی توانمندی را مشاهده کرد ناظر را برداشت و این ویژگی را تحسین کرد.

وی اظهارداشت: همه عوامل برنامه از مجری، تهیه کننده، کارشناس و گوینده نابینا هستند اما مسئولان یا توانمندی را نمی بینند یا کمتر توجه دارند.

نابینایان با تحصیلات عالیه اما درگیر مشکل اشتغال

وی بیان کرد: حدود ۵۰ نابینا در قم مدرک کارشناسی، ۲۵ نفر کارشناسی ارشد و ۱۲ نفر فارغ التحصیل مقطع دکترا و استاد دانشگاه هستند اما وضعیت شغلی مناسبی ندارند.

رضوانی ادامه داد: به عنوان مثال آقای ضیایی نابینای مطلقی است که کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر دارد و در حوزه برنامه نویسی متبحر است و با دشواری این مدارج را طی کرده اما با این استعداد از داشتن شغل مناسب محروم است و برادر دوقلوی ایشان تهیه کننده برنامه «از امید تا روشنایی» است که سه شنبه ها از ساعت ۱۹:۳۰ از صدای قم جهت حرفه آموزی و استقلال افراد دارای معلولیت و پیشگیری از بروز معلولیت ها پخش می شود.

کتابخانه گویای کانون نابینایان قم پنج هزار کتاب دارد

وی گفت: کتابخانه گویای کانون دارای پنج هزار عنوان کتاب صوتی است که منابع درسی دانش آموزی و دانشگاهی، منابع غیردرسی، اطلاعات عمومی، داستان، رمان و سرگرمی را شامل می شود و علیرغم رایزنی با استانداری و اتاق بازرگانی، یک کامپیوتر که بتوانیم فایل ها را برای تمام نابینایان در کشور ارسال کنیم نداریم.

هیچ سالن ورزشی مختص نابینایان در قم وجود ندارد

وی اظهارداشت: درخصوص ورزش نابینایان هم استعدادهای خوبی داریم در رشته گلبال، بولینگ و شنای نابینایان مقام کشوری را کسب کردند اما توجهی نمی شود و علیرغم اینکه تمرین کرده بودند آنان را به بهانه اینکه بودجه نداریم به مسابقات شمال کشور نبردند

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم افزود: حتی یک سالن ورزشی مناسب سازی شده در قم وجود ندارد استاندار هم به مدیرکل ورزش وجوانان تاکید کردند پیگیر یک سالن شود اما اتفاقی نیفتاد.

ضعف فرهنگی و اقتصادی عامل نابینایی مطلق

وی اظهارکرد: متاسفانه ضعف فرهنگی و ضعف اقتصادی سبب شده که اقدام برخی هم که امکان درمان دارند اقدام نمی کنند و مواردی داریم که به دلیل اقتصادی درمان را به عقب انداخته و برای همیشه نابینای مطلق شدند.

وی گفت: شخص نابینا از حضور در اجتماع به دلیل نبود مناسب سازی خودداری می کند یا با ترس و دلهره یا به کمک همراه از منزل خارج می شود و هزینه کرایه ها هم مانع شده که برخی از نابینایان حتی در کلاس ها حضور پیدا کنند زیرا برخی دو تا سه فرزند نابینا دارند که هزینه های آن بسیار بالا است.

شهرداری لیست خدمات به معلولان را ارائه دهد

رضوانی گفت: شهرداری جهت مناسب سازی معابر شهری اقداماتی انجام داده اما نبود فرهنگ سازی برای ما مشکل ساز است و هنوز بسیاری نمی دانند که نباید روی خط نابینایان و یا جایی که توقف مخصوص معلولان است پارک کنند.

وی افزود: اطراف حرم حضرت معصومه(س) خط مخصوص نابینایان برجستگی کمی دارد و با کفش نمی توان تشخیص داد؛ دربرخی نقاط شهر با دیوار برخورد می کنیم یا خط ما را به سمت جوی آب و چاله می برد و درخواست داریم از افراد نابینا و ویلچری برای ساخت پروژه های شهری کمک بگیرند تا در هزینه و وقت صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه گام های شهرداری جهت مناسب سازی کوتاه بوده، گفت: از مدیران شهرداری می خواهیم لیست مستندی را رسانه ای کنند که در یک سال اخیر چه اقداماتی برای معلولان انجام داده اند و از رسانه ها هم درخواست داریم پیگیر کار معلولان باشند.

مدیر کانون نابینایان قم گفت: این کانون نیازمند حمایت های فکری و معنوی و مالی است تا نابینایان آموزش ببینند و بتوانند با زندگی عزتمندانه وارد جامعه شوند و با عزت نفس زندگی را به صورت مستقل اداره کنند و نیاز به ترحم نداشته باشند.

کسانی که تمایل دارند می توانند هدایای خود را به شماره حساب حقوقی کانون نابینایان ۰۱۱۱۹۷۶۴۹۰۰۰۹ و یا شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۲۸۶۲۵۴ واریز کنند.

آدرس کانون خیابان شهدای هفت تیر، کوچه ۸۰ ، فرعی ۱۳ پلاک ۴۲ و شماره تماس آن ۳۶۶۱۶۲۱۱-۰۲۵ می باشد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا