اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

همه دستگاه های برای اجرای «سند تحول بنیادین» با آموزش وپرورش همکاری کنند

آستان بهارستان؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که به مناسبت هفته شوراها حضور یافت و اظهارداشت: طبق «سند بنیادین تحول آموزش و پرورش» مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، تمام دستگاه ها و نهادها و رسانه ملی موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند.

علیرضا رحیمی گفت: امام خمینی فرمودند: «من به همه مسئولان و دست اندرکاران سفارش می کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی، اعتقادی و علمی جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآروری همراهی کنید و روحیه استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید».

وی افزود: مقام معظم رهبری هم فرمودند: «معلمان باید از روی دلسوزی و صمیمیت و احساس به کشور جهت اعتلای ملت تلاش کند و با این روحیه و وجدان درس بدهند» و در جایی دیگر بیان کردند که «تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم و سپس به دست والدین است» و تاکید داشتند که «معلمان به معنا واقعی کلمه افسران افسران سپاه پیشرفت کشور هستند».

وی تصریح کرد: امامین انقلاب همواره تاکید بر جایگاه برجسته نظام تعلیم و تربیت داشته و دارند و مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند که آموزش و پرورش نیاز به تحول عظیم، جدی، با برنامه حساب شده و منظم دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید به ابعاد و زوایای مختلف برای ساخت دانش آموز تراز انقلاب اسلامی پرداخته، که مسئولان آموزش و پرورش و هر مسئولی که می تواند باید جهت اجرای دقیق آن تلاش کند.

سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است

وی گفت: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحب نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده و هشت اولویت اصلی دارد.

وی افزود: یکی از هشت هدف اصلی سند بنیادین، تربیت نیروی انسانی مومن، متعهد، معتقد به معاد، آشنا به اصول، متعهد به وظایف خود در برابر خداوند و دیگران، حقیقت خواه، صلح جو، جهادگر، ایثارگر و شجاع است و همه باید پای کار بیایند تا اهداف والای این سند محقق شود.

رحیمی اظهارداشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۳۱ راهکار دارد که ذیل ۲۳ راهکار عملیاتی تعریف شده و راهکارهای نرم افزاری و سخت افزاری در تربیت نیروی انسانی در حوزه های مختلف آن تعریف شده است.

وی گفت: در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، توجه خاص به کتاب های درسی، عدالت آموزشی، دسترسی آسان به تعلیم و تربیت برای همگان، ترویج ارزش هایی مانند حجاب و عفاف و تقویت اعتقادات و ورزش شده است.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم مورد تاکید این سند مشارکت تمامی دستگاه ها، نهادها و گروه ها در کمک به آموزش و پرورش به منظور تربیت نیروهای تراز انقلاب و در نهایت ساخت جامعه اسلامی است.

این مقام مسئول حوزه آموزش وپرورش استان قم گفت: جلب مشارکت بخش عمومی و غیردولتی یکی از اهداف است که با ایجاد تسهیلات قانونی، ساختارهای تشویقی، همکاری و مشارکت نهادها و مسئولان و والدین، تسهیل گری برای مشارکت خیرین مدرسه ساز و طلاب و گروه های جهادی می توان این مهم را عملی کرد.

تشکیل شورای آموزش و پرورش در راستای تحقق سند بنیادین

وی گفت: برای تحقق اهداف بلند سند بنیادین آموزش و پرورش راهکارهای متعددی پیش بینی شده که یکی از آن ها تشکیل «شوراهای آموزش و پرورش» در سطح استان ها است که کمک اساسی به تحقق اهداف می کند و یکی از اولویت های ما در استان قم است.

وی اظهارداشت: رئیس این شورا استاندار و دبیر آن آموزش و پرورش است و پیشنهادات در این شورا توسط اعضا پالایش و در صورت تایید جهت توسعه و تعالی همه جانبه آموزش و پرورش مصوب می شود.

رحیمی به بخشی از دستاوردهای شورای آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: از مجموع ۳۵ مصوبه شورای آموزش و پرورش در سال جاری، ۳۳ مصوبه شورا در آموزش و پرورش استان به صورت کامل اجرا شده است.

وی حل مشکلات نیروهای خدماتی در مدارس را از برکات تشکیل جلسه شورای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: با ادامه برپایی این جلسات درصد هستیم تا به صورت جدی مشکلات و کمبود نیروهای خدماتی در مدارس را برطرف نماییم.

وی تصریح کرد: با تشکیل شورای آموزش و پروش توانستیم طبق قانون سه درصد حق آموزش و پرورش را از شهرداری دریافت کنیم که از مصوبات بسیار ارزشمند این شورا بود که این امر دستاورد مطلوبی جهت خدمت رسانی به دانش آموزان، ساخت فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی در مدارس ایجاد کرده است.

مدیرکل آموزش وپرورش استان قم تعامل آموزش و پرورش با سایر دستگاه های استان در تجاری سازی فضاهای بلااستفاده در مدارس را از دیگر مصوبات خوب شورای آموزش و پرورش دانست.

وی گفت: پس از تشکیل شورای آموزش و پرورش، روند همکاری دستگاه های خدمات رسان (آب، گاز و برق) مطلوبتر شده و بروکراسی اداری به ویژه در ساخت مدارس خیرساز برداشته شده و کارها با سرعت عمل بیشتری پیش می رود.

وی تعامل بیشتر آموزش و پرورش با سازمان ها جهت جانمایی فضای آموزشی و تعامل با شهرداری به منظور رفع مشکلات به ویژه در ساخت و توسعه بناهای آموزشی را از دیگر اقدامات اساسی شورا برشمرد.

رحیمی توسعه و تجهیز اردوگاه های ۱۵ خرداد و ملاصدرا و استحکام مدارس غیردولتی در سال جاری را از برکات تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برشمرد.

وی گفت: در حوزه فرهنگی هم به برکت تشکیل شورای آموزش و پرورش کمیته فوریت های روانی-اجتماعی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان «نماد» تشکیل شد که دراین راستا برنامه‌های فرهنگی اجتماعی بسیار اثربخشی در رفع آسیب های اجتماعی دانش آموزان برگزار می شود.

آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نباید نیرویی را جذب کند

وی گفت: خواسته والدین و مردم درخصوص جذب نیروی کارآزموده باید محقق شود و آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نباید نیرویی را جذب کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: گزینش معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان باید یک مطالبه جدی باشد و دانشگاه های فرهنگیان هم باید به نحوی توسعه یابد که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند.

دانش آموزان از برنامه شاد استفاده کنند

وی در پایان تاکید کرد: دانش آموزان در مواقع اضطرار و زمان تعطیلی مدارس فقط از برنامه «شاد» استفاده کنند و والدین نیز مراقب فرزندان خود در استفاده درست از فضای مجازی باشد. پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا