اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

چه نیمه شعبانی خواهیم داشت؟/آیا قم شهری با برنامه ریزی های دقیقه نودی و اورژانسی است؟

هیفا پردل

آستان بهارستان؛ قم نگین گردشگری مذهبی کشور و طبق روایات اهل بیت علیه السلام پناهگاه فتنه های آخرالزمانی است اما آیا مسئولان اجرایی و کشوری زیرساخت لازمی را برای میزبانی از مهمانان حضرت حجت (عج) در شهر قم بویژه مسجد مقدس جمکران مهیا کرده اند؟ یا باید منتظر برنامه ریزی دقیقه نودی و اورژانسی باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری آستان بهارستان؛ دومین شهر مذهبی کشور بعد از شهر مقدس مشهد است و به عبارتی نگین گردشگری مذهبی کشور به شمار می رود شاید برای اطلاع از بار علمی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی این شهر اندکی به گذشته برگردیم و تاریخ و جایگاه این شهر را با روایاتی از اهل بیت علیه السلام محک بزنیم.

اگر بخواهیم دورنمایی از جایگاه و فضیلت این شهر داشته باشیم بد نیست این شهر را در آینه روایت معصومین جستجو کنیم قم کهن ترین سکونت‌گاه  در فلات ایران و از مهم ترین پایگاه‌های تشیع است؛ طبق گفته ایران شناسان قدمت این شهر به قبل از اسلام می رسد و پیشنیه تشیع در قم به هجرت اشعریون در قرن نخست قمری می رسد هم چنین با دفن حضرت معصومه (س) و مهاجرت بسیاری از امامزادگان و سادات تشیع در این شهر بیشتر رونق گرفت.

طبق حدیثی از پیامبر اسلام (ص) قم را قم نامیدند چرا که قیام آل محمد(عج) را یاری می کنند و این شهر در زمانی که همه جای عالم فتنه های آخرالزمانی فرا می گیرد پناهگاه مردم در فتنه های اخرالزمانی خواهد بود این شهر از گذشته پیدایش انقلاب اسلامی جایگاه مذهبی خود را حفظ کرده است تا جایی که بعد از ظهور انقلاب اسلامی لقب خواستگاه انقلاب اسلامی گرفت.

حال با توجه به روایات معصومین و هم چنین فرضیه های تاریخ نویسان قم هم دارای قدمتی تاریخی است و هم جایگاه و مقام والایی در نگاه معصومین ما دارد امروزه قم به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و امامزادگانی دیگر مقصد مهم گردشگرانی است که به عشق زیارت به کریمه اهل بیت علیه السلام و مسجد مقدس جمکران برای زیارت سفر می کنند.

مسجد مقدس جمکران؛ مسجدی که به دستور امام دوازدهم ما تاسیس شد و هم در روایات اهل سنت و هم بزرگان تشیع جایگاه ویژه ای دارد اکنون قم قطب فرهنگی؛ گردشگری مذهبی و به عبارتی عش اهل بیت علیه السلام است و نگاه جهان تشیع بعد از عتبات عالیت و مشهد مقدس به آن دوخته شده است این شهر در طول سال مقصد گردشگران داخلی و خارجی است که فرسنگ ها فاصله ومسافت های دور را طی کرده تا در این شهر زیارت و مسجد مقدس جمکران برای ظهور عدالت گستر جهان دعا کنند.

سالانه در قم ۲۰ میلیون تردد در آن صورت می گیرد چرا که در شاهراه حیاتی و محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد که شاید درصد قابل توجهی از این ترددها به ورود مسافر در قم ختم شود با توجه به این که نیمه شعبان از مراسم مهم شیعیان؛ و حتی ادیانی که به ظهور منجی در آخر الزمان اعتقاد دارند مهم ترین مراسم باشد نماد این مراسم مهم در شهر قم و مسجد مقدس جمکران است.

امکانات اقامتی و گردشگری در قم …

سال هایی که مسجد مقدس جمکران که میعادگان منتظران حضرت مهدی (عج) و هم چنین خود شهر قم که نگین گردشگری مذهبی کشور است از عدم تناسب تخت های اقامتی ؛ نبود هتل های چند ستاره، فرودگاه و حتی زیرساخت مطلوبی برای پذیرایی و میزبانی شایسته از زائران رنج هایی کشیده است عدم وجود زائر سرا در شان و منزلت زائران مسجد جمکران و حرم مطهر کریمه اهل بیت علیه السلام باعث شده است که زائران این شهر به رغم جاذبه های طبیعی؛تاریخی و مذهبی که دارد ماندگاری زائرانش تنها یک شب باشد.

هرساله با نزدیک شدن به نیمه شعبان مسئولان استانی گردهم آمده و برای پذیرایی برنامه ریزی می کنند اما هر ساله باید این مسجد مقدس وحرم مطهر چشم انتظار تسهیل ورود زائران و فراهم کردن زیرساختی در شان مهمان امام مهدی (عج) هستند اما به دلیل تصمیمات جزیره ای و هم چنین اورژانسی و به قولی دقیقه نودی این تصمیمات موقتی است و زائران و حتی مجاوران اید هرساله برای زیارت مشقات فراوانی را تحمل کنند.

در نیمه شعبان بحران هایی مانند نبود اسکان اضطراری؛ گره های ترافیکی که مانند سوهانی بر اعصاب زائران راه می رود و هم چنین کمبود پارکینگ و سرویس های بهداشتی تکرار می شود اما ناگفته نماند سال گذشته نخستین سالی بود که به دلیل مردمی شدن خدمات و مشارکت نهادهای مردمی و جهادی زائران طعم شیرین زیارت را بدون هیچ مشکلی چشیدند.

امسال با توجه به پیگیری استاندار قم و مسئولان اجرایی برای بهبود خدمات کمیته ملی برای ارائه خدمات مطلوب در وزارت کشور تشکیل شد و طی جلساتی مقرر شد تا کلانشهرهایی به صورت معین تجهیزاتی را در اختیار قم قرار دهند حال با توجه به این که اندک زمانی تا ماه شعبان نمانده هنوز خبری از این نوع کمک ها و بسیج امکانات نیست باید از مسئولان کشوری پرسید شماهایی که در اربعین حسینی امکانات را به سمت مرزها بسیج می کنید آیا مهمانان حضرت مهدی (عج) که از امامان زنده و بر ظهور حجتش ایمان داریم لایق بسیج امکانات نیستند؟ چرا بودجه ای در شان و جایگاه قم اختصاص داده نمی شود تا مدیریت شهری و مسئولان استانی به طور یکپارچه خود بر کمبودهای خود فائق آمده و رفع تکلیف کنند؟

وقتی نمی توانیم زیارت یک روز مهمان مهدی (عج) را تسهیل کنیم چگونه می توان زمینه ساز ظهور باشیم؟

معاون امور فرهنگی مسجد مقدس جمکران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که مگر قم نگین گردشگری مذهبی کشور نیست پس چرا زیرساختی برای خدمات مطلوب به زائران فراهم نمی شود ؟ می گوید: مسئولان کشوری و استانی باید برای فراهم ساختن حداقل زیارت نیمه شعبان آن هم ارزان قیمت زیرساخت های مطلوبی را فراهم کنند مسئولان کافی است جایگاه قم را در روایات معصومین مطالعه کنند قم قطب فرهنگی کشور و پناهگاه مردم در فتنه های آخرالزمانی است باید شرایط حضور زائران در مسجد مقدس جمکران و ورد و خروج آنها را تسهیل و زیرساخت های آن را فراهم کنند.

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی می افزاید: باید با کم کردن هزینه اسکان و غذا شرایط را برای حضور زائران به قم و مسجد مقدس جمکران فراهم کنیم، “مهدویت” دکترین وحدت بخش است و نیمه شعبان بهترین فرصت و بالاترین ظرفیت برای حضور مردم را دارد تاکنون در حالی که ما هنوز هیچ فراخوانی نداده ایم  ۳۰۰ موکب از ۲۰ استان کشور برای جشن‌های نیمه شعبان قم اعلام آمادگی کردند که باید هزینه اسکان و تغذیه به صورت رایگان باشد و مساجد پای کار بیایند.

به گفته وی؛ با توجه به پیش بینی های صورت گرفته امسال با حجم بالای مسافر روبرو هستیم و برای برنامه ریزی هم مدت زمان اندکی داریم در بعد ملی نیاز به همکاری مسئولان داریم تا کنون هیچ تجهیزاتی ارسال نشده است برای اسکان، تغذیه و هم چنین خدمات باید همه دستگاهها پای کار باشند.

حسین آبادی در پاسخ به این سئوال که با توجه به حوادث اخیر و اغتشاشاتی که هدف آن جوانان و نوجوانان ما بوده چه برنامه فرهنگی برای این قشر دارید می افزاید: در مسجد مقدس جمکران به صورت ویژه ۳ استیج کودک و نوجوان برقرار می شود و طلاب و روحانیون حضور پیدا می‌کنند و رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام در مسجد مقدس حضور مستقر می‌شوندوزهای یکم و دوم اسفندماه سرود سلام فرمانده ۲ با حضور ۱۰ هزار نوجوان از قم و ۱۴ استان کشور در سه موقعیت مختلف همخوانی شد و  روز جمعه این سرود در شبکه سه رونمایی می شود و نخستین اجرای میدانی این سرود عصر نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران با اجرای روحی برگزار می شود.

حال گذشته از بسیج امکانات گویا جایگاه و منزلت سیاسی؛ مذهبی و فرهنگی و اجتماعی شهر قم خاری در چشم دشمنان بوده و سال ها به این شهر چشم طعم دوخته اند هر بار پروژه قم هراسی را هدایت می کنند روزی ه نام کرونا ویروس و امروز هم جریان سازی مسمومیت دانش آموزان دختر این امر باید تلنگری باشد تا مسئولان ما در کنار برنامه ریزی برای خدمات مطلوب شرایط خاص استان را هم مد نظر داشته باشند.

تاکید بر خدمات مطلوب به زائران

استاندار قم که طی روزهای اخیر برای یک برنامه ریزی مطلوب برای نمیه شعبان پیگیر تشکیل کمیته ای در بعد ملی در وزارت کشور بود در آخرین جلسه بررسی تمهیدات خدمات نیمه شعبان در مسجد جمکران با اشاره به لزوم بسیج امکانات در این روز می گوید: مردمی بودن مهمترین و برجسته ترین ویژگی این رویداد عظیم است که باید از طریق صداوسیما و رسانه ها بخوبی انعکاس داده شود برای توجه دادن مردم به امام حَیّ، زنده و حاضر بودن امام دوازدهم مراسم نیمه شعبان باید مطلوب و همه امکانات بسیج شود.

به گفته این مسئول؛ ظرفیت ملی باید پای کار باشد و خود را برای شرایط اضطراری آماده کنیم توقع داریم اقدامات وبرنامه های مطلوب تری مد نظر باشد هرچند ظرفیت دولت به سمت مناطق زلزله زده ختم شده ولی باید تا ظرف ۴۸ ساعت برنامه ها در بعد ملی تعیین تکلیف شود و مشخص شود این تجهیزات ارسال می شود یا خیر؟

سید محمد تقی شاهچراغی می افزاید: باید قرارگاهی در مسجد جمکران شکل گیرد تا دستگاهها یکپارچه همه امکانات خود را بسیج کنند در ایام باید به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و سایر نقاط استان نیز توجه لازم در امور مختلف صورت بگیرد..

خدمات به زائرین باید پیوست امنیتی داشته باشد

معاون سیاسی ؛امنیتی استانداری قم نیز با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن بیان می کند: اید همه برنامه‌ها در ایام نیمه‌شعبان «پیوست امنیتی» داشته باشند طی جلساتی حلقه ها مشخص و با بهره گیری از حراست خود مسجد؛ سپاه و بسیج ونیروی انتظامی بحث امنیت زائران مرتب پیگیری می شود دوربین های کنترل هم مرتب چک می شوند.

احمد حاجی زاده می افزاید: فعالیت ریزپرنده ها هم مجوز گرفته و بر نحوه فعالیت اتباع در امر خدمت رسانی هم نظارت می شود چرا که هم می تواند تهدید و هم فرصت باشد فعالیت های پارکینگ های ۱ و ۲ باید با دستگاه امنیتی هماهنگ شود ما بحث بیوتوریسم دشمن را هم باید در ایستگاههای صلواتی مد نظر و به آن تمرکز کنیم.

عدم تعیین تکلیف برای تامین سرویس های بهداشتی

شهردار قم با اشاره به این که این جلسه آخرین جلسه برای آمادگی برای نیمه شعبان است می گوید: هنوز در ارتباط با چشمه های سرویس های بهداشتی مشکل داریم حداقل می بیست ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی تامین می شد با توجه به وضعیت بارندگی و اسکان اضطراری برای اسکان در ۷ بوستان ما نیاز به چادر داریم .

اما آن طورکه برداشت می شود در جلسه آخر مسئولان اجرایی تنها مدیران شهری و برخی دستگاه‌های خدمات رسان آمادگی کاملی برای مراسم نیمه شعبان داشتند و با توجه به حضور ۲۰۰ موکب از سراسر کشور و قم و حتی کشورهای اسلامی این موکبها در تامین آرد و ارزاق موردنیاز مشکل دارند.

حال باید از مسئولان امرپرسید آیا برای تدارک یک مهمانی ساده خود نیز چنین برنامه ریزی می کنید؟ پس بسیج امکانات ۱۵ کلانشهر کشور کجاست؟ چرا قم نگین گردشگری کشور به آن بودجه اختصاصی اختصاص داده نمی شود که حداقل بدون نیاز به تامین تجهیز از کشور خود بر این خدمات مدیریت کند؟پایان پیام/۱۱۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا