اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

سالی دو میلیون درخت در قم کاشته می شود/ توزیع ۶۰ هزار اصله نهال میان شهروندان+تصاویر درختکاری خبرنگاران

نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در نشست خبری هفته منابع طبیعی که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی قم برگزارشد، اظهارداشت: استان قم تعهد دارد که کاشت هشت میلیون نهال را طی چهار سال عملیاتی کند لذا تولید نهال از سال جاری آغاز شد و کاشت از سال ۱۴۰۲ انجام می شود و تا ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

مرتضی داودی دراین نشست خبری با بیان اینکه پروژه های اداره کل منابع طبیعی استان قم در بحث فنی به سه بخش مرتع، بیابان و جنگل تقسیم می شود، افزود: در بخش مرتع، اجرای طرح ۱۵ هزار هکتاری در سال ۱۴۰۱ و مدیریت طرح های مرتع به وسعت ۳۰ هزار هکتار انجام شد و مدیریت چرای دام در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع قم انجام می شود.

وی گفت: نظارت بر طرح های مرتع داری به وسعت ۱۲۰ هزار هکتار از عرصه های مرتع استان انجام و به دو هزار هکتار از اراضی که در استان ممیزی نشده اند بود ممیزی داده شد و کاشت هفت هزار اصله نهال در ۵۰ هکتار با کمک خیرین و بخش خصوصی و بذرپاشی در دو منطقه قم به وسعت ۲۰۰ هکتار و عملیات توسعه کاشت گیاهان دارویی انجام شد.

وی بیان کرد: شش هزار اصله درخت در ۴۰ هکتار از اراضی استان توسط توسط انجمن «نذر طبیعت» انجام می شود که هزینه خرید، حفر چاله، کاشت و آبیاری با هزینه این مجموعه انجام می شود.

مراقبت از نهال های کاشته شده در سطحی معادل دو هزار و ۲۵۰ هکتار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به عملکرد این اداره کل در بخش بیابان نیزاشاره کرد و گفت: عملیات مراقبت و نگهداری از نهال های کاشته شده در سطحی معادل دو هزار و ۲۵۰ هکتار و عملیات مدیریت هرزآب را در سال ۱۴۰۱ در وسعتی معادل دو هزار و ۵۰ هکتار انجام دادیم.

وی ادامه داد: مدیریت هرزآب به وسعت ۵۰۰ هکتار در دست اقدام است که تا یک هفته دیگر عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف یک ماه به اتمام خواهد رسید.

وی اظهارکرد: عملیات احداث کانال و تله رسوبی به وسعت ۲۲ کیلومتر در منطقه حسین آباد میش مست انجام خواهد شد و اقدامات برای شناسایی پیمانکار این پروژه انجام شده است.

داودی بیان کرد: اگر نیاز به مبارزه با آفات باشد اواخر اردیبهشت و خرداد عملیات کنترل آفات به وسعت ۲۰۰ هکتار انجام خواهد شد.

توزیع ۶۰ هزار اصله نهال میان شهروندان

وی به اقدامات انجام شده در بخش جنگل هم اشاره کرد و گفت: عملیات توزیع ۶۰ هزار اصله نهال میان شهروندان، دستگاه ها و نهادهای درخواست کننده درحال انجام است که نیمی از این نهال ها توسط اداره کل منابع طبیعی قم و نیمی دیگر از استان های مجاور تامین شده است.

وی عنوان کرد: عملیات نهال کاری و بذرکاری در ۲۰ هکتار در سطح استان توسط گروه ها و انجمن های جهادی و سمن ها و سایر اقشار درحال انجام است که افراد با خانواده ها بری کاشت نهال و بذر حضور می یابند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اظهارداشت: عملیات نگهداری از پارک های جنگی استان در سطحی معادل ۱۱۴ هکتار انجام شده و در روز ۲۲ بهمن نیز ۱۲۰۰ اصله نهال مثمر بین راهپیمایان توزیع شد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های این اداره کل زراعت چوب در سطحی معادل ۳۴ هکتار است که نیمی از کار انجام شده و عملیات اجرایی نیم دیگر کار سال آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: قرق و حفاظت از عرصه های نهال کاری سنوات قبل در سطحی معادل ۱۲۰ هکتار در بهار و تابستان سال جاری اتفاق افتاد و ۹۰ هکتار دیگر جزء مصوبات است که بهار و تابستان سال آینده انجام خواهد شد.

طی چهار سال هشت میلیون درخت در قم کاشته می شود

داودی اظهارکرد: طبق تعهد ایران در کنوانسیون جهانی «اقلیم و تغییرات آب و هوایی» ایران باید کاشت یک میلیارد درخت تا چهار سال دیگر داشته باشد که این امر دستور اکید رئیس جمهور است.

وی گفت: ایران درسال ۲۰۲۰ هفتمین کشور تولید کننده کربن در دنیا بوده و طبق تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۲۰۲۲ ایران ششمین کشور دنیا در تولید کربن است اما از لحاظ ترسیب کربن(رسوب و روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) چهل و دومین کشور دنیا هستیم.

وی ادامه داد: فاصله بین تولید و ترسیب کربن در کشور ما زیاد است و یکی از بهترین و ارزان ترین روش ها برای کاهش کرین کاشت نهال است لذا با دستور ریاست جمهوری سازمان جهادکشاورزی مسئول و سازمان منابع طبیعی مجری اصلی این طرح است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: استان قم تعهد دارد که کاشت هشت میلیون نهال را طی چهار عملیاتی کند لذا تولید نهال از سال جاری آغاز شد و کاشت از سال ۱۴۰۲ انجام می شود و تا ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

وی اظهارداشت: اداره کل منابع طبیعی استان یک نهالستان خود را به بخش خصوصی واگذار کرد و نسبت به ایجاد یک نهالستان دیگر اقدام شده است.

وی افزود: دراین طرح مردمی باید از ظرفیت مردم، صنایع، کارخانه داران، بخش خصوصی، خیرین و ارگان ها در این زمینه استفاده کنیم و تاکنون پنج هکتار برای کاشت آماده و بذرهای مورد نیاز خریداری و ۲۰۰ هزار قلمه تهیه شده است

وی گفت: طرح ملی کاشت درخت در چهار بخش فضای سبز، زراعت چوب، طرح های جنگل داری و مرتع داری و بیابان قابلیت انجام دارد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله برای بخش بیابانی و مرتعی، ۲۰۵۰ هزار اصله نهال برای فضای سبز، ۵۰ هزار اصله برای طرح های جنگل داری و ۳۰۰ هزار اصله نهال برای بخش زراعت چوبی درنظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا