اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمگزارش تصویریگزارش تصویری قمگزارش تولیدیگزارش تولیدی قم

گزارشی از نیمه شعبان ۱۴۰۱ در قم : برگی از نیمه شعبان در دیار خوبان+تصاویر

خبرنگار و عکاس: فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ بزرگترین جشن تولد مردمی در دنیا سال هاست که در شهر قم برپا می شود و جمعیت میلیونی هر ساله بزرگترین اجتماع مهدوی جهان را در مسجد مقدس جمکران و اطراف آن بوجود می آورند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ شهر قم از صبح نیمه شعبان پرشور و شعف است؛ صدای انواع مداحی از دور و نزدیک به گوش می رسد.

دراین شب در تمام مساجد و محلات چراغانی وآذین بندی می شوند و در آن ها مراسم جشن و سرور برپاست و خیابان ها با وجود ریسه های لامپ های رنگارنگ، رنگ عوض کرده اند و پرچم های سبز و تزیین کوچه ها و حتی درختان با زورق های طلایی شور و حال دیگری به شهر می دهد و جنبش و تحرک در همه جا وجود دارد.

یک روز خوب یک حال خوب

هزار و۱۸۸ سال پیش در چنین روزی آخرین امام شیعیان چشم به جهان هستی گشود و به طور مستند بیش از ۱۰۰ سال است که در ۱۴ و ۱۵ شعبان کارناول بزرگ شادی در قم به راه می افتد و همه به عشق امام زمان هر خدمتی که از دست‌شان برآید انجام می دهند تا حال مردم را دراین روزها خوب کند.

یکی خانه اش را، یکی بخشی از اموالش را و دیگری خودش را وقف خدمت در این دو شبانه روز کرده است.

باران نم نم می بارد و هوا بسیار مطبوع است بساط اسفند چند موکب در میان فراهم شده و بوی چوب و عود و گلپر و کندر و مقل و عطر انواع گل ها به خصوص نرگس و رز در دست مردم، بوی مطبوع و جاده رویایی را بوجود آورده است.

مردم صبح ۱۴ شعبان در پیاده روی دسته جمعی مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا حرم امام زمان(عج) یا طریق المهدی یعنی از امامزاده شاه احمد قاسم تا جمکران شرکت می کنند.

گروه‌های مختلف دانش آموزی و هیاتی در قالب دسته‌های مشخص و به صورت خانوادگی یا تنهایی در طول مسیر بلوار پیامبر اعظم حضور داشته و سرودهای شاد را می خوانند و می روند.

خبرنگاران و عکاسان زیادی برای پوشش خبری امشب از قم و سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر به ثبت این لحظه ها مشغول هستند.

برپایی ۳۱۳ موکب در بلوار پیامبر اعظم(ص)

در طول این مسیر هفت کیلومتری بیش از ۳۱۳ موکب با دو هزار غرفه ایجاد شد که غرفه های نمازخانه، قرآن، صلوات، گفت وگوی مهدوی، پاسخ به سوالات شرعی و شبهات، حجاب و عفاف، شهدا، محصولات فرهنگی و کتاب، ثبت نام روضه های خانگی، همسریابی و بادکنک های رنگی از جمله آن بود.

دندانپزشکان هم در چند غرفه تحت عنوان خادمان رضوی، هلال احمر و علوم پزشکی با کشیدن و پرکردن دندان و پزشکان عمومی با گرفتن فشار خون، قند خون، وزن و ارائه مشاوره سلامتی به مردم خدمت می کردند.

غرفه شهدای امنیت هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی برپا و به یاد حسن مختارزاده، مهدی زاهدلویی، آرمان علی وردی و روح الله عجمیان از شهدای اغتشاشات اخیر خدمات مشاوره و درمان را ارائه می دادند.

اتوبوس کتابخانه سیار هم از سوی اداره کل کتابخانه های قم در مسیر ایستاده و هر کس تمایل داشت به مطالعه می پرداخت.

غرفه های آرایشگری، ماساژدرمانی، طب اسلامی، طب سنتی، طب سوزنی، تعمیر عینک و کیف و کفش و واکس صلواتی در مسیر به چشم می خورد.

در غرفه های نقاشی، طراحی و خوشنویسی هنرمندان ایرانی و افغانستانی هر متن و تصویری را که بخواهی برایت به تصویر می کشیدند.

حتی برای اینکه بی دلیل کسی را شاد کنند غرفه جایزه بدون مسابقه فقط برای مهدی را برپا کرده بودند که همه باید پیامک می دادند و طبق قرعه کشی جوایزی به آنان اهدا می شد.

برخی آموزش نقاشی با آبرنگ روی سفال را می دادند، برخی صورت بچه ها را نقاشی می کردند و برخی هم نام مهدی را بر دست و صورت بچه ها می نوشتند.

در طول مسیر چند موکب در میان، غرفه استراحتگاه فراهم شده و ایستگاه‌های نقاشی و مسابقات نیز کودکان را مشغول کرده و آنان کتاب، پازل و انواع اسباب بازی را به عنوان هدیه با خود می بردند.

مسابقات تارت و بوکس و تئاترهای خیابانی هم عده ای از مردم به خصوص نوجوانان را گرد هم جمع کرده بود.

موکب کودکان دهه نودی و دهه هشتادی ها و موکب سالمندان بالای ۶۰ سال از زیبایی ها و تنوع در غرفه ها بود.

طومار عهد می بندم هم بر درب غرفه ای نصب بود و همه روی آن با امام خود عهد می بستند که یاور او باشند، گناه نکنند و…

مردم کنار تصاویر سه بعدی رهبری، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس عکس یادگاری می گرفتند و پاکبانان مدام مشغول تمیز کردن محیط بودند.

توزیع انواع خوراکی های رایگان

توزیع انواع غذاها شامل چلو کباب، پلو قیمه، ماکارانی، فلافل داغ و انواع آش و توزیع آب معدنی، انواع شربت، انواع چای ماسالا، هندی، پاکستانی و چای ذغالی و قهوه در قهوه جوش های مسی، نسکافه، شیرکاکائو، کیم، بستنی، میوه یخی، پفک هندی و انواع آب میوه تازه در مسیر فراوان بود.

نانوایان با تنورهای گلی و صنعتی در مسیر، نان داغ همراه با پنیر و سیب زمینی پخته و سرخ شده توزیع می کردند و پخت ۱۴ هزار نان محلی کرمان توسط ۱۵۰ زن و مرد کرمانی جلوه زیبایی از خدمت رسانی به مردم بود.

موکب داران هر استان غذاها و شیرینی های محلی استان خود را آورده و روحانیون و بسیجیان حضور پررنگی در خدمت رسانی داشتند.

۵۰ موکب از ملیت‌های مختلف از جمله عربستان، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، هندوستان و کشورهای آفریقایی هم با پخت غذاهای محلی و نوشیدنی های کشور خود از زائران نیمه شعبان قم پذیرایی و طلاب بین الملل جامعه المصطفی(ص) هم با برپایی موکب به زائران خدمت می کردند.

موکب شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون هم به نیابت از شهدای خود در این مسیر حاضر شده و از مردم پذیرایی می کرد.

ماموران تلاشگر آتش نشانی، اورژانس و نیروی انتظامی هم غرفه های متعدد داشتند و همه جا به چشم می خوردند و حتی برخی از آنان در چادر می خوابیدند که به سرعت جایگزین شوند.

تمام موکب های استان قم و سایر استان های کشور و دیگر کشورها مداحی به زبان و گویش های خود در مدح حضرت مهدی(عج) به صورت زنده یا ضبط شده پخش می کردند.

دیدن این صحنه‌ها خاطرات اربعین را تداعی می‌کرد؛ این دو روز در قم شباهت زیادی به عاشورا و تاسوعای حسینی دارد با این تفارت که شهر قم در عاشورا و تاسوعا غرق در عزا و ماتم و در این روز سرشار از شور و شعف است.

چندین گروه‌ سرود دانش آموزی دهه نودی و دهه هشتادی به اجرای سرود مشغول بودند و هزاران نفر از دانش آموزان قمی سرود «سلام فرمانده» را در صحن جامع مهدوی همخوانی کردند.

بسیاری از حاضرین سربندهای قرمز و پرچم‌های رنگارنگ که بر روی آن ها«لبیک یا مهدی» نقش بسته بود و برخی هم تصاویری از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی در دست داشتند.

نیمه شعبان یادآور خیابان چهارمردان است که با چراغانی دیدنی خود خاطره ای زیبا برای همه ساختند و امسال هم برای نمونه نمادی از چراغانی این خیابان با مهتابی های رنگی و ریسه های زرورقی طلایی و پارچه های سبز ساخته شده بود و غذای تبرکی مسجد جمکران در این محل توزیع می شد.

نورافشانی باشکوه بالای گنبد جمکران هم امسال مانند چند سال اخیر انجام شد که سوژه عکاسان و مردم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه و سخنران معروف کشوری عصر چهارشنبه در اجتماع زائران نیمه شعبان در مسجد جمکران به سخنرانی پراخت و درپایان روز، آئین شکرگذاری خادمان این مسجد و مراسم تجدید بیعت با امام عصر برگزار شد.

ساعت از سه بامداد گذشته بود اما جمعیت همچنان در این مسجد و جاده موج می زد؛ این گوشه شهر زنده تر از روز بود و گویا کسی نگاه به ساعت نمی کرد و حتی احساس خستگی در چهره ها پیدا نبود.

خادمان، سالمندان را تا درب مسجد می بردند و دعای کمیل توسط مهدی میرداماد در نیمه شب نیمه شعبان خوانده شد و مردم تا صبح به راز و نیاز و مناجات مشغول بودند.

اما با تمام خدمات ارائه شده هرگز سبب نمی شود دلتنگی نبودن مهدی کم شود.

۳۵ نفر از قنادان قم، کاشان، مشهد، تهران و شمال کشور درحال پخت کیکی به طول ۳۱۳ متر، عرض ۶۰ و ارتفاع ۱۰ سانتی متر بودند که صبح روز ۱۵ شعبان بین بیش از ۴۰ هزار زائر مسجد جمکران توزیع شد.

در نیمه شب جوانان سفیدپوش دورادور مسجد راه می رفتند و سینی سینی نوشیدنی تعارف می کردند؛ در هوای فرح بخش شربت خنک با عطر عرق نعنا و بیدمشک حالت را خوبتر می کرد.

۳۰ دقیقه به اذان صبح دور میدان سلام هزاران بسته صبحانه به نیابت از شهدا و به عشق مهدی(عج) توزیع شد؛ کسانی که از شهرستان آمده بودند می گفتند برایمان باور کردنی نیست که مردم دو شبانه روز بدون وقفه به عشق امام زمان بدون ریا و با نهایت احترام انفاق می کنند.

رفتگرها نیز تمام وقت مشغول تمیز کردن محیط بودند که جای قدردانی ویژه دارد.

۱۸۰ دستگاه اتوبوس دراین ایام به صورت شبانه روزی و رایگان به مردم خدمت رسانی می کنند اما نمی توانند پاسخگوی جمعیت باشند و شاید یک دهم مردم بتوانند از وسایل حمل و نقل استفاده کنند و بقیه حتی بچه به بغل و عصا زنان یا سوار بر ویلچر مسیر را پیاده طی می کنند.

درسال جاری سال تعداد سرویس های بهداشتی بیشتر و مردم رضایت بهتری داشتند.

«ابوالقاسم مقیمی معاون استاندار قم گفت: براساس تعداد ورودی و خروجی خودروها به قم و آمار اعلامی اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ارتباطات سیار مبنی بر وجود تلفن همراه فعال موجود در مسجد جمکران، امسال سه میلیون نفر در سالروز میلاد فرخنده منجی عالم بشریت از سراسر کشور خود را به شهر قم رساندند».

این درحالی است که روز تولد «بودا» را بزرگترین جشن تولد ثبت کرده اند درصورتی که تنها چندین هزار نفر از بودائیان درآن شرکت می کنند.

«علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری قم هم گفت: همزمان با ایام نیمه شعبان ۳۰ هزار نفر از زائران در اماکن اقامتی رسمی استان قم اسکان یافتند و تخمین زده می شود با خانه های مسافری و اسکان های رایگان این آمار به ۱۳۵ هزار نفر می رسد».

این روایتی مختصر از بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا