اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

ایران برای برجام التماس می کند درصورتی که اول دولت رئیسی کار تمام شده بود/دولت از مردم حقوق می گیرد باید نوکر مردم باشد

آستان بهارستان؛ نشست خبری حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، رئیس و موسس دانشگاه ادیان و مذاهب امروز برگزار شد و وی به مطالبی در مورد برجام، ارتباط به عربستان، دستاوردهای این دانشگاه و دیگر موضوعات اشاره کرد که در ادامه می آید.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ رئیس و موسس دانشگاه ادیان و مذاهب دراین نشست اظهارداشت: این دانشگاه سال ۱۳۷۳ به عنوان مرکز مطالعات تاسیس، سال ۸۳ تبدیل به مرکز آموزش عالی و سال ۸۷ تبدیل به دانشگاه شد و هم اکنون دارای ۱۴ دانشکده از جمله دانشکده ادیان، مذاهب، شیعه شناسی، تاریخ، علوم قرآن، رسانه، مطالعات زنان، عرفان، فلسفه و حقوق است.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب با بیان اینکه بیشترین دانشجویان از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هستند، گفت: ۱۵ هزار دانشجو از ۳۱ ملیت و با مذاهب مختلف تدریس می کنند که ۸۵ درصد آنان خارجی و ۱۵ درصد ایرانی هستند.

وی ادامه داد: این دانشگاه بیش از پنج هزار نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و ۷۰۰ دکتری داشته و در مهرماه سال جدید در ۱۰۰ رشته شامل ۲۷ رشته دکتری و ۶۳ رشته کارشناسی ارشد پذیرش دارد.

وی اظهارکرد: ۷۰ سفیر از کشورهای مختلف تاکنون به این دانشگاه آمدند و به سوالات آنان پاسخ داده شده است.

عضو هیأت امناء جامعه المصطفی العالمیه(ص) افزود: همه ادیان برای خود دانشگاه دارند اما یک دانشگاه جامعی که همه ادیان جهان را بررسی کند به جز دانشگاه ادیان و مذاهی در دنیا وجود ندارد.

وی افزود: اعضای هیات علمی دانشگاه های معتبر ایران و برخی از مسئولان کشوری و مسئولان وزارتخانه ها از دانشگاه ادیان و مذاهب هستند و فارغ التحصیلان بیکار کمی را دارد.

اصلاح مشکلات کشور در گرو گفت وگو است

وی با بیان اینکه شعار مسئولان این دانشگاه گفت وگو است، تصریح کرد: حیات دانشگاه و اصلاح مشکلات کشور در گرو گفت وگو است و جناح های سیاسی کشور هم باید با هم گفت وگو کنند زیرا مردم هم خواهان جناح بازی ها نیستند.

حجت الاسلام نواب گفت: همانگونه که امام راحل هم بیان کردند یک جناح نمی تواند کشور را اداره کند لذا همه جناح ها و آحاد مردم باید باشند و با هم همکاری کنند.

انعقاد ۱۰۰موافقتنامه همکاری با دانشگاه های خارجی

وی اظهارداشت: دانشگاه ادیان و مذاهب با همه دانشگاه های مرتبط جهان ارتباط دارد و بیش از ۱۰۰ موافقتنامه همکاری با دانشگاه های خارج از کشور منعقد شده است.

وی با بیان اینکه یکی بخش اصلی دانشگاه اقدامات بین المللی و سفرهای گسترده است، گفت: در دو ماه اخیر با هدف فعال کردن ارتباطات دانشگاهی، به ۱۲ کشور سفر کردم و ارتباطات زیادی برقرار و ارتباطات گذشته محکم تر شد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) با بیان اینکه اقدامات بین المللی در ایران ضعیف است، تاکید کرد: ارتباطات زیاد و موثر شبهات را برطرف می کند و چهره بهتری را از ایران به رخ جهانیان می کشد.

وی گفت: ما شعر «هنر نزد ایرانیان است و بس» را می خوانیم اما سرمان را در لاک خود کردیم و بین خودمان دعوا داریم درصورتی که ایران در ۵۰۰ سال قبل یک کشور با گسترده فرهنگی بین المللی بوده و اشعار حافظ و سعدی ۴۰ سال پس از سروده شدن آن در چین و ژاپن خوانده می شده است.

وی افزود: کشور پاکستان در تمام سازمان ها و محافل جهانی نیرو و لابی قوی دارد و کارمندهای زیادی در سازمان ملل، بانک جهانی توسعه سازمان های جهانی آیسسکو و یونسکو نیرو و لابی دارند و اهداف خود را پیش می برند؛ ایران هم نباید اجازه دهد که در نهادهای بین المللی مهجور واقع شود لذا باید فعالیت ها را بیشتر کرد.

کشور ما از نظر کار بین المللی دانشگاهی فقیر است

دانشگاه ادیان و مذاهب جزء پنج دانشگاه اول جهان

حجت الاسلام نواب گفت: با بیان اینکه کشور ما از نظر کار بین المللی دانشگاهی فقیر است، گفت: حساسیت های بین المللی روی دانشگاه ها بسیار کمتر است و می توانند اقدامات گسترده تری را داشته باشند و دانشگاه ادیان و مذاهب جزء پنج دانشگاه اول جهان از نظر اقدامات بین المللی است.

وی گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب ۲۷ اسفندماه اجلاسیه ای برگزار می کند که از ۳۰ دانشگاه جهان اسلام دعوت به عمل آمده اما پنج دانشگاه پذیرفتند که در این اجلاسیه شرکت کنند و برخی دانشگاه ها به دلیل اینکه به دولت وابسته بودند نتوانستند مراحل مجوز را طی کنند که باید مشکلات سر راه اقدامات علمی برداشته شود.

تالیف ۸۰ کتاب در مورد مسیحیت توسط دانشگاه ادیان و مذاهب

وی با اشاره به ملاقات خود با پاپ گفت: ۳۰ دقیقه وقت ملاقات با پاپ داشتم اما گفت وگوی ما ۴۵ دقیقه طول کشید و در این سفر ۷۰ کتاب و فرش دستباف قم با نماد پرنده صلح را به او هدیه کردیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: به پاپ گفتم که این دانشگاه ۸۰ کتاب درباره مسیحیت نوشته که ویژگی مهم آن این بوده که با دستور و درخواست کسی یا در قبال دریافت هزینه نوشته نشده است.

وی ادامه داد: پاپ دراین دیدار به استقبال ما آمد و در نامه ای از رهبری درخواست داشت که زندانی های اغتشاشات اخیر(درماجرای مهسا امینی) را آزاد کنند که ما آنجا گفتیم رهبر ایران ۸۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد زندانیان ایران را آزاد کردند که البته باید گفت اقدام رسانه ای خوبی در مورد این عفو گسترده از سوی رسانه های ایران انجام نشد.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه دیدار ما مصادف با سالگرد ملاقات پاپ با آیت الله سیستانی بود پاپ گفت آقای سیستانی مرد بزرگ و متعلق به آن عالم است من از آن دیدار با ایشان بهره معنوی زیادی بردم و خیلی اظهار خوشحالی کرد و گفت که در ملاقات با احمد الطیب در بحرین بیانیه مساوات و برادری را با هم امضا کردیم.

معمولا افراد بی عرضه با فامیل بازی جذب بدنه دولت می شوند

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز گفت: ایران هم اکنون مانند اواخر زمان شوروی شده که این ننگ است افتخار ما این است که دولتی نیستیم زیرا معمولا افراد بی عرضه با فامیل بازی جذب بدنه دولت می شوند اما بنده با توان شخصی توانستم بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی ایران را ایجاد کنم و در کار شخصی رانت و سفارش مطرح نیست و بی عرضه نمی تواند وارد کار شخصی شود.

دولت از مالیات مردم حقوق می گیرد و باید نوکر مردم باشد

وی تاکید کرد: دولت از مالیات مردم حقوق می گیرد و باید نوکر مردم باشد اما هم اکنون دولت آقا و مردم نوکر دولت شده اند؛ فامیل بازی و تکبر در کار دولتی وارد شده درصورتی که دولتی ها حقوق از ما مردم می گیرند و نباید نسبت به ما تکبر داشته باشند.

بخش خصوصی مقتدر، راه فساد کشور را می بندد

وی با تاکید براینکه وقتی فساد از کشور می رود که بخش خصوصی مقتدر شود، گفت: مردم از وضعیت اقتصادی ناراحت هستند و راه حل آن سپردن کار به بخش خصوصی مقتدر است همانگونه که خیلی از نهادها می خواستند اسنپ(تاکسی اینترنتی) را تعطیل کنند اما زورشان به آن نرسید لذا نیازمند نهادهای مقتدر خصوصی هستیم که دولت از آن ها حساب ببرد.

ما در وزارت علوم درحال جنگ هستیم

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما در وزارت علوم درحال جنگ هستیم زیرا همه تحریم ها فقط به جرم بخش خصوصی بودن علیه ما اعمال می شود.

وی افزود: یک نکته خنده دار را می گویم که ما درخواست ۲۰۰ هیات علمی را به وزارتخانه دادیم اما یکی از اعضای وزارت که خود هم پیش از این وزیر بوده گفت چه خبرتون است که این تعداد عضو هیات علمی می خواهید؟ می خواهید از دانشگاه تهران بیشتر جذب کنید؟

وی ادامه داد: آیا این سوال عجیب نیست؟ اگر هزینه یا ردیف بودجه از کسی خواستیم که اینگونه برخورد می کنند؟ آیا بد هست که یک بخش خصوصی ۲۰۰ دکترای بیکار شما را جذب کند؟

حجت الاسلام نواب گفت: ۲۵۰۰ استاد در دانشگاه ادیان و مذاهب فعالیت دارد و ۵۰۰ استاد از دانشگاه های دیگر به صورت حق التدریس با این دانشگاه همکاری دارند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بخش خصوصی قدرتمند را ایجاد کنند و به دنبال کار دولتی نباشند، گفت: امروز آقای سمنانیان رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس گفته بود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از اساتید دانشگاه های تهران مهاجرت کردند ما باید برای نیروهایمان کار درست ایجاد کنیم و مانع مهاجرت ها شویم.

ارتقای جایگاه زن نیازمند ۵۰ سال مطالعه و تلاش است

وی اظهارداشت: تنها دانشکده مطالعات زنان ایران ۱۰ سال است که در دانشگاه ادیان و مذاهب تاسیس شده و پژوهشکده مطالعات زنان هم دارد که دیروز کتابخانه مستقل مطالعات زنان افتتاح شد.

رئیس سابق مرکز خدمات حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در شهرهایی مانند تهران و قم زنان جایگاه بالایی برخوردار هستند اما در مناطق حاشیه ای زن جایگاه مناسبی ندارد و پس از ۵۰ سال مطالعه پیوسته می توان به حد تعادل در کل کشور رسید و به دنیا اعلام کرد این نحو رفتار با زن در دنیا درست نیست.

به ۷۰۰ کشور رفتم و مصادیق زیادی از پایمال شدن حق بانوان دارم

وی با اشاره به اینکه در مورد زن در دنیا عقب ماندگی های تاریخی وجود دارد، گفت: من فقط برای عقیده ام با هزینه شخصی بدون یک ریال حق ماموریت، به ۷۰۰ کشور خارجی سفر کردم و برای هر سخنی که بیان می کنم ۱۰۰ مصداق خارجی می توانم بیاورم و بگویم زن در دنیا به حقوق خود نرسیده است.

وی بیان کرد: زمانی که مسئول رایزن های فرهنگی ایران بودم مقام معظم رهبری به من گفتند امکان این را داشتی که برادر خود را به کشوری امن بفرستی اما وی را به بوسنی و هرزگوین فرستادی که در آن سفر به شهادت رسید؛ من موقعیت و مسئولیت دارم اما در مساجد و حسینیه ها یا اماکن اقامتی ارزان قیمت می روم و می خواهم همه بدانند مسئول جمهوری اسلامی اینگونه است.

دیپلماسی دراین دولت رنگ و بوی جدیدی نگرفته است

حجت الاسلام نواب درپاسخ به سوالی که با آمدن تیم جدید در این دولت دیپلماسی رنگ و بوی جدیدی گرفته است، گفت: دیپلماسی دراین دولت رنگ و بوی جدیدی نگرفته و هم اکنون برای گسترش ارتباطات بیشتر، به کشورهای خارجی باج بیشتری می دهیم؛ اگر از متن موافقتنامه ها اطلاع داشته باشید دیپلماسی در ایران از گذشته فعال بود و هنوز هم ادامه دارد و به هر کسی بگویید آقای ظریف اهل گفت وگو بود یا آقای فلان، می داند چه کسی اهل تعامل بود.

وی گفت: هم اکنون با چه بهایی گفت وگوها نتیجه داده است؟ اجازه بدهید ادامه موافقنامه برجام امضا شود تا بعد نظر بدهیم؛ رئیس سازمان انرژی اتمی که به ایران آمد مشخص شد که چه اقدامی انجام دادیم که وی قانع شد؛ آن زمان ریختند در خیابان جلوی موافقنامه ها را گرفتند.

ایران برای برجام التماس می کند درصورتی که کار تمام شده بود

وی با بیان اینکه من دسترسی به درجه یک های مملکت دارم و این را می گویم که با آقای علی‌اکبر صالحی معاون پیشین رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همسفر عراق بودم وی به من گفت من و آقای عراقچی نزد آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری رفتیم و گفتیم که کار قرارداد جدید برجام تمام شده اجازه بدهید ما آن را امضا کنیم اگر نتیجه آن بد شد بگویید دولت قبلی انجام داده و اگر نتیجه آن خوب شد بگویید ما انجام دادیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: الان داریم التماس می کنیم که قرارداد برجام را امضا کنند درصورتی که آن زمان قرارداد آماده بود و مانع به سرانجام رسیدن آن شدند.

وی تصریح کرد: اگر دسترسی من با یک پیام یا خواندن مطلب آقای صالحی بود این مطلب را نمی پذیرفتم اما وی رئیس دانشگاه شریف و معاون وزیر علوم که حضرت آقا وی را قبول دارند بدون واسطه به من گفت این چیزی که الان داریم دنبال آن می دویم انجام شده بود اما مانع به ثمر رسیدن آن شدند.

حمله به سفارت عربستان تجاوز به حقوق دیپلماتیک بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تحلیل شما از ارتباط ایران با کشورهای دیگر مانند عربستان چیست؟‌ گفت: ما به شدت از روابط ایران و عربستان استقبال می کنیم از لحظه اولی که برخی وارد سفارت عربستان شدند اعلام کردیم که این حمله تجاوز به حقوق دیپلماتیک است.

قائم مقام سابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهارداشت: اگر به کشوری حتی به کشور دشمن خود طبق روابط، ضوابط و اصول دیپلماتیک اجازه می دهد در کشور خود سفارتخانه ایجاد کند باید به همان اصول پایبند باشد و آنجا را قطعه ای از خاک آن کشور به حساب آورد؛ نعوذبالله اگر به اسرائیل هم اجازه دهیم در کشور ما سفارتخانه ایجاد کند نمی توانیم به حریم آن ورود و از دیوار آن بالا برویم.

وی ادامه داد: در قضیه تسخیر لانه جاسوسی به آمریکا بارها تذکر داده شده بود که در امور داخلی کشور ایران دخالت نکند حتی آقای بازرگان به صورت ویژه به آنان تذکر داده بود اما توجهی نکرده بودند و اسنادی از سفارتخانه آمریکا به دست آمد که حاکی از آن بود که آنان با اعدامی های زمن انقلاب و دشمنان ایران ملاقات کرده بودند و تسخیر لانه جاسوسی یک قضیه استثنایی بود.

رابطه با عربستان ارتباط ایران و ۵۴ کشور اسلامی را اصلاح می کند

وی اظهارداشت: هرچند رابطه با عربستان با تاخیر انجام شد اما اقدام خوبی بود که از دولت، آقای شمخانی و کشورهایی که واسطه شدند تشکر می کنیم زیرا رابطه مناسب با عربستان فقط منحصر به این کشور نیست بلکه ارتباط ایران با ۵۴ کشور اسلامی را اصلاح می کند؛ همانگونه که کنفرانس اسلامی در عربستان برگزار می شود و برخی کشورها می گویند چون عربستان شما را قبول ندارد ما هم با شما کار نمی کنیم.

حجت الاسلام نواب گفت: برخی از مواضع عربستان تغییر کرده و آنان رو به پیشرفت هستند و ایران هم نباید عقب بماند؛ فقط شرکت آرامکو عربستان در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته و این کشور درحال حاضر صادرات گندم و مواد پتروشمی را دارد.

مشکلات ایران و مصر باید هر چه سریع تر برطرف شود

وی تاکید کرد: ما باید هرچه سریع تر مشکلاتمان را با کشور مصر هم برطرف کنیم ولو چین و روسیه یا یک کشور غربی واسطه شوند.

نهادهای امنیتی بر دانشجویان خارجی نظارت کنند

وی در پاسخ به این سوال که امکان دارد افراد وهابی و افراطی هم در دانشگاه ادیان و مذاهب درس بخوانند برای این چه اقدامی شده است؟ گفت: دستگاه های عریض و طویل امنیتی که حقوق خود را از مردم دریافت می کنند چه اقدامی انجام می دهند؟ من که دستگاه شنود و ابزار لازم را ندارم؛ وظیفه من جذب دانشجو است و هر دانشجو ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به قم می آورد و در فصل امتحانات هتل های قم جای خالی ندارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: من با نهادهای امنیتی همکاری می کنم اما دستگاه جاسوس یاب ندارم؛ چرا می گویید فقط امکان دارد وهابی ها به قم وارد شوند؟ قم بهشت جاسوس هاست و دستگاه های امنیتی باید نظارت کنند و ما هر دانشجویی که اعلام کنند مشکل دارد را ثبت نام نمی کنیم همانگونه که تاکنون هم این اقدام را انجام دادیم.

قم می تواند مرکز بین المللی گفت وگوهای اسلامی، غیراسلامی و ادیانی شود

قم ظرفیت ۱۰۰ هزار دانشجو خارجی را دارد

وی با بیان اینکه برخی شهرهای دنیا از طریق جذب دانشجو جذب سرمایه دارند، اظهارداشت: قم ظرفیت این را دارد که مرکز بین المللی گفت وگوهای اسلامی، غیراسلامی و ادیانی شود و می تواند ۱۰۰ هزار دانشجو خارجی داشته باشد که دراین صورت ۴۰۰ هزار نفر در قم از قبل این اقدام بهره مند می شوند و مشکل اشتغال تا حدی برطرف خواهد شد.

ایران ظرفیت پذیرش یک میلیون دانشجوی خارجی را دارد

وی ادامه داد: دراین راستا اسفندماه سال ۱۴۰۰ به آقای رئیسی نامه نوشتم و امسال هم حضوری به ایشان گفتم ایران ظرفیت پذیرش یک میلیون دانشجوی خارجی در رشته های مختلف را دارد و باید اقتصاد کشور را به هر نحوی که می توانیم فعال کنیم و همه باید کمک کنند تا این امر محقق شود.

رئیس سابق دانشکده عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که ارتباط شما با دولت ها در جمهوری اسلامی چگونه بوده است؟ گفت: ۴۰ سال است که با آقای رئیسی رفیق هستم، با آقای روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بودیم، با آقای خاتمی رفیق هستم و با آقای رفسنجانی خیلی ارتباط خوبی داشتیم تا حدی که وی بدون من از ایران خارج نمی شد و دراین مدت هیچ حکومتی به خصوص دولت آقای رئیسی هیچ فشاری روی من وارد نکرده و همواره من را تشویق کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا مورد تفکرات بسته در دولت ها وجود داشته است؟، گفت: اگر بسته ترین آدم در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد پس از شش ماه یک آدم دیگر می شود و نمی تواند تفکرات بسته داشته باشد زیرا جایگاه ریاست جمهوری نمی تواند با تفکرات بسته باشد بلکه باید نگاه خدمت رسانی به همه مردم با هر تفکر و دینی یکسان باشد.

حجت الاسلام نواب عنوان کرد: صندلی ریاست جمهوری افراد را تغییر می دهد زیرا این صندلی جای جمهور است و باید مشکل جمهور را حل کند.

وی در پاسخ به سوالی که ارتباط ایران با بوسنی به چه شکل است؟ گفت: من رئیس انجمن بوسنی و هرزگوین هستم و روابط ما با این کشور بسیار فعال است و یک لحظه هم ارتباط ما قطع نشده و دو سه روز یک بار با آنان تماس تلفنی دارم.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا