اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومیاخبار قماخبار مهم

جای مباحثه در مدارس کشور خالی است/زنجیره آموزشی در برخی موارد ابتر می ماند

خبرنگار : نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ یک معلم با سابقه و نمونه استان قم می گوید جای تفکر و مباحثه به عنوان کامل کننده زنجیره آموزشی در آموزش وپرورش کشور خالی است.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ هفته معلم بهانه ای شد تا به سراغ سیده کلثوم نصیری از دبیران فعال استان قم دارای ۲۸ سال سابقه تدریس برویم.

کسب رتبه های دوم کشور در تدریس زبان انگلیسی، رتبه اول ناحیه چهار استان، رتبه اول سرگروهی استان، رتبه اول استان در آزمون گفتاری زبان، معلم نمونه استان، معلم نمونه ناحیه چهار، همکاری در تالیف کتاب زبان انگلیسی و تالیف کتاب «روش های نوین تدریس زبان انگلیسی» ویژه معلمان و سرگروه درس زبان انگلیسی به مدت هفت سال و چندین دوره داور و ناظر جشنواره خوارزمی بخشی از افتخارات وی است.

وی اقدامات خیرخواهانه را هم در راستای کار خود در پیش گرفته و برگزاری کلاس های رایگان برای دانش آموزان تحت حمایت کانون رضوی، برگزاری کارگاه های تخصصی زبان به صورت رایگان در دوران کرونا و تدریس تلفنی به دانش آموزانی که در زمان کرونا و غیرحضوری شدن مدارس تلفن همراه نداشتند را از افتخارات اصلی خود می داند.

وی در حیطه فعالیت خود سخاوتمندانه عمل کرده و برای دبیران به خصوص افراد جدیدالورود محتوای آموزشی تهیه و کارگاه های زودبازده برپا کرده زیرا انتقال تجربیات را از وظایف خود دانسته و جهت گسترش و ارتقای علم در کشور بذل علم کرده و همچنین از همکاران جدیدالورود برای شرکت در کلاس های خود برای آشنایی با روش تدریس دعوت کرده است.

خانم نصیری می گوید: عملی موفق خواهد بود که با استفاده از تجارب سایر همکاران و اساتید و با داشتن چشم انداز بلند به آینده و غنیمت دانستن حال و با هدف پیشرفت انجام شود تا بتواند چراغ راهی برای دانش آموزان باشد.

وی گروه مجازی کشوری دبیران زبان انگلیسی را با محوریت تبادل اطلاعات، تجارب، خلاقیت ها، روش های مدیریت کلاس، روش های مختلف تدریس و ارزش یابی تشکیل داده و با اطلاع رسانی کامل و به موقع وی از اخبار، جشنواره ها و کارگاه ها در سال ۱۴۰۱، ۹ رتبه از ۱۴ رتبه استانی توسط معلمان ناحیه چهار کسب شده است.

وی فعالیت ها را محدود به زبان انگلیسی نکرده و به آموزش دانش آموزان از دیگر ابعاد هم توجه کرده و به صورت داوطلبانه در امور پرورشی مدرسه مشارکت می کند و معتقد است آموزش باید به مرحله پرورش برسد تا فرد را به مقصد برساند.

برپایی مسابقه مجازی راهیان نور با دلنوشته هایی در مورد شهدا به زبان انگلیسی، مسابقه ویژه دهه فجر با طراحی پرچم ایران، معرفی کتاب های انگیزشی به دانش آموزان و همکاران و ارائه نکات تربیتی و احادیث به زبان انگلیسی ابتدای هر درس در راستای موضوع همان درس، از دیگر فعالیت های این دبیر نمونه است.

این دبیر زبان انگلیسی معتقد است به جای پرداختن به اموری که صرفا خیر باشد باید به اموری پرداخته شود که علاوه بر خیر بودن، منشاء برکات و خیرات دیگر باشد.

با وجود اینکه ۲۸ سال از اولین تدریس وی می گذرد، همچنان فعال در گردهمایی ها و شوراهای مدارس شرکت می کند و تلاش دارد تاثیر مناسبی در بحث آموزش داشته باشد.

معلم موفق دارای عزم راسخ و اطلاعات به روز است

وی می گوید: معلم موفق کسی است که با عزم راسخ، کسب اطلاعات به روز و با استفاده از روش های مختلف از جمله مطالعه، تحقیق و بررسی همه جانبه رموز موفقیت، در مسیر کمال خود و دانش آموزان تلاش کند؛ همچنین محبوبیت و مقبولیت دو فاکتور اساسی و ضروری برای معلم موفق است واین دو امر رخ نمی دهد مگر اینکه دانش آموز به این نتیجه برسد که معلم با دستانی پر سر کلاس حاضر شده است.

نصیری می گوید: به فرموده خداوند «هر بنده ای که رابطه خود را با من محکم کند من نیز رابطه بندگان را با او محکم خواهم کرد» لذا معلمان با این روش می توانند با دانش آموزان رابطه بهتری برقرار کنند؛ همچنین اگر دانش آموز متوجه شود معلم از صمیم قلب و از روی دلسوزی در کلاس حاضر شده و برای ساعتی که در کلاس حضور دارد از قبل زحمت کشیده و برنامه ریزی کرده، به طورقطع رابطه خوبی با معلم پیدا خواهد کرد؛ درک متقابل میان دانش آموز و معلم سبب بهبود رابطه و ارتقای سطح تحصیلی خواهد شد.

وی معتقد است داشتن اخلاق نیکو، رعایت ارزش های دینی و شخصیت دهی به دانش آموزان بر اساس سفارش اسلام تاثیر به‌سزایی در موفقیت دانش آموزان و معلم خواهد داشت.

وی می گوید: رفتار و تخصص آموزشی معلم بهترین تبلیغ برای وی به‌شمار می رود و استفاده از روش های متنوع، ایجاد انگیزه و اهمیت دادن به وظایفی که به معلمان محول شده، سبب موفقیت آنان خواهد شد و مقبولیت و محبوبیت زمانی رخ می دهد که جدیت و مهربانی در کنار هم باشد.

جای مباحثه در مدارس کشور خالی است

این معلم با سابقه آموزش و پرورش معتقد است جای تفکر و مباحثه به عنوان کامل کننده زنجیره آموزشی به شدت در آموزش وپرورش کشور خالی است.

سه مرحله زنجیره آموزشی باید در کنار هم باشد

وی توضیح می دهد زنجیره آموزشی دارای مراحل تدریس، تثبیت و تسهیل است اما گاهی آموزش فقط در مرحله تدریس متوقف می شود و زمانی هم تا مرحله تثبیت پیش می رود و به مرحله تسهیل نمی رسد که این اتفاق نامبارک باعث از هم گسیختگی و تکمیل نشدن جریان آموزشی می شود.

وی می گوید اگر دانش آموزان پس از مراحل تدریس، تفکر و مباحثه با یکدیگر را داشته باشند یادگیری عمیق صورت گرفته و از انباشتگی مطالب خام که به مرحله پختگی نرسیده کلافه نخواهند شد و مطالب برای آنان با دلیل و برهان نهادینه می شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا