اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

دوران پیش‌دبستانی مهمترین دوران انسان سازی است

آستان بهارستان؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در همایش موسسین کودکستان های استان قم که با حضور دکتر مجتبی همتی فر معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، خانم رجب لو رئیس فناوری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکستان ها و دکتر مسعود تهرانی معاون سازمان و برخی از مسئولان استان در سالن خانه علوم و فنون برگزار شد، اظهارداشت: دوران پیش دبستانی مهمترین دوران انسان سازی است و مهمترین جلسات ما فکر و تدبیر برای کودکستان ها و قبل از دبستان است.

علیرضا رحیمی با تبریک دهه کرامت افزود: مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سال جاری فرمودند «برخی نسبت به نظام تربیت رسمی نگاه کوچک انگارانه دارند»؛ متاسفانه باید گفت در آموزش و پرورش هم نسبت به کودکستان ها نگاه کوچک انگارانه داریم و کودکستانی ها را کوچک و مسائل آنان را هم پیش پا افتاده می انگاریم که نیاز به برنامه ریزی خاصی ندارد درصورتی که مهمترین زمان ساخت سرنوشت کودک در این دوران است.

وی عنوان کرد: همانگونه که پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند «الولد سید سبع سنین» فرزند تا هفت سال حاکم(آزاد) است؛ لذا به نظر می رسد دورانی سرنوشت سازتر، مهمتر، بااهمیت تر و راهبردی تر از هفت سال اول زندگی نیست که خطوط اصلی تمام مراحل رشد و پیشرفت انسان در آن مشخص می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت قبل از دبستان مهمترین اقدام است و ریزترین مسائل در این دوران مهم و بر آینده کودکان تاثیرگذار است، گفت: بسیاری از والدین از من می پرسند که فرزندمان را به کدام مدرسه بفرستیم و من تاکید می کنم دنبال معلم خوب بگردید نه مدرسه خوب؛ زیرا فرزندان یک سال با یک مربی زندگی می کنند؛ سواد و مهارت مربی یک مساله مهم است اما حتی نفس کشیدن یک مربی بر روی فرزندان تاثیرگذار است.

ساخت آینده جامعه به تربیت درست در دوران پیش دبستانی بستگی دارد

رحیمی اظهارداشت: دوران پیش دبستانی و هفت سال ابتدایی زندگی هر شخص بسیار مهم و ارزشمند است به نحوی که تعیین ساخت سرنوشت، انسانیت و آینده جامعه به تربیت درست در این دوران بستگی دارد و والدین، موسسین و مربی ها هر یک به سهم خود موثر هستند تا فردی را به به سمت جهنم یا به مسیر حق و بهشت راهنمایی کنند.

وی تصریح کرد: چیدمان کلاس، محتوای آموزشی و نوع مراودات و صحبت با بچه ها و تمام فعالیت ها در این دوران برروی کودکان تاثیرگذار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تاکید کرد: کتاب دکتر عبدالعظیم کریمی را باید بخوانیم تا بدانیم چه اقداماتی باید انجام ندهیم تا در فطرت خداگرایی انسان اثر منفی نداشته باشد و بیش از اینکه که فکر کنیم چه اقدامی انجام دهیم باید فکر کنیم چه اقدامی انجام ندهیم و چه شعر و صحبتی را توصیه نکنیم که در آینده کودک اثر منفی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این کتاب توصیه شده که تا می توانیم در این دوران برنامه ریزی نکنیم بلکه کودکان را دور هم جمع کنیم آنان را رها کنیم تا با هم بازی کنند، نیازهای عاطفی و مهارت های اجتماعی در مواجهه با هم را بیاموزند، بتوانند از خود دفاع کنند، حق خود را بگیرند و در مقابل حق دیگران تسلیم باشند؛ این ها در فضای باز آزاد و البته با نظارت از دور محقق می شود و با کتاب های ما و اصرار برای آموزش محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه کودکان با فطرت الهی خط خود را پیدا می کنند، گفت: تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی و اخلاقی کودکان در مراوت با هم تامین می شود و می توان گفت که ما کودکان را تربیت نمی کنیم بلکه آنان در مواجهه با هم تربیت می شوند لذا باید مربیانی که به کار گیریم که یادبگیرند چه اقدامی انجام ندهند و همه فکر کنیم که اقدامات ما طبق مصلحت باشد.

رحیمی تاکید کرد: یکی از خلاء های جدی ما کاهش جمعیت است که مربیان پیش دبستانی می توانند دراین خصوص اثرگذار باشند زیرا هم بازی نداشتن کودکان خلاء جدی و خطر بیخ گوش جامعه ما است که باید تدابیر مهمی در این خصوص اندیشیده شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا