اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان مطرح شد: مصرف ۹۰ درصد آب قم در بخش کشاورزی/لزوم برنامه‌ریزی اساسی برای مدیریت آب

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد.

صرفه جویی در مصرف آب رسالتی بر دوش مردم و مسئولان 

حسن بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: هفته صرفه جویی با توجه به شرایط کم آبی در کشور و به‌خصوص استان قم فرصتی برای آگاه سازی مردم نسبت به شرایط آبی است و همه برنامه ریزی ها باید با توجه با محدودیت های آبی و انرژی صورت گیرد.

وی گفت: ۲۶ خرداد تا یک تیرماه سال جاری با نام “ایران تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری” نام گذاری شده است تا همه در برابر محدودیت های آبی احساس مسئولیت داشته باشند.

وی افزود: از سال ۶۳ تاکنون ۲.۲ دهم به میانگین گرمای هوای قم افزوده شده که تبعات زیست محیطی در پی داشته و روی زندگی مردم اثرگذار بوده و به ازای هر درجه افزایش دمای هوا، دو تا دو ونیم درصد برابر آب بیشتری مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: وظیفه مسئولان و اهالی رسانه در راستای مدیریت آب دراین زمینه بسیار سنگین است.

وی عنوان کرد: به‌جز بخش کهک که بخشی از نیاز آن از سد کوچری تامین می شود در سایر بخش های استان از منابع محلی استفاده می شود که کار را دشوارتر ساخته و مصرف بهینه درآن مناطق باید ارتقا یابد.

وی بیان کرد: در شهرهای تابعه و روستاها سرانه مصرف بسیار بالاست و در برخی نقاط تا ۸۰۰ لیتر بر ثانیه هم می رسد و در بسیاری از روستاها به دلیل مصرف غیرمجاز و بیش از حد استاندارد حتی قطعی آب را داشته ایم.

مصرف ۹۰ درصد آب قم در بخش کشاورزی 

مدیر آبفای استان قم درپاسخ به خبرنگار آستان بهارستان درخصوص میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، اظهارداشت: ۹۰ درصد از آب در بخش کشاورزی و بخش قابل توجه ای از شبکه آب شرب شهری جهت آبیاری فضای سبز استفاده می شود که برنامه ریزی مناسب باید انجام شود.

بختیاری ادامه داد: روستاها محدودیت منابع آب دارند و درسال جاری هم آب ۱۵ روستا با تانکر تامین می شود و روستای علی آباد شرایط بحرانی را دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۷ هزار لیتر مکعب تخصیص آب قم از سرشاخه های دز بوده و تخصیص این آب برای قم حیاتی است، گفت: سرانه مصرف آب در شهر قم نسبت به میانگین کشوری وضعیت نرمالی دارد اما در بخش روستایی و تابعه شرایط مطلوبی نداریم.

مصرف بیش از حد استاندارد آب تعرفه را تصاعدی افزایش می دهد

وی عنوان کرد: مصرف آب تا ۱۵ لیتر یک قیمت حداقلی دارد اما اگر دو برابر و بیش از آن شود میزان دریافتی تعرفه ها تصاعدی افزایش می یابد.

جذب ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار توسط آبفای قم

این مقام مسئول در حوزه آب وفاضلاب استان قم با اشاره به اقدامات یک سال اخیر سازمان متبوع خود گفت: شرکت آب و فاضلاب استان قم در سال گذشته ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار را جذب کرد که به عنوان دستگاه برتر استان قم از جهت جذب اعتبار انتخاب شد.

وی گفت: در سال جاری پروژه انتقال آبرسانی به دهستان قنوات را با اعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال به طول ۱۱ کیلومتر و همچنین آبرسانی به روستاهای بخش قمرود محقق شد که به عنوان بهترین خاطره کاری من شد زیرا مردم این مناطق سال ها مدارا کردند و آب با کیفیت «ای سی» تا ۱۰ هزار را مصرف می کردند که برای نخستین بار آب شیرین از قم به آنجا منتقل شد.

وی درخصوص احداث مخازن آب نیز اظهارداشت: هرچه مخازن بیشتری داشته باشیم امنیت آبی بیشتری در شهر خواهیم داشت لذا احداث مخزن ۲۰ هزار لیتر مکعبی در دستور کار است که با تامین اعتبار کار آغاز خواهد شد.

بختیاری گفت: در شهر و روستاهای قم موضوع ساخت مخازن پیگیری شده و در جعفریه یک مخزن با ظرفیت دو هزار لیتر، در دستجرد مخزنی با ظرفیت ۵۰۰ و در قمرود مخزن هزار متر مکعبی و شش مخزن در روستاهای شهر کهک ایجاد شده است.

وی ادامه داد: درمجموع در بخش شهری و روستایی شبکه جدید انشعاب آب به طول ۸۰ کیلومتر و اصلاح شبکه آب به طول بیش از ۳۷ کیلومتر انجام شده است.

فاضلاب شهر قم دارای عقب ماندگی مزمن است

وی به بخش فاضلاب شهر قم هم اشاره کرد و گفت: دراین بخش قم دارای عقب ماندگی مزمن است و در بین کلان شهرها در انتهای جدول قرار دارد و هم اکنون ۴۲ درصد شهر تحت پوشش فاضلاب است.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان قم هزار میلیارد تومان (۵۰۰ میلیارد سهم دولت و ۵۰۰ میلیارد تعهد وزارت نیرو) برای ایجاد زیرساخت های فاضلاب اختصاص پیدا کرد که تاکنون ۶۰ میلیارد آن اختصاص پیدا کرده و اگر نهایی شود تحولی در بخش فاضلاب درسال ۱۴۰۲ رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: دراین راستا قرارداد چند میلیاردی ۲۵ ساله با یک سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد خواهیم کرد که تا ظرف یک ماه آینده نهایی می شود.

جمع‌آوری فاضلاب شهر قم به طول ۲۱ کیلومتر

وی ابرازداشت: ظرف دو هفته آینده عملیات اجرایی رینگ جمع آوری فاضلاب شهر قم به طول ۲۱ کیلومتر آغاز خواهد شد؛ با بلندمرتبه سازی در شهر مانند شهرک پردیسان ضرورت اجرای طرح فاضلاب در قم بیشتر شده است.

وی عنوان کرد: صنایع باید از پساب استفاده کنند و باید هرچه زودتر استفاده از پساب جایگزین استفاده از آب شرب برای صنایع شود.

آب باید مدیریت شود

وی در پاسخ به سوالی درخصوص جمع آوری آب باران و آب های سطحی هم گفت: شرکت آب منطقه ای متولی مدیریت آب است اما به عنوان یک کارشناس می گویم که آب‌های سطحی نباید وارد شبکه فاضلاب شود؛ بخشی از آب سهم محیط زیست است و بخشی هم باید مدیریت شود و مقداری از آب هم باید به سمت دریاچه نمک هدایت شود تا این مکان به کانون گرد وغبار برای شهر و برخی استان ها تبدیل نشود.

رتبه های برتر آبفای قم در عرصه های مختلف

وی اظهارکرد: شرکت آب وفاضلاب استان قم سال گذشته رتبه برتر در ارزیابی عملکرد شهید رجایی و رتبه برتر پژوهش وزارت نیرو را کسب کرد.

****

گفتنی است شرکت آب وفاضلاب در سال جاری مانند سال گذشته شعار و پویش «۱۰درصد کاهش یک تابستان آرامش» را اجرا می کند و هفته صرفه جویی در مصرف آب از جمعه ۲۶ خردادماه با شعار « آب و ارزش های دینی» و سخنرانی مدیرکل شرکت آب وفاضلاب قم در نماز جمعه آغاز شد و تا پنج شنبه ادامه خواهد داشت.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا