اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

 پاسخگوی بلاتکلیفی در پروژه ملی مونوریل قم کیست؟

دکتر علی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه

آستان بهارستان؛ مونوریل گرچه در پایتخت سرنوشتی بهتر ازجمع شدن ستون‌های نیمه کاره و زنگ زده‌اش نداشت ولی علاقه مفرط دولتمردان وقت به این قطار تک چرخ هوایی آنچنان عمیق بود که در هر شهری به دنبال امکان احداث آن می گشتند حال بخواهد آن شهر مشهد باشد یا یزد و شیراز و کرمانشاه، اسلامشهر و…

مونوریل گرچه در پایتخت سرنوشتی بهتر ازجمع شدن ستون‌های نیمه کاره و زنگ زده‌اش نداشت ولی علاقه مفرط دولتمردان وقت به این قطار تک چرخ هوایی آنچنان عمیق بود که در هر شهری به دنبال امکان احداث آن می گشتند حال بخواهد آن شهر مشهد باشد یا یزد و شیراز و کرمانشاه، اسلامشهر و کرج یا رشت و تبریز و در آخر نیز کلنگ احداث آن در رودخانه بخت برگشته قم در زمین فرو رفت.

در این تصمیم مهم نبود که این شهر‌ شبکه اتوبوسرانی دارند یا نه؟ متروی آن‌در چه وضعیتی است؟ حجم مسافرین شهری آن‌ چقدر است و در کل چقدر جمعیت دارد؟ مهم علاقه و تصمیمی بود که گرفته شده بود خیلی پیش از این‌ها و تنها می‌ماند مصوبه‌ای که آن هم بهترین زمان و مکانش سفر استانی بود وبس! حالا ریش و قیچی دست دولت وقت بود بدون توجه به گرفتاری‌های این طرح شکست خورده درتهران.

از‌‌ همان ابتدا مشخص بود پروژه منوریل قم جز نظرشخصی مطالعه چندانی ندارد. آنچه مخالفان احداث مونوریل قم از ابتدا بر آن تأکید داشتند فقدان ادله کار‌شناسی، اولویت داشتن احداث مترو، کار‌شناسی نبودن مسیر پیشنهادی و آسیب رساندن به حریم حرم حضرت معصومه و… است که در ‌‌نهایت نیز موجب توقف احداث پروژه منوریل قم شد.

جالب‌ترین نکته در مورد این پروژه آن است که علیرغم آغاز عملیات اجرایی و احداث شمار زیادی ستون هنوز تکلیف ادامه مسیر آن از مقابل حرم مشخص نیست.

بلاتکلیفی عجیب برسر مونوریل قم

نام مونوریل قم با ابهام عجین شده است. مونوریل میدان صادقیه تهران گرچه پس از سال‌ها نیمه کاره ماندن سرنوشتی بهتر از جمع آوری و اعلام شکست پیدا نکرد ولی ابهامات آن در مورد چگونگی مصوبه شورای شهر، آغاز عملیات اجرایی، مشارکت مالی با مجری طرح، سرنوشت ضرر و زیان‌های مالی ده‌ها میلیاردی آن، واردات واگن‌های دسته دوم و… هنوز باقی است.

پروژه مونوریل قم هم پرونده‌ای قطور ازهمان ابهامات دارد که علیرغم نمایان بودن تعداد زیاد ستون ها وایستگاه هایی که تقریبا تکمیل شده است هنوز تکلیفش مشخص نیست و یا شاید هم صلاح در ادامه پروژه آن هم در همین مسیر پرابهام باشد؛ ابهاماتی که چگونگی انجام مطالعات پروژه، نحوه بسته شدن قرارداد‌ها و انتخاب پیمانکاران، صورتجلسه‌ها و برآورد هزینه‌های انجام پروژه تنها فصل‌های منتخبی از این پرونده قطور را تشکیل می‌دهند.

چاره کارچیست؟

باتوجه به مطالب ذکر شده آنچه مهم به نظرمی رسد پاسخ دادن مسئولان به سوالات و ابهاماتی است که مردم قم و زائران حرم حضرت معصومه (س) با دیدن تعدد این ستون ها که هرکدام آن میلیون ها تومان پول بیت المال را بلعیده، می پرسند بالاخره تکلیف مونوریل قم چه می شود و چاره کار چیست؟

اگرچه تمام استاندارن قم در ابتدای مسئولیت خود به این پروژه ورود کرده اند اما با گذشت چندین ماه از این ماجرا از نتیجه تصمیمات خبری نمی شود و این نماد بی تدبیری مردم قم و کشور را آزار می دهد.

مردم شریف قم هر وقت ازهرنقطه ای که دراین شهر عبور می کنند با دیدن ستون های منوریل این سوال برای آنان تداعی می شود که آیا به صلاح ملت ودولت جمهوری اسلامی ایران است که این پروژه سنگین با هزینه های گزافی که از جیب ملت پرداخت شده، اینطور بلاتکلیف رها و همه منتظریک ناجی از غیب باشند؟

هنر مدیریت، ورود به چالش های مسئولیتی و تبدیل تهدیدها به فرصت است. امیدواریم با توجه به ظرفیت مدیریتی استان و اهتمامی که نمایندگان مردم به مطالبات موکلان خود در قم دارند این موضوع دراسرع وقت تعیین تکلیف شود تا مردم و مسافران که هر روز از شهر قم عبور می کنند نتایج این اقدامات را با حفظ سرمایه های ملی مشاهده نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا