آسیب های اجتماعیاخبار مرکز پژوهش‌هااخبار مهم

جمعیت ابرچالش قرن آینده کشور خواهد بود

آستان بهارستان؛ رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان مهم ترین اقدام جمعیتی در تاریخ تقویم ایران یاد کرد.

رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: روز گذشته در آخرین ساعات فعالیت مجلس در سال ۹۹ که مصادف با اتمام دویست و نود و چهارمین روز خدمت نمایندگان در این دوره از مجلس است طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به رأی گذاشته شد و با حدود ۸۲ درصد آراء به تصویب رسید و برای رفع ایرادات به شورای نگهبان ارسال شد.

قوانین حوزه جمعیتی سابق تنها به کاهش جمعیت اشاره داشت

فاطمه محمدبیگی ادامه داد: به ضرس قاطع می‌توان گفت طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بزرگترین و مهمترین اقدام جمعیتی ایران اسلامی است که به تصویب رسیده است و تاکنون در تاریخ قانونگذاری کشور اقدامی با این جامعیت و ابعاد گسترده در حوزه سیاست‌های جمعیتی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: اکثر قوانین مصوب در حوزه جمعیتی همچون قانون تنظیم خانواده و جمعیت بیشتر منبعث از قوانین جمعیتی سازمان بهداشت جهانی بوده و عمده بندهای قوانین قبلی هم برای تحدید جمعیت و محدود کردن تعداد فرزندان و کاهش رشد جمعیت مصوب شده و فقط ۳ ماده در قانون سال ۹۲ مبتنی بر افزایش جمعیت داشتیم که به مرخصی زایمان و حمایت از زنان شاغل باردار می‌پرداخت، همچنین پرداخت مبلغ یک میلیون تومان از طرف دولت به عنوان سهام به نوزادان از دیگر برنامه‌های تشویقی در این حوزه بود که فقط چند ماه اجرا شد و بعد پس گرفته شد و سایر قوانین سال ۹۲ در این حوزه نیز به صورت دست و پا شکسته در نهادهای اجرایی کشور اجرا شد لذا ما عملاً قانون جامع برای حمایت از جوانی جمعیت و خانواده نداشته‌ایم.

موضوع جمعیت ابرچالش قرن آینده کشور خواهد بود

وی یادآور شد: این قانون بعد از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مهمترین اقدام مجلس یازدهم و یکی از افتخارات این دوره از مجلس است که آثار خوب آن در قرن آینده مشاهده خواهد شد چرا که ابرچالش قرن آینده کشور جمعیت خواهد بود.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این قانون در حوزه‌ بهداشت و درمان، بندهای بسیار خوبی آورده شده از جمله افزایش تربیت متخصصان حوزه سلامت، باروری و درمان ناباروری و فوق تخصص‌های فلوشیپ ناباروری، افزایش تعداد مراکز زایمان طبیعی و حمایت از آن چه به صورت آکادمیک، چه بیمه‌ای و چه در حال افزایش تعداد تخت و زایشگاه‌های ایمن دارای استانداردهای به روز، همچنین به لحاظ تربیت کادر آموزش و بهداشت و درمان تلاش شده بندهای بسیار خوبی به صورت حمایتی از وزارت بهداشت و مجموعه سلامت کشور در این قانون دیده شود.

وی افزود: ارتقاء سلامت مادر و کودک از دیگر مواردی است که در این طرح پیش‌بینی شده به طوری که پوشش بیمه‌ای برای مادران و کودکان کمتر از ۵ سال در آن دیده شده است، همچنین بسته‌های ویژه حمایتی، تغذیه‌ای جهت ارائه به مادران و کودکان شیرخوار و زنان باردار از سه دهک پایین جامعه پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر حمایت از مادران دانشجو هم به لحاظ مرخصی زایمان و هم مرخصی ایام بارداری و عدم احتساب آن در سنوات تحصیلی از جمله امتیازاتی است که در این قانون در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ما سعی کردیم در حوزه فرهنگ‌سازی در خصوص نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی – اسلامی بندهایی را متوجه ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی کنیم، همچنین تلاش کردیم تمام ارگان‌ها را فراخور وظایفشان در اجرای این طرح مشارکت دهیم.

رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: جمعیت یک بحث بین بخشی است بنابراین مباحث تخصصی مرتبط با آن از جمله حوزه اقتصادی، زمین، مسکن، بیمه و تسهیلات مالی و بانکی و حتی تخفیف‌های مالیاتی از دیگر مواردی بود که در این طرح به آن اشاره کردیم.

وی افزود: عمده ۷۲ ماده تصویب شده در این طرح به ارائه تسهیلات اختصاص دارد، همچنین رفع موانع فرزندآوری و موانع تصمیم‌گیری زوجین که تمایل به فرزندآوری و افزایش تعداد فرزندانشان را دارند از دیگر مواردی بود که در این طرح پیش‌بینی شد، از سوی دیگر ساماندهی غربالگری در این طرح لحاظ شده و با وجود اشکالاتی که هم به لحاظ علمی و هم فرآیندی در روند غربالگری جمعیت جنینی در کشور وجود داشت در ماده ۵۳ و با ۳ تبصره در قالب اصلاحات خوب و دستور‌العمل‌های جدید و بازنگری در این قانون پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: اشکالاتی که در موارد مثبت و منفی کاذب تاکنون در کشور وجود داشته است در پی مصوبه در روند جدید غربالگری بارداری اصلاح شده و این مقادیر کاهش خواهد یافت ضمن اینکه با تصویب این طرح سعی کردیم به نُرم جهانی برسیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: به دنبال اجرای این طرح، زایمان طبیعی ترویج یافته و از میزان سزارین باید سالانه ۵ درصد کاهش پیدا کند تا فاصله‌ای که با سطح جهانی در خصوص تعداد آمار سزارین داریم، کاهش پیدا کند چرا که سزارین خود تهدیدکننده سلامت مادران است هر چند در مواردی که به تشخیص پزشک انجام شود و جزء ضروریات است منعی در انجام آن وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در مورد سقط درمانی جنین قانون را مورد بازنگری قرار دادیم و سعی کردیم در این حوزه قوانین به روز شود و موارد پیشرفت‌های علمی که می‌تواند باعث کاهش میزان سقط جنین شود یا آن را کنترل کند به کار گرفته شده و مواردی که مربوط به فرهنگ‌سازی مسائل شرعی است در این طرح لحاظ شود. همچنین فرهنگ مقابله با سقط جنین که متأسفانه امروزه شاهد آمار بالایی از آن هستیم هر چند این آمار در ایران خیلی کمتر از آمار جهانی است اما باز هم باید بر اساس فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی میزان سقط‌های غیرقانونی کاهش پیدا کرده که راهکارهای لازم در این زمینه را در این طرح پیش‌بینی کردیم.

وی تأکید کرد: ممنوعیت توزیع، خرید و فروش آزاد داروهای سقط جنین هم در یک شیوه‌نامه به وزارت بهداشت سپردیم که طبق آن فقط مراکز معتبر می‌توانند تحت نظر این وزارتخانه نسبت به سقط جنین اقدام کنند و اجازه تجویز استفاده از این داروها را تنها در موارد سقط درمانی داشته باشند و سایر موارد جرم محسوب شده و افراد خاطی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا