اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

آخرین وضعیت متروی قم / چشم انتظار واگن برای حرکت

خبرنگار فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ فاز یک متروی قم ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سیستم برق، اتاق فرمان، ریل گذاری‌ها و ترانس‌ها انجام و چند ماه است که آماده تست گرم و نیازمند واگن است.

تاریخچه و ویژگی‌های متروی قم

پیمانکاری ساخت خط یک مترو قم سال ۸۹ به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیا رسید که آن زمان بزرگ‌ترین مناقصه تاریخ قم محسوب می‌شد.

زیربنای احداث شده برای قطارشهری قم ۸۴ هزار مترمربع است؛ خط دو متروی قم در ۱۷٫۷ کیلومتر دارای هشت ایستگاه دارد شامل پایانه (آزادراه خلیج فارس) آزادراه تهران-قم ابتدای بلوار زائر، ایستگاه فرهنگیان بلوار زائر تقاطع بزرگراه امام علی(ع)، ایستگاه امام موسی صدر بلوار زائر، جنب ساختمان شهرداری قم، ایستگاه رضوی بلوار زائر، تقاطع بلوار رضوی، ایستگاه شهید رجایی بلوار زائر، پل رجایی، ایستگاه شهید مطهری ایستگاه حرم مطهر بلوار زائر، ایستگاه پردیسان(مصلی) بلوار زائر، بوستان حنانه که فعلا کار ساخت این خط آغاز نشده است.

خط یک متروی قم ۱۴ ایستگاه دارد که فاز نخست به طول ۴/۶ کیلومتر، شامل ایستگاه‌های شهدای کامکار، میدان کشاورز، سوم خرداد، معصومیه، آیت الله سعیدی، شهید مطهری و فاز دو به ‌طول هشت کیلومتر شامل عماریاسر، چهل اختران، میرزای قمی، میدان پلیس، شهید دل‌ آذر، میدان ولیعصر(عج)، میدان بقیه‌الله، مسجد جمکران و میدان انتظار است.

سه ایستگاه سوم خرداد، معصومیه و آیت الله سعیدی حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و درحال حاضر دو ایستگاه مطهری و کشاورز آماده و مابقی گذری هستند.

ایستگاه شهید مطهری، در سه طبقه با سه ورودی مجزا

ایستگاه شهید مطهری، در سه طبقه با سه ورودی مجزا و دو سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می‌باشد که همکف تاسیسات، طبقه منفی یک بخش دیجیتال و فروش بلیت و طبقه منفی دو، سکو است.

این ایستگاه چهار پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی دارد و برای ساخت آن ۹۲ هزار مترمکعب خاکبرداری،۴۰ هزار مترمکعب بتن، چهار هزار و۲۶۰ تن آرماتوربندی، ۳۳ هزار مترمربع عایقبندی، ۴۳ هزار مترمربع نازک‌کاری انجام و هزار تن میلگرد استفاده شده است.

ایستگاه مطهری از ایستگاه‌های اصلی خط یک مترو قم و از نظر وسعت به دلیل حجم بالای مسافر، بزرگتر از سایر ایستگاه‌ها و حدود ۱۵هزار مترمربع است.

سکوی ایستگاه به طول ۱۰۰متر، قابلیت سرویس‌دهی به پنج واگن و زمان اوج تردد، توانایی جابجایی هزار مسافر در هر ۲/۵ دقیقه را دارد.

همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، به سبک معماری اسلامی و سنتی ایران و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفت وگو با خبرگارما اظهارداشت: درمجموع ۱۶ دستگاه پله برقی و چهار دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که شش دستگاه پله برقی و سه دستگاه آسانسور نصب شده و برای سهولت تردد معلولان حرکتی و نابینایان آسانسور و پله مخصوص درنظر گرفته شده است.

مهندس مسعود اورعی افزود: از نظر ایمنی در برابر حریق، هر ۲۵ متر جعبه آتشنشانی نصب شده و ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی شش دقیقه از طریق چهار راه پله فرار(ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیت فروشی را داراست که به دو کیوسک در سطح زمین منتهی می‌شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است. سازه‌های مترو در برابر زلزله هشت ریشتر مقاوم است.

اعتبار ساخت متروی قم  

از نظر هزینه، به گفته محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم به غیر از هزینه تملک ۴۰۲ هزار مترمربع فضا، از آغاز پروژه متروی قم درسال ۹۱ تاکنون شش هزار و۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده این درحالی است که امروز احداث یک کیلومتر مترو با احتساب هزینه‌های فعالیت‌های عمرانی و تجهیزات و ناوگان دو هزار میلیارد تومان است.

مترو نیاز اساسی کلان شهرها

میانگین سرعت متروی قم ۸۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت است و به عنوان سریع‌ترین شبکه حمل ونقل شهری ترافیک، آلودگی هوا و هزینه خانوار را کاهش و سرعت و امنیت را افزایش می‌دهد.

مترو نیاز اساسی بسیاری از کلان شهرهاست به نحوی که امروز تصور شهر بدون مترو برای تهران استرس‌آور است و با داشتن دید بلند باید از امروز برای روزهای پرترافیک همه کلان شهرها برنامه داشت که یکی از برنامه‌های مهم زیرساختی مترو است.

سال ۹۰ کار ساخت متروی قم آغاز شد و سال ۹۴ که اعضای شورای ‌اسلامی شهر کلید مدیریت شهری را به «مرتضی سقائیان‌نژاد» سپردند، این ابرپروژه ۵/۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

۱۳ سال از آغاز به کار ساخت مترو می‌گذرد؛ این سال‌ها قم را به شهر وعده‌های طولانی تبدیل کرده و مردم قم منتظر عمل به وعده مسئولان ملی و استانی هستند.

متروی قم روی ریل وعده‌ها

دراین مدت انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از آغاز تست گرم مترو در پایان مردادماه ۱۴۰۰ خبر داد.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندارقم هم گفت فاز نخست خط یک مترو تا شهریورماه ۱۴۰۰ آماده تست گرم می‌شود.

تیر ۱۴۰۱ زاکانی شهردار تهران گفت که تأمین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم قطعی شده است .

بهمن ۱۴۰۱ سید مرتضی سقائیان نژاد شهردارقم درپاسخ به خبرنگارما از امضای قرارداد تامین ۵۵ واگن برای پروژه مترو قم خبرداد و افزود: مترو قم آماده و معطل واگن است و اگر سه رام قطار مشهد به قم تحویل شود، می‌توانیم قطار شهری قم را افتتاح کنیم.

احمد وحیدی وزیر کشور تأکید کرد تا پایان سال ۱۴۰۱ سه رام قطار به قم تخصیص پیدا کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۲گفت که ایستگاه مترو شهید مطهری قم آماده بهره‌برداری است.

فاز یک متروی قم ۹۶ درصد پیشرفت داشته است

آخرین خبر اینکه شهردارقم روز گذشته از‌ پیشرفت ۹۶ درصدی فاز یک متروی قم خبرداد وگفت: سیستم برق، اتاق فرمان، ریل گذاری‌ها و ترانس‌ها انجام و این مترو چند ماه هست که آماده تست گرم و نیازمند واگن است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد گفت: درصورت تامین واگن تست گرم انجام می‌شود و مترو از ابتدای فرودین سال ۱۴۰۳ مسافرگیری می‌کند که ابتدا از سه رام قطار دپو شده مشهد استفاده می‌کنیم و سپس قطارهایی که با شرکت پوژن قرارداد بسته‌ایم را جایگزین می‌کنیم.

وی عنوان کرد: سیستم سیگنالینگ(امنیت) مترو هم نیازمند ۴۵۰میلیارد تومان اعتبار و تکمیل آن ۲۵۰میلیارد تومان است که پس از رایزنی با یکی از شرکت‌ها، مقرر شد تا سیگنالیگ موقت به متروی قم داده شود.

به منظور تکمیل سایر ایستگاه‌های مترو ۲۵۰میلیارد تومان اوراق برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

چند ماه است که کار متروی قم به پایان رسیده و همه منتظر واگن و تحقق وعده‌های مسئولان هستند امید است آنان همت خود را بکار گیرند تا پروژه‌های نیمه کاره اعتماد مردم از مسئولان را سلب نکند.پایان پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا