اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون صنایعگزارش تولیدی

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با آستان بهارستان:

شورای رقابت مسبب گرانی خودرو است/ضعف نظارتی دولت مردم را به صف مرغ و روغن کشاند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهارداشت: شورای رقابت نباید در بحث قیمت گذاری، مدیریت و تعادل عرضه و تقاضا ورود کند و همین امر سبب گرانی خودرو شده است.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛‌ امروز دوباره خبری مبنی بر گرانی خودرو منتشر شد؛ رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ قیمت خودروهای داخلی تولید شده در کارخانه ها، افزایش قیمت خواهد داشت زیرا در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴درصد را اعمال نکردیم لذا در بهار، میزان تورم بخشی، را به علاوه رقم زمستان یک جا به قیمت خودرو اضافه می کنیم.

معاون دفتر اقتصادی وزارت راه هم خبر از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره بها در تهران و کلان شهرها داد.

اخبار پی در پی از گرانی ها در کنار صف های مرغ و روغن مردم را نارضایتی کرده و باتوجه به نزدیکی انتخابات شور و شکوهی را که مد نظر هست را محقق نخواهد کرد و بد پاسخی به خون های پاکی هست که برای این انقلاب هزینه شده است.

درحالی که همه چشم انتظار کاهش قیمت خودرو هستند اخبار افسارگسیخته از گرانی ها باعث سرخوردگی مردم شده؛ واکنش ها به این خبر در فضای مجازی قابل تامل و ناراحت کننده است و میزان نارضایتی را بیش از پیش نشان می دهد.

مسکن، خودرو خوراک مایحتاج اولیه زندگی هر فردی را تشکیل می دهد و باتوجه به اینکه حقوق ها با تورم افزایش پیدا نمی کند خبر از افزایش قیمت خودرو به دلیل تورم، باعث اعتراض مردم شده است؛ به همین دلیل به سراغ علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن و تحقیق و منتخب مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی رفتیم وی معتقد است چهار عامل اصلی سبب گرانی مجدد قیمت خودرو شده است؛ مشروح گفت وگوی ما را در ادامه می خوانید:

شورای رقابت نباید در بحث قیمت گذاری، مدیریت و تعادل عرضه و تقاضا ورود کند

  • نظر شما درخصوص افزایش مجدد قیمت خودرو چیست؟

متاسفانه این امر به دلیل سیاست غلط تصمیم برای قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت است؛ ما از ابتدا به این قضیه معترض بودیم؛ شورای رقابت نباید در بحث قیمت گذاری، مدیریت و تعادل عرضه و تقاضا ورود کند و بازار خودرو باید به متولی خودش که وزارت صمت است سپرده شود.

شورای رقابت خودش تصمیم می گیرد و اجرا می کند و درحالی که مردم انتظار دارند قیمت خودرو کاهش پیدا کند هر چند ماه یک بار قیمت افزایش هم پیدا می کند.

  • به نظر شما گرانی ها به دلیل مدیریت ناکارآمد و نبود رقیب در صحنه نیست؟

اول اینکه قیمت خودروها باید واقعی سازی شود

دوم اینکه قیمتی که خودروساز عرضه می کند کمتر از قیمت بازار است به عنوان مثال پژو پارس حدود ۱۳۰ میلیون تومان عرضه می شود در حالی که در بازار نزدیک به ۳۰۰ میلیون فروخته می شود؛ بنابراین خودروساز هم از این قضیه ذینفع نمی شود و واسطه ها و دلال ها سوء استفاده می کنند که این عرضه باید مدیریت شود.

بین ساختار، برنامه ریزی و قیمت گذاری خودرو از هم گسیختگی بالایی وجود دارد

سوم اینکه بین ساختار، برنامه ریزی و قیمت گذاری خودرو از هم گسیختگی بالایی وجود دارد؛ ما اگر در بحث قیمت گذاری برای خودروهای داخلی وزارت صمت را متولی می دانیم لذا منطقی تر است که تصمیم گیری در مورد قیمت را هم به آنان بسپاریم که با متولیان تولید در ارتباط است.

اینکه تصمیم گیری در یکجا انجام شود و خودروسازی در جای دیگر و خودروساز و مصرف کننده هیچ نقشی نداشته باشند و از بیرون برای آن تصمیم گیری شود قطعا مشکلات صنعت خودرو حل نخواهد شد.

در بحث گرانی خودرو وزارت صمت باید پاسخگو باشد اما در جای دیگری تصمیم گیری می شود که این یکی از اشکالات است و شورای رقابت باید برداشته شود.

چهارم اینکه تقاضا برای خودرو بیش از میزان عرضه است؛ اگر بخواهیم قیمت کاهش پیدا کند باید عرضه افزایش پیدا کند تا تعادل بین عرضه و تقاضا پدید آید.

تا این اقدامات انجام نشود ما همچنان با مشکل گرانی های بدون توجیه مناسب مواجه هستیم.

  • عرضه خودرو به چه روش هایی افزایش پیدا می کند؟

تقویت خودروسازان داخلی، فعال کردن تولید کننده های دیگر خودرو که خودرو تحت لیسانس تولید می کردند، حمایت از بخش خصوصی، کاهش واسطه ها و تامین تقاضای مردم برای برخی خودروهای لوکس گران به منظور تعادل عرضه و تقاضا پنج راهکار اساسی است.

  • شما فرمودید تفاوت قیمت کارخانه و بازار به نفع خودروساز نیست درحالی که عرضه، تقاضا ایجاد می کند و بحث پیش فروش ها سبب می شود که مردم بیشتر استقبال کنند و این به نفع خودروساز است.

باید مدیریتی قوی اعمال شود تا وضعیت سامان پیدا کند و کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت را شاهد باشیم.

تا مشکلات برطرف نشود گرانی خودرو ادامه دارد

  • مردم امید به ارزان شدن خودرو نداشته باشند؟

شرایط اقتصادی و آینده کشور توافقات جاری و آتی و به سرانجام رسیدن برجام و قیمت ارز بر این قضیه تاثیرگذار است؛ اما اگر عرضه افزایش پیدا نکند و با تقاضا هماهنگ نشود این مشکل ادامه دار خواهد بود.

  • دراین ۴۰ واندی سال با نزدیک شدن به انتخابات جهت کاهش قیمت ها و افزایش رضایتمندی مردم بیشتر تلاش می شد اما امسال به نظر می رسد وضعیت گرانی ها و صف های مرغ و روغن ظرفیت مردم را به پایین ترین حد خود پس از انقلاب رسانده؛ نظر شما چیست؟

بخشی از این وضعیت نامناسب اقتصادی ناشی از مشکلات ناشی از تحریم ها در این دوره است اما بخش زیادی هم ناشی از ناکارآمدی و ضعف نظارتی مسئولان اجرایی است زیرا دولت در حوزه نظارتی ضعیف عمل می کند؛ اگر از ظرفیت های داخلی درست استفاده می شد بسیاری از مشکلات حل می شد؛ خیلی بد است که نظارت آنقدرضعیف باشد که پس از گذشت بیش از۴۰ سال از انقلاب مردم در صف مرغ و روغن بروند؛ اگر پیش بینی ها دقیق تر بود وضعیت به اینجا نمی رسید.

رضایتمندی مردم اولویت کاری مسئولان باشد

  • رضایتمندی مردم دراین مقطع حساس برای مسئولان اهمیتی ندارد که توجهی که باید را ندارند؟

مرغ و روغن چیزی نیست که مردم برای آن ها صف بکشند این نشان می دهد که حساسیت و توجهی که باید باشد از سوی دولت وجود ندارد.

در وضعیت فعلی همه باید توجه و همت بیشتری داشته باشند تا مشکلات کمتر شود این وضعیت نشان می دهد که تلاش حداقلی هم برای رضایتمندی مردم نبوده است.پایان پیام/۱۱۰

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا