اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمگزارش تصویریگزارش تصویری قم

تونل غدیر و فاز ۵ عمار یاسر به زودی افتتاح می‌شود/ تونل غدیر گنج پنهان زیر زمین شهر قم+تصاویر

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ پیشرفت فیزیکی فاز پنجم عمار یاسر ۹۶ درصد و تونل غدیر بیش از ۹۰ درصد است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ هیچ یک از مردم عادی شهر از آن مطلع نیستند حتی خانه‌های اطراف نمی‌دانند در زیر زمین چه می‌گذرد و چه تحولی درحال انجام است.

در راستای شعار قم در مسیر توسعه، به پروژه «تونل غدیر» یکی از حساس‌ترین پروه های شهر قم می‌رسیم که از یک طرف به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و پارکینگ شرقی به عنوان مهمترین پارکینگ شهر می‌رسد و از طرف دیگر به بیت امام راحل و مجتمع ناشران به عنوان یکی از بزرگترین مرکز نشر کشور منتهی می‌شود و در اطراف آن بیوت آیات عظام است.

آسان‌ترین اقدام این بود که خیابان مسدود وکار به سرعت انجام و خیابان پس از اتمام پروژه بازگشایی شود اما تاکید شهردار و معاون عمرانی وی این بود که خیابان مسدود نشود و ترافیک روان باشد لذا انسداد ترافیکی وجود نداشته اما انحراف ترافیکی در این مسیر وجود داشته است.

فاز نخست پروژه تونل غدیر از خیابان شهید طالقانی تا انتهای خیابان معلم است و ارتفاع آزاد تونل تا سطح صفر، ۱۲متر می‌باشد.

تونل غدیر و در ادامه فاز ۵ عمار یاسر تا خیابان شهید فاطمی بیش از ۱۵۰۰ متر طول دارد و تکمیل‌کننده رینگ ترافیکی عماریاسر است و فاز دوم آن از خیابان معلم از تقاطع غیرهمسطح مقداد آغاز و با ۴۰۰ متر به میدان سپاه منتهی می‌شود و ایجاد دوربرگردان و چهارراه و تقاطع و تونل در فازهای بعدی انجام می‌شود.

پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد فاز ۵ عمار یاسر و تونل غدیر

معاون فنی وعمرانی شهرداری قم دراین خصوص گفت: پیشرفت فیزیکی فاز پنجم عمار یاسر ۹۶ درصد و تونل غدیر بیش از ۹۰ درصد است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

عباس حلوایی‌زاده افزود: پروژه بزرگ فاز ۵ محور عمار یاسر با انعقاد قرارداد با سازمان توسعه و عمران از سال ۱۳۹۹ وارد فاز اجرایی شد.

وی مبلغ اولیه پیمان این قرارداد را ۷۳ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در ادامه با افزایش هزینه‌ها و نوسانات قیمتی، پیمان این پروژه به ۹۲ میلیارد تومان افزایش یافت که این مبلغ به غیر از تعدیل است.

وی با بیان اینکه هزینه عمرانی تونل غدیر و فاز ۵ عمار یاسر از آغاز تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: در ادامه پروژه نیز مسیرهای دسترسی قسمت شرقی پروژه نیز در دستور کار بوده که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی هزینه آن می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: برای این پروژه مهم تمام مباحث ترافیکی، تهویه، نور، اتاق کنترل و مانیتورینگ پیش‌بینی‌شده و برای این منظور حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی فاز ۵ عمار یاسر ۹۶ درصد و تونل غدیر بیش از ۹۰ درصد است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: مجموع هزینه‌های عمرانی پروژه فاز ۵ عمار یاسر در همسطح و تونل بدون در نظر گرفتن تملک بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای تکمیل بدنه پروژه فاز ۵ عمار یاسر

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز از تشکیل کمیته‌ای با مشارکت یکی از بانک‌های عامل برای بهسازی بدنه پروژه فاز پنجم عماریاسر خبر داد وگفت: تفاهم‌نامه‌هایی درحال انعقاد است که به‌محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهرداد توکلی مقدم افزود: پروژه بزرگ فاز ۵ محور عمار یاسر با اشاره به اینکه این پروژه تا میدان سپاه به طول حدود دو کیلومتر اجرایی می‌شود، اظهارداشت: این پروژه بیش از نیم‌قرن عمر داشته و شروع تملکات آن از ۴۰ سال قبل بوده است.

وی با بیان اینکه تملک ۲۷۵ پلاک برای این طرح پیش‌بینی‌شده بود، ابراز کرد: در حال حاضر تملک ۱۴ پلاک دیگر از خیابان شهید فاطمی تا ریل راه‌آهن باقیمانده که در دستور کار منطقه هفت شهرداری قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ باب مسکونی با ۸۲۰۰ مترمربع مساحت به ارزش ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تملک شد و در سال جاری نیز ۳۸ پلاک دیگر با حدود ۶ هزار مترمربع مساحت آزادسازی شد که اعتبار آن سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

توکلی از برنامه‌ریزی برای تکمیل بدنه فاز ۵ عمار یاسر خبر داد و بر استفاده از بازارهای تجاری پویا و حتی استفاده از بازار سرمایه‌گذاری تأکید کرد و ادامه داد: حدود ۴۰ بلوک در بدنه این طرح امکان جذب سرمایه‌گذاری و احداث ۳۰ هزار مترمربع را دارد که باید به شکلی باشد که از نظر سیما و منظر شهری، مبلمان شهری، دسترسی آسان، مباحث ترافیکی و… در آن پیش‌بینی‌شده باشد.

وی گفت: تمهیداتی اندیشیده شده که مالکان و ساکنانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند بتوانند وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری بدنه این پروژه شوند.

اجرای ۲۵۶۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی و ۱۳۰۰۰۰ مترمکعب خاک‌برداری در پروژه تونل غدیر قم

مدیرعامل سازمان توسعه وعمران شهرداری قم هم با بیان اینکه ۵ هزار میکسر بتن‌ریزی دراین پروژه انجام‌شده است، گفت: ۲۵ هزار و۶۰۰ مترمکعب حجم بتن‌ریزی در تونل غدیر بوده است.

مسعود بخشی اظهارکرد: ۲۶۰۰ تن میلگرد معادل ۱۳۰ تریلی در پروژه تونل غدیر استفاده‌شده و ۱۳۰ هزار مترمکعب معادل ۲۰هزار سرویس کامیون حجم خاک‌برداری تونل غدیر و حدود ۱۱ هزار مترمربع عرشه سازی شده و ۹ هزار مترمربع طول دیوارهای نمایی تونل و کنارگذر رمپ‌ها است.

وی گفت: در تلاش هستیم  تا چند روز آینده عملیات پایانی و عمرانی سازه تونل غدیر و کنار گذرهای رمپ خروجی به پایان رسیده را به شهرداری قم تحویل دهیم.

۶۵۰۰ میلیارد ریال هزینه تملکات پروژه فاز ۵ عمار یاسر قم شد

مدیر منطقه هفت شهرداری قم هم دراین خصوص اظهارداشت: از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۸ پلاک به ارزش اعتباری ۶۵۰ میلیارد تومان تملک شده است.

محمد رمضانی درخصوص روند اجرایی پروژه بزرگ فاز ۵ محور عمار یاسر اظهارداشت: ۱۶۰ پلاک در مسیر بازگشایی محور عمار یاسر از قبل تملک شده و حدود ۱۰۰ پلاک تا خیابان دور شهر برای تملک باقی‌مانده بود.

وی گفت: حدود یک ونیم هکتار زمین در هسته مرکزی شهر بازگشایی‌شده و در راستای زیبایی بصری پروژه، جداره سازی پروژه با وسعت زیادی درحال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا