اخبار پوششی و تولیدی قماخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار قماخبار مهمکمیسیون سیاسیکمیسیون شوراها

انتخابات مجلس در قم؛ تنور سرد و نامزدهای تا حدی مشخص

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ حدود دو ماه به دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده اما تنور انتخابات در قم مانند شهرهای دیگر کشورمان سرد است و نامزدها تا حد زیادی مشخص هستند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ حدود دو ماه به دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده اما تنور انتخابات در قم مانند شهرهای دیگر کشورمان سرد است و کمترین مشارکت در انتخابات را از بعد از انقلاب تاکنون شاهد خواهیم بود؛ به دلیل نارضایتی مردم به‌خصوص در حوزه اقتصادی به نظر نمی‌رسد تا آخر هم این تنور گرم شود.
این دوره بیشتر داوطلبان به صورت مستقل وارد می‌شوند اما باز اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان خواهند بود زیرا اگر هم اصولگرا نباشند به دلیل همرنگی با نظام و جلب نظر شورای نگهبان خود را اینگونه معرفی می‌کنند.
متاسفانه قم کسی را ندارد که مردم از او رضایت خوبی داشته باشند یا صاحب گفتمان باشد یا کنشگر اجتماعی؛ لذا این دوره رای‌آوری در قم آسان است کمی شناخته شده باشی، رای‌دهندگان تکلیفی یا سیاسی رای خود را می‌دهند و هرچند با تعداد کم راهی بهارستان می‌شوی.
زمانی انتقادات به علی لاریجانی در قم بسیار بود اما امروز در حد لاریجانی صاحب نظر و نفوذ نداریم.
امروز هم انتقادات به احمد امیرآبادی زیاد است و برخی می‌گویند او ردصلاحیت خواهد شد اما با کمی تامل مشاهده می کنیم شاید او هم برود جای خالی‌اش برای این شهر احساس شود.
زمانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌گفت مجلس در راس امور است؛ همانگونه هم بود؛ نگاه به مجلس دوره اول نشان می‌دهد که محمدعلی رجایی، مقام معظم رهبری، حج اسلام هاشمی‌ رفسنجانی و خاتمی از این مجلس به جایگاه ریاست جمهوری رسیدند و آیت الله سید علی خامنه‌ای از این مجلس تاکنون رهبری کشور را بر عهده دارد اما مجالس بعدی این رونق را نداشت.
در مجالس ایران گاهی اکثریت و نفوذ با اصلاح‌طلبان بوده و گاهی اصولگراها برش بیشتری داشتند.
گاهی مانند مجلس ششم حاشیه پررنگ‌تر از متن بود و گاهی مانند مجلس نهم و دهم بر حول برجام می‌چرخید و دراین سال‌ها ترازوی اطلاح طلبی و اصولگرایی پایین و بالا شد اما به تعادل مورد رضایت مردم نرسید.
امید بسیاری از مردم به مجلس یازدهم بود؛ مردم تصور می‌کردند با همراهی حاکمیت، دولت و مجلس اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد اما این مجلس هم به دلیل نداشتن قدرت کافی انگیزه مردم را از رای دادن به کمترین حد کاهش داد.
محقق نشدن کامل شفافیت آرا و اموال یک طرف و نبود قاطعیت مناسب در برابر فساد و رانت و تبعیض و .. از بالا، از سوی دیگر دست و پای مردم را برای رای دادن گرفته است.
حالا از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها جلسات محرمانه‌ای برپا است و از قهر مردم با صندوق‌های رای نگرانند اما کمی دیر است و باید ساخت آنچه بر زمین مانده و آنچه ویران شده است.
مردم مظلوم قم از اختصاص نیافتن حقابه آب شرب، وضعیت بیکاری و معیشت و پروژه‌های برزمین مانده مانند فرودگاه، مترو و مونوریل و وضعیت فرهنگی شهر ناراضی هستند و مسئولانی قوی می خواهند.
اگر از این‌ها بگذریم و به سراغ نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس برویم که به دلیل مشارکت پایین و نبود افراد مطرح شانس بالایی دارند؛ احمد امیرآبادی و حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری به دلیل اینکه چند دوره نماینده قم بوده‌اند شناخته شده‌تر هستند و رای‌آوری بیشتری خواهند داشت.
اگر روال عادی انتخابات را پشت سر بگذاریم، پس از آنان حسن مالکی نژاد به پشتوانه حدود ۱۰۰ هزار رای شورای اسلامی شهر بیشترین رای را به‌خصوص از افراد هیاتی خواهد داشت.
پس از آن به نظر می‌رسد حسین اسلامی رئیس سابق شورای شهر قم به دلیل سابقه و تخصص رای زیادی از مردم را در سبد خود می‌ریزد.
حجت الاسلام قاسم روان بخش به دلیل اینکه خود را از شاگردان آیت الله مصباح یزدی می‌داند و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است می‌تواند رای یک گروه خاص را به دامن بریزد.
غلامعلی علائی که دوره‌های قبل هم نامزد شد اما موفق به ورود به مجلس نشد و امین مقومی و منان رئیسی که هر دو بیشتر در حوزه ساختمان‌سازی و معماری دستی بر آتش دارند در نفرات بعدی قرار خواهند گرفت.
به نظر می‌رسد این افراد بیشترین رای را داشته باشند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد که معادلات را برهم بزند.
از میان نامزدهای بیشتر شناخته شده اسامی حجت الاسلام محمد آتش‌زر و سعید لطفی(مشهور به نصرت الله) قائم مقام سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به چشم می‌خورند.
دورادور اسامی مانند محمود آرزومندی، محمد مهدی سکوتی و محمد شربتی هم در میان اصحاب رسانه به گوش می‌رسد.
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی هم که در مجلس زبان برنده‌ای مانند روی منابر خود نداشت و بسیار کم مصاحبه داشت، اخیرا دوباره به میدان آمده و فقط درباره حجاب صحبت می‌کند برخی می‌گویند احتمال دارد که از قم نامزد شود اما به نظر نمی‌رسد وی چنین اشتباهی را مرتکب شود زیرا رای‌آوری در تهران برای وی آسان‌تر خواهد بود.
سایرین هم شناخته شده نیستند و بیشتر آنان حرفی برای گفتن ندارند و از الفبای اولیه مجلس مانند قانون و طرح و لایحه هیچ نمی‌دانند و شاید آمده‌اند تا شناخته شوند و در انتخابات شورای شهر بروند و از آنجا به مجلس رهسپار شوند و شاید هم آمده‌اند تا هزینه خود و کشور را بر باد دهند و البته برخی هم شاید احساس مسئولیت کرده‌اند.
باعث تاسف است که دراین سال‌ها آدمی دارای قابلیت‌های مختلف در طراز مجلس شورای اسلامی تربیت نشده که قدرت، نفوذ و محبوبیت بین مردم داشته باشد برای همین همه قصد دارند در کنار یک نفر دیگر که شناخته شده است قرار بگیرند و حتی به تنهایی هزینه کنند تا در کنار شخص دیگری دیده شوند.
حتی اگر دو نماینده کنونی که قدرت و شهرت بیشتری نسبت به بقیه دارند و هر یک دو و سه دوره در مجلس بودند رسانه‌ای قوی برای بیان اقدامات‌شان و یا اقدام بیشتری برای مردم و شهر داشتند نباید تردید از رای‌آوری داشتند.
در دیداری که با حدود ۲۰ نامزد این دوره از انتخابات مجلس داشتم، ۱۸ نفر آنان دارای توهم رای آوری بالا و دارای اعتماد به نفس بالای کاذب هستند، به نحوی که خود را از حالا برنده انتخابات و برخی که حتی اصحاب رسانه نامی از آنان نشنیده‌اند، چه رسد به مردم شهر، خود را نفر اول انتخابات این دوره می‌دانند و افراد واقع‌گرا و کاربلد بسیار کم هستند.
بیشتر آن‌ها هم توقع کار جهادی بدون هزینه را دارند که صدالبته رای‌آوری بسیار پایینی هم خواهند داشت و کسی که از امروز حق دیگران را نادیده می‌گیرد بهتر که به منصبی هم نرسد و به همین دلیل هم از حالا وعده‌های سرخرمن می‌دهند که شما مسئولیت ستاد را بپذیرید، مدیرکلی فلان اداره یا فلان نهاد برای شماست و اینکه من برای شما قند در نظر نگرفتم کارخانه قند را در نظر دارم و امثالهم.
واقعا به چه دلیلی باید برای چنین افرادی، جهادی کار کرد که وی بر صندلی‌های سبز مجلس جلوس نماید و شهرت و مکنت دنیایی خود را کسب کند؟! کار جهادی هم باید برای رضای خدا و امام زمان عجل الله فرجه الشریف و محرومین باشد. «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»
از همه مردم شریف ایران به‌خصوص مردم قم می‌خواهیم برای بهبود وضعیت کنونی بهترین انتخاب را داشته باشند و گمان نکنند که همه مانند هم هستند و تغییری رخ نخواهد داد بلکه سپردن کار به دست افراد متعهد و متخصص به مراتب وضعیت را بهتر خواهد کرد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا