اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی: قم با کمبود هزار نیروی انسانی و ۳۵ هزار مترمربع فضای بهداشتی و درمانی مواجه است

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: قم با کمبود هزار نیروی انسانی شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ سلامت یار خانواده و ۲۰۰ نیروی اورژانس و ۳۵ هزار مترمربع فضای بهداشتی و درمانی مواجه است.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهارداشت: قم با کمبود هزار نیروی انسانی شامل ۴۰۰ پرستار ۴۹۰ سلامت خانواده و ۲۰۰ نیروی اورژانس و ۳۵ هزار مترمربع فضای بهداشتی و درمانی مواجه است.

وی تصریح کرد: زیرساخت های بهداشت و درمان استان قم از بسیاری از استان ها کمتر است و در سرانه تخت جزء استان های آخر کشور هستیم.

وی عنوان کرد: با خیرین و سازمان برنامه و بودجه تعاملاتی داشته ایم؛ موافقت اصولی ۲۵۰ تخت مادر و فرزند در بیمارستان شهید بهشتی اخذ شده است، شهرک نسیم سلامت خاتم قم متعلق به بخش خصوصی است اما ۶۰۰ تخت آن دولتی است و باید تعیین تکلیف شود و ۳۵۰ تخت آن تا مهر یا آبان ماه سال جاری تامین می شود.

دکتر مصری عنوان کرد: فاز اول بخش درمانگاهی بیمارستان نور نیز دو تا سه ماه و برخی بخش ها مانند سرطان تا آخر سال به بهره‌برداری می رسد.

وی بیان کرد: دانشکده توانبخشی و دانشکده داروسازی که نیاز همه داروخانه ها است در قم وجود ندارد یکی از خیرین در شهرک قدس قم زمینی را برای احداث دانشکده دارسازی در اختیار قرار دهند.

وی اظهارداشت: برای تجهیز و اصلاح ناوگان اورژانس، ۱۲ خودروی اورژانس و موتورلانس وارد می شود.

اطبای سنتی در حوزه درمان ورود نداشته باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد ویزیت اطبای سنتی هم گفت: از این اطبا تقاضا می شود به مراجعه کننده ها مشاوره سبک زندگی دهند و در حوزه درمان ورود نداشته باشند؛ برخی یک دوره کوتاهی را گذراندند در حوزه درمان وارد شدند که تبعات آن برعهده آنان است.

وی افزود: بنده آمادگی دارم به منظور ارتقای سلامت کشور، ماهی یک ساعت جلسه آموزشی اخلاق حرفه ای سلامت و رسانه حفظ حریم خصوصی مدیریت تعارض منافع را برپا کنم تا خبرنگاران با آگاهی بیشتر از حقوق بیماران و پرسنل علوم پزشکی دفاع کنند.

شرکت های بیمه گر سبب معوقات پرسنل علوم پزشکی شده اند

وی با بیان اینکه تا سه درصد درآمد ما از بخش خصوصی، وی آی پی و سلامت تامین می شود، گفت: مابقی درآمد ما مربوط به مطالبات بیمه ها است.

دکتر مصری ادامه داد: پروسه پرداخت بیمه سلامت سه تا چهار ماه است اما تامین اجتماعی مدت زیادی به طول می انجامد که سبب نارضایتی شده است لذا دو روز پیش رایزنی هایی صورت گرفت و توافقاتی انجام شد تا پرداختی ها با فاصله نهایت سه ماه پرداخت شود.

وی درمورد صدور مجوز آمبولانس خصوصی، به افراد نیز گفت: یک مرکز برای یک استان خوب نیست اما تاکنون کسی برای دریافت مجوز آمبولانس به ما مراجعه نکرده است.

وی در مورد پزشکانی که وقت مردم را تلف می کنند و یک یا دو ساعت زودتر از حضور خود به بیمار می گویند که حضور پیدا کند، گفت: این امر غیرمنطقی است و باید بر آن نظارت شود.

این مقام مسئول حوزه بهداشت و درمان قم گفت: ویزیت بیمار تا ساعت ۲۲:۳۰ تا نهایت ۱۱ شب باید انجام شود و از آن پس اقدام نادرستی است که با سبک زندگی ما سازگار نیست و پزشکان باید در خط مقدم عمل به سبک زندگی سالم باشند.

وی با بیان اینکه از وضعیت بخش اعصاب و روان در قم راضی نیستیم، گفت: از مردم خواست تا شکایات خود را با مراجعه به کمیته نظارت در بیمارستان ها ثبت نمایند.

وی بیان کرد: ۱۲۲ تخت خیری و ۱۵۰ تخت نسیم خاتم جانمایی شده و اگر این امر محقق نشود پیگیر ایجاد ۳۵۰ تخت در پردیس خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در برخی تخصص ها از جمله بخش سوختگی قم با کمبود مواجه است که پیگیر بهبود شرایط هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص کمبود پزشک در ایام تعطیلات، گفت: باید مزایا و مشوق های برای کسانی که درایام تعطیلات خدمت رسانی می کنند در نظر گرفته شود و باید تعطیلات مدیریت شود تا رضایت محقق شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص کمبود برخی تخصص ها مانند جراح عروق در قم گفت: جراح عروق در کشور کم است و باید در سال ۱۳ نفر پذیرش شوند اما سالی دو تا سه دفتر دانشجو می پذیرند.

وی افزود: ما در حوزه طب ارژانس، بیهوشی، اطفال، جراحی عروق و قلب با کمبود اساسی مواجه هستیم که باید چاره اندیشی شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا