اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

کمبود بیش از هزار تخت بیمارستانی در قم/برخورد جدی با زیرمیزی بگیران

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: یک هزار و۵۲۰ تخت در بخش بیمارستان های دولتی موجود است که با کمبود بیش از هزار تخت مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ همزمان با فرارسیدن هفته سلامت، نشست خبری، دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال  ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

کمبود بیش از هزار تخت بیمارستانی در قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم دراین نشست با بیان اینکه با کمبودهای متنابهی در تمام متخصص ها مواجه هستیم، گفت: یک هزار و۵۲۰ تخت در بخش بیمارستان های دولتی موجود است که با کمبود بیش از هزار تخت مواجه هستیم.

دکتر مجید محبی افزود: سرانه پرستار به تخت، نزدیک به یک ویک دهم است که طبق استانداردهای وزارت بهداشت باید یک ویک چهارم باشد و با همین تعداد کم تخت، با کمبود بیش از ۴۰۰ پرستار، بیش از ۲۰۰ متخصص و بیش از ۳۰۰ پزشک عمومی در استان قم مواجه هستیم که یکی از معضلات حوزه درمان قم است که اعداد بسیار قابل توجه است.

مطالبه ۴۰۰میلیارد تومانی علوم پزشکی از سازمان های بیمه گر

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه به چه دلیل پرداختی های علوم پزشکی با تاخیر زیاد انجام می شود؟ گفت: دانشگاه علوم پزشکی ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد اما بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات ما از سازمان های بیمه گر است که ما را شرمنده پرسنل کرده و از طریق وزارتخانه و استان پیگیر وصول این مطالبات هستیم.

وی بیان کرد: برخی شرکت ها برخی تجهیزات اولیه ما را به دلیل پرداختی های طولاتی مدت به ما نمی فروشند و سازمان های بیمه گر هم در پاسخ می گویند مطالبات ما به دولت زیاد است اگر پرداخت کنند مطالبات شما رو می پردازیم و با این شرایط اداره بیمارستان ها و خدمت رسانی به مردم و تعداد اعمال جراحی واقعا چشم گیر است.

محبی تاکید کرد: قم نیازمند برخی تخصص ها در مانند فوق تخصص اطفال، خون و ریه است؛ ما لیست کمبودها را به وزارتخانه داده ایم اما به دلیل نزدکی قم به تهران بیشتر متخصص ها را به استان های محروم مرزی و دورتر از پایتخت می دهند و به قم و البرز عموما اختصاص نمی دهند.

وی اظهارداشت: سال گذشته ۲۷ متخصص به قم اختصاص دادند که ۱۹ تای آن خانم بودند که مشکلات مخصوص به خانم ها هشت نفر آنان نمی توانستند در مقطعی حضور پیدا کنند و جایگزین برای آنان نداشتیم.

وی با بیان اینکه از کمبودها در حوزه بهداشت و درمان مطلع هستیم، گفت: همیشه بین هشت تا ۱۲ ماه کارانه عقب مانده داشته ایم و کمبود پزشک و پرستار همیشه در قم بوده است.

علوم پزشکی قم در برابر تخلفات و دریافت زیرمیزی محکم ایستاده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم  در مورد برخورد با پدیده زیرمیزی اظهارداشت: این پدیده روند پیچیده ای دارد و تا شکایت خصوصی نباشد نمی توانیم برخورد کنیم

وی عنوان کرد: سال گذشته شش پزشک ما به دلایل مختلف از مجموعه دولتی اخراج شدند که این امر بی سابقه بوده است اما شناسایی و برخورد تنها از عهده دانشگاه علوم پزشکی برنمی آید و باید مردم، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر نهادهای مرتبط برای مقابله با تخلفات و زیرمیزی کمک کنند.

وی گفت: علوم پزشکی قم در برابر متخلفان محکم می ایستد و برخورد سلبی و قهری دارد؛ به عنوان مثال یک ماما را سال گذشته برای اولین بار در کشور لغو پروانه شد و برخودهای ما با تخلفات، به دلیل حفظ حرمت افراد و مخدوش نشدن اعتماد مردم به درمان رسانه ای نمی شود.

این مقام مسئول بخش درمان استان قم بیان کرد: پرونده های زیادی درمورد عدم رعایت تعرفه ها و نظارت بر مطب ها تشکیل و به تعزیرات ارسال می شود که پرونده ها و مستندات تخلفات را به منظور پیگیری خبرنگاران به صورت محرمانه به اصحاب رسانه ارائه می دهیم.

علوم پزشکی قم آماده صدور مجوز آمبولانس خصوصی است

وی گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی قم آماده صدور مجوز آمبولانس خصوصی هستیم و از مجوز آمبولانس خصوصی طبق قوانین و مقررات، استقبال می کنیم.

نظارت دقیق تری بر پسماندهای بیمارستانی اعمال می شود

رئیس مرکز بهداشت استان قم نیز در این نشست درخصوص جمع آوری پسماند بیمارستانی با بیان اینکه اقدامات و راهکارهای جدی تری را باید به کار گرفت، گفت: دستورالعمل جمع آوری پسماندهای عفونی بیمارستان ها تغییر کرده و به زودی به مراکز ابلاغ می شود، سپس ما باید نظارت دقیق تری بر شرکت هایی که پسماندها را جمع آوری می کنند و پرسنل خودمان داشته باشیم.

دکتر مجید اصغری افزود: به این منظور فیلم آموزشی روش های جمع آوری برای منتقل نشدن بیماری ها تهیه شده و دوره های آموزشی برگزار می شود و با جدیدترین روش های جمع آوری آشنا می شوند و دوره کارورزی جمع آوری پسماندها نیز برای دانشجویان علوم پزشکی و رشته های مرتبط به مدت دو ماه برگزار می شود.

وی عنوان کرد: تجهیزات جمع آوری از سوی وزارتخانه باید تامین شود که پیگیر آن هستیم.

تجویز داروهای اعتیاد آور برای درمان لاغری!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی بر محصولات کشاورزی نظارت دارند و دانشگاه طرح پایش محصولات در سطح عرضه انجام و ما به آزمایشگاه مورد تایید می رسانیم و نتایج را به استانداری اعلام می کنیم که در یک پایش برخی محصولات به سموم، فلزات سنگین و نیترات آلوده بودند که اعلام کردیم.

دکتر هدی ابوالحسنی گفت: اخیرا افرادی به ما مراجعه کردند که از سایت اینترنتی به ظاهر معتبر و یک عطاری خرید دارویی برای لاغری داشتند اما تست اعتیاد آنان مثبت شده متاسفانه داروی « ریسپریدون » در سطح وسیعی در باشگاه های ورزشی و سایت های اینترنتی به فروش می رسد که حاوی شیشه و مت‌آمفتامین بوده است لذا مردم مراقب باشند.

وی در مورد تهیه شیرخشک نیز گفت: مانور شیرخشک ۲۰ مهرماه به واسطه سیاست های ارزی کشور به همه معاونتهای کشور ابلاغ شد طی یک ماه همه انبارهای شیرخشک و داروخانه ها رصد و آمار به تهران اعلام شد

وی عنوان کرد: حدود یک سال بود که پزشکان متخصص اطفال قم اعلام می کردند نوعی شیرخشک مختص کودکان نارس در بازار موجود نیست که واقعا ناراحت کننده بود با افزایش بازرسی ها و کشف انبارها شیرخشک ها ضبط و در اختیار مردم قرار گرفت و با نظارت ها از قاچاق شیرخشک جلوگیری و توزیع عادلانه انجام شد.

رضایتمندی کادر سلامت اولویت اول دانشگاه علوم پزشکی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه خبرنگاران پژوهشگران و رصدکنندگان اجتماعی هستند، گفت: از آنان می خواهیم به مشکلات داخل کادر سلامت، نحوه پرداختی بیمه ها زیرساخت های آموزشی بپردازند.

دکتر مهدی پوررضا افزود: حال عمومی سلامت کشور خوب نیست و مطالبات بیمه ای ما تا مرداد ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت شده و گاهی حقوق با ۱۰ ماه تاخیر پرداخت می شود.

وی درپاسخ به خبرنگار ما مبنی بر معوقات سنگین پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی گفت: متاسفانه این نیروهای خدوم در هیچ جا در بودجه و سندهای ابلاغی دیده نمی شوند لذا ما سعی کردیم آنان را بهتر ببینیم که انگیزه داشته باشند.

وی گفت: در سال جاری برنامه های رفاهی برای آنان درنظر گرفته ایم زیرا رضایتمندی کادر سلامت برای ما اولویت اول است و باید ماندگاری و حال خوب این افراد عادلانه و شفاف ارتقا یابد.

***گفتنی است سامانه کشوری ۱۹۰ و سامانه استانی ۳۱۶۱ برای شکایت مردمی درنظر گرفته شده که همه می توانند انتقادات و پیشنهادات خود را اراته دهند.پایان پیام/۱۱۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی: قم با کمبود هزار نیروی انسانی ۳۵ هزار مترمربع فضای بهداشتی و درمانی مواجه است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا