اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار عمومیاخبار مهمگزارش تولیدی

به گزارش آستان بهارستان؛ زلزله فایل صوتی و دست های پشت پرده/واکنش ها، احتمال ها و دلایل

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ افشای فایل صوتی وزیر امور خارجه در زمانی که به گفته مسئولان این وزارتخانه برداشتن تحریم ها در چند قدمی آخر است از سوی چه کسی می تواند انجام شود؟ چه کسانی از برداشتن تحریم ها علیه ایران ناخشنود هستند؟ و یا از جایگاه ایران در دنیا و قدرت آن در منطقه می هراسد؟ چرا اسرائیلی ها بیش از همه با اظهارنظرهای خود بر این موج سوار شدند؟

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ اسفندماه سال ۹۹ گفت وگوهایی خصوصی برای ثبت در تاریخ با مجری گری سعید لیلاز استاد تاریخ توسط مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به مدیریت حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور انجام می شود و پنج نفر به این فایل دسترسی داشته اند که خبرگزاری فارس مدعی شده که برخی سابقه محکومیت امنیتی هم داشته اند.

فایل صوتی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ششم فروردین ماه ۱۴۰۰ از شبکه بیگانه اینترنشنال که پشتیبانی مالی آن با  عربستان سعودی است پخش می شود.

سه جمله ظریف دراین فایل صوتی در مورد سردار سلیمانی و قدرت نظامی ایران بحث برانگیز شد «نخست اینکه نباید میدان (قدرت نظامی) حاکم بر دیپلماسی باشد حال آن که در عمل، دیپلماسی فدای میدان شده است و دوم اینکه با سردار سلیمانی الزاما هم نظر نبودیم اما احساس می‌کردیم باید هماهنگ باشیم و سوم اینکه وی انتقاد می کند که من باید از جان کری بشنوم که اسرائیل بیش از ۲۰۰بار مواضع ایران را در سوریه مورد هدف قرار داده است؟» هر چند جان کری این اظهارات را رد کرد.

این خبر مانند بمب منفجر و مهم‌ترین خبر دو روز اخیر شد و واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و دارد.

***

وزارت خارجه در همان ساعت ابتدایی انتشار فایل آن را “تقطیع شده” خواند و اعلام کرد که در صورت موافقت نهادهای ذیربط تمام گفتگوی هفت ساعته منتشر خواهد شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه هم انتشار این فایل را بی اخلاقی سیاسی دانست.

علی ربیعی سخنگوی دولت گفت این فایل صوتی به سرقت رفته و رئیس جمهوری به وزارت اطلاعات دستور دادند عوامل انتشار را شناسایی کند؛ وی ادامه داد وزیرخارجه از سفر برگردد توضیح می‌دهد.

مجید انصاری نماینده مجلس هم گفت ما از بیگانگان هرگز ننالیم که با ما هر چه کرد آن «آشنا»کرد

محمد حسین پویانفر فعال سیاسی اصولگرا هم در توییتر نوشت مراقب «فتنه‌ ظریف» از طرف «آشنا»یان باشید.

آشنا هم در پاسخ در توییتی نوشت: خدایا این سوء‌نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.

نشریه «اخبار و تحلیل‌ها»ی معاونت سیاسی ‌سپاه در واکنش به انتشار این مصاحبه، عامل این انتشار را نفوذ سازمان‌یافته در دستگاه دیپلماسی کشور دانست.

اظهارنظر نماینده های مخالف ظریف در مجلس شورای اسلامی

قالیباف رئیس مجلس در توئیتی نوشت: تدبیر وشجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند ونقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.

احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس با انتشار توییتی نوشت که مجلس دراین باره تحقیق می کند و افراد خائن به ملت و کشور را به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد.

وی در اظهارنظر دیگری گفت از موضوع انتشار و درز اطلاعات صحبت‌های وزیر امور خارجه در مجلس تحقیق و تفحص و به فوریت طرح آن را تدوین می‌کنیم.

نصرالله پژمانفر عضو دیگر این کمیسیون هم خواستار توضیح‌دادن ظریف بابت محتوای گفته‌هایش شد و افزود: آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز و خط ‌مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

زهره الهیان دیگر عضو این کمیسیون نیز از احتمال پیگیری حقوقی و قضایی فایل صوتی ظریف خبر داد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ گفت: ظریف درکی از ایجاد قدرت میدان برای چانه‌زنی در مذاکره ندارد و فکر می‌کند این او بوده که دیپلماسی لبخند را برای میدان اقتدار حاج قاسم سلیمانی هزینه می‌کرده است! این عقب‌ماندگی تحلیلی، برای پایان عمر سیاسی او کافی است.

سیدنظام‌الدین موسوی دیگر عضو این کمیسیون نوشت: «جناب آقای ظریف! ‏همین که فایل صوتی محرمانه جناب‌عالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل سعود سر در‌می‌آورد؛ یعنی در جریان قرار‌ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین‌الاسد و سفر بشار اسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هوشیارانه‌ای بوده؛ گاندوها اطرافتان را پر کرده‌اند.

محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی شهر هم خواستار عذرخواهی در قبال توهین به ظریف شد و افزود مجلس این توهین را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با بیان اینکه دامن زدن به چنین مسائلی فقط کمک به دشمن است گفت: تضعیف دستگاه دیپلماسی نشانه ضدیت با نظام و منافع ملی است؛ گاهی کمبود صبر و ضعف در بینش سیاسی به نحوی اوج می‌گیرد که دشمن از جمله رژیم صهیونیستی سوء‌استفاده می کند قطعا اختلاف مسئولان به نفع کشور نیست.

رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی نوشت هدف ضربه‌زدن به مذاکرات وین و آسیب‌ به منافع ملی است.

نماینده های موافق ظریف

محمدرضا تابش نماینده ادوار مجلس در این خصوص گفت: مخالفان و موافقان دولت همه در یک کشتی هستند و اگر مردم ناامید شوند، همه آسیب می بینیم؛ مسئله تقدم میدان یا دیپلماسی را هم آقای دکتر ظریف پیشتر در جلسات غیرعلنی مجلس مطرح کرده بود و استفاده انتخاباتی از این فایل جفا به ملت ایران است.

دراین میان مسعود پزشکیان نائب رئیس سابق مجلس، که کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده برعکس همه مسئولان، از افشای فایل صوتی ظریف استقبال کرد و گفت اصلا چرا باید این حرف‌ها محرمانه باشد؟ وی برخلاف تابش از سخنان ظریف اظهار بی اطلاعی کرد و گفت چرا ما نباید بدانیم که نحوه‌ سیاست‌مان با خارج از کشور چگونه است و چطور داریم تدبیر می‌کنیم و خواستار شفافیت می شود.

وی با اشاره به بیان صریح و شگفت آور ظریف در مورد کارشکنی‌های روسیه در برجام اظهارکرد: مخالفان داخلی برجام، سخنان اسرائیل و عربستان سعودی را تکرار کردند و از تیرماه که برجام مصوب و تا دیماه که اجرایی شد سفارت عربستان سعودی و کشتی با ملوانان آمریکایی را گرفتند و موشک هوا کردند و نگذاشتند برجام به نتیجه برسد؛ فرانسه و روسیه هم دنبال این بودند که ما نتیجه نگیریم اگر ما در برجام موفق می‌شدیم روسیه نمی‌توانست الان از ما امتیاز بگیرد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم هم با بیان اینکه دشمن به دنبال تخریب هر دو بخش نظامی و دیپلماتیک کشور است، گفت: دست پر ایران در مذاکرات وین سبب افشای این فایل جهت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات است.

وی افزود: دشمن با ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان به دنبال دلسرد کردن جامعه از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

***

عطاءالله مهاجرانی از سیاستمداران میانه رو هم در توئیت کنایه آمیزی نوشت: «حالا دولت و تدیر و امید در فکر بقیه نوارهای گفتگو باشد. امیدوارم وزیر اطلاعات و دفاع و کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی اگر گفتگو کرده باشند جای نوارها امن باشد. پیداست موش تا انبار شما حفره زده است. وقتی ترتیب اینگونه مصاحبه ها را می دهید در فکر حفاظت اسناد هم باشید.

حسین مرعشی از اصلاح طلبان معروف هم گفت که نظام از انتشار این فایل ضرر کرد.

***

دشمنان ایران و رسانه های بیگانه چه می گویند؟

اما در بین اظهارنظر رسانه ها و شخصیت های خارجی بیش از همه ردپای رسانه های معاند مانند بی بی سی، رادیو فردا، دویچه وله و بیش از همه اینترنشنال را می بینیم.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» هم گزارش کرد، اظهارات ظریف موجی از خشم را در میان محافظه‌کاران آمریکایی برانگیخت که تأکید کردند که جان کری به اسرار رژیم صهیونیستی خیانت کرده است.

اظهارات کری از جانب چندین تن از جمهوری‌خواهان برجسته آمریکا هدف حمله قرار گرفت.

سناتور «تد کروز» جمهوری‌خواه در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف گفت که اگر گفته های وزیر خارجه ایران صحت داشته باشد، چنین چیزی یک بی‌ملاحظگی فاجعه‌بار است.

«دن سالیوان» دیگر سناتور جمهوری‌خواه خواستار استعفای جان کری شد و گفت که بسیار حیرت زده است از اینکه جان کری اسرار یکی از مهم‌ترین و پایدارترین متحدان ما در منطقه را برای یکی از دشمنان اثبات شده و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم فاش کرده است.

«نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز با «زننده» توصیف کردن اظهارات ظریف، جان کری را به جاسوسی برای ایران متهم کرد.

مقامات اسرائیلی این سخنان را خیانت به اسرائیل خواندند و از بایدن خواستند دسترسی کری به اطلاعات را قطع کند و گفتند این اظهارات نشان می دهد که آمریکا نباید تحریم های ایران را لغو کند.

***

ظریف هم امروز هفتم اردیبهشت صوتی را در صفحه اینستاگرام خود بارگذاری کرد که درآن آمده «من معتقدم کار برای تاریخ نکنید چون خطاب به تاریخ دارم می‌گویم خیلی نگران تاریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید.»

امروز همچنین روزنامه ها تیترهایی مانند نارفیق، علیه ایران، دوقطبی علیه مردم، حقیر و نامرد میدان را علیه ظریف بکار برده بودند.

****

چه دلایل و احتمالاتی برای  افشای فایل صوتی وجود دارد؟ 

چه کسانی از افشای فایل صوتی ظریف سود می برند؟

حالا مهم این مساله است که چه کسانی از این قضیه سود می برند؟ و اینترنشنال از این قضیه چه سودی می برد که اینقدر بر این خبر موج سواری می کند؟

افشای فایل صوتی وزیر امور خارجه در زمانی که به گفته مسئولان این وزارتخانه برداشتن تحریم ها در چند قدمی آخر است و به گفته ظریف این چند ماه، حیاتی است؛ از سوی چه کسی می تواند انجام شود؟ چه کسانی از برداشتن تحریم ها علیه ایران ناخشنود هستند؟ و یا از جایگاه ایران در دنیا و قدرت آن در منطقه می هراسد؟ چرا اسرائیلی ها بیش از همه با اظهارنظرهای خود بر این موج سوار شدند؟

 

افشای این فایل ذهن مردم را علیه روسیه که ایران با آن قرارداد ۲۵ ساله امضا کرد خراب کرد درنتیجه افشا کننده این فایل صوتی مخالف رابطه ایران و روسیه هم هست.

رسانه های معاند در ۵۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، با پخش قسمت هایی از این فایل القا می کنند که رهبر تنها تصمیم گیرنده است و نظامیان قدرت برتر هستند و با این اقدام قصد دارند وحدت مردم را تخریب و با بی اعتماد کردن مردم به دو طیف اطلاح طلب و اصولگرا این فایل را دستاویزی کنند تا مردم شرکت در انتخابات را تحریم کنند.

بسیاری مخالفان ظریف می گویند افشای این فایل به عمد و به دلیل ریختن آرا به سبد اصلاح طلبان و رای آوری ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده اما افشای آن پس از عبور از فیلتر شورای نگهبان و پایان نیافتن مذاکرات وین بسیار زود و ناشیانه است و حتی برخی آن را ضربه به ظریف و غروب ظریف خواندند و وی را بزرگترین قربانی انتشار این فایل صوتی می دانند زیرا این اقدام به سود ظریف نبود و چهره وی را نه تنها  محبوب نکرد بلکه وی مغضوب عده ای هم شد و هم اکنون موقع پخش آن نبود.

ظریف در این فایل صوتی می گوید قالیباف سال ۹۲ قصد داشت من را وزیر خارجه خودش کند؛ برخی معتقدند وی با بیان این مطلب قصد داشته رقیب نظامی خود را از صحنه انتخابات بیرون کند؛ اما ظریف بارها تکرار کرده که تمایل به کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

برخی هم می گویند افشای این فایل واکنشی به سریال گاندو و قضاوت یک طرفه صدا وسیما بوده که ظریف بارها درباره آن گفت که من هم حرفی برای گفتن دارم؛ از من هم فیلمی تهیه کنید.

درمقابل، برخی هم می گویند با انتشار این صوت می خواستند این را بر سر وزارت امورخارجه بزنند و بگویند پخش سریال گاندو اقدام درستی بود و جاسوسان تا قلب این وزارتخانه رخنه کرده اند.

برخی هم پای احمدی نژاد را هم به این قضیه باز کردند درصورتی که محال است که احمدی نژادی ها بتوانند به فایل محرمانه در این دولت دست پیدا کنند.

برخی هم می گویند شاید مذاکرات برجام بی نتیجه بوده و ظریف می خواسته با انتشار این فایل صوتی دست پیش بگیرد و با مظلوم نمایی ضعف خود را در به ثمر نرسیدن برجام پنهان کند.

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا هم معتقد است که سه گروه می توانند این اقدام را انجام داده باشند: مخالفان سرسخت برجام که از به هدف رسیدن آن ناراحتند، اسرائیل که مانع به ثمر رسیدن برجام و ارتباط با روسیه است و مخالفان نظام و انقلاب.

در هر صورت کنار هم قراردادن تکه های این پازل نشان می دهد این قضیه به سود جریان اصلاح طلب و اصولگرا تمام نشده و به ماندن ایران در تحریم ها قوت بیشتری بخشید و ضعف و نفوذ در دستگاه دیپلماسی را نشان داد که می تواند از اعتماد خارجی ها به ایران بکاهد و به ضرر منافع ملی تمام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا