آسیب های اجتماعیاخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار عمومیاخبار مهم

به گزارش آستان بهارستان؛ تبعیض تیشه ای به ریشه انقلاب

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ اختلاف طبقاتی بلایی بزرگ و آفتی از درون بر پیکر این جامعه اسلامی است که اگر هرچه زودتر جلوی آن گرفته نشود کارد را به استخوان خواهد زد لذا همه مسئولان و دلسوزان نظام باید وارد میدان شوند.

بسیاری از کارشناسان دلیل فساد، اعتیاد و سایر جرائم اجتماعی و اقتصادی را به فقر ارتباط می دهند اما این معضلات زیرمجموعه تبعیض و بی عدالتی است.

۴۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر

خبرهای ارائه شده از خط فقر از شکاف طبقاتی بیشتر، در ایران خبر می دهد برخی مانند رسول خضری نماینده مجلس دهم معتقدند ۴۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند و برخی مانند احمد توکلی ۶۰ درصد مردم را زیر خط فقر می دانند و برخی کارشناسان مانند صادق حقیقت می گویند معدل دهک اول نسبت به دهک دهم در ایران ۱۵ برابر شده‌ است.

سرشماری سال ۹۵ نشان داد که حدود سه میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد و اجاره نشینی نسبت به سال ۹۰،  ۲۰ درصد افزایش داشته و معاون سازمان شهرداری های وزارت کشور هم گفت ۵۹ درصد مردم ایران مستاجر و ۴۰ درصد آپارتمان نشین هستند؛ اما آمار سال ۱۴۰۰ به طور حتم اعداد شگفت انگیزی را ارائه می دهد.

اما تاسف بار اینجاست که آمار ۵۹ درصدی مستاجران نشان می دهد به همین میزان افرادی هستند که خانه ای اضافی برای اجاره دادن دارند لذا این اعداد آماری تکان دهنده و دردناک از اختلاف طبقاتی را نشان می دهد.

طبق تحقیقی در تحلیل شعارهای مردم در زمان انقلاب، مشخص شد ۴۸ درصد شعارها مربوط به آرمان‌های فرهنگی، ۳۵درصد مربوط به آرمان‌های سیاسی، ۱۰ درصد مربوط به ضرورت وحدت و ایستادگی برای تحقق آرمان‌ها و تنها  ۵.۵ درصد مربوط به آرمان‌های اقتصادی بوده است.

طبق این آمار برای مردم نه مساله اقتصادی بلکه نابرابری آزاردهنده بوده است.

مردم برای تحقق این آرمان ها از جان و مال خود گذشتند؛ با گذشت ۴۳ سال از انقلاب باید از مسئولان پرسید برای اینکه اغنیا، غنی‌تر و فقرا، فقیرتر نشوند چه تمهیداتی اندیشیدید؟

تمام دولت ها در ایران در بوجود آمدن این فاصله طبقاتی نقش داشته اند

تمام دولت ها در ایران در بوجود آمدن این فاصله طبقاتی نقش داشته اند یا نتوانسته اند مانع از ایجاد آن شوند.

مردم تمام سختی ها را متحمل نشدند که دوباره به جای فساد شاه و شاهزادگان، فساد را در آقازاده ها ببینند.

اختلاف طبقاتی بلایی بزرگ و آفتی از درون بر پیکر این جامعه اسلامی است که اگر هرچه زودتر جلوی آن گرفته نشود کارد را به استخوان خواهد زد لذا همه مسئولان و دلسوزان نظام باید وارد میدان شوند.

به گفته شهید مطهری «بقای یک نظام بدون عدالت اجتماعی، غیرممکن است»

اگر سیاست های اسلام اجرا و با تعرض کنندگان به بیت المال در هر رده ای قاطعانه برخورد می شد در کشوری مانند ایران با وجود منابع غنی نفت و گاز و معادن و ذخایر غنی و داشتن دریا و دسترسی به آب های آزاد و ظرفیت های متعدد(درحالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آلمان از هیچ یک ازاین مزایا برخوردار نیستند) مردم آن نباید در سطل زباله به دنبال غذا می گشتند.

نابرابری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کام مردم را تلخ کرده؛ بی توجهی بلندمدت به مساله تبعیض، فشارها را بر قشر ضعیف تجمیع می کند به گونه ای که روزی از مرگ خود هم نمی هراسند و هر حکومتی باید از این روز بترسد.

نبود شفافیت، سوءمدیریت، بی‌اعتنایی به منافع ملی، سپردن چندین شغل همزمان به یک نفر، اختلاف نامتعارف حقوق ها، بیکاری و درست اجرایی نشدن مالیات برای همه سبب شده ثروت به درستی توزیع نشود.

۲۰ درصد مالیات دهندگان بیش از ۸۰ درصد مالیات را پرداخت می کنند

سازمان مالیات ایران اعلام می کند که کمتر از ۲۰ درصد مالیات دهندگان بیش از ۸۰ درصد مالیات را پرداخت می کنند و ۲۰ اسفند ۹۹ رئیس مالیات کشور گفت که ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و یک نماینده مجلس شورای اسلامی افشا کرد که ۷۷ نفر، فرارمالیاتی ۹۹۰ میلیاردی داشته اند لذا اجحاف به حق ۲۰ درصد جامعه آشکار است و نشان می دهد که راه ثروت اندوزی عده ای باز گذاشته شده است.

تقسیم جامعه به فقیر و غنی، مردم را با هم بیگانه و وحدت را از میان می برد و مردم به تدریج دچار فقر معنوی هم می‌شوند و وضعیت بحرانی را پیش می آید که در آن کمتر کسی به منافع ملی می اندیشد در چنین شرایطی مردم دنبال منجی می گردند و فرصت را در اختیار شیادان عرصه سیاست قرار می دهند و در نتیجه زمینه برای روی کار آمدن افراد و جریان های پوپولیست و فرصت طلب فراهم می شود.

اما زمانی که مردم ناتوانی جناح های مختلف در اداره امورات کشور را می بینند سرخورده و بی اعتماد به نظام و حتی اسلام می شوند لذا مسئولان باید مراقب دین و دنیای مردم باشند.

رعایت عدالت در قرآن و زندگانی و روایات ۱۴ معصوم موج می زند؛ امام راحل و مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید بر اجرای عدالت در کشور داشتند و به گفته رهبری، اگر کسی در جامعه ایران زندگی کند و نفهمد که یکی از نیازها و مطالبات اصلی عدالت است، یک نخبه دردمند نیست.

اما گوش شنوا و دلی دلسوز می خواهد که متوجه شود ادامه وضعیت فعلی و بی‌تفاوتی ها به حتم موجب بروز آسیب‌های فراوان اجتماعی می‌شود که تبعات آن تمام جامعه را درگیر خواهد کرد و دود آن در چشم همه مردم و مسئولان خواهد رفت.پایان پیام/۱۱۰

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا