اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمقم

برگزاری نشست هم‌اندیشی هیات مدیره خانه مطبوعات قم با بانوان خبرنگار

آستان بهارستان ؛ نشست هم‌اندیشی هیات مدیره خانه مطبوعات استان قم با بانوان خبرنگار عضو این تشکل صنفی امروز در خانه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ دراین نشست تعدادی از بانوان خبرنگار نظرات، پیشنهادها و مطالبات خود را به منظور بهبود فعالیت‌های حرفه‌ای، مرتفع شدن مشکلات و همچنین تقویت جایگاه خبرنگاران و رسانه‌ها در استان ارائه کردند.

ابتدای این جلسه تعدادی از بانوان خبرنگار قمی به بیان نظرات پرداختند و در مورد مسکن، تسهیلات، آموزش فناوری‌های نوین خبری نکاتی را بیان کردند.

سپس مدیرخانه مطبوعات قم اظهارداشت: این جلسات هم‌اندیشی بسیار سودمند است و خبرنگاران باید خانه مطبوعات را از خود بدانند و با حل مشکلات در درون صنف جایگاه خبرنگار و صنف را حفظ کنند و ارتقا ببخشند.

فخرالدین یوسف‌پور تصریح کرد: وقتی مسئولی وعده‌ای می‌دهد پس از آن همه اعضا از آن مسئول مطالبه داشته باشند تا به قول‌های خود عمل کند و اصحاب رسانه به اهداف خود دست یابند.

وی با تاکید براینکه رسانه قدرت بالایی دارد، گفت: متاسفانه عدم هماهنگی و همراهی خبرنگاران ضررهای سنگینی را به این صنف وارد کرده است.

وی از اعضای خانه مطبوعات خواست تا وحدت رسانه‌ای و شنیدن صدای واحد در برخی مسائل صنفی (نه سیاسی و عقدتی) برای حل مشکلات صنف، شهر و مردم محقق شود.

مدیر خانه مطبوعات قم درمورد مسکن نیز گفت: مسکن ملی برای ۱۵ عضو خانه مطبوعات قم جانمایی شده و ۴۰ نفر برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند که ما پیگیر دریافت آن هستیم.

وی درخصوص بحث بیمه گفت: به غیر از خبرنگاران آزاد، مساله بیمه حل شده است و تمام مدیران باید اعضای خود را بیمه کنند و طبق قانون حق شکایت برای خبرنگار محفوظ است.

وی در مورد حضور افراد زیاد در نشست‌های خبری اظهارکرد: باید بدنه فعال رسانه دراین مورد به نتیجه واحد برسند و یا خانه مطبوعات یا استانداری دستوری عمل کند تا به این وضعیت سامان داده شود.

یکی از پیشنهادات این است که واریز هدیه بالافاصله پس از ارسال لینک خبر براساس زحمتی که خبرنگار برای تهیه آن خبر متحمل شده انجام شود؛ به این معنا که برای تهیه خبر تولیدی درجه یک سقف هزینه پرداخت شود و بازنشر با تیتر و لید متفاوت درجه دو و خبر کپی درجه سه محسوب شود.

مهدی بخشی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات قم نیز در این نشست اظهارداشت: انتظاراتی که از خانه مطبوعات وجود دارد متناسب با اختیارات این تشکل صنفی نیست.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در تایید عضویت‌ها نقشی برای خانه مطبوعات دیده نشده و هر فردی که از سوی مدیر مسئول معرفی شود در صورت تکمیل پرونده خانه مطبوعات ناچار به پذیرش عضویت وی است.
وی با بیان اینکه این شرایط در هیچ یک از حرفه‌ها و صنف‌های دیگر دیده نمی‌شود افزود: به عنوان نمونه در نظام مهندسی اگر مهندسی بخواهد پروانه اشتغال به کار دریافت کند باید سه سال از پایان تحصیل وی گذشته باشد و پس از آن می‌بایست در آزمونی شرکت کند و پس از قبولی در آزمون برای فرد پروانه اشتغال صادر می شود.
وی یکی از چالش‌های فضای رسانه‌ای قم را کمبود خبرنگاران میدانی و متخصص برشمرد و گفت: امروز رسانه‌ها در عرصه گزارش و تولیدات اختصاصی مشکل اساسی دارند این درحالی است که در دهه‌های گذشته خبرنگاران توانمندی در رسانه‌ها مشغول به‌کار بودند که در سطح ملی حرف برای گفتن داشتند اما به دلیل عدم تامین مالی و مشکلات اقتصادی، اغلب جذب روابط عمومی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف شده‌اند.
وی عنوان کرد: طی دو دهه اخیر تلاش‌هایی از سوی مجلس و دولت برای عملیاتی شدن سازمان نظام روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای انجام شده که خوشبختانه سال گذشته لایحه «نظام جامع روزنامه نگاری و رسانه‌ای» در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و در نوبت طرح در صحن دولت است که این امر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه رسانه‌ای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت شغلی، موضوع بیمه و سایر مسائل و دغدغه‌های خبرنگاران را مرتفع کند و تحقق این امر پویایی و نشاط در رسانه‌ها را به همراه خواهد داشت.
وی در خصوص معضلات برگزاری نشست‌های خبری ادارت نیز بیان کرد: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و باید در جلساتی تخصصی نظرات فعالان رسانه‌ای دریافت و در نهایت به جمع‌بندی لازم رسید.

مهدی عنایت پور دیگر عضو هیات مدیره خانه مطبوعات نیز گفت: برخی ارگان‌ها مانند سپاه برنامه‌هایی برای خبرنگاران تدارک می‌بینند اما نمی توانند همه اصحاب رسانه را دعوت کنند و اعتراض‌ها آنان را پشیمان می‌کند لذا از اصحاب رسانه درخواست می‌شود که قدردان این ارگان‌ها باشند و آنان را از کرده خود پشیمان نکنند.

فاطمه محمدی نیز دراین جلسه گفت: سامانه جامع اطلاعات خبرنگاران وجود ندارد و بایستی رسانه‌ها دسته‌بندی شود زیرا بسیاری از رسانه‌های قم، شامل نشریات و سایت‌های داخلی است و این امر سبب افزایش آمار رسانه‌های قم شده است.

این عضو خانه مطبوعات قم گفت: ساماندهی خبرنگاران طبق یکسری معیارها و مولفه‌ها به صورت استانی انجام شود و خبرنگار، روابط عمومی، مدیرمسئول، کانال دارها، عکاس، کارمندها، سرپرست‌های روزنامه‌ها، مدیر مسئول‌ها، پیشکسوت‌ها، کارکنان دفتر رسانه و خبرنگاران جدیدالورود از هم جدا شوند و برای هر کدام مزایای خاصی مانند دوره‌های آموزشی مخصوص روابط عمومی‌ها، عکاس‌ها، جدیدالورودها در نظر گرفته شود و تسهیلات به تناسب همان فعالیت خبری اعطا شود و حتی مردم و ارگان‌ها بدانند باید به چه کسانی مراجعه کنند.

وی افزود: رتبه‌بندی خبرنگاران هم بر اساس مولفه‌هایی انجام شود که این امر سبب انگیزه و تولید محتوای ارزشی خواهد شد.

وی پیشنهاد داد نظرسنجی‌های مختلف در کانال خانه مطبوعات گذاشته شود و به عنوان مثال اصحاب رسانه مدیران و روابط عمومی‌های پاسخگو را انتخاب کنند و اسامی بهترین‌ها اعلام شود.

محمدی تاکید کرد: باتوجه به اینکه ۹۶ پایگاه خبری در قم وجود دارد و بسیاری در نوبت اخذ مجوز هستند آموزش دوره‌های ضروری مانند وردپرس و دوره کارگاهی هوش مصنوعی برای همه رسانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: نهادهای استان هم برای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران مأموریت و وظایفی دارند که برخی از این نهادها دراین زمینه غفلت می‌کنند. حداقل کاری که نهادهای تخصصی می‌توانند انجام دهند حمایت از تولیدات خبرنگاران تخصصی در حوزه فعالیت خودشان است.

وی عنوان کرد: برگزاری تورهای یک روزه با استفاده از ظرفیت ارگان‌های مختلف در قبال کار رسانه‌ای معامله «برد-برد» است؛ همچنین خانه مطبوعات می‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه با ارگان‌های دولتی و غیردولتی و ارائه خدمات رسانه‌ای با هدف انعکاس اقدامات آنان و پرداخت هزینه مناسب اقتصاد رسانه را بهبود ‌بخشد که این اقدام سبب انعکاس فعالیت دستگاه‌های دولتی و سبب شناساندن و کسب سود بیشتر بخش خصوصی خواهد شد.

این عضو خانه مطبوعات با بیان اینکه نیازمند تشکیل کارگروه رسانه برای پیگیری موضوعات اساسی مردم و شهر هستیم، گفت: مسائل اولویت دار استان و مردم مشخص و در دستور کار همه رسانه‌ها قرار گیرد زیرا درحال حاضر اخبار مردمی کمرنگ و پرداختن به مشکلات مردم به ویژه روستاییان به ندرت انجام می‌شود و اخبار مدیران در صدر است.

دراین جلسه با درخواست و امضای اعضا مقرر شد تعرفه نامه‌ای از سوی خانه مطبوعات برای تهیه خبر ادارات و ارگان‌ها و ستادهای خبری بخش خصوصی و دولتی تهیه شود.

همچنین مدیر خانه مطبوعات قول داد به همراه اعضای هیات مدیره موارد بیان شده را تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

****

گفتنی است ۵۶۸ رسانه در استان قم وجود دارد و از نظر کمی رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده و ۶۰ رسانه نیز در صف دریافت مجوز است.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا