اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمقمکمیسیون اجتماعی

اربعین بزرگترین رویداد جهان

آستان بهارستان؛ دکتر کرار انصاری‌منش کارشناس رسانه در یادداشتی به اثبات این پرداخته است که اربعین بزرگترین رویداد جهان است.

تاریخچه

احیای مراسم: پس از سقوط نظام دیکتاتوری در عراق در سال ۲۰۰۳، سنت پیاده‌روی اربعین دوباره آغاز شد. آخرین بار این مراسم در سال ۱۹۷۷ برگزار شده بود که به دلیل سرکوب‌های نظام بعث متوقف گردید.

آخرین سال پیاده‌روی اربعین در سال ۱۹۷۷ میلادی بود که در روز سوم پیاده‌روی ارتش حزب بعث با کمک سازمان امنیتی صدام توانست مردم را قبل از ورود به کربلا متفرق کند و با صدور حکم اعدام بازداشتی‌ها به طور کل پیاده‌روی اربعین را به صورت علنی متوقف کند.

اما این توقف ۲۶ ساله باعث شد تا شور، حرارت و اشتیاقی در شیعیان عراق ایجاد کند و هزاران نفر از شهر نجف ویا از شهرهای محل سکونت خودشان به سمت کربلا پیاده راه بیافتند و به همان اندازه نیز مردم عراق خود را برای خدمت زائران پیاده اربعین آماده کنند (جمعیت پیاده‌روی سال ۱۹۷۷ میلادی حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر تخمین زده شده است).

اما با گذشت سالیان سال و رسانه‌ای شدن این مراسم در کشورهای مختلف سبب شد تا حضور در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۲۲ میلیون زائر از داخل و خارج کشور عراق برسد.

مقایسه با دیگر رویدادها

پیاده‌روی اربعین به دومین رویداد بزرگ دنیا پس از مراسم مذهبی هندوها، معروف به کومبه میلا تبدیل شد.

  • کومبه‌میلا: پیاده‌روی اربعین به عنوان دومین رویداد بزرگ مذهبی جهان شناخته می‌شود. کومبه‌میلا با بیش از ۵۰ میلیون شرکت‌کننده در طول ۶۰ روز در رتبه اول قرار دارد.
  • زمان برگزاری: اربعین حسینی هر سال در مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود، در حالی که کومبه‌میلا هر ۳ سال یک بار برگزار می‌شود.

ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین

این مراسم مذهبی شیعیان را از ابعاد مختلفی مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد:

  • مراسم دینی: پیاده‌روی اربعین فرصتی برای نمایش ارادت به امام حسین (ع) و پیام عاشورا است.
  • میهمانی بزرگ: این مراسم به عنوان یک میهمانی بزرگ با حضور مردم از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف شناخته می‌شود.
  • پایگاه فرهنگی و رسانه‌ای: اربعین به عنوان یک پایگاه فرهنگی و رسانه‌ای، بستر مناسبی برای انتقال پیام‌های فرهنگی و دینی به جهانیان است.

نتیجه‌گیری

پیاده‌روی اربعین نه تنها یک تجمع مذهبی است، بلکه به عنوان یک رسانه بزرگ جهانی برای نمایش فرهنگ و تفکر شیعه نیز عمل می‌کند و باید برای آن برنامه‌ریزی اساسی داشت.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا