اخبار مهمکمیسیون بهداشت

تاثیر واکسن کرونا بر ردیابی افراد مورد تایید نیست

آستان بهارستان ؛ نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به روایت‌هایی که این روزها از جلسه ۲ و نیم سال پیش با حضور جمعی از نمایندگان مجلس در خصوص تأثیر واکسن کرونا بر شناسایی دیجیتال یا به اصطلاح دیجیتایز شدن افراد منتشر می‌شود، گفت: کلیت جلسه و بحث‌های ابتدایی آن وجود داشته، اما نتیجه‌گیری قطعی و بدون ارائه گزارش مراجع تخصصی در این خصوص مورد تأیید نیست.

اخیراً گزارشی از یک جلسه با حضور برخی نمایندگان مجلس در ایام کرونا و درخصوص دیجیتایز شدن افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند؛ منتشر شده و درخصوص مفروضات این جلسه نتیجه‌گیری‌هایی بدون ارائه مستندات علمی آن عرضه شده است و در پایان موضوع را به دیجیتایزر شدن مستشاران ایران در کشورهای دیگر که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، تعمیم داده است.

رضا تقی‌پور انوری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: این روایتی که این روزها در فضای مجازی منتشر می‌‌شود، روایت جلسه‌ای مربوط به ۲ و نیم سال پیش و زمانی است که بحث واکسن کرونا و عوارضی که این واکسن‌ها می‌توانند داشته باشند در اذهان و محافل مطرح بود.

وی با اشاره به اینکه آن زمان به درخواست حجت‌الاسلام حسین ذوقی به اتفاق چند نفر از دوستانشان ما یک جلسه در دفتر آقای ایزدخواه -نماینده تهران در مجلس- برگزار کردیم تا این دوستان فرمایشات خود درخصوص واکسن‌های کرونا را توضیح دهند، اضافه کرد: توضیح دوستان هم این بود که در ساخت واکسن‌های کرونا از ماده‌ای به نام «گرافن» استفاده شده است که این ماده باعث می‌شود افرادی که واکسن می‌زنند، آدرس دیجیتال پیدا کنند یا به اصطلاح دیجیتایز شوند و این آدرس توسط پیرنده‌های بلوتوث قابل تشخیص است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این موضوع در حد یک نظریه و ادعا بود که برای اثبات آن در همان جلسه اقدامات ساده‌ای انجام دادند؛ به این صورت که بلوثوث را روشن کرده و می‌گفتند اگر افرادی که واکسن استفاده کردند، جابه‌جا یا دورتر شوند ممکن است بعضی از این کدها حذف شود و به این طریق ما می‌توانیم متوجه شویم که این کدها مربوط به این افراد هست یا خیر؟

تقی‌پور اضافه کرد: تا این جای حرف و روایت که جلسه تشکیل و این موارد اتفاق افتاد، وجود داشته، منتهی نتیجه‌گیری که در روایت حاضر شده، جمع‌بندی جلسه مذکور درست نیست. نتیجه‌گیری‌ها و جمع‌بندی‌های درج شده در متن، درجلسه مذکور صورت نگرفته و برداشت راوی است و همانطوری که در متن هم آمده است این ادعاها جهت بررسی کارشناسی و علمی به نهادهای مربوط ارجاع شد و تا این لحظه حجت‌الاسلام حسین ذوقی و دوستان آن جلسه گزارشی از نتیجه اقدامات تخصصی و پیگیری‌ها حداقل به بنده نداده‌اند. بنابراین این جمع‌بندی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها مورد تأیید بنده نیست.

تقی‌پور افزود: درواقع این دوستان یک‌سری نظریات و فرضیه را در آن جلسه طرح کردند و جمع‌بندی جلسه این بود که ما فرضیات طرح شده را ۱۰۰درصد رد نمی‌کنیم اما طبیعتاً در این جلسه هم نمی‌توان آن را تأیید کرد، چراکه نیاز به کار کارشناسی و تخصصی در آزمایشگاه‌های تخصصی دارد.

وی ادامه داد: ما توضیح دادیم که این موضوع به نوعی یک موضوع سایبری یا جنگ الکترونیک است و شناسایی سیگنال‌هایی که دوستان ادعا می‌کنند، به یک محیط آزمایشگاهی تخصصی نیاز دارد، بنابراین آن‌ها را به دوستانی که می‌توانند این کار را انجام دهند، معرفی کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در متنی که الان در فضای مجازی منتشر شده، اشاره شده که با این دوستان دو جلسه برگزار کردیم و بعد سه نقطه(…) اتفاقا بحث ما در این سه نقطه است که علی‌القاعده اگر قرار است جمع‌بندی صورت بگیرد، باید نتیجه بررسی‌های کارشناسی و تخصصی مربوط به آن جلسه باشد، بنابراین با یک جلسه ۳ ربع ساعته یا یکی دو ساعته که به بحث‌های عمومی گذشته و هر کسی نظر خود را بیان کرده، نمی‌توان چنین موضوع مهمی را جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کرد.

تقی‌پور انوری با بیان اینکه در بخش اول این روایتی که الان در فضای مجازی منتشر شده است، از بنده به عنوان یکی از افراد حاضر در جلسه نام برده شده است، گفت: لازم دیدم این توضیح را خدمت مردم عزیزمان ارائه کنم که اصل ماجرا به چه شکل بوده و طبیعتاً آن جلسه، یک جلسه تخصصی برای جمع‌بندی در این موضوع تخصصی نبوده است؛ کما اینکه ما در همان‌جا دوستان را به نهادهای تخصصی ارجاع دادیم و علی‌القاعده اگر قرار است جمع‌بندی صورت گیرد که مورد تأیید علمی و کارشناسی و قابل انتشار باشد، باید حداقل یک جلسه ثانوی برگزار می‌کردند و نتیجه آن جلسات تخصصی را ارائه می‌کردند و در آنجا این جمع‌بندی صورت می‌گرفت. بنابراین مطلبی که الان منتشر شده و دوستان در آن مانند یک نظریه علمی و قطعی مشاهدات خود را نتیجه‌گیری و در این مطلب ذکر کردند از نظر بنده مورد تأیید نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه البته در آن جلسه هم بنده کاری نبودم و صرفاً به همراه چند نماینده دیگر در جلسه حضور داشتیم اضافه کرد: اما شاید به دلیل اینکه بحث ارتباطات و الکترونیک و این مسائل مربوط به رشته تحصیلی من بود، بیشترین بحث را بنده انجام دادم و نظر پایانی که در آنجا هم طرح شد، همین بود که این نظریه یا فرضیه باید در آزمایشگاه‌های تخصصی و با روش علمی بررسی شود و با یک سری مشاهدات و بحث‌های دم دستی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد؛ چراکه در حالت معمول هم اگر بلوتوث گوشی را روشن کنید، در محیط یک تعداد IP یا آدرس‌های دیجیتال می‌بینید که در این میان برخی اسم دستگاه دارد، یعنی مربوط به گوشی یا کامپیوتر و لپ‌تاپی است که بلوتوث آن روشن است؛ اما برخی فقط همان آدرس‌های IP است ولی اینکه ما بتوانیم این ادرس‌ها را به چیزی منتسب کنیم، نیاز به کار کارشناسی و تخصصی دارد.

تقی‌پور انوری در بخش دیگر صحبت‌های خود عنوان کرد: باید این توضیح  را هم داد که آمریکایی‌ها از گذشته یک طرحی که تا به امروز هم آن را دنبال کردند، اما هنوز تکمیل نشده است؛ به این ترتیب که چیپ(chip)‌هایی را زیر پوست شهروندان خودشان قرار دهند تا افراد هم آدرس دیجیتال پیدا کنند یا به اصطلاح دیجیتایزر شوند و هر جا که تردد کنند، آن چیپ سیگنال‌هایی می‌فرستد که افراد قابل شناسایی هستند؛ اما تعمیم این موضوع به واکسن کرونا و اینکه با کسری از گرم از ماده گرافن که در واکسن کرونا تعبیه شده باشد و با تزریق واکسن این امر تحقق پیدا کند، علمی نیست، مگر اینکه دوستانی که ادعا کردند، اگر چیزی اثبات شده را با گزارش مراجع تخصصی منتشر کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین اینکه در این مطلب نقل شده مستشارانی که از ایران در کشورهای دیگر هستند به دلیل اینکه واکسن کرونا تزریق کردند قابل شناسایی‌اند، چند ایراد کارشناسی دارد و بدون اساس علمی است؛ چرا که اولاً اصلا نمی‌دانیم این افراد واکسن زده‌اند یا خیر؟ دوم اینکه با فرض صحت این ادعا، بعد گذشت چند سال از تزریق واکسن باید فرد در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرد و ببینیم بعد از این همه مدت هنوز آثار آن باقی است یا خیر؟ سوم اینکه انتصاب یک سری کد بلوتوث پیدا شده در فضا به افراد حتما نیاز به آزمایش‌های پیچیده و مکرر دارد و باید این امر با روش علمی به اثبات برسد.

تقی‌پور انوری در پایان مجدداً تأکید کرد: بنابراین در کلیت برگزاری آن جلسه، بخش ابتدایی و صحبت‌هایی که در انجا رد و بدل شده وجود داشته است، اما جمع‌بندی و نتیجه‌گیری‌هایی که دوستان انجام دادند، مورد تأیید نیست و باید آن مدارک و مستندات و دلایل فنی احتمالی که دارند را به مراجع تخصصی ذی‌ربط ارائه دهند تا ادعاهای آنان مورد بررسی قرار گیرد./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا