اخبار مهمکمیسیون اصل ۹۰کمیسیون برنامه و بودجه

چالش‌های مالیاتی خودروهای گران‌قیمت در بودجه ۱۴۰۲

آستان بهارستان؛ در ادامه جلسات هیات عمومی دیوان محاسبات، بخش‌های دیگری از تفریغ تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با موضوع «عوارض و مالیات» مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، سیداحمدرضا دستغیب در این جلسه گفت: «مالیات و عوارض تاثیر مستقیم بر معیشت و اقتصاد مردم دارد و ضروری است که برای ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری‌های مالیاتی، گزارشی جامع از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی تهیه شود.»

دستغیب تأکید کرد که باید نتایج تفریغ قانون بودجه و بررسی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی به‌طور جداگانه تهیه شود تا آمار و اطلاعات دقیق این گزارش‌ها در افزایش تولید و رونق اقتصادی کشور مؤثر باشد. وی همچنین عدم شناسایی املاک و خودروهای گران‌قیمت را نوعی ترک فعل دانست و افزود: «این موضوع باعث کاهش چشمگیر منابع پیش‌بینی شده از محل این بند قانونی در سال ۱۴۰۲ شده است.»

دستغیب به همه دستگاه‌های اجرایی یادآوری کرد که موظفند تمامی اطلاعات خود را به‌موقع و بدون تأخیر به دیوان محاسبات ارائه دهند. او همچنین بر اهمیت همکاری حسابرسان با مستشاران این نهاد نظارتی در زمینه مالیات و معافیت‌ها تأکید کرد و خواستار ارائه اطلاعات کامل و دقیق از سوی سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها شد.

در این جلسه، مهدی کیایی، مشاور رئیس کل و سخنگوی هیات عمومی دیوان محاسبات، برخی از مهم‌ترین مصوبات هیات را تشریح کرد. وی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ از ۱۶۶,۳۲۵ خودرو با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان که مشمول ۲.۸۵ همت مالیات بودند، تنها ۲۱۸ میلیارد تومان در زمان تعویض پلاک وصول و به خزانه واریز شده است. همچنین در سال جاری، بالغ بر ۱.۷ همت از محل مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌قیمت وصول شده است.

کیایی افزود: «برای ۱۳۵,۵۰۳ زمین فاقد اعیانی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، تنها حدود ۶۶ میلیارد تومان مالیات وصول شده است و مابقی به دلیل اعتراضات مالیاتی وصول نشده است.» وی همچنین به عدم اخذ مالیات از باغ ویلاهای غیرمجاز و چالش‌های دسترسی به اطلاعات کامل املاک توسط سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: «با وجود مکاتبات صورت‌گرفته، امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک هنوز فراهم نشده است.»

این گزارش نشان‌دهنده چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی نظام مالیاتی کشور است که می‌تواند در جهت رونق اقتصادی و شفافیت مالی مؤثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا