اخبار مهمانتخاباتگزارش تولیدی

گزارش آستان بهارستان از ثبت نام روز آخر ریاست جمهوری/شنبه پرترافیک و حضور افراد شاخص و سنگ پاهای قزوین

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ ثبت نام از داوطلبان ساعت ۱۸ امروز پایان یافت و ۵۹۲ نفر ثبت نام کردند و برخی از کسانی که دراین پنج روز ثبت نام کردند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم رد صلاحیت ثبت نام روز آخر ریاست جمهوریشدند یا سابقه محکومیت و سوابق قضائی یا بی کفایتی دارند و در سمتی که در آن بودند دستاورد چشم گیری نداشتند یا حتی وضعیت را بسیار بدتر کردند و کشور را به عقب کشاندند با چه رویی برای ثبت نام ریاست جمهوری آمدند؟!

حضور افراد شاخص و مشهور امروز بیش از همه روزهای بود

۱- آیت الله ابراهیم رئیسی با حضور برای ثبت نام خود را رقیب فساد، ناکارآمدی و اشرافی‌گری دانست و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی دردی از مردم دوا نمی‌کند. رئیس قوه قضائیه با اعلام اینکه حضور من در عرصه انتخابات به صورت مستقل است، تصریح کرد: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند اما حضور من نافی حضور هیچکس نیست.

۲- علی لاریجانی هم در حاشیه ثبت نام گفت: اختلاف نظرها را تبدیل به دشمنی نکنیم؛ اینکه وضع چنین است بخاطر این است که عده ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند اما همزمان به سعید محمد و آیت الله رئیسی با کنایه گفت: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه وی کنایه سوم را هم به رئیس جمهور فعلی زد و گفت: مسائل امروز ایران با سوپرمن‌بازی و کلید جادویی قابل حل نیست؛ رئیس سه دوره ای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به کسانی که می گفتند وی گزینه اصلی اصلاحات و ادامه دولت حجت الاسلام روحانی است گفت: دولت من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی ندارد.

وی گفت سرهنگ نیستم اما نگفت که ۱۰ سال سابقه حضور در سپاه را داشته است.

۳- اسحاق جهانگیری با بیان اینکه دولتِ ملت را تشکیل خواهم داد گفت: امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف متاسفانه شایسته‌ترها یا نیامدند یا امکان نامزد شدن نداشتند اگر به میدان نیایم، در بدتر شدن وضع جامعه سهیم هستم. معاون اول دولت دوازدهم افزود: مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند. اما وی نگفت که امید مردم با وضعیت نامطلوب اقتصادی که وی هشت سال در آن نقش داشت به کمترین حد خود رسیده است.

۴- مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات با بیان اینکه کاندیدای پوششی جهانگیری نیستم گفت: نمی شود با افرادی که سال ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد؛ آزموده را آزمودن خطاست.

نماینده مردم تبریز نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: چاره ای نداریم تنش‌های داخلی و بیرونی را از بین ببریم زیرا نمی‌شود با دعوا به فکر توسعه بود.

وی هم دم از وحدت می زند اما بر طبل قومی گرایی می کوبد و با رفتن به پیج اینستای دکتر می بینید که به محض ثبت نام از قول یک رسانه نوشت تنها کاندیدای ترک در انتخابات ثبت نام کرد.

۵- سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که پیش از این یک بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود هم در حاشیه ثبت‌نام گفت: انشاءلله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند؛ امیدوارم شاهد تکرار ناامیدی ها نباشیم.

طرفداران جلیلی پس از پایان ثبت نام وی و هنگام خروج از ساختمان وزارت کشور، با شعارهایی از وی حمایت کردند.

۶- محسن رضایی میرقائد نیز عصر امروز به وزارت کشور آمد تا مانند سنوات گذشته نام خود را در بین کاندیداهای ریاست جمهوری ثبت کند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد: مثل دوره های گذشته پرده پوشی نمی کنم و صادقانه همه مسایل را به مردم خواهیم گفت. نیاز به دولت و راه نو داریم وی هم در پاسخ به لاریجانی گفت: اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست امروز روز شعار دادن نیست، روز برنامه و عمل است

همچنین گروهی از مردم مقابل وزارت کشور با پوشش بختیاری بودند که به نظر از طرفداران وی بودند.

وی هم چند دوره است که برنامه های مهمی دارد که متاسفانه گویا تا رئیس جمهور نشوند آن ها را دراختیار دیگران قرار نمی دهند.

۷-محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران هم با شعار رفاه و عدالت آمد و اظهار کرد: همانطور که آیت الله هاشمی رفسنجانی با دولت کار و سازندگی تا حد زیادی توانستند خرابی‌های جنگ و عقب ماندگی ها و محرومیت ها را برطرف کنند، در این مقطع نیز می توانیم با اراده ملی آسیب های وارده را به رفاه و توسعه و معیشت مردم و اعتماد عمومی جبران کنیم.

وی شرایط کنونی ایران را مشابه سال های پایانی جنگ دانست و گفت منش آیت الله هاشمی را در دستور کار قرار می دهم تا شاید سبد خود را از آرای طرفداران پدر پر کند.

۸- عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما با بیان اینکه من روحانی نیستم و تردیدی در بی تدبیری وی ندارم؛ آنها باید پاسخگوی رفتار هشت ساله خود باشند دولت روحانی فرصت تاریخی مذاکره را گرفت؛ باید بساط جماعت هزارفامیل را بر هم زد

برخی طرفدران وی هم مانند برخی از طرفداران احمدی نژاد با ماموران نیروی انتظامی حاضر در محل درگیر شدند.

۹- عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی نیز پس از ثبت نام در انتخابات گفت: نگران‌ آینده ایرانم ومی‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم؛ من می‌فهمم که شهروندان ایران پدیده‌ چنددولتی یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنند.

وی که نگران ایران است همان است که افتخارش این بود که در تمام دوران وزارت حتی یک خانه نساخته است و نتیجه عملکرد وی را امروز در گرانی مسکن های تملیکی و اجاره ای می بینیم.

۱۰- علیرضا زاکانی نیز اظهارکرد: برای زمین زدن شبکه فساد آمده‌ام. مسببان وضع فعلی طلبکارانه آمده و در پی دولت سوم روحانی هستند؛ تصمیم تا دیروز نیامدن بود اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته و تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: کشورداری با حرف درمانی و تحول اقتصادی با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نمی‌شود.

هرچند وی به نفع آیت الله رئیسی کنار می رود اما برجام ۲۰ دقیقه ای هم جمله درستی نیست زیرا هرچند علی لاریجانی در به تصویب رسیدن سریع برجام نقش داشت اما مجلس نزدیک به ۳۰۰ نماینده داشت که به آن رای دادند و هر کس یک رای داشت و خبرنگار ما در آن زمان با چند تن از نماینده ها در مورد مفاد برجام گفت وگو کرد و هیچ کدام از مفاد آن اطلاع ندشاتند و همین افراد هستند که الان مانع از شفافیت آرای نمایندگان می شوند تا تبعات آن دامن گیرشان نشود.

۱۱- شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم هم وعده داد: برنامه ام سهیم کردن مردم در نفت است

۱۲- مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هم گفت: علت رشد نقدینگی یارانه۶۰ هزار میلیارد تومانی است و اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه را در برنامه دارم

هرچند وی به دلیل مناظره های خود در صدا وسیما رای مردم تهران را در دوره قبل دریافت کرد اما اقدام و یا نظرات شاخصی هم در مجلس مشاهده نشد.

۱۳- عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم آمد و گفت: جایگاه اقتصاد کشور و رفاه و آرامش مردم همتراز با تلاش و صبوری مردم نیست. قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی است و برنامه ام تغییر ریل اقتصادی کشور است.

وی هم نگفت که با این وضعیت اقتصادی و قیمت طلا و ارز چگونه و با چه توشه ای توانسته برای ثبت نام بیاید؟!

۱۴- محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شعار «دولت رفاه فراگیر» وارد عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری شد و گفت: مردم نه تنها باید مالک ثروت باشند بلکه به عنوان ولی نعمتان در جایگاه واقعی خود بنشینند. آمده‌ام دولت گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر، اصلاحگر و کارآفرین با توان حل منازعات را تشکیل دهم و جز دهک دهم، بقیه مردم نیازمند یارانه هستند.

وی هم گمان کرده که می تواند از آب گل آلود اقتصادی، ماهی مردم را به تور بیاندازد و آماری از رفاه و اشتغالی که وی سکان آن را در دست داشت ارائه نکرد.

۱۵- ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه بی توجهی به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ماست، اظهار کرد: تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سر کار بیاوریم. باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم زیرا اشتغالزایی با اقتصاد دیجیتال تحقق می‌یابد.

۱۶- مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کابینه احمدی نژاد هم پس از ثبت نام در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد گفت: از کسی که انتخابات را بخاطر خودش تحریم کند، برائت می جویم؛ هرچند قبلاً هم اعلام برائت کرده‌ام.

۱۷- سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران هم گفت: شعار من دست در دست هم برای تامین منافع ملی و نام دولت من دولت عمل گراست.

۱۸- محمد جواد حق شناس عضو فعلی شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

۱۹- حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا عضو مؤسس حزب اعتماد ملی و دبیر کل حزب جمهوریت نیز که چندی است حزب خود را تشکیل داده، هم ثبت نام کرد.

۲۰- حجت الاسلام «سیدعباس نبوی» مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی و عضو هیات موسس تحکیم وحدت

۲۱- محسن رهامی اصلاح طلب، نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی و رئیس بنیاد بین المللی صلح

علی وقفچی نماینده دوره دهم، محمد خوش‌چهره نماینده دوره هفتم و محمدرضا صفری تالارپشتی نماینده مجلس فعلی شورای اسلامی هم برای رقابت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب و رئیس مرکز امور مشارکت زنان با وجود تکرار چند باره موضع شورای نگهبان در مورد “رجل سیاسی” برای انتخابات ریاست جمهری ثبت نام کرد و گفت: برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ به میدان آمده‌ام.

***

همراهی همسر تاج زاده و دختران برخی کاندیداها مانند پزشکیان و قاضی زاده هاشمی رسول منتجب‌نیا هم جای سوال دارد.

***

برخی چهره ها که امروز انصراف دادند:

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام انصراف خود از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تمام تلاش خود را برای پیروزی سید ابراهیم رئیسی به کار خواهم بست.

محمدرضا عارف هم با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری انصراف داد و گفت: راه برون رفت از همه چالش ها جز صندوق رای نیست

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هم با بیانیه ای از شرکت در انتخابات انصراف داد و نوشت: حضور در عرصه انتخابات برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.

سیدمحمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در بیانه ای از انصراف خود از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و تاکید کرد: ایمان دارم که پُستِ ریاست جمهوری یگانه مکان و موقعیتِ خدمتگزاری به مردم نیست.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان هم در حساب توییتری خود درباره داوطلبی خود در انتخابات نوشت: حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم.

***

ثبت نام از داوطلبان ساعت ۱۸ امروز پایان یافت و ۵۹۲ نفر ثبت نام کردند اما مشخص است که رقابت میان آیت الله رئیسی، لاریجانی، پزشکیان و جهانگیری شکل خواهد گرفت و این همه هزینه و وقت برای ثبت نام ها و مضحکه ثبت نام های افراد متفرقه که پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوز برای آن فکری اساسی نشده؛ سوال اینجاست برخی از کسانی که دراین پنج روز ثبت نام کردند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم رد صلاحیت شدند یا سابقه محکومیت و سوابق قضائی یا بی کفایتی دارند و در سمتی که در آن بودند دستاورد چشم گیری نداشتند یا حتی وضعیت را بسیار بدتر کردند و کشور را به عقب کشاندند (که در بالا به بخشی از آن اشاره شد) با چه رویی برای ثبت نام ریاست جمهوری آمدند؟!

جالب است که فردا هم که شورای نگهبان صلاحیت آنان را تایید نکند معترض می شوند و یادمان می آید که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: که هر کدام از رد صلاحیت شدگان که اعلام می کنند ما آنان را به دلایل سیاسی رد صلاحیت کردیم اعلام کنند تا مدارک آنان را علنی کنیم اما خاک بر آتش ریختند و سکوت کردند شاید این ها همان ها هستند که روی سنگ پای قزوین را سفید کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا