اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمانتخابات

به گزارش آستان بهارستان؛ چرا باید رای دهیم؟ از نگاه هفت نماینده مجلس:

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ هشت نماینده مجلس شورای اسلامی به این سوال که چرا باید رای دهیم؟ و به چه کسی باید رای دهیم؟ پاسخ دادند.

به گزارش آستان بهارستان؛ گفتمان رئیس جمهور با رأی بالا، نفوذ بین المللی دارد و مشارکت مردم در انتخابات امنیت ملی را تقویت می‌کند دو دلیل مهم برای رای دادن از نظر نماینده های مجلس است. در ادامه گفت وگو با هفت نماینده مجلس شورای اسلامی را در خصوص شرکت در انتخابات می خوانید:

جهاد همگانی برای افزایش مشارکت در انتخابات صورت گیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی و بر اساس پیمایش های معتبر حدود ۳۰ درصد از مردم برای مشارکت در انتخابات و یا انتخاب نامزد خود تردید دارند که این آمار بالایی است. لذا باید یک مشارکت و یک جهاد همگانی از طرف نیروهای معتقد به انقلاب برای افزایش مشارکت در انتخابات صورت پذیرد.

ابراهیم رضایی اظهارکرد: کسانی که تردید دارند، این سوال را دارند که آیا حضورشان در انتخابات تاثیری دارد و یا کسانی که حضور دارند می توانند ریل گذار تغییرات در شرایط موجود باشند؟ امروز ما وظیفه داریم که برای مشارکت حداکثری به مردم بگوییم که بسیاری از مشکلات موجود حاصل نگاه های اشرافی، پیر و فرتوت فعلی است و تغییر این نوع نگاه و رویکرد قطعا موجب بهتر شدن فضا و جامعه شده و ماندگاری این نگاه برای جامعه و برای مردم موجب خسران است.

نماینده دشتستان تاکید کرد: باید همه زمینه‌ساز حضور در انتخابات باشیم. هر کسی که حوزه نفوذی در بین افراد، اصناف و یا گروههای مختلف اجتماعی دارد می‌تواند از این محل نفوذ خود برای دعوت مردم به مشارکت حداکثری و آگاهانه استفاده کند. مشارکت بالا موجب تقویت توان رئیس جمهور منتخب در مبارزه با غده های چرکین فساد خواهد شد. رئیس جمهور قوی قطعا می تواند به صورت جدی با چشمه های تولید فساد و رانت  مبارزه کنند.

رضایی ادامه داد: رئیس جمهور قوی در حوزه بین الملل پشتوانه و مقبولیت بیشتری دارد و می‌تواند ریل نگاه منفعلانه فعلی در حوزه سیاست گذاری خارجی را تغییر داده و ارتباط بهتری با همسایگان خود برقرار کند، همچنین در تعامل با کشورهای قدرتمند حوزه شرق و غرب یک پرستیژ و یک توان مضاعف داشته باشد.

پایگاه‌های قدرت در جهان به رئیس جمهور با رأی بالا نگاه جدی‌تر دارد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت: ارائه دیدگاه‌های کارشناسی مفید و برنامه راهبردی حل مشکلات کشور، مردم را پای صندوق رأی می‌کشاند.

کیومرث سرمدی اظهارکرد: ما در ۴۰ سال گذشته بارها به آراء عمومی توجه کرده‌ایم که این توجه نشان دهنده اهمیت دموکراسی و مردم است. حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات از دو جهت ضروری است. هر چه مشارکت بالا رود از یک طرف تأیید حداکثری نظام و از طرف دیگر پاسخی به فرافکنی و توطئه دشمنان است.

نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی یک رئیس جمهور با آراء بیشتری انتخاب شود، برخورد کشورهای دنیا با او فرق می‌کند. پایگاه‌های قدرت در جهان به رئیس جمهور با رأی بالا نگاه جدی‌تر دارد چرا که می‌دانند قدرت یک ملت پشت اوست. ما باید تلاش کنیم در این چند روز باقی مانده، بذر ناامیدی رأی ندادن را بخشکانیم. عده‌ای در داخل و خارج در حال پمپاژ این شعار هستند که رأی دادن و ندادن تفاوتی ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همه گروه‌های سیاسی فعال در کشور باید مردم را به انتخابات دعوت کنند. پیام من به این تفکرات این است که بدانند ایران کشور ماست. ممکن است یک دوره یک جناح در انتخابات پیروز شود و بار دیگر جناح دیگری اما ایران برای همه ماست. به نظرم در دعوت مردم به انتخابات علما و روحانیون موثر هستند. مسئولین دولت دوازدهم نیز در دعوت مردم بسیار تأثیرگذار هستند. به نظرم دولت می‌تواند در این زمینه پررنگ‌تر عمل کند.

مردم به کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری توجه کنند نه وعده‌ها

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مردم به کارنامه و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توجه داشته باشند نه به وعده‌ها و شعارهایی که بعضا غیر منطقی و غیر معقول است.

علی‌اکبر کریمی در خصوص وعده های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در فضای انتخاباتی مردم باید قبل از توجه به وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به کارنامه افراد توجه کنند و ببینند که فردی که چنین وعده‌هایی را می‌دهد، در مناصب مدیریتی و جایگاه‌هایی که حضور داشته تا چه میزان توانسته وعده‌ها و شعارهایش را محقق کند که در مناظرات یا گفت‌وگوی با مردم بخواهد چنین وعده هایی را به مردم بدهد.

وی افزود: هر وعده‌ای که از سوی یک نامزد انتخاباتی داده می‌شود ممکن است که با یک حساب سرانگشتی منطقی به نظر برسد، اما مشکل اینجاست که کاندیداها صرفا یک تصویر کات شده‌ای از فرآیند را به مردم ارائه می‌دهند که فاقد پشتوانه کارشناسی است. به عنوان مثال گفته می‌شود که یارانه قرار است چندین برابر شود ولی گفته نمی‌شود که این میزان افزایش یارانه قرار است در چه چارچوبی و چه فرآیند و مبانی محقق شود.

سخنان واقعی در مورد یارانه گفته شود

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: در خصوص افزایش یارانه گفته می‌شود که یارانه دهک‌های بالاتر حذف می‌شود و به دهک‌های پائین تر مبلغ بیشتری اختصاص می‌یابد ولی در واقع توضیح کامل در خصوص فرآیند اجرای این وعده مصداق سخن گفتن صادقانه با مردم است، نه اینکه صرفا گفته شود یارانه به ۱۰ برابر یا بیشتر افزایش می‌یابد.

کریمی: اگر وعده یک نامزد ریاست جمهوری صرفا شعاری و توخالی باشد یک نوع کلاه گذاشتن بر سر مخاطب است و اگر بدون هیچ توضیح و استدلالی گفته شود که تورم تک رقمی خواهد شد منطقی نبوده و یک وعده شعاری است، همچنین باید سازوکار و راهکار تک رقمی شدن نرخ تورم و روش‌هایی که می‌تواند این شعار را عملیاتی کند به مردم گفته شود.

او بیان کرد: اگر ملاک انتخاب رئیس جمهور آینده وعده‌های غیر منطقی و غیر معقول باشد، رفتار فرد از نگاه مردم متعارض و متناقض دیده می شود چرا که حرفی زده شده اما نمی توان به دلیل نبود سازوکار مناسب آن را عملیاتی کرد. اجرایی نشدن وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری موجب کاهش اعتماد عمومی به نظام و مردم می‌شود و به سطح اعتماد عمومی در جامعه لطمه و آسیب وارد می‌کند.

مردم به دلیل نارضاتی از وضعیت اقتصادی با صندوق رأی قهر نکنند

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد: با انتخاب فردی اصلح از سوی مردم، دولت جدید کاستی های دولت قبل را جبران خواهد کرد.

احمد مرادی درباره تاثیر این مشارکت حداکثری در انتخابات بر زندگی مردم، بیان کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که خود مردم انقلاب کردند و یک جامعه جدید را شکل دادند و از ابتدای انقلاب تا به امروز نیز مردم در تمام صحنه های اجتماعی و سیاسی حضور داشتند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز مردم از مسئولان و دولتمردان گله مند هستند و می گویند در این سال ها وضعیت اقتصادی آنان بهبود نیافته و با مشکلات بیکاری نیز روبرو شده اند، اما اینکه برای نشان دادن اعتراض از شرایط، در انتخابات شرکت نکنند کارساز نیست. مردم باید برای تعیین سرنوشت چهارسال پیش روی خود پای صندوق های رای حاضر شوند.

گفتمان رئیس جمهور با رأی بالا، نفوذ بین المللی دارد

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: رئیس جمهوری که با درصد آراء بالایی انتخاب می‌شود، نفوذ گفتمانی دیپلماتیک بیشتری نسبت به یک رئیس جمهور با آراء کم، دارد. ‎

رحمت الله نوروزی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: صدا و سیما رسالت خطیری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که دعوت چه اشخاصی در ایران باعث افزایش میزان مشارکت در انتخابات می‌شود، گفت: نخبگان، فرهیختگان، استادهای دانشگاه‌ها و فرهنگیان همواره تأثیرگذار بوده و هستند. بانوان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند. بانوان می‌توانند به تنهایی مشارکت در انتخابات را بالا ببرند. از طرف دیگر روحانیون، ریش سفیدان و معتمدان می‌توانند با ترغیب مردم مشارکت را افزایش دهند. از علمای همه ادیان و چهره‌های اثرگذار می‌خواهم که نسبت به انتخابات حساس باشند و برای دعوت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در مورد نتایج افزایش مشارکت در انتخابات اظهار کرد: رئیس جمهوری که با رأی بالایی انتخاب شود، هم در مرزهای داخل کشور و هم در خارج از کشور از قدرت و اقتدار بیشتری برخوردار می‌شود. اگر به انتخابات سوریه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مشارکت بالای مردم برای انتخاب بشار الاسد مشت محکمی به دهان آمریکا و رژیم صهیونیستی زده است.

مشارکت مردم در انتخابات امنیت ملی را تقویت می‌کند

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری را موجب تقویت امنیت ملی کشور دانست و بر ضرورت تلاش نخبگان و افراد تاثیرگذار برای افزایش مشارکت مردم در این انتخابات تاکید کرد.

مجتبی یوسفی اظهار کرد: مردم ما همیشه در سرنوشت خود نقش بسزایی ایفا کردند، زیرا می‌دانند که حضور و مشارکت‌شان در انتخابات امنیت ملی کشور را تضمین می‌کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که ملت ایران را تحریم کردند و جلوی ورود دارو و کالاهای اساسی به کشور را گرفتند حالا داعیه‌دار تحریم انتخابات شده و به مردم توصیه می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنند و خود را دلسوز مردم نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: وضع موجود نتیجه انتخاب غلط است، اگر افراد توانمند و با برنامه وارد شوند مشکلات قابل حل است رسانه‌ها و صاحبان قلم هم کمک کنند که مردم امیدوار شوند و حضور گسترده در انتخابات داشته باشند.

کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری از برنامه مهمتر است

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: مردم با دیدن کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری می توانند تشخیص درستی برای انتخاب اصلح داشته باشند.

محمد سبزی مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح را دو اصل مهم برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: مردم ما ثابت کردند که در روزهای سخت برای دفاع از انقلاب در میدان هستند، هر چند سو مدیریت‌ها باعث شده مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند، اما مردم ما بصیرت دارند و می دانند با عدم مشارکت مشکلات کشور حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری باعث اقتدار رییس جمهور می شود، تصریح کرد: اگررییس جمهور آینده اقتدار و مشروعیت بالای سیاسی داشته باشد می‌تواند موانع اقتصادی کشور را  بردارد . کشور ما ثروتمند و دارای جوانان با استعدادی است که با مدیریت این منابع و استعدادها مشکلات کشور حل شدنی است.

وی گفت: کسانی که با صندوق رای قهر کنند باید به این موضوع فکر کنند که نباید خون شهیدان پایمال شود چون برای رشد و شکوفایی این انقلاب  مردم ما هزینه های زیادی را متحمل شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از نامزدها مسائلی را مطرح می کنند که کهنه شده و  نباید از این حربه ها برای عوام فریبی استفاده کرد.

سبزی اضافه کرد:نامزدهای ریاست جمهوری  باید برنامه های خود را ارائه دهند و مردم  هم کارنامه‌های آنها را ببینند  و این موضوع مهمی است که نامزدها در مسئولیت‌های قبلی خود تا چه اندازه موفق بوده اند. هر کسی برنامه خاص خود را دارد، اما کارنامه تجربه شده و مهم است  مردم با دیدن کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری می توانند تشخیص درستی برای انتخاب اصلح داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا