آسیب های اجتماعیاخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت وگو با آستان بهارستان: تصادفات موتوری و تصادفات شبانه قم بیش از کلان شهرهای کشور/ لزوم اقدام جدی و فوری از سوی مدیران استان

 فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛‌ تصادفات موتوری و تصادفات شبانه قم بیش از کلان شهرهای کشور است و لازم است تا مدیران استان به صورت جدی و فوری به میدان بیایند؛ این مطلب را یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم می گوید.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان: تصادفات معضلی که جان مردم ما را به بازی گرفته و تصادفات موتورسیکلت سواران نوعی نسل کشی را بخصوص در شهر قم به دنبال دارد.

این شهر هر روز شاهد تصادفات و صحنه های دلخراشی است که سال هاست برای آن اقدام اساسی نشده است.

دیروز هم خبر تصادف دلخراشی در قم پخش شد که منجر به فوت راکب موتورسیکلت سوار به همراه همسر و سه فرزند وی و راننده خودرو شد.

در خصوص دلایل تعداد بالای تصادفات موتوری در قم و راهکارهای موجود با دکتر محمد شهیدی پزشک متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم که به مدت سه سال و نیم ریاست اورژانس پیش بیمارستانی قم(۱۱۵) را هم برعهده داشت به گفت وگو پرداختیم.

فراتر از یک تصادف عادی!

شهیدی با اشاره به تصادف دیروز قم گفت: آن تصادف از حد یک تصادف عادی بسیار فرتر بود و به نظر من یک اتفاق اسفناک است که یک موتورسیکلت با پنج سرنشین تصادف کند و تمام آنان به همراه راننده خودرو فوت کنند.

این پزشک متخصص طب اورژانس با سابقه فعالیت ۱۵ ساله در بخش اورژانس بیمارستان های قم، گفت: تفاوت اصلی قم با شهرهای دیگر بالا بودن حوادث ترافیکی شهری در شب است که اصلا این مساله در شهرهای بزرگ دیگر با مساحت و حمعیت یکسان با قم عرف نیست.

وی افزود: من از همکارانم در بیمارستان های شلوغ شهرهای دیگر آمار گرفتم آنجا این تعداد مصدوم ترافیکی از ساعت ۱۲ شب تا دو بامداد و دیرتر وجود ندارد.

وی اظهارداشت: برخی دلیل آمار بالای حوادث ترافیکی داخل شهری در شب را به حساب گرمای قم می گذارند اما مگر هوای شهرهای دیگر اطراف و شهرهای جنوبی کشور گرم نیست؟

تصادفات موتوری قم بیش از کلان شهرهای کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: متاسفانه آمار حوادث ترافیکی در قم به مراتب بالاتر از بسیاری از کلان شهرهای دیگر کشور است.

وی گفت: همانطور که به دلیل نبود ایمنی، اجازه شنا کردن به افراد در استخرهای غیراستاندارد یا در بخش هایی از دریا داده نمی شود و ممنوعیت است، باید نظارت به گونه ای باشد که از تردد موتورسواران بدون کلاه ایمنی که الزام قانونی دارد و یا موتورسیکلت هایی که تعداد سرنشین آنان زیاد است جدا جلوگیری شود.

لزوم راهکارهای کوتاه و میان مدت

وی گفت: فرهنگ سازی راهی درازمدت و لازم است اما تدبیر کوتاه و میان مدت می خواهد.

وی با بیان اینکه دراین مواقع نباید به صرف گفتن فرهنگ سازی اکتفا شود، گفت: فرهنگ سازی در رفع هر معظل امری پایه ای است که نیاز به زمان دارد ولی تا حصول آن باید با اعمال جدی تر قوانین و وضع محدودیت ها در ساعات یا معابر خاصی برنامه های کوتاه مدت و میان مدت هم داشت.

شهیدی گفت: طبق تجربه شغلی خودم که با حوادث ترافیکی عجین است می گویم برخلاف اینکه می گویند موتورسیکلت سوارها روزی خود را با این وسیله به دست می آورند، خیلی از کسانی که به منظور تصادف با موتورسیکلت به اورژانس می آیند برای کار تردد نمی کردند و برخی می گویند خودرو داریم اما به دلیل گرما از موتورسیکلت استفاده می کنیم و یا کار ضروری ندارند.

افزایش مکان های تفریحی منطقه ای از تصادفات می کاهد

وی گفت: افزایش مکان های تفریحی منطقه ای و مناسب از سفرهای شهری غیر ضروری و تصادفات ناشی از آن می کاهد.

وی تصریح کرد: گاهی دلیل اینکه یک خانواده برای ساعتی تفریح با موتورسیکلت به یک سفر درون شهری غیرضروری می روند کمبود امکانات تفریحی در آن منطقه است که منجر به شلوغی معابر و حوادث ترافیکی می شود در حالی که گسترش فضاهای تفریحی در نقاط مختلف شهر از تعداد تصادفات می کاهد.

این متخصص طب اورژانس  با بیان اینکه چند ۱۰۰ نفر باید در حوادثی که قابل پیشگیری و کاهش است، کشته شوند تا مسئولان اقدام عملی انجام دهند؟ افزود: بسیاری از مصدومان هم قطع نخاع می شوند و یا یک عضو خود را برای همیشه از دست می دهند لذا باید ورود اساسی به این قضیه شود.

بیمه حوادث ترافیکی از احتیاط ها می کاهد

وی گفت: طبق بیمه حوادث ترافیکی به محض تصادف اورژانس پیش بیمارستانی که باید به یک فوریت واقعی پزشکی رسیدگی کند، مجبور است خودش را به صحنه تصادف برساند تا برگه خدمات رایگان را به مصدوم بدهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: این برگه کوپنی برای هر نوع خدمات درمانی رایگان است که این مساله خوب است اما از سوی دیگر احتیاط ها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزینه ریالی هنگفتی صرف حوادث ترافیکی در بیمارستان ها می شود، افزود: از هزینه اعزام آمبولانس و نیروی انسانی آن گرفته تا وارد شدن به بیمارستان و ویزیت پزشک و عکس «سی تی اسکن» که در همین موارد سطحی هزینه بالایی به سیستم درمانی تحمیل می کند و اگر هم نیاز به بستری و «آی سی یو» و جراحی باشد هزینه ها را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

وی اظهارکرد: عوامل مختلف به جای اینکه سبب کاهش تصادفات شود، مسبب افزایش آن شده است.

حوادث ترافیکی در قم اسفناک تر از همه جای کشور

تصادفات شبانه در قم بیشتر از همه شهرهای کشور

این متخصص طب اورژانس گفت: حوادث ترافیکی در کشور ما بسیار اسفناک است و برای من ثابت شده در قم به صورت خاص، اسفناک تر و حوادث ترافیکی شبانه دراین شهر بیشتر از همه شهرهاست.

وی بیان کرد: عوامل اورژانس در طول روز با انواع بیماران مواجه هستند باید حداقل اقدامی شود که شب با ۳۰ تصادفی مواجه نباشند.

مدیران استان در حوزه تصادفات از سطح اظهار تاسف فراتر عمل کنند

وی تاکید کرد: حل این مشکل نیاز به تصمیم گیری جدی دارد و باید در سطح مدیریت استان از اظهارتاسف و هشدار فراتر برود.

شهیدی گفت: تصادفات به دلیل زیاد بودن برای مردم عادی شده و می گویند باید مراقب بود درصورتی که کار از سطح مراقبت فراتر رفته و بستر این حوادث دلخراش نباید در شهر وجود داشته باشد.

کلاه ایمنی تبدیل به کالای لوکس شده

وی گفت: به ندرت در شهر می بینیم کسی از کلاه ایمنی استفاده کند فقط هم راکب موتور از آن استفاده می کند و کلاه ایمنی تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

وی با تاکید براینکه محدودیت و ممنوعیتی برای موتورسواران نیست، تصریح کرد: نمی توان این مشکل بزرگ را نادیده گرفت و گفت موتورسیکلت سواران هزینه خرید خودرو را ندارند پس باید همین طور بدون عمل به قانون و بی هیچ محدودیتی تردد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: ساعت یک بامداد نباید شهر اینقدر بیدار باشد این نشان دهنده دل زنده بودن نیست که برخی این توجیه را دارند؛ این موضوع با فیزیولوژی بدن انسان سازگار نیست.

وی گفت:‌ امیدوارم راهکارهای اساسی از سوی مسئولان اتخاذ شود و از دل جلسات، تصمیمات قاطع بیرون آید.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه تصادفات در قم به خصوص در شب، به وفور در حال رخ دادن است، گفت: اوایل سال ۹۹ آمار کمی کاهش پیدا کرد که آن هم به دلیل کرونا بود و تغییر خاصی در فرهنگ ترافیکی رخ نداده است.

برپایی جلسات متعدد تاثیر چندانی در کاهش تصادفات نداشته است

وی گفت: من به عنوان یک شهروند می گویم برپایی جلسات متعدد در ظاهر تاثیر چندانی در کاهش تصادفات نداشته است.

وی گفت: چرا باید این تعداد موتورسیلکت شب ها در قم تردد کنند؟ چرا گواهی نامه موتورسیلکت سوارها بررسی نمی شود؟ چرا اجازه تردد بدون کلاه ایمنی به آنان داده می شود؟

شهیدی افزود: برای خرید کلاه ایمنی مناسب دلیل گران بودن را مطرح می کنند درصورتی که هر چقدر که گران باشد باید طبق قانون از آن استفاده شود.

به اندازه یک ترمز به موتورسوار هزینه وارد نمی شود

وی با بیان اینکه حتی تذکری هم به موتورسواران داده نمی شود، تصریح کرد: باید موتورسیکلت سوار با سه سرنشین به بالا در محدوده شهر که تحت نظر نیروی انتظامی است، متوقف شود و مجبور کنند تا سرنشینان اضافه پیاده شوند اما به اندازه یک ترمز به آن ها هزینه وارد نمی کنند و این مسائل خیلی سطحی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه باید روی حوادث ترافیکی موتوری در استان قم تمرکز شود، گفت: حوادث موتورسیکلت سواران در قم به طور واضح از استان های دیگر کشور بیشتر و این شهر در این حوزه عقب افتاده تر از سایر شهرهاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: تصادفات گسترده در قم بخش های درمانی، امدادی و انتظامی را خسته کرده و انرژی، وقت و هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.

وی با تاکید براینکه تا زمانی که رسانه ها به صورت جدی پای کار نیایند این معضل برطرف نمی شود، گفت: نمی توان همه این مسائل را نادیده بگیریم و آمار بالای حوادث درون شهری قم را به حساب بی فرهنگی راکب موتورسیکلت بگذاریم.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا