اخبار مهمکمیسیون انرژی

دو نماینده مجلس مطرح کردند: بر چه مبنایی می گویید مردم دو برابر برق مصرف کرده اند؟!

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ دو نماینده مجلس شورای اسلامی از مسئولان صنعت برق کشور خواستند تا به صورت روشن به مردم بیان کنند که بر چه مبنایی می گویند مردم دو برابر برق مصرف کرده اند.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تعریف الگوی مصرف در هر منطقه شفاف شود و مردم بدانند بر اساس کدام الگو دو برابر بیشتر مصرف برق داشته اند.

هادی بیگی نژاد با اشاره به اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر مصرف بیش از ۸۵ درصد مشترکین دو برابر الگوی مصرف، بیان کرد: دولت در سال گذشته به دنبال افزایش قیمت برق بود و موضوع بدین ترتیب مطرح شد که مشترکان کم مصرف برقشان رایگان شود و مشترکان پرمصرف قیمت برقشان افزایش یابد.

هزینه مصرف ۸۵ درصد مشترکان دو برابر شده است!

وی اظهارکرد: حال امروز که علت افزایش قیمت قبوض مردم مصرف بیش از ۸۵ درصد مشترکان دو برابر الگوی مصرف مطرح شده است در ابتدا باید روشن شود که تعریف این الگوی مصرف چیست. مردم باید بدانند بر اساس کدام الگو دو برابر بیشتر مصرف برق داشته اند. باید برای هر منطقه ای الگوی مصرف تعریف شود تا هر خانه بداند که بر اساس چه الگویی پول برق برای آن محاسبه می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: نکته بعدی بحث فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها می باشد. باید تلفات انرژی را در ساختمان ها به حداقل برسانیم. به عنوان مثال برای دولت به صرفه تر است که کولرهای گازی کم مصرف را به صورت رایگان در ساختمان ها استفاده کند تا اینکه بخواهد هزینه ساخت نیروگاه جدید برق را به منظور تامین مصارف خانگی بپردازد.

وی تاکید کرد: این افزایش قیمت یکباره منجر به نارضایتی مردم شده است. قطعا باید در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد. ما به دنبال اجرای برنامه ای هستیم که در آن هم الگوسازی مناسب مصرف و هم زمینه نقش آفرینی مردم به منظور کاهش مصرف دیده شده است و ظرف دو ماه آینده با همکاری وزارت نیرو و صدا و سیما این برنامه دنبال خواهد شد.

وی افزود: ما امروز به مردم صرفا می گوییم مصرف خود را کاهش دهید. مثلا از ۲۰۰ کیلو وات ساعت به ۱۸۰ کیلووات ساعت برسانید اما زمینه و راهکار آن را مشخص نمی کنیم. هر شهروند باید نسبن به نقش خود در کاهش مصرف انرژی با فراهم کردن بستر لازم آشنا شود. ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

چطور با وجود قطعی های مکرر مردم دو برابر الگو برق مصرف کرده اند؟

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: چطور در سال گذشته که دما در همین حدود بود و مردم از همین سیستم های سرمایشی استفاده می کردند شاهد مصرف مشترکین فراتر از الگوی مصرف نبودیم؟

مصرف دو برابری برق مردم بهانه ای برای افزایش قیمت است

غلامرضا شریعتی بیان کرد: اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر مصرف بیش از ۸۵ درصد مشترکین دو برابر الگوی مصرف، از نظر بنده توجیهی برای افزایش قیمت برق است. این اقدام به هیچ وجه قابل قبول نیست. الگوی مصرف به یک بهانه برای افزایش قیمت برق تبدیل شده است. باید مشخص شود که این الگو بر چه اساسی تعیین شده است.

وی اظهارکرد: در تابستان سال جاری که روزی چهار ساعت قطعی برق داشتیم چگونه مردم دو برابر الگوی مصرف از برق استفاده کرده اند؟ چطور در سال گذشته که دما در همین حدود بود و مردم از همین سیستم های سرمایشی استفاده می کردند شاهد مصرف فراتر از الگوی مصرف نبودیم؟ چرا مردم باید با وجود قطعی های مکرر برق در تابستان چندین برابر پول برق بپردازند؟

مسئولان صنعت برق به جای عذرخواهی، عذر بدتر از گناه آورده اند

نماینده مردم بهشهر در مجلس تصریح کرد: این توجیهات قابل قبول نیست. به جای اینکه مسئولان صنعت برق از مردم عذرخواهی کنند عذر بدتر از گناه آورده اند. افزایش قیمت قبوض برق زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده. ما در هر کجا که می رویم مردم گلایه مند هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: نمایندگان مجلس در این خصوص به مسئولان صنعت برق هشدار داده اند. ما نیز این موضوع را دنبال خواهیم کرد. لازم است الگوی مصرف متناسب با شرایط هر منطقه بازنگری شود. چراکه اکنون دیگر دما در مناطق سردسیری و گرمسیری تفاوت چندانی ندارد. ما در تابستان سال جاری شاهد افزایش دما در تمام مناطق بودیم. باید در روند تعرفه گذاری بر اساس شرایط مناطق بازنگری شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: همه ما به لزوم همکاری برای کاهش مصرف انرژی در کشور معتقد هستیم. اما باید در این زمینه کار کارشناسی دنبال شود. باید زیرساخت های لازم آن فراهم شود. به عنوان مثال در ساختمان سازی ها باید به نوعی عمل شود که میزان مصرف انرژی به حداقل برسد. باید با فرهنگ سازی و تعریف الگوی مصرف و استفاده بهینه انرژی در ساختمان ها به این سمت حرکت کرد.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا