اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

غیرت مرد و عفت زن دو بال یکدیگر

یادداشتی از نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ بسیاری از زنان معترض هستند که چرا فقط حجاب را مخصوص بانوان می دانند در صورتی که حجاب تنها منحصر به بانوان نیست و جایگاه غیرت مرد نادیده گرفته می شود.

همین مرزبندی ها، اجبار و ناآگاهی ها سبب شده که برخی از بانوان در برابر حجاب که آنان را از بسیاری از آسیب های اجتماعی مصون نگه می دارد، موضع بگیرند و گمان کنند که حجاب آزادی آنان را محدود می کند و اسلام بین مرد و زن تفاوت قائل شده است.

در صورتی که برخی فقهای شیعه و اهل سنّت پوشاندن مواضعی از بدن را که به طور معمول پوشانده می‌شود، در برابر نامحرم بر مردان لازم شمرده‌اند.

همچنین به نظر برخی فقهای شیعه، هرگاه بدن مرد در معرض نگاه آمیخته با تلذد باشد، مانند مردانی که به ورزش یا عزاداری می‌پردازند، پوشاندن بدن بر آنان واجب است، زیرا از مصادیق «معاونت بر اثم» (همیاری در گناه) شمرده می‌شود.

طبق نظر امام خمینی(ره) هم نگاه کردن زن به دست و صورت مرد نامحرم بدون قصد تلذذ و ریبه مانع ندارد و در غیر این صورت حرام است.

اسلام حجاب را سدّى در برابر امیال هوس‏بازان و سبب استحکام بنیان خانواده مى‏ شمارد و حجاب زن، حریمى میان او و نامحرمان ایجاد مى‏ کند.

رعایت نکردن حجاب از سوی مرد و زن و بی بند وباری سبب رکود فعالیت های اجتماعى و نرسیدن به درجات علمی در مراحل مختلف زندگى مى‏ شود. در حقیقت، اگر حجاب زنان و غیرتمندی مردان در کنار هم باشد جامعه اصلاح مى‏ شود.

به عبارتی می توان گفت حجاب مرد غیرت او در خصوص محارمش است؛ همانگونه که امام علی(ع) می فرماید: آیا حیا نمى‏ کنید و به غیرت نمى ‏آیید که زنانتان به طرف فروشگاه ها بیرون مى‏ روند و با افراد بى ‏ایمان و لاابالى برخورد مى‏ کنند؟

غیرت مرد مسلمان از نشانه‏ هاى ایمان است

امیرالمؤمنین در بیان دیگری غیرت مرد مسلمان را از نشانه‏ هاى ایمان شمرده ‏اند.

صفت غیرت در انسان، مانند نگهبانی است که موجب ثبات خانواده مى‏ شود و مرد غیرتمند با تعصب و جوانمردی و حفظ نوامیس خود، جلوى انحراف هاى احتمالى را می گیرد.

البته هر چند غیرتمندى بسیار پسندیده است اما فرد غیرتمند باید از بدگمانى و وسوسه‏ هاى نابجا بپرهیزد؛ زیرا چنین رفتارهایى، کانون گرم خانواده را سرد و بى‏ روح و خود فرد را نیز به بیمارى، مبتلا مى‏ سازد.

طبق نظر اسلام، یکى از شرایط مهم و اساسى در فعالیت و مشارکت اجتماعى زنان، رعایت مرزبندى و حفظ حریم است.

امام صادق(ع) ایمان و حیا را قرین یکدیگر دانسته و فرمود: کسی که حیا ندارد ایمان ندارد؛ آنگونه که به نظر می رسد این حدیث برای مرد و زن صدق می کند.

اسلام برای زنان عزت و شخصیت و بزرگواری به ارمغان آورده و به زنان سفارش می کند که این صفات در سایه عفت و حیا به اوج و کمال می رسد.

پوشش و حجاب ملازم حیا و عفت است، یکی از ثمرات عفت و حیا در قالب حجاب و پوشش نمایان می شود و این مهم باید برای زنان ما به درستی تبیین شود.

براین اساس، برای حفظ و استقرار حجاب به عنوان هنجاری ایمانی ـ اجتماعی در همه مناسبات اجتماعی، علاوه بر زنان، مردان نیز به موجب فقه اسلامی مکلف‌اند که در ارتباطات خود با افراد جامعه(خواه زنان غیرمحرم، خواه محارم و خواه همجنسان) مراتبی از ستر و عفاف را رعایت کنند. پایان پیام/۱۱۰

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا