اخبار مهمکمیسیون صنایع

کولبری درد است و کشتارشان درد مضاعف

آستان بهارستان؛ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس گفت: درد دیار من پیدایش و رواج کولبری است و درد مضاعف کشتار بی‌دلیل کوله‌بران و عدم پاسخگویی و پیگیری این کشتارهاست.

بهزاد رحیمی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با ضمن تبریک روز دانشجو خطاب به رئیس جمهور گفت: سفر به استان کردستان را در اولویت سفرهای استانی قرار دهید. از نزدیک با محرومیت‌های این استان آشنا شوید. وظیفه ما به‌گفته رهبر معظم انقلاب در میان مردم بودن و در کنار مردم ماندن است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس یازدهم گفت: درد فقر، بیکاری، تورم، کمبود آب، کمبود فضای آموزشی و عدم پوشش و آنتن‌دهی میراث ناکارآمدی دولت قبل است.

وی افزود: گذشته از آن باید از درد مردمی بگویم که مظهر وفاداری هستند. دولت قبل بر توسعه این دیار قفل محکمی زد که منتظر معجزه کلید باشیم اما نتیجه آن یأس و ناامیدی بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: درد دیار من پیدایش و رواج کولبری است. درد مضاعف کشتار بی‌دلیل کوله‌ بران و عدم پاسخگویی و پیگیری این کشتارهاست. از طرف دیگر اما سهم ما از مدیریت کلان کشوری نادیده گرفته می‌شود.

***

به نوشته ویکی پدیا:

کول‌بَر اصطلاحی است که توسط مردم محلی مناطق کردنشین، به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود، به حمل اجناسی، بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌ورزند.

کول‌بران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام مشغول به کار هستند.

به نوشته ایسنا کولبران به خاطر بیکاری و از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به عبور غیرقانونی از مرز و حمل و ورود کالای غیرقانونیِ خارجی می‌کنند.

روزنامه همشهری می‌نویسد کول‌بران به دلیل نبود کار مناسب که درآمد آن برابر کول‌بری باشد به این کار روی آورده‌اند. درآمد هر کول‌بر ماهیانه به‌طور متوسطی ۳ میلیون تومان گزارش شده‌است.

کالای مورد نظر که بدون پرداخت عوارض طبق تعریف قانون قاچاق محسوب می‌شود، بر روی پشت کول‌بران یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.

بیشتر این اجناس تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات می‌باشند. کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناک‌ترین کارها در ایران محسوب می‌شود.

کول‌بران را هم جوانان و هم افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند. بازه سنی این کارگران مرزی بین ۱۳ الی ۶۰ سال است.

هزاران نفر از کارگران کول‌بر جان خود را در مرزهای ایران از دست داده‌اند. بیشتر آن‌ها در حین گذر غیرقانونی از مرز بدون اخطار قبلی هدف تیراندازی نیروهای مرزی قرار می‌گیرند. بیشترین آمار کشته‌شدگان کولبری به شهرهای مریوان، سردشت، اشنویه، بانه، نوسود و کرمانشاه تعلق دارد..

بر اساس آمارهای غیررسمی در سال ۱۳۹۹، تعداد کول‌بران در استان‌های مرزی کشور به ۴۰ هزار نفر می‌رسد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا