اخبار مهمکمیسیون صنایع

انتقاد دو نماینده از خودروسازان: خودروسازان به دنبال جبران هزینه‌های سربار از جیب مردم هستند

آستان بهارستان؛ نماینده مردم تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی می‌گوید در حال حاضر با وجود اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان ایرانی است، این شرکت‌ها با بهانه‌هایی مانند بالابودن هزینه تولید خواستار افزایش قیمت خودرو هستند. حال آنکه باید با اصلاح ساختار خود بهای تولید را کاهش دهند. اما بی‌توجه به این اصل مهم درصدد گران کردن خودرو و جبران هزینه‌های سربار خود از جیب مردم هستند.

جلیل رحیمی جهان آبادی گفت: در شرایطی که تولیدکننده می‌تواند بدون توجه به ضرورت تناسب عرضه و تقاضا و ارتقا کیفیت و در غیاب رقیب، محصولات خود را با هر کیفیت و قیمتی تولید کرده و به فروش رساند، هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت و استاندارسازی قیمت‌ها انجام نخواهد داد. این رویه همان شیوه‌ای است که در صنعت خودرسازی کشور درحال اجرا است.

خودروسازان با قیمت و کیفیت سلیقه ای خودرو را عرضه می کنند

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس افزود: هرچند در اقتصاد قانونی نامرئی به نام عرضه و تقاضا و رقابت آزاد وجود دارد اما در عرصه خودروسازی به دلیل حمایت از خودروی ملی نسبت به این اصل مهم بی‌توجهی شده است. تولیدکننده در بازار انحصاری، خودرو را با قیمت و کیفیت سلیقه‌ای تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد بنابراین حمایت از تولید خودرو باید هدفمند باشد.

وی اضافه کرد: اگر به کارشناسان گفته شود که بر تداوم تولید خودروسازان ایرانی با وجود زیان‌ده بودن، تولید خودروی بی‌کیفیت، با قیمت‌ها چند برابر ارزش واقعی و مصرف بنزین بالا بدون برنامه ای برای اصلاح اصرار می‌شود،  عقلانیتی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان علاوه بر خودروسازی به فعالیت‌های دیگری نیز می‌پردازد و در تلاش‌اند، ضرر و زیان ناشی از این فعالیت‌ها را به بهانه بالابودن هزینه تمام شده تولید خودرو از جیب مردم بپزدازند.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: خودروسازان ایرانی در عرصه‌ای بی‌رقیب، خودروهای بی‌کیفیت را با روش‌های سلیقه‌ای به فروش می‌رسانند. با وجود کاهش ارزش پول ملی، با ۵۰۰ میلیون تومان در کشورهای همسایه می‌توان خودرویی باکیفیت و با امکانات مناسب خریداری کرد. حال آنکه با این عدد در داخل کشور، فقط امکان خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی فراهم است.

مصرف بنزین خودروهای داخلی زیاد و غیراستاندارد است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با بیان اینکه از آنجا که مصرف بنزین خودروهای داخلی از خارجی بالاتر بوده و میانگین مصرف روزانه بنزین بیش از استاندارد است، ادامه داد: اصلی‌ترین راه حمایت از تولید داخل، ایجاد رقابت سالم است تا کیفیت تولیدات داخلی با رقابت با کالاهای وارداتی رشد یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با وجود اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان ایرانی است، این شرکت‌ها با بهانه‌هایی مانند بالابودن هزینه تولید خواستار افزایش قیمت خودرو هستند، حال آنکه باید با اصلاح ساختار خود بهای تولید را کاهش دهند اما بی‌توجه به این اصل مهم درصدد گران کردن خودرو و جبران هزینه‌های سربار خود از جیب مردم هستند.

انتفاع بیشتر خودروسازان با تکمیل دیرهنگام خودروهای ناقص

عرضه قطره چکانی خودرو؛ راهکار خودروسازان برای گرانی

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: هرچه خودروهای کف پارکینگ دیرتر تکمیل و به بازار عرضه شود، سودآوری بیشتری برای خودروسازان دارد.

سیدجواد حسینی کیا افزود: وزیر صمت فعلا به جای برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید، در گام نخست برای تکمیل خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اهتمام ورزد.

وی درباره عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و برای تحقق این مهم راهکارهای مختلفی دارند که یکی از این راه‌ها عدم عرضه است، در حال حاضر حدود ۸۰ هزار دستگاه در پارکینگ خودروسازان وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل این خودروها ندارند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچه خودروهای کف پارکینگ دیرتر تکمیل و به بازار عرضه شود، سودآوری بیشتری برای خودروسازان دارد. این شرکت‌ها به مشتری‌مداری و جلب رضایت مردم بی‌توجهی هستند و فقط به بنگاهداری توجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: از آنجا که تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، باید با واردات مدیریت شده از یک سو عرضه خودرو به بازار را افزایش داد. از سوی دیگر انحصار بازار را از بین برد با تحقق این مهم خوروسازان نیز ناچارند که کیفیت خودروهای تولید داخل را ارتقا دهند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزیرصنعت، معدن و تجارت فعلا به جای برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید به میزان سه میلیون دستگاه، در گام نخست برای تکمیل خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اهتمام ورزد زیرا با عرضه این تعداد خودرو تا حدودی عطش بازار کاهش می‌یابد. پایان پیام/۱۱۰

منبع: خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا