اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

پرستاران در دوران کرونا در مسیر حضرت زینب گام نهادند

نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام الله؛ امروز جامعه پرستاری نشان دادند می توانند از این اسوه صبر و استقامت الگو بگیرند و به بیماران در مسیر سلامت کمک کنند.

تقارن مبارک روز پرستار و ولادت حضرت زینب کبری (س) افتخاری برای پرستاران کشور به حساب می‌آید. چرا که آن حضرت در دشت کربلا با نمایشی خیره کننده از صبر و استقامت پیام عاشورا را زنده نگاه داشت و پرستاران در دوران رعب و وحشت کرونا همان راه را ادامه دادند.

در مورد شخصیت زینب سلام الله علیها کتاب ها می توان نوشت اما همین قدر باید گفت که ایشان در تمام صحنه ها چون کوهی استوار، مقاومت کرد تا رسالتی را که بر عهده گرفته با شایستگی به سرانجام رساند.

نقش بی بدیل حضرت زینب در قیام عاشورا

تردیدی در نقش حضرت زینب در حفظ کردن قیام عاشورا و ابلاغ پیام آن نیست. بدون شک بی حضور آن حضرت این قیام به بلوغ و سرانجام مطلوب خویش نائل نمی گشت.

حضرت زینب(س) است که با حضور در نهضت کربلا، مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفت.حضرت زینب برای ایفای مسئولیت بزرگ پیام رسانی، از دوران کودکی تحت تربیت پیشوایان معصوم قرار گرفت و امام حسین(ع) نیز در مسیر حرکت به کربلا، با سخنان و توصیه‏هایی، خواهرش را آماده‏تر کرد.

امام زین‌العابدین(ع) که در طول اسارت فداکاری‌های حضرت زینب را بارها مشاهده کرده بود درباره ایشان می‌فرماید: «عمه‌ام، زینب‌ در مدت اسارت، غذایی را که به عنوان سهمیه و جیره می‌دادند، بین کودکان تقسیم می‌کرد؛ زیرا در شبانه‌روز به هر یک از ما یک قرص نان می‌دادند. او سختی‌ها و تازیانه‌ها را به جان خود می‌خرید و نمی‌گذاشت بر بازوی کودکان اصابت کند.

بر اساس روایات، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام(ص) از جانب خدا صورت گرفت و نام زینب برای این دختر قرار داده شد و فرموند علی (ع)، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود.

حضرت زینب هیچ‌گاه تهجّد را ترک نکرد

زینب کبری شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی، هیچ‌گاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد.

حضرت زینب را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده‌اند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین،‌ کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شکوه در حضور مردم را از جمله ویژگی‌های صبر زینب(س) نام برده‌اند.

سخنان و خطبه‌های زینب(س) را در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش او دانسته‌اند.

او به هنگام حضور امیرالمؤمنین(ع) در کوفه به زنان تفسیر قرآن آموزش می‌داد.

امام حسین(ع) هنگام وداع در روز عاشورا خطاب به زینب فرمودند:«یا اُختاه لا تَنْسِینی فِی نافِلَهَ اللَّیْل؛ خواهرم! در نماز شب مرا فراموش نکن».

او را به سبب مصیبت‌های فراوانی که دیده، اُمّ المَصائب لقب داده‌اند.

حضرت زینب (س ) فرمود: تبسّم و شادمانی در برابر مومن موجب دخول در بهشت خواهد گشت و نتیجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ایمنی از عذاب میلاد عقیله بنی هاشم، سمبل کمال عقل و بردباری خواهد بود.

آیات نور معنی سیمای زینب است

چشم حسین محو تماشای زینب است

إعجاز وحی نطق دل آرای زینب است

تفسیر فتح خطبهء غرای زینب است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا