اخبار مرکز پژوهش‌هااخبار مهم

مرکز تحقیقات مجلس برای بودجه سال آینده فراخوان داد

آستان بهارستان؛ با توجه به اهمیت قوانین بودجه سالانه، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طی فراخوانی مرحله سوم طرح مفتاح را به نظرخواهی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ اختصاص داده و از نخبگان حوزه و دانشگاه خواست در این زمینه اعلام نظر کنند.

طرح مفتاح به ابتکار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای توسعه مشارکت نخبگان، اساتید، طلاب و دانشجویان در مباحث فقهی – تقنینی از حدود یک سال قبل اجراء شده و تاکنون دو مرحله را طی کرده است. در قالب این طرح، موضوعاتی از بین طرح‌ها و لوایح در دستور بررسی مجلس شورای اسلامی، جهت مطالعه و اظهارنظر قرار می گیرد ، علاقمندان نیز نقطه‌نظرات خود را در چارچوب سوالات مشخص‌شده، به مرکز ارسال و در نهایت بعد از ارزیابی‌های نهایی، با حفظ حقوق مادی و معنوی افراد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات و انتقادات بودجه ۱۴۰۱ پذیرفته می شود

بر اساس فراخوان مرحله سوم طرح مفتاح،  نخبگان، اساتید، طلاب و دانشجویان می توانند نظرات، انتقادات و یا ایده های خود در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ را از طریق https://www.formafzar.com/form/۴y۶k۲ ارسال کنند.

لازم به ذکر است ساختار لایحه بودجه شامل تبصره، بند و ردیف است، به عبارت دیگر ساختار لایحه بودجه بدین صورت است که لایحه از تعدادی تبصره تشکیل شده و ذیل هر تبصره، چندین بند(به ترتیب حروف ابجد) وجود دارد و ذیل هر بند نیز ممکن است ردیف های متعددی باشد.

بر اساس فراخوان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نخبگان حوزوی و دانشگاهی می توانند برای ارائه نظرات در فرم مربوطه، ابتدا تبصره را انتخاب کنند، مثلا تبصره ۱، تبصره ۲ و….، سپس بند مربوطه مثلا الف، ب، ج یا ….. و در نهایت چنانچه ذیل هر بند، چندین ردیف وجود داشت، شماره ردیف مربوطه را انتخاب کنید. در کادر بعدی، اشکال وارد بر آن ردیف یا بند را ذکر کرده، سپس توجیه اشکال را بویژه از منظر آموزه های دینی ذکر کنید و در نهایت در صورت تمایل در کادر بعدی، پیشنهاد جایگزین یا اصلاح متن را ثبت نمایید.

در پایان نیز چنانچه موضوعی هم می باشد که در لایحه بودجه بدان اشاره نشده، نخبگان و اساتید می توانند در قالب متن قانونی ذکر کنید.

عناوین تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۱

۱ – نفت و روابط مالی آن با دولت /صندوق توسعه ملی

۲ – شرکتهای دولتی و واگذاری آنها

۳ – تامین مالی خارجی (فاینانس)

۴ – مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرحها

۵ – تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی

۶ – عوارض و مالیات

۷ – صنعت، معدن و ارتباطات

۸ – آب و کشاورزی

۹ – آموزش، پژوهش و فرهنگ

۱۰ -قضایی، انتظامی، دفاعی

۱۱ – مسکن و حمل ونقل

۱۲ – حقوق و دستمزد

۱۳ – پیشگیری از حوادث غیر مترقبه

۱۴ – هدفمند سازی یارانه ها

۱۵ -برق و انرژی هسته ای

۱۶ – تسهیلات تکلیفی

۱۷ – رفاه و سلامت

۱۸ – تولید و بهره وری

۱۹ –بودجه

۲۰ -منابع انسانی دولت.پایان پیام/۱۱۰

منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا