اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

مدیرکل کمیته امداد قم در گفت وگو با ما: ساخت۲۲۰ واحد مسکونی/رشد ۲۱۸ درصدی پرداخت زکات و کفاره/۵۸۰۰ یتیم و محسنین نیازمند کمک خیرین

نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ مدیرکل کمیته امداد قم در پاسخ به با خبرنگار ما مبنی براینکه ساخت ۲۲۰ مسکن برای مددجویان تحت پوشش شما چند درصد پیشرفت داشته است؟ گفت: ساخت۲۲۰ واحد مسکونی از سوی کمیته امداد مراحل پایانی را طی می کند.

نشست خبری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

محسن مسعودیان راد در این نشست در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان گفت: پروژه ۲۲۰ واحدی در حال سفیدکاری است ولی ما بین لحاظ تامین منابع به پیمانکار هنوز عقب هستیم. و در حین کار هم خیرین به کمک ما آمدند. به عنوان مثال یک خیر هزینه تمام درب های این پروژه را به عهده گرفت.

وی تاکید کرد: پروژه های ما به سرعت در حال انجام است و از کمک های مردمی و جهادی استفاده می کنیم. ما درحال حاضر پروژه های ۳۰ واحدی و ۷۰ واحدی را شروع کردیم اما میزان نیاز ما از اعتبارات پیش بینی شده بیشتر است اما با کمک های خیرین و گرفتن تخفیف ها و بسیج کردن همکاران برای جذب مشارکت سعی بر اتمام پروژه ها داریم.

پروژه مسکن سلفچگان در مرحله نهایی

مدیرکل کمیته امداد ادامه داد: در حال حاضر هیچ طرحی متوقف نیست. به عنوان مثال پروژه مسکن سلفچگان مراحل نهایی را طی می کند. احتمالا تا چهار ماه آینده بنیاد مسکن آن را تحویل خانواده ها می دهد. هرچند تامین منابع کار نفس گیری بود.

وی اظهارداشت: در ارتباط مسکن، سیاست ما این است که مسکن های تجمعی ایجاد نشود. شرایطی را فراهم کردیم که ساخت مسکن برای مددجویان در کل استان پخش شود و به عنوان پروژه کمیته امداد شناخته نشود.

خانواده های نیازمند روستایی را برای دریافت مسکن معرفی کنید

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی براینکه آیا رایزنی های شما برای دریافت زمین در مناطق روستایی و پیرامون آن به نتیجه رسید؟ اظهارداشت: ما در روستاها ساخت ۵۱ واحد مسکونی را آغاز کردیم . هر کسی که در مناطق روستایی خانواده تحت پوشش کمیته امداد را می شناسد که نیازمند مسکن و یا تعمیر و بازسازی منزل است به ما معرفی کند. ما به اعضای شورای شهر و دهیاران روستاها هم اعلام کرده ایم.

مسعودیان راد در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه قم رتبه چندم کمک به نیازمندان را در کشور دارد؟ گفت: بخش های مختلف جداگانه ارزیابی می شود. به عنوان مثال در بخش مشارکت انواع و اقسام ارزیابی ها وجود دارد و استان ها به لحاظ حجم فعالیت ها و گروه های هدف شرایط متفاوتی دارند.

قم رتبه نخست کشوری کیفیت کمک خیرین را دارد

وی افزود: وضعیت استان قم در برخی از بخش ها بسیار عالی است. به عنوان مثال در بحث درآمدها در جامعه خیرین کیفیت درآمد استان رتبه اول کشوری هست. اما برخی از بخش ها نیاز به تلاش بیشتری دارد. در مجموع استان قم در یک وضعیت خوبی قرار دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار آستان بهارستان که آیا از اسباب بازی های ساخت مددجویان رونمایی شد؟ گفت: اوایل از این اتفاق مبارک که اقدامی دانش بنیان است رونمایی می کنیم.

مدیرکل کمیته امداد قم گفت: امروز چهل وچهارمین سالگرد کمیته امداد یادگار حضرت امام خمینی است که نهاد بسیار پر ثمری بود که مصداق کلمه طیبه است. این تفکر نورانی امام است که مصداق عقیده پاک، سخن نیکو و کلمه طیبه بود.

وی ادامه داد: تفکر امام راحل برگرفته از اندیشه های بلند قرآنی است موجب شد یک فرمانی را صادر کنند که آن فرمان اگر چه در آن روز یک نهال بیش نبود اما امروز تبدیل به شجره طیبه شده است. ثمرات شجره طیبه در تمام جهان نمایان است و همه مستضعفان جهان از آن بهرمند می شوند.

هندسه فکری معرفتی محرومیت زدایی امام(ره) تبیین شود

وی گفت: یک نکته مهم این است که ما باید با هندسه فکری معرفتی محرومیت زدایی امام(ره) بیشتر آشنا شویم و یک بازنگری کاملی صورت بگیرد.

مسعودیان راد تاکید کرد: ایده های بلند حضرت امام در عرصه بین الملل و عبارت های تاریخی امام در حرکت های محرومین جهانی و حرکت های مقاومت که امروز تبدیل به جبهه مقاومت گسترده برگرفته از همین اندیشه است که باید تبیین شود.

وی گفت: در عرصه ملی و حکومت اسلامی اندیشه امام، باید دید که آیا حضرت امام امداد و فقرزدایی را محدود به یک دستگاه و یک کمیته امداد کردند؟ و یا اینکه آن را به عنوان یک وظیفه ذاتی و رسالت اصلی تمام حاکمین و حکومت اسلامی و دستگاه های مختلف اجرایی نام نهادند؟ همه دستگاه ها باید به سمت فقرزدایی پیش بروند. اما آیا امروز این گونه است؟

وی اظهارداشت: در مورد امداد و امدادگری عبارت های بسیار شفاف و محکم در بیانات امام راحل و رهبری وجود دارد که از امدادگران به عنوان مجاهدان و سربازان خاموش نام برده شده است. این امر برای کمیته امداد یک سرمایه و یک سند افتخار است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم گفت: ما در کجای این هندسه تفکری امام واقع شده ایم؟ چند درصد توانسته ایم آن را محقق کنیم؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر بازنگری حوزه فقر و مقایسه فقر قبل و بعد از انقلاب است. هم اکنون هجمه ها و برخی مقایسه هایی انجام می شود که در آن بی انصافی هایی دیده می شود.

رسیدگی به محرومین دغدغه امام و رهبری

وی گفت: فقر قبل از انقلاب فقری بود که به جامعه تزریق می شد و در مواقع زمامداران امت را به استضعاف می کشاندند اما بعد از انقلاب جریان معکوس شد. دغدغه امام راحل رسیدگی به محرومان بود و پس از آن دغدغه رهبری هم همواره محرومیت زدایی بود. دستاوردهای گام اول هم چشم گیر بود اما در سنوات اخیر با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

برطرف کردن فقر نوین احتیاج به نسخه های جدید دارد

مسعودیان راد گفت: آن چه امروز داریم می بینیم تولید فقر نوین هست. این فقر نوین احتیاج به نسخه های جدید برای فقرزدایی دارد. بسیاری از خیریه ها و دستگاه های متولی ما با نسخه ۴۰ سال پیش فقر را درمان می کنند که این قطعا جواب نخواهد داد.

وی ادامه داد: ما امروز با یک فقر شهری رو به افزایش مواجه هستیم. جنس و ماهیت فقر متفاوت شده است. به عنوان مثال پرداخت مستمری برای جوانان سم است و وی را منفعل و چرخ اقتصاد را فلج می کند. کمکی که اگر به افراد سالخورده بشود درمانگری محسوب می شود برای جوان سم است. بنابراین به راهبرد های جدید برای رفع فقر نیازمند هستیم.

متولیان فقرزدایی باید مجتهدین فقر شناس باشند

وی گفت: متولیان فقر زدایی باید مجتهدین فقرشناسی باشند. باید بدانند فقر از چه جنسی است تا بتوانند به درمانگری بپردازند و متناسب با درد فعلی جامعه نسخه شفا بدهند تا اثر بخش باشد.

مسعودیان راد بیان کرد: ما سعی کردیم در استان رویکردهای توانمندی و کرامتی را جایگزین رویکرد های حمایتی کنیم.

وی افزود: اگر به این صورت فقر را تعریف کنیم فقر تبدیل به فرصت می شود. اگر فقر ما جوان بود یعنی یک نیروی بالقوه کار برای جامعه که حرکت های معیشتی را از کارآمدی می اندازد و موجب سستی و تنبلی شخص می شود. سیاست های توانمند سازی می تواند افراد را فعال کند و استعداد های آن ها در زمینه های کسب و کار به کار را شناسایی کند. هدف ما توانمند سازی اقتصادی و توانمندی فکری و فرهنگی است.

وی گفت: امروز بیشتر خانواده های ما با ناهنجاری های مختلف مواجه هستند و احتیاج به درمانگرهای فرهنگی و مشاوره ای دارند. باید فعالیت های مشاوره ای و آموزشی و مهارت آموزی را تقویت کرد. این رویکرد جدیدی است.

خیرین سرمایه بزرگی هستند

مدیرکل کمیته امداد قم بیان کرد: خیرین سرمایه بزرگی هستند که استان قم را سرآمد خیلی از استان ها کرده اند. استان قم از نظر نوع و کیفیت صدقات در کشور رتبه نخست را دارد.

رشد درآمدهای کمیته امداد از ۱۰۰ به ۱۴۲ میلیارد

وی خبر داد: رشد درآمدهای کمیته امداد از ۱۰۰ به ۱۴۲ میلیارد تا انتهای بهمن ماه رسیده است. همچنین ۴۹ درصد درآمد های نقدی ما به ۵۱ درصد تبدیل شده است. یعنی هم رشد کمی و هم رشد کیفی داشته است.

رشد ۲۱۸ درصدی پرداخت زکات و کفاره

وی گفت: درآمد صدقات ۴۱ درصد، درآمد اکرام ۴۵ درصد، در آمد زکات و کفارات ۲۱۸ درصد رشد داشته است و مجموع درآمد ها ۴۲ درصد افزایش است که این یک افتخار بزرگ برای خیرین قم است.

۵۸۰۰ یتیم و محسنین نیازمند کمک خیرین

مسعودیان راد گفت: در بخش ایتام حدود پنج هزار و۸۰۰ فرزند داریم که یک هزار و۷۱۷ فرزند یتیم و چهار هزار و ۹۱ فرزند محسنین هستند.

امروز جامعه ما از بدسرپرستی در حوزه فقر رنج می برد

وی تصریح کرد: در زمان گذشته عموم مشکل جامعه مشکل بی سرپرستان بود ولی در حال حاضر مشکل امروز جامعه ما بد سرپرستی است. جامعه ایتام ما رو به کاهش و جامعه محسنین رو به افزایش است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این فرزندان طرد اجتماعی است. نگرانی ما از فرزندان مطلقه است. اگر امروز به آن ها نتوانیم خوب برسیم فردا هر کدام از آن ها به عنوان یک بمب های منفجره در جامعه خواهند شد.

نیازمند تخصصی شدن موسسات خیریه هستیم

مدیرکل کمیته امداد قم بیان کرد: موسسات خیریه باید تخصصی عمل کنند. نیازهای جامعه را شناسایی کنند. برای آن هدف گذاری کنند. مجوزها و فعالیت ها متمرکز شود. ما به دنبال یکپارچه سازی و ساماندهی موسسات خیریه هستیم.

ایجاد سامانه جامع ملی مشارکت های کمیته امداد

وی در مورد سامانه جامع مشارکت های کمیته امداد اظهارداشت: ۳۵ موسسه خیریه نرم افزار جامع ملی مشارکت های کمیته امداد را دریافت کردند. جلسات توجیهی گذاشتیم ۱۵ موسسه خیریه اطلاعاتشان را در آن بارگذاری کردند. یک سامانه پارچه که ما بتوانیم از این سامانه به راحتی و به صورت برخط استعلام بگیریم و آمار تعداد خیرین و تعداد نیازمندان و میزان کمک ها از موسسات مختلف مطلع می شویم.

وی گفت: تخصصی کردن مراکز و روی آوردن به بخش های فرهنگی و مشاوره ای که از نکات مهم است. کانون های اشتغال و کارآفرینی و توانمند سازی به شکل تخصصی که در دستور کار ما است.

اعتبار اشتغالزایی کمیته امداد از ۱۷۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان

مسعودیان راد گفت: اعتبار اشتغالزایی ما در سال ۹۸ حدود ۷۰ میلیارد تومان بود. در سال جاری حدود ۱۷۰ میلیارد تومان و سال آینده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهارکرد: از نظر اعتباری و کیفی یعنی تنوع طرح هایی که در حوزه امداد وجود دارد و شکل ورود ما به جریانات بیشتر مشاغل خرد یا خانگی بوده ولی در حال حاضر حمایت از کارآفرین های برتر در دستور کار ما است به جای این که مبالغ را به خود محرومین بدهیم به کارآفرین های کاربلد برای به کارگیری خانواده های کارجو می دهیم.

حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب احداث و خرید و تعمیرات داریم

وی گفت: مسئله مسکن را با جدیت پیگیری می کنیم زیرا شرایط خرید و اجاره کمرشکن است. در حال حاضر پیگیر احداث و خرید و تعمیر حدود ۵۰۰ واحد مسکونی هستیم.

مدیرکل کمیته امداد قم در مورد تسهیلات ودیعه مسکن هم گفت: این تسهیلات رشد بسیار خوبی داشته است. از چندین بانک کمک گرفتیم به طوری که ما امروز منتظر مراجعه خانواده های تحت پوشش برای دریافت ودیعه هستیم.

وی افزود: در حوزه های حمایتی حدود ۷۰۰ سری جهیزیه توزیع شده است. همچنین در نیمه شعبان همزمان با کل کشور یک توزیع جهیزیه را به شکل نمادین و کلی داریم.

وی گفت: برای تمام خانواده هایی که جهیزیه تهیه شده مشاوره شغلی الزامی شده که از طلاق جلوگیری شود زیرا تشکیل خانواده و بنیان آن باید قوی طراحی شود که البته یکی از اشکالات اساس بحث بیکاری و عدم درآمد است.

مسعودیان راد در خصوص اصلاح الگوی مصرف نیز اظهارداشت: مفتخریم که مددجویان کمیته امداد پیشگامان صرفه جویی در حوزه انرژی هستند.

وی گفت: همچنین سامانه هوشمند امداد تحت عنوان سامانه «سها» را داریم که قابلیت های بسیار خوبی دارد و نیازمند واقعی از این طریق شناسایی می شود. بارگذاری این سامانه با حرکت های مجاهدانه مددکاران امداد راه اندازی شده است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا