کلی گویی آفت نقد است/ حل یک شبه مشکلات خودرو نابجاست
آستان بهارستان؛ کلی گویی آفتی است که لااقل در رابطه با عملکرد یکی از بزرگترین دستگاههای اجرایی کشور به وضوح مشاهده میشود و اینکه مشکلات صنعت خودرو یک شبه حل شود نابجاست.
*** بیانات رهبر معظم انقلاب در باب نقد کارهای مسئولین
مجتبی توانگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در خصوص وضعیت خودروسازی در کشور با عنوان «مشت خودرو نمونه خروار صمت نیست» پرداخته است.
نویسنده در یادداشت خود، نوشته است:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی کارگزاران نظام در باب نقد و تمییز انواع نقادیها از زوایای گوناگون قابل تأمل است؛
«نقد کارهای مسئولین اشکال ندارد، اظهار نظر اشکال ندارد، منتها اوّلاً مراقب باشید این اظهار نظرها و نقدها بدبینانه نباشد.
البتّه بنده همیشه این را به این کسانی که مسئولند، در همهی دولتها تذکّر دادهام که نگاه به کسی که در میدان هست و در صف مقدّم مشغول فعّالیّت است، نباید نگاه بدبینانه و از روی سو ظن باشد.
خب افراد مؤمن، افراد انقلابی، افراد پُر جدّ و جهد، پُرکار مشغول کارند، دارند در این زمینه کار میکنند؛ اگر نقدی هم میشود خوشبینانه باشد، بدبینانه نباشد؛ ثانیاً موجب تضعیف این کسانی نشود که در این میدان مشغول تلاش و کار هستند؛ و امید مردم هم تضعیف نشود.»
در ادوار مختلف شاهد حمایتهای اینچنین هوشمندانه از مسئولان و کارگزاران نظام بوده ایم.
حمایتهایی که دلسوزان واقعی نظام و انقلاب را از افراط و تفریط در بیان نقدها، دیدگاهها و تحلیلها بر حذر داشته و مشاهده نقاط امیدبخش، فرصتها و دستاوردهای بخشهای مختلف در کنار چالشها و کاستیها را یادآور شده است.
نکته دقیقی که امکان تمایز نقد مغرضانه و نقد منصفانه را فراهم نموده و ناقد را از نگاه مطلقگرایانه، سیاه و سفید و صفر و صدی دور مینماید.
*** کلی گویی آفت نقد است
با همین شاخص میتوان نقادیهای حول محور عملکرد وزیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت را محک زد؛ اینکه تأکید بر چالشها و نقاط ضعف وزارت صمت چقدر با بیان فرصتها و گزارش نقاط قوت همراه بوده است؟
کلی گویی آفت نقد است.
آفتی که لااقل در رابطه با عملکرد یکی از بزرگترین دستگاههای اجرایی کشور به وضوح مشاهده میگردد.
تعمیم تصورات-بخوانید-عدم اجابت توقعات در یک بخش به سایر بخشها و زیرمجموعهها آن هم در یک دوره کوتاه زمانی با نقدی که با پسوند سازنده و منصفانه تفسیرش میکنیم، سنخیتی نداشته و ندارد.
*** حل یک شبه مشکلات خودرو نابجاست
همان قدر که توقع حل یک شبه چندین دهه انباشت مشکلات در صنعت خودروسازی نابجاست، تعمیم برداشتها از عملکرد این صنعت به سایر بخشهای صنعتی، معدنی و تجاری نیز غیرسازنده و غیرمنصفانه است.
در حقیقت «مشت خودرو نمیتواند نمونه خروار صمت باشد» و مشکلات صنعت خودروسازی، نباید عدم مشاهده دستاوردهای کم نظیر حوزههای دیگر را منجر شود.
*** عملکرد وزارت صمت در حوزههای مختلف
به گزارش صنایع، نویسنده در پایان، آورده است:
پیشگامان تولید و تجارت در بخشهای دولتی و خصوصی در مدت ۲۳۵ روز گذشته توانستند بازار به هم ریخته کالاهای پایه را سرو سامان داده و با حذف سهمیهبندیها و بهرهگیری از ساز و کارهای بورس، ضمن رفع تبعیضها، قیمتها را به شرایط قبل از قطعی برق واحدهای تولیدی سیمانی و فولادی برگردانند.
شرایطی که با وجود نوسانات ارزی در برهههای زمانی مختلف ثبات بازار را به همراه داشت.
صنعتگران، معدن کاران، بازرگانان و مدیران بخشهای دولتی و خصوصی در جامعه تولید و تجارت توانستند بعد از مدتها، تراز تجاری غیرنفتی کشور را به بیش از یکصد میلیون دلار رسانده و افزایش ۳۵ درصدی صادرات غیرنفتی را رقم زده و رشد بیش از ۵ درصدی صادرات نسبت به واردات را ثبت بنمایند.
به روزترین روش تأمین مالی واحدهای بزرگ تولیدی با هدف شفافسازی و عدم انحراف منابع در بسیاری از بانکهای دولتی و خصوصی کشور با دستاوردهای بسیار مهم در همین دوره به مرحله اجرا درآمد و هوشمندسازی فرایند صدور کارت بازرگانی بدون دخالت عوامل انسانی، پایش سیستمی و هوشمند مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه ستاد و سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط و در نهایت روند حذف امضاهای طلایی در همین بازه زمانی شدت گرفت.
اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در ۴۸۰ شهرستان سراسر کشور، ایجاد سامانه یکپارچه پاسخگویی وزارت صمت، تمرکز بر اقتصاد و تولید دانشبنیان، گسترش تعاملات بینالمللی بویژه با همسایگان، اجرای پروژههای مهم و متعدد تهاتر، اصلاح ساختار حکمرانی و ادغام واقعی وزارتخانههای سابق، آغاز به کار گستردهترین عمیلیات اکتشافی کشور و احیای بیش از هزار واحد تولیدی راکد و نیمه تعطیل تنها بخشی از دستاوردها و اقدامات وزارت صمت و پیشگامان تولید و تجارت کشور بوده است که در کنار تمرکز هجمهها و انتقادات نسبت به حوزه خودرو مورد غفلت و بیتوجهی قرار گرفته است.
حال آنکه در همین حوزه ( مشکلات خودرو ) نیز چندین پروژه مانند اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین، اصلاح ساختار مالی و اصلاح ساختار سهامداری شرکتهای خودروساز در حال اجرا و در مسیر تکمیل است.
تمامی این اقدامات و برنامهها در کنار سایر برنامهها و پروژههای تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۰۶ عنوان پروژه با مدیریت واحد و زمانبندی مشخص را تشکیل میدهد و تحقق اهداف ترسیمی برنامهها و اسناد کلان توسعه کشور همچون بیانیه گام دوم و نامگذاری شعارهای سالانه و تحول حکمرانی در بخشهای صنعتی، معدنی و تجاری را میدهد.پایان پیام/۱۱۰