اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی درپاسخ به خبرنگارما: قم در سه حوزه چشم پزشکی، سوختگی و روان پزشکی با چالش مواجه است/سالی ۳۰میلیارد ضرر از بی سامانی اتباع درقم

آستان بهارستان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به خبرنگار ما گفت: در حوزه متخصص چشم در قم با چالش مواجه هستیم و نیازمند مرکز سوانح سوختگی سطح بالا و «مرکز جامع مشاوره روانشناسی» هستیم.

نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با حضور رییس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم دراین نشست اظهارداشت: شعار اصلی دولت سیزدهم عدالت در خدمات بهداشتی و درمانی در همه حوزه ها از جمله توزیع منابع، دسترسی آسان، افزایش رضایتمندی، پاسخگویی و “تعالی سلامت” در ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

مهدی مصری با بیان اینکه اخلاق حرفه ای از مقوله های مهم است؛ افزود: دشمنان سلامت اعم از تجارت در پزشکی، انعطاف ناپذیری و جهل چالش هایی را ایجاد می کند و لذا نیاز به اخلاق پزشکی و سواد سلامت و خودمراقبتی باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به جامعه سالم، آلاینده ها باید مدیریت شود لذا دستیابی به انرژی های پاک یکی از خواسته های ما است که در تلاش برای تحقق آن هستیم.

وی ادامه داد: جهت «مدیریت حوادث و بلایا در حوادث» اعم از حوادث طبیعی شامل سیل و زلزله و حوادث غیرطبیعی شامل تصادفات، صنایع، آب، خاک، محیط زیست و تبعات این حوادث بر سلامت جامعه باید آموزش های لازم ارائه شود.

این مقام ارشد بهداشت و درمان استان قم گفت: برای خانواده طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» یا «سفیران سلامت در هر خانه» باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: طرح «جوانی جمعیت» از جنبه های توسعه پایدار هر کشور است که اقدام در این زمینه مقداری دیر شده اما باید با تلاش مضاعف وارد عمل شد در این راستا اسفندماه به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی کشور سمیناری در این خصوص برگزار کردیم و قرارگاه افزایش جمعیت را تشکیل می دهیم.

ایران و بحران جمعیت

وی گفت: ایران هم اکنون حدود ۸۴ میلیون جمعیت دارد که طبق برآوردها تا ۱۰ سال آینده به ۹۴ میلیون می رسد در صورتی که کشور عراق با ۴۰ میلیون جمعیت نیز در در سال آینده به ۹۰ میلیون می رسد. نشان می دهد که باید برای جمعیت تلاش بیشتری داشته باشیم. تعالی و افزایش و جوانی جمعیت از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی است.

کمتر از یک درصد محصولات کشاورزی ایران ارگانیک است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طرح «بی خطر سازی پسماندها» و «سلامت از مزرعه تا سفره» مدنظر ما است لذا استفاده از سموم باید مدیریت و استانداردها رعایت شود محصولات کشاروزی در اروپا ۲۵ و ایران کمتر از یک درصد ارگانیک است باید تلاش کنیم تا به سمت تولید محصولات ارگانیک برویم.

وی تاکید کرد: کاهش و کنترل مصرف دخانیات از برنامه های ما است زیرا بیماری های مزمن و سرطان زایی آن بالاست و از بار سنگین درمان اعتیاد باید کاسته شود.

ادعای دستیابی به «شهر بدون دخانیات» اما بدون هیچ اقدامی!

وی گفت: قرار بر این شد که شهر قم شهر بدون دخانیات کشور شود اما اقدامی در این خصوص انجام نشده است امیدوارم تصمیمات اساسی در شورای سلامت گرفته شود تا به این هدف برسیم.

مصری با تقدیر از خیرین و حامیان سلامت، گفت: از خیرین سلامت که در حوزه درمان کمک می کنند می خواهیم تا در حوزه پژوهش های علمی هم یاری رسان ما باشند.

وی گفت: افتتاح چند مرکز جامع سلامت از جمله برنامه های هفته سلامت است.

وی بیان کرد: توسعه و تجهیز مرکز قطب سرطان با ارز دولتی، توسعه و تجهیز مرکز سوانح وسوختگی، پیوند کلیه، مرکز جامع مشاوره روانشناسی و استدیو سلامت در دانشکده بهداشت در حال پیگیری است.

احتمال موج هفتم کرونا در اواسط تابستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:با کمک همه دستگاه ها و گروه های مردم نهاد میزان مرگ ومیر کرونا در کشور تک رقمی شد اما باید توجه شود که عادی نگاری نشود

وی بیان کرد: پیش بینی کارشناسان این است که اواسط یا انتهای تابستان شاهد موج دیگر کرونا باشیم زیرا استان قم در دوز اول و دوم کمی و در دوز سوم تزریق واکسن کرونا کمی بیشتر، عقب است.

قم نیازمند سه شبکه بهداشت و درمان است

وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت قم باید به سه شبکه بهداشت و درمان در استان شکل گیرد و برای سال جاری حداقل به دو شبکه باید توسعه یابد؛ همچنین شبکه بهداشت و درمان کهک و جعفریه باید تشکیل شود.

مصری تاکید کرد: فناوری در بحث بهداشت و درمان باید گنجانده شود که در این زمینه از نخبگان و پژوهشگران استفاده می کنیم‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهارداشت: نظام سلامت هر چقدر بتواند در حوزه پژوهش های مساله محور و شرکت های فناوری محور که بتوانند در سلامت محصولات نقش داشته باشد ارتقا یابد زودتر به اهداف نزدیک می شویم که این امر در دستور کار قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: مساله مهم در قم این است که مولفه های اجتماعی موثر و سلامت محور باید شناسایی و سپس آموزش و پژوهش و خدمات ارائه شود.

فرهنگ سلامت باید تقویت شود

وی با تاکید براینکه فرهنگ سلامت و زندگی ایرانی-اسلامی باید تقویت شود؛ گفت: تا زمانی که فرهنگ عمومی در جامعه تسری پیدا نکند هزینه های بهداشت و درمان بالا خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهارکرد: «مرکز قرآن عترت و سلامت» در دانشگاه ها تشکیل شده که جامعه پزشکی از معنویت فاصله نگیرد و اخلاق پزشکی اسلامی محقق شود.

وی افزود: ادغام آموزش پژوهشی با شبکه بهداشت تنها در کشور ما محقق شده که دستاوردهای مهمی داشته و دانشجویان علاوه بر فراگیری دروس تخصصی مسئولیت پذیری، پاسخگویی و اخلاق پزشکی را هم فراگیرند.

****

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم پس از پخش کلیپی در خصوص عناوین روزهای هفته سلامت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نشست خبری رئیس علوم پزشکی قم

در حوزه متخصص چشم در قم با چالش مواجه هستیم

مهدی مصری در پاسخ به خبرنگار آستان بهاستان گفت: در حوزه متخصص چشم در قم با چالش مواجه هستیم در صدد هستیم با کلینیک جوادالائمه صحبت کنیم و شاید بخش چشم پزشکی خودمان را برون سپاری کنیم و خدمات اورژانسی و درمانی به آنجا منتقل شود که این یکی از پیشنهادها است.

وی ادامه داد: درغیراین صورت باید حوزه چشم را تقویت شود یک نفر جذب شده و نامه ای به وزارت بهداشت ارسال می کنم که مجوز جذب یک نفر دیگر را هم به ما بدهند.

قم نیازمند مرکز سوانح سوختگی سطح بالاست

وی گفت: در بحث سوختگی خیرسلامت به نام آقای اشتری قرار است ساختمانی را در خیابان امام خمینی(ره) به این امر اختصاص دهد؛ مراکز سوانح سوختگی سطح بالا که هم اکنون در ۱۰ استان وجود داد را در استان قم هم ایجاد کنیم دراین صورت من با ایجاد آن موافقت می کنم و در غیراین صورت بخش سوانح و سوختگی خودمان را تقویت می کنیم.

نیازمند «مرکز جامع مشاوره روانشناسی» در قم هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که بهداشت روان استان قم هم اکنون در چه وضعیتی است؟ اظهارداشت: مراکز مشاوره در مرکز جامع سلامت و بیمارستان فرقانی داریم کفاف نمی دهد باید یک «مرکز جامع مشاوره روانشناسی» باید در قم ایجاد شود کرونا و پسا کرونا بحث های جامع روانشاسی دیده شود آنچه هم اکنون در قم است پاسخگوی نیاز نیست و کم است؛ اگر دستورالعمل های معاونت وزارت بهداشت آماده و به استان ابلاغ شود، ما طبق آن عمل می کنیم.

دو پزشک سونوگراف خانم به زودی در قم جذب می شوند

وی در خصوص مشکل چندین ساله کمبود پزشک سونوگراف خانم در قم گفت: دو پزشک سونوگراف خانم به زودی در قم جذب می شوند و همچنین رشته رادیولوژی را ایجاد کردیم اگر هیات علمی آن تکمیل شود دانشجو جذب می کنیم و از ظرفیت بومی گزینی هم استفاده می کنیم.

وی افزود: در تامین دانشجو رشته های مورد نیاز استان طبق نیازمندی و بومی گزینی انجام می شود و با طرح ساماندهی درمان کمبودها را جبران می کنیم.

«گردشگری سلامت» قم باید تقویت شود

مصری در خصوص «گردشگری سلامت» در قم نیز اظهارداشت: هر بیمارستان بخشی به عنوان «وی آی پی» تعریف کرده و با راه اندازی فرودگاه سلفچگان وضعیت گردشگری سلامت قم بهتر خواهد شد و جامعه مصطفی العالمیه با ارتباطاتی که با طلاب ۱۲۰ کشور دارد قول همکاری و جذب بیمار جذب بیمار از این کشورها را داده است.

وی ادامه داد: بیمارستان هایی مانند نور، خاتم و مادر برای گردشگری سلامت پیش بینی هایی دارند برای بخش خصوصی و دولتی طرح ساماندهی درمان را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: در حوزه درمان ناباروری بیمارستان فرقانی در سه سطح به درمان می پردازد که البته باید تقویت شود و بخش خصوصی هم در قم وارد عمل شده اند.

قم در واکسیناسیون ۱۰ تا ۱۵ درصد از میانگین کشور عقب است

این مقام مسئول حوزه بهداشت و درمان قم در پاسخ به این سوال که چرا قم مدتی است که از رنگ زرد کرونای خارج نمی شود؟ گفت: استان قم در واکسیناسیون ۱۰ تا ۱۵ درصد از میانگین کشور عقب است. همچنین عادی انگاری، برپایی مراسم های مختلف و محل مواصلاتی ۱۷ استان بودن قم در خارج نشدن از وضعیت زرد کرونایی تاثیرگذار است. البته بیماری دل پیچه هم به دلیل علائم شبیه به کرونا به اشتباه مدتی در آمار به حساب آمده است.

وی افزود: شهر ساوه با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر ۷۸۰ هزار دوز واکسن تزریق کرده اند و فوتی ندارند اما مجموع واکسن تزریق شده در استان قم با یک میلیون و۳۵۰ هزار نفر جمعیت، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بوده است.

ساخت بیمارستان زیر ۱۰۰ تخت صرفه اقتصادی ندارد

وی در مورد نبود بیمارستان در دو شهر کهک و جعفریه نیز گفت: جمعیت این شهرها کم است لذا نمی توان بیمارستانی را احداث کرد اما شبکه درمان و مرکز جامع سلامت دارند و مرکز بهداشت به زودی در این شهرها مستقر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: ساخت بیمارستان زیر ۱۰۰ تخت صرفه اقتصادی ندارد.

در کهک و جعفریه ماهی یک سزارین انجام می شود!!

وی گفت: در دو شهر کهک(حدود پنج هزار نفر جمعیت طبق آخرین سرشماری سال ۹۵) و شهر جعفریه (بیش از ۹ هزار نفر طبق آخرین سرشماری سال ۹۵) ماهی یک زایمان با روش سزارین و دو زایمان طبیعی در این شهرها انجام می شود(!) لذا زایشگاه تاسیس نمی شود.

انتشار ویروس سرخک ۱۸ برابر کرونا

وی در خصوص احتمال شیوع بیماری سرخک هم گفت: تاکنون دو مورد سرخک در قم شناسایی شده و انتشار این بیمار مسری ویروسی در هوا ۱۸ بار بیش از کرونا و یک تهدید است.

مصری ادامه داد: مهاجرین یکی از عوامل انتشار سرخک هستند؛ شش هزار گروه پر خطر شناسایی شدند که تاکنون به هزار نفر که در معرض خطر بیشتری بودند واکسن تزریق شده است.

برای تزریق واکسن سرخک به مراکز بهداشت مراجعه شود

وی گفت با توجه به اینکه سرخک پنج درصد مرگ و میر دارد همه بخصوص افرادی که بیماری های زمینه ای یا کمبود ویتامین ها «آ» و «دی» و یا نقص ایمنی دارند تقاضا می شود که با مراجعه به مراکز بهداشت واکسن را دریافت کنند.

تکمیل بیمارستان خاتم تا ۱۴۰۲

وی در مورد زمان اتمام بیمارستان خاتم نیز گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به ما وعده دادند که تا سال ۱۴۰۲ بیمارستان را تکمیل می کنند اما هم اکنون ۳۵ درصد پیشرفت دارد وامیدواریم بتوانند این امر را محقق کنند.

تکمیل بیمارستان نور تا اوایل سال ۱۴۰۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد: بیمارستان نور شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز می رسد اگر این دو بیمارستان تکمیل شود در خصوص تخت بیمارستانی به بالاتر از استانداردهای کشور دست می یابیم.

استان قم بیش از دو هزار تخت بیمارستانی دارد

وی بیان کرد: هم اکنون دو هزار و۵۸ تخت بیمارستانی در استان قم وجود دارد و با تکمیل این دو بیمارستان تعداد تخت ها به حدود چهار هزار و ۵۰۰ می رسد و مشکل تخت بیمارستانی نخواهیم داشت.

وی گفت: نوسازی تجهیزات پزشکی بیمارستان ها در قم مهم است که در حال پیگیری هستیم برای بیمارستان شهید بهشتی که قول یک «ام آر آی» و «سی تی اسکن» به ما داده اند.

مراکز فروش و عرضه قلیان در قم زیاد شده است

مصری با ابراز تاسف از اینکه مراکز فروش و قلیان سراها در استان قم زیاد شده است؛ گفت: از ۱۵ دی ۱۴۰ که من رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم شده ام تنها دو جلسه شورای عالی سلامت تشکیل شده است و دو سال پیش از من هیچ جلسه ای تشکیل نشده این شورا باید تقویت و جلسات و همفکری بیشتر سیاست های حاکمیتی کنترل دخانیات را در دستور کار قرار دهیم که البته هر جا تهدید سلامت باشد مرکز بهداشت می تواند ورود کند.

ضرر حدود ۳۰ میلیاردی قم از بی سامانی وجود اتباع

وی در خصوص وجود اتباع و مهاجران در قم گفت: ۲۰۰ هزار اتباع در قم وجود دارد که بار سلامت بالایی دارد بنده پیشنهاد دادم تا اتباعی که به صورت غیرقانونی به قم آمده اند هم شناسنامه دار کنند تا سهمیه آنان را  که از کمک های بین المللی دریافت می شود، از وزارت کشور دریافت کنیم و حتی پیشنهاد دادم بیمه درمانی برای آنان ایجاد شود سازمان ملی پناهندگان یا یا وزارت کشور اداره اتباع استان ها و … باید متولی امر شود.

وی گفت: به دلیل این بی سامانی قم سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان به دلیل وجود اتباع متضرر می شود.

خدمات دهی در بیمارستان های قم پایین است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: خدمات دهی در بیمارستان های قم پایین است و در مقطعی باید فقط عمل های اورژانسی انجام می شد برخی پزشکان به بیمارستان های خصوصی یا مراکز خیریه رفتند و وجود پزشکان و اعضای هیات علمی تمام وقت رو باید تقویت کنیم.

از زمان بستری تا ترخیص بیمار حداقل پنج ویزیت باید انجام شود

وی گفت: اطلاع از روند درمان و رضایتمندی حق قانونی و اخلاقی بیمار است هر پزشک از زمان بستری تا ترخیص باید حداقل پنج بار بیمار را ویزیت کند.

وی افزود: از معاونت درمان می خواهم در دو حوزه اعتبار بخشی و نظارت بر درمان قوی تر عمل کند. این موضوع در بحث اعتبار بخشی آمده که باید تقویت شود.

مصری گفت: اصلی ترین موضوع اطلاع رسانی و آگاه سازی بیمار و رفع ابهام از بیمار و همراه بیمار است که امری واجب است تا بتوانند در مورد روند درمان و انتخاب مرکز درمانی تصمیم بگیرند.

استان قم تنها پنج پزشک طب ایرانی دارد

وی با بیان اینکه ما سلامتکده طب ایرانی را داریم افزود: باید این حوزه تقویت و تعداد دانشجویان طب ایرانی باید بیشتر شود؛ هم اکنون چهار یا پنج پزشک متخصص طب ایرانی در استان قم داریم.

وی همچنین خبر داد که بخش فوق تخصصی قلب به بیمارستان امیرالمومنین اضافه می شود.

ساماندهی درمان در قم انجام می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اعلام این خبر که ساماندهی درمان در قم انجام می شود، افزود: یک تیم مطالعاتی از تهران می آیند با حضور کارشناسان، مسئولان و خیرین مشخص می کنیم که انواع رشته های پزشکی در کجا مستقر شوند.

نسخ کاغذی تا پایان اردیبهشت ماه

وی در پاسخ به این سوال که آیا نسخ کاغذی برچیده می شود؟ گفت: نسخه های الکترونیک تا پایان اردیبهشت به دو شیوه کاغذی و الکترونیک انجام می شود و احتمالا دیگر تمدید نمی شود و فقط به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

از ظرفیت های سازمان های بین المللی در جهت منافع خودمان استفاده می کنیم

وی با بیان اینکه همه دستورات سازمان جهانی بهداشت برای مراکز ایران اجرا نمی شود، گفت: ما از ظرفیت های سازمان های بین المللی در جهت منافع خودمان استفاده می کنیم و برخی از دستورالعمل ها را هم بومی سازی و سپس اجرا می کنیم.

مصری افزود: به عنوان مثال کشور نروژ دارای آسیب های پرخطر زیاد بود لذا خواستند سلامت معنوی را در این کشور اجرا کنند اما بعد که دیدند با مذهب مرتبط است و برایشان خطر دارد این موضوع را رها کردند اما سلامت معنوی برای ما مهم است و شاخص های سلامت را افزایش می دهد و ما درصدد اجرای آن هستیم.

برگزاری دوره امداد برای خبرنگاران

وی طبق درخواست خبرنگاران از دکتر بیگدلی رئیس مرکز فوریت های پزشکی خواست تا دوره امدادگری خود و دیگر امدادی را برای خبرنگاران برگزار کند.

****

قم در سه حوزه چشم پزشکی، سوختگی و روان پزشکی با چالش مواجه است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما در خصوص کمبود برخی مراکز درمانی در قم گفت: استان قم در سه حوزه چشم پزشکی، سوختگی و روان پزشکی با چالش مواجه است و زیرساخت های لازم را ندارد.

محسن رضایی آدرنانی تاکید کرد که استان قم در این سه حوزه مشکل جدی دارد و تنها حداقل مراقبت ها را داریم و حتی یک اورژانس خوب چشم پزشکی در استان قم وجود ندارد.

*****

۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده است و شعار سال جاری “سلامت ما سلامت ” است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به منظور تکریم شهدا امروز به عنوان روز نخست هفته سلامت بر سر مزار شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت رفت و زنگ سلامت در یکی از مدارس قم نواخته شد و در امشب گفت وگوی خبری به سوالات مردم پاسخ می دهد.پایان پیام/۱۱۰

خبرنگار: فاطمه سادات محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا