اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

درپاسخ به خبرنگار ما مطرح شد:در معرفی شهدای ارتش کوتاهی شده/برگزاری نخستین یادواره ۵۶۵ شهید ارتش قم

آستان بهارستان؛ نشست خبری نخستین یادواره ۵۶۵ شهید ارتش استان قم در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) بنیاد شهید، جنب گلزار شهدای امامزاده علی بن جعفر(ع) برگزار شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش دراین نشست اظهارداشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران ۵۶۵ شهید در استان قم دارد.

امیر سرتیپ محمدرضا فولادی افزود: ارتش ۱۱۴ شهید خلبان در کشور دارد که ۹ شهید و ۵۲ خلبان مفقود الاثر آن برای قم بودند.

وی ادامه داد: شهید قرنی به عنوان نخستین شهید ترور ایران، برای ارتش بود و از سال ۱۳۳۵ وارد مبارزه با نظام طاغوت شد و حتی دستگیر و سه سال زندانی و از ارتش اخراج شد و سال ۵۷ رئیس ستاد ارتش شد و در نهایت توسط گروه فرقان به شهادت رسید.

سیدالاسرای کشور در نیروی هوایی ارتش بوده

وی گفت: شهید لشکری به عنوان سیدالاسرای کشور در نیروی هوایی ارتش بودند که ۱۸ سال در اسارت شکنجه های سنگین را تحمل کردند اما حاضر نشد بگوید من قبل از ۳۱ شهریور پرواز کردم که ایران را آغازگر جنگ بخوانند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش اظهارداشت: شهید کاظم حمدی اولین شهید دفاع مقدس و پنج شهید ترور که دو روحانی هم جزء آن ها بودند یک شهید منا و شش شهید در عملیات مرصاد و هشت شهید همراه شهید چمران در آموزش جنگ های چریکی و یک شهید مدافع سلامت از ارتش جمهوری اسلامی بودند.

وی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با همراهی تمام مردم موفق شد به عنوان مثال ۳۵ هزار نیروی عراقی در خرمشهر بودند که در عملیات بیت المقدس ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار مجروح دادند و این آزادسازی خرمشهر با همکاری همه مردم بود.

وی گفت: نخستین عرصه ای که استکبار و نظام طاغوت با آن درگیر شد ارتش بود اما ارتش سربلند بیرون آمد و آنان را به شکست واداشت.

امیر سرتیپ فولادی خاطرنشان کرد: استان قم شهری شهید پرور است و روستای فردو استان قم بیشترین شهید را در بین روستاهای کشور دارد ۵۰۰ رزمنده، ۲۵۰ جانباز، پنج آزاده و ۱۱۸ شهید دارد شش تن از سرداران لشکر علی بن ابی طالب قم هستند.

مردم قم میزبان خانواده های شهدا باشند

وی به برنامه های نخستین آیین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش اشاره کرد و گفت: روز پنج شنبه غبارروبی از قبور و نثار گل بر مزار شهدا را داریم و از حرم حضرت معصومه سلام الله ساعت ۱۸ به سمت قبرستان شیخان که ۱۲۶ شهید را در خود جای داده خواهیم رفت.

وی گفت: از مردم قم می خواهم با حضور خود در این مراسم میزبان و قدردان فرزندان ارتش باشند و میهمانان خود را تنها نگذارند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش گفت: روز جمعه ساعت ۱۸ تا ۲۰ با پیام آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید میزبان گروه نخست خانواده شهدا در باغ موزه دفاع مقدس خواهیم بود

وی بیان کرد: رونمایی از پنج جلد کتاب «ستارگان آسمانی» که به به معرفی کوتاه شهدای ارتش قم می پردازد و رونمایی از سردیس شهید فراشاهی که توسط شهرداری آماده شده از دیگر برنامه هاست.

وی گفت: جمعه با سخنرانی رئیس ستاد امیرسیاری و استاندار و خانواده شهدا تجلیلی از برخی خانواده ها انجام می شود برگزار خواهد شد از شبکه نور پخش می شود.

امیر سرتیپ فولادی گفت: پنجشنبه نیز از ساعت ۲۲ تا ۲۳ شب در صدا و سیما برنامه داریم.

وی به یادواره های شهدای ارتش اشاره کرد و گفت: پنج یادواره در هر ماه از سوی ستاد، نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش برپا و در نهایت اجلاسیه که به گرامیدشت ۵۶۵ شهید می پردازد نیمه اول آبان ماه برگزار خواهد شد.

وی گفت: برنامه ای برای خانواده های شش هزار و۹۰ شهید استان قم داریم تا بتوانیم آنان را دعوت کنیم و یاد شهدای آنان را زنده نگه داریم.

قم میزبان شش هزار خانواده شهید

دبیر کنگره بزرگداشت شهدای والامقام ارتش استان قم هم در این نشست گفت: نخستین کنگره بزرگداشت شهدا سال ۷۳ در قم شکل گرفت و سالانه سه استان به صورت میانگین این مراسم را برگزار می کنند.

دکتر خوش‌گفتار افزود: پس از ۲۷ سال استان قم این مراسم را در سطح ملی با ۲۵ کمیته اصلی و کارگروه برگزار می کند و قم میزبان شش هزار و ۹۰ خانواده شهید خواهد بود.

وی تاکید کرد: بازدید و تکریم خانواده شهدا و گرامیداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان و رسیدگی به امور خانواده معظم شهدا تا آبان ماه استمرار دارد.

وی ادامه داد: آلبوم تصاویر و زندگی نامه شهدا در دست تولید است و کتاب هایی هم در دست تالیف است کتاب شهید جاویدالاثر مهدیار که از خلبانان دفاع مقدس هستند به زودی منتشر خواهد شد.

۵۹ کتاب در دست تالیف

دبیر کنگره بزرگداشت شهدای ارتش قم بیان کرد: کنگره شهدا ۵۹ کتاب در دست انتشار دارد و فیلم ها و سمفونی شعرای قم همراه با مختصر سروده ای از شاعران مطرح قم در دست تالیف است و تئاتر صحنه ای خواهیم داشت که در طول اجلاسیه ها به سمع و نظر مردم برسد.

وی خبر داد: برنامه «شب های آفتابی» به صورت میدانی در سطح شهر برپا خواهد شد که صحنه های دفاع مقدس رو به تصویر می کشد و بین پنج تا ۱۵ هزار نفر در محیط باز برگزار می شود.

وی گفت: در فضای مجازی در کانال های ایتا و تلگرام زندگی نامه های مختصر شهدا در کانال هایی منتشر می شود.

خوش‌گفتار افزود: تعدادی تندیس و سردیس شهدا و المان های دفاع مقدس در شهر نصب شده است. برخی هم به زودی نصب می شود تا یاد شهدا زنده نگه داشته شود

وی اظهارداشت: در اجلاسیه پایانی ارتش مجموع فعالیت های ارتش با سمع و نظر مردم خواهد رسید و امیرموسوی فرمانده کل قوای ارتش در این مراسم حضور پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه ها مردمی است و در مساجد و تکایا و هیات توسط مردم برگزار می شود.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نباید کمرنگ شود

معاون فرهنگی بنیاد شهید هم در ادامه اظهارداشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نباید کمرنگ شود باید مسیر شهدای بزرگوار را که در وصایای خود راه را برای ما مشخص کردند با اقتدار و صلابت راه را دنبال کنیم.

حجت الاسلام ناظمی افزود: گلباران و عطرافشانی مزار شهدا را خواهیم داشت و در این ایام مراسم بیش از ۴ هزار شهید روحانی هم با تاکیدات رهبری در قم برپا می شود.

وی تاکید کرد: اداره کل بنیاد شهید با افتخار وظیفه خود می دانیم که همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مراسم ها و بزرگداشت ها به بهترین شکل انجام شود.

فرهنگ ایثار و شهادت با جهاد تبیین ترویج شود

ارشد نظامی ارتش قم هم در این نشست اظهارداشت: زمانی که ما وارد منازل خانواده شهدا می شویم سرور و شادی آنان غیرقابل وصف است که امیدواریم مورد رضای خداوند قرار گیرد.

سرهنگ محسنی زرین افزود: با توجه به فرمایشات رهبری در خصوص به تهاجم دشمنان یکی از اقدامات زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا است که امیدوارم بتوانیم با جهاد تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کنیم.

****

در پایان به سوال سه تن از خبرنگاران پاسخ داده شد

ارتش در معرفی شهدا کوتاهی داشته است

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار آستان بهارستان مبنی بر اینکه مطرح شد که ما وارد منازل خانواده شهدا می شویم شادی غیرقابل وصفی پیدا می کنند؛ دلیل آنان چیست آیا رفاه خانواده ها بعد از رفتن شما بیشتر یا مشکلاتشان برطرف می شود؟ برخی خانواده ها می گویند دراین مدت یک بار هم به دیدار آنان نرفته اید و ما حتی اسم شهدای ارتش را به عنوان شهدای قم نمی دانیم و به نظر می رسد از سوی ارتش کم کاری شده است؛ اظهارداشت: بخشی به بنیاد شهید برمی گردد اما ما کوتاهی ارتش را می پذیریم باید رسیدگی بیشتر داشته باشیم زیرا ما مدیون شهدا هستیم نسبت به خانواده شهدا وظیفه بیش از این داریم و باید سرکشی و رسیدگی بیش از این داشته باشیم.

امیر سرتیپ فولادی افزود: احساس وظیفه و تکلیف را همه باید داشته باشیم زیرا شهید برای همه است و از اصلی ترین گوهر وجود خود گذشته تا امنیت مردم و کشور تامین شود.

ملت ایران تا ابد مدیون شهدا هستند

وی تصریح کرد: همه ما سر سفره شهدا هستیم و باید حافظ و پاسدار خون شهدا باشیم زیرا ملت ایران تا ابد مدیون شهدا هستند همه باید پاسدار و قدردان باشند.

وی گفت: از اصحاب رسانه می خواهم که با هماهنگی بنیاد شهید با مسئولان استان هر بار به دیدار یک خانواده شهید در قم بروید.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش گفت: در طول دو سال گذشته به منزل نیمی از خانواده شهدا رفته ایم امیدواریم از این پس تداوم پیدا کند تا روز کنگره به منازل همه رفته باشیم.

وی بیان کرد: یکی از گله های ما از مسئولان استان قم این بود که چرا نام و المان شهدای ارتش در شهر قم کمرنگ است اما درحال حاضر نگاه خوبی به همه شهدا داشتند تا عدالت نسبی میان شهدا محقق شود.

وی گفت: ما قول می دهیم همت خود را بیشتر کنیم و از همه مسئولان و اصحاب رسانه هم می خواهیم تا در این راه یاری رسان ما باشند تا نهضت همگانی دیدار از خانواده شهدا شکل بگیرد.

نهضت همگانی دیدار از خانواده شهدا شکل بگیرد

معاون فرهنگی بنیاد شهید قم هم در پاسخ به خبرنگار ما گفت: یکی از حرکت های خوب که باید به صورت مشارکتی در سطح استان های کشور باید انجام شود دیدار از خانواده های معظم شهداست.

حجت الاسلام ناظمی افزود: واقعا بسیاری از آنان چشم به در دارند که مسئولان دستگاه های مختلف و عامه مردم به دیدار آنان بروند.

وی ادامه داد: خانواده های شهدا مناعت طبع بالایی دارند اما باید از آنان دلجویی صورت گیرد و این اقدام برای ما بازدیدکننده ها هم دارای ارزش و روحیه آفرین است.

وی با اشاره به بخش مددکاری بنیاد شهید گفت: این بخش جهت رسیدگی به امور خانواده شهدا و ایثارگران تشکیل شده و به دیدار خانواد ها می رویم و در ایام کرونا با خانواده ها به صورت تلفنی در ارتباط بودیم وجویای حال آنان شدیم و مشکلاتشان را تا جایی که مقدور بود برطرف می کردیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید قم  تاکید کرد: باید نهضت همگانی دیدار از خانواده شهدا شکل بگیرد باید به وظیفه مان عمل کنیم ارتش و سپاه و بسیج برای ما یکنواخت است

اصحاب رسانه هم برنامه ای داشته باشید و به دیدار خانواده شهدا برویم بخصوص والدین شهدا

سن بالا دارند می طلبد که همه ما تفقدی از آنان به عمل آوریم.

شهدای ارتش دارای غربت و مظلومیت هستند

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون فیلم سینمایی از شهدای ارتش ساخته نشده است؟ نیز اظهارداشت: شهدای ارتش دارای غربت و مظلومیت هستند.

امیر سرتیپ فولادی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده که ۴۰ هزار شهید سرباز و دور از وطن و حتی محل خدمت خود بودند و به دلیل اینکه ارتش در دوران دفاع مقدس در قم یگان نداشت حتی دیداری هم از خانواده آنان نمی شد.

وی گفت: ما در دوران دفاع مقدس سه وزیر داشتیم که دو وزیر (شهید موسی نامجو و شهید فکوری) از شهدای ارتش هستند همچنین دو رییس ستاد (شهید قرنی و شهید فلاحی) از شهدای ارتش بودند اما هیچ فیلم مستندی از آنان نداریم.

وی ادامه داد: قصد داریم فیلم هایی از شهید صیاد به عنوان حلقه وصل ارتش و سپاه و شهید آبشناسان، شهید دوران و شهید فلاحی تهیه کنیم از بخش های حمایتی و تهیه کننده ها و کارگردان ها می خواهیم در این عرصه ورود پیدا کنند

امیر سرتیپ فولادی گفت: ده ها هزار صفحه نوشتار و وصیت نامه و زندگی نامه شهدا جمع آوری شده و حتی صدا و تصاویر شهدا موجود است برای هنرمندان و اصحاب رسانه امکان همکاری و استفاده فراهم هست.

وی ادامه داد: البته مستندهای کوتاه در دست تولید است و ارتش نباید از خودش فیلم بسازد بلکه سازمان های فرهنگی باید برای همه شهدا هزینه و سرمایه گذاری کنند.

تکمیل موزه دفاع مقدس قم تا پایان سال

وی در پاسخ به این سوال که موزه دفاع مقدس قم چه زمانی تکمیل می شود؟ نیز گفت: این موزه تا پایان سال تکمیل می شود

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش افزود: بناست که ۳۶ موزه دفاع مقدس در کشور داشته باشیم که ۲۷ موزه در حال تکمیل است. نیروهای مسلح باید اسناد خود را بیاورند و آن را تکمیل کنند و البته همه سازمان های مربوطه باید پای کار بیایند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا