اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رئیس جهاد کشاورزی قم: موفقیت در دیپلماسی غذا با علوم دانش بنیان محقق می شود

آستان بهارستان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم طی نشست خبری با اشاره به کاربردی بودن شعار سال توسط رهبری اظهارداشت: تولید، انتقال و کاربرد دانش کشاورزی نیازمند علوم دانش بنیان است و با ورود جدی به این عرصه می توان دیپلماسی غذا را در بازار کشورهای اطراف هم داشته باشیم.

محمد رضا حاجی رضا افزود: قصد داریم که با ورود علم و دانش از ظرفیت های آب و خاک خوب استفاده کنیم وجهت انسجام بیشتر و ارتباط با مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان تعامل و تفاهم نامه نوشته شده است.

وی گفت: در این راستا از۱۶ شرکت دانش بنیان استفاده و از همه افراد دارای طرح حمایت می کنیم.

وی بیان کرد: بحث امنیت غذایی مهمترین مسئولیت جهاد کشاورزی است که یکی از مولفه قدرت هر کشور است و هم اکنون چهار میلیون نفر در حوزه کشاورزی و دامداری در کشور نیاز ۸۴ میلیون جمعیت کشور و بیش از ۸۵ درصد پروتئین مردم را تامین می کنند.

۸۰۰ هزار تن تولید سالانه محصولات زراعی و باغی استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه تولید سالانه محصولات زراعی و باغی استان ۸۰۰ هزار تن است، گفت: زمین های کشاورزی استان قم مجموعه ۱۰۴ هزار هکتاری است که ۶۴ هزار هکتار آن ( ۴۲ هزار هکتار کشت محصولات زراعی و ۲۲ هزار هکتار محصولات باغی) سالیانه تحت کشت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین ظرفیت کشاورزی استان قم در بخش دام و طیور است، اظهارداشت: قم به عنوان بارانداز دام کشور است و دو درصد پروتئین کشور توسط تولیدکننده های قم تامین می شود.

وی تاکید کرد: اولویت های جهاد کشاورزی قم نگهداری عرصه ۱۰۴ هزار هکتاری استان قم و به تبع آن تولید و اشتغال در این حوزه است.

حاجی رضا افزود: اصلاح الگوی کشت برای استفاده بهینه از آب و خاک و افزایش سطح زیرکشت گلخانه ها برای رسیدن به سالی ۵۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه های استان و توسعه گیاهان دارویی از دیگر اولویت های ماست.

وی ادامه داد: قصد داریم سالی ۱۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش طرح های آب و خاک ببریم و بخشی از ۹۵۰ رشته قنات استان را مرمت کنیم.

۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به قم جذب شد

وی اظهارداشت: در سفر رئیس جمهور به قم ۳۹۵ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی گفته شد که بیش از ۵۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.

این مقام مسئول استان قم با تصریح براینکه با شرایط اقلیمی قم نیازمند اصلاح الگوی کشت در حوزه آب هستیم، افزود: نیاز آبی استان ۴۵۰ میلیون متر مکعب است که ۳۰۰ میلیون متر مکعب آن آب بی کیفیت با «ای سی» آن بیش از شش هزار هست لذا باید گونه های سازگار و مقام به شوری و کم آبی باید وارد چرخه کشاورزی قم شود.

وی گفت: در همین راستا برخی غلات مانند سوربن علوفه ای و دانه ای، چغندر علوفه ای، کلزا، کاملینا و زیتون وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی قم شد.

باید مانع تغییر کاربری اراضی کشاورزی شد

وی با تاکید براینکه آب و زمین ثروت فرا نسلی است همه مردم باید مراقب باشند، گفت: یک متر مربع زمین کشاورزی غذای ۲۰ نفر را تامین می کند و نباید اجازه داده شود که ارای کشاورزی تغییر کاربری داده شوند زیرا خسارت بزرگی به کشور وارد می کند لذا قوانین حفظ کاربری زمین های کشاروزی باید اصلاح شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در مورد کاهش عرضه و افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در برخی مواقع گفت: فراز و نشیب ها برای قیمت و توزیع کالاهای اساسی در قم به این دلیل است ظرفیت زیارتی زائران و وجود اتباع توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه حلقه مفقود ما در نظارت بر حوزه توزیع است، گفت: شبکه منضبط و امین با حمایت اتحادیه و تشکل اقدامات خوبی باید شکل گیرد که اقلام اساسی مردم با قیمت مناسب و سریع با محوریت فروشگاه های زنجیره ای و کاسبان امین عملیاتی کنیم.

نشست خبری جهاد کشاورزی قم

پشتیبان شرکت های اینترنتی جهت توزیع اقلام اساسی مردم هستیم

وی گفت: فروش هوشمند توسط شرکت های قوی بخشی از مشکل را برطرف می کند و ما آمادگی داریم اقلام اساسی مردم را در اختیار آنان بگذاریم و مردم به صورت اینترنتی از آنان خریداری کنند تا واسطه ها کم و قیمت متعادل شود.

حاجی رضا تاکید کرد: این نوع فروش بازار خوبی در قم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه آرد و نان ۶۰ تا ۷۰ درصد مسیر را خوب پیش رفتیم، افزود: در مدت ۴۰ روزی که از مردمی سازی یارانه ها می گذرد بر پنج کارخانه آرد و ۸۰۰ نانوایی استان قم با همکاری بسیج و گروه های جهادی نظارت ویژه شده و از گروه های مردمی و جهادی در هشت منطقه شهری استفاده شده که با نظارت و بازرسی، تخلفات را گزارش دهند.

بهره مندی هزار و ۲۱۵ نفر از تسهیلات بانکی

وی گفت: در حوزه تسهیلات در سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد که کشاورزان، بهره برداران و تولیدکننده ها برای دریافت، به بانک های عامل بخصوص بانک کشاورزی معرفی شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: از این تعداد ۳۴۳ میلیارد تومان طرح ها مصوب و ۳۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و درمجموع هزار و ۲۱۵ نفر از تسهیلات بانکی استفاده کردند.

افتتاح ۳۵ پروژه جهاد کشاورزی

وی به برنامه های شاخص هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۲۳خردادماه ۳۵ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر صد و ۸۷هزار وسه دهم میلیارد تومان افتتاح می شود که هشت پروژه آن در حوزه آب و خاک با سرمایه گذاری هشت و شش دهم میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۷۲ نفر است.

وی گفت:‌ در حوزه دامی ۱۹ پروژه با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۴۳ نفر و در حوزه شیلات و امور آبزیان سه پروژه شاخص با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون تومان افتتاح خواهد شد.

حاجی رضا گفت: ‌در بخش صنایع تبدیلی و غذایی چهار پروژه با ۳۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۰۱ نفر اشتغالزایی افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی و غذایی نیازمند نگاه خاص و ویژه است تا ارزش افزوده حاصل از آن برای استان باشد لذا نیازمند سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی هستیم و زیرساخت و زمین در اختیار سرمایه گذاران در این حوزه  قرار می دهیم.

دامداران متحمل بیشترین خسارت بخش کشاورزی شدند

وی با بیان اینکه وضعیت دام و دامدار خوب نیست، افزود: بیشترین خسارت بخش کشاورزی به دامداران وارد شده زیرا وی باید مواد اولیه مانند جو را با قیمت ۱۲ هزار تومان خریداری کند در صورتی که قیمت بره زنده در دام شهر کیلویی ۶۰ هزار تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: هزینه کرد دامداران با قیمت فروش دام سنخیت ندارد لذا ما پیشنهاد خرید دام مازاد با قیمت کیلویی ۸۰ هزار تومان را به وزارت جهاد دادیم که اگر بپذیرند بخشی از دام زنده را در راستای حمایت از دامدار خریداری می کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین بازیگران تشکل ها و تعاونی ها هستند که باید فعال باشند و برای قیمت گذاری فقط خودشان را نبینند همه مردم و خودشان را با هم در نظر بگیرند.

وی افزود: کمیته فنی قیمتگذاری مواد غذایی را در سازمان جهاد کشاورزی قم مستقر کردیم تا قیمت ها اصلاح شود و سپس دوباره تعیین قیمت را بر عهده خودشان می گذاریم.

حاجی رضا گفت: در حوزه شیلات هم استان قم دو هزار تن تولید محصولات شیلاتی و هشت واحد خاویاری دارد که محصول آن ها کم است و به یک واحد تولید ماهی تیلاپیا مجوز داده شده اما مجوز محیط زیست آن دریافت نشده است.

توزیع ۲۰ تن میوه اینترنتی در ایام نوروز

مدیر تعاون روستایی استان هم در ادامه اظهارداشت: ۵۰ شرکت تعاونی در استان قم داریم که هدایت و نظارت از تشکل ها را برعهده دارند.

حسین کوه خضری گفت: زمانی که بازار نوسان پیدا می کند و آرامش خود را از دست می دهد توزیع هوشمند اقلام اساسی مورد نیاز مردم را در دستور کار قرار می دهیم.

در ایام نوروز هم که مردم از توزیع سیب و پرتقال شب عید رضایت داشتند با شرکت هایی قرارداد بستیم که ۲۰ تن میوه به صورت اینترنتی توزیع کردند.

****

امنیت و سلامت غذایی بر عهده جهاد کشاورزی است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی قم هم در این نشست گفت: پیش از انقلاب ابتدایی ترین مسائل در روستاها وجود نداشت جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب روستاهای کشور را متحول کرد و بسیاری از زیرساخت ها ایجاد شد.

حجت الاسلام علی ایمانی تبار افزود: جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس توانست لقب سنگرساز بی سنگر را از امام راحل دریافت کند و به فرموده امام خمینی اگر جهاد نبود پیروزی به این زودی محقق نمی شد.

وی ادامه داد: پس از آن هم جهاد کشاورزی درخصوص امنیت و سلامت غذایی اقدام اصلی را انجام داد و در زمینه تولید، ساماندهی و امنیت غذایی وضعیت خوبی را بوجود آورده است.

وی در خصوص شغل خبرنگاری نیز اظهارداشت: اگر رسالت خبرنگاری درست انجام شود تحولی اساسی در حوزه های مختلف بوجود می آید همانگونه که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به عنوان خبرنگاران کربلا عمل کردند و اگر روشنگری های آنان نبود کربلا در کربلا می ماند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا