اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی مسجدی های قم به نیازمندان/تربیت پنج هزار مروج جهاد تبیین تا سال ۱۴۰۱

آستان بهارستان؛ به مناسبت اول تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم روز چهارشنبه در این اداره کل برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان زاده از موضوعات مختلف از جمله تربیت پنج هزار مروج جهاد تبیین تا پایان سال ۱۴۰۱ و کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی مسجدی های قم به نیازمندان خبرداد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم دراین نشست اظهارداشت: سازمان تبلیغات دو ماموریت مهم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و تبیین اسلام ناب محمدی را بر عهده دارد.

حجت الاسلام شعبان زاده افزود: سند تحولی سازمان تبلیغات اسلامی آماده و به حضور رهبری ارائه شد و حدود چهار ماه است که به عنوان سند تحول جدید سازمان در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: سازمان تبلیغات در دوره جدید، خود را به عنوان راهبر زیست بوم جمهوری اسلامی ایران می داند و محور فعالیت های ما راهبری محیط فرهنگی تبلیغی است به این معنا سازمان تبلیغات به عنوان هماهنگ کننده مجموعه های فرهنگی کشور وارد عمل می شود.

نیازمند ساماندهی حوزه فرهنگی هستیم

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ در کشور نابسامانی وجود دارد، گفت: مسئولیت ستاد ساماندهی شئون مناسبت های مذهبی و دبیرخانه شورای عالی مساجد استان (با عضویت استاندار، مدیرکل اوقاف، مدیرکل ارشاد اسلامی، مدیر کانون های سپاه و سازمان فرهنگی هنری) با سازمان تبلیغات است.

سازمان تبلیغات به عنوان هماهنگ کننده اقدامات فرهنگی فعال می شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اظهارکرد: سازمان تبلیغات با استفاده از ستاد ساماندهی شئون مناسبت های مذهبی و دبیرخانه شورای عالی مساجد استان می تواند پیشگام و مسئول اقدامات فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات به عنوان راهبر چهار اقدام و شان را باید رعایت کند، گفت: نخست مفهوم و محتوا سازی؛ دوم توانمندسازی و شکوفاسازی ظرفیت های انسانی؛ سوم جبهه سازی دستگاه ها و چهارم هدایت گفتمانی است.

وی عنوان کرد: نتیجه یک سال مطالعه و گفت وگوهای کارشناسی و آسیب شناسی گذشته و بررسی های میدانی سه اقدام اساسی و نجات بخش و تحولی برای برون رفت از وضعیت فعلی فرهنگی استان قم مانند بدحجابی که بسیاری از متدینین را نگران کرده است.

حجت الاسلام شعبان زاده ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری رسیدیم که «هر جا مردم در میدان بودند پیروز و هر جا نبودند دچار شکست شدیم» لذا یکی از رویکردهای سازمان تبلیغات مردمی سازی تبلیغ در کشور است.

قیام اراده های عمومی فرهنگ کشور را سامان می دهد

وی تاکید کرد: اگر قیام، راهبری و تربیت اراده های عمومی به درستی صورت گیرد محیط فرهنگی کشور سامان می گیرد.

برون رفت از وضعیت فرهنگی فعلی نیازمند قیام اراده های عمومی است

وی تصریح کرد: برنامه نخست برای برون رفت از این وضعیت بسترسازی به منظور قیام عمومی در کشور از طریق جهاد تبیین است.

این مقام مسئول فرهنگی مذهبی استان قم گفت: وظیفه سازمان تبلیغات بسترسازی به منظور قیام اراده های عمومی است تا این اراده ها با اراده ولی هماهنگ شود در این صورت انتخاب، تشخیص و ظرفیت های مردم به درستی وارد میدان می شود.

وی به برنامه عملیاتی سازمان تبلیغات برای قیام اراده های عمومی اشاره کرد و گفت: پنج هزار کنشگر عرصه فرهنگی و اجتماعی استان شامل روحانیان، امامان جماعت مساجد، معلمان و اساتید دانشگاه، فرهیختگان و نخبگان و مخترعان، بانوان و کنشگران فعال در عرصه زن و خانواده، اهالی رسانه و هنر و مدیران تشکل های مردمی استان شناسایی شدند.

تربیت پنج هزار کنشگر مروج جهاد تبیین تا پایان ۱۴۰۱

وی ادامه داد: ۵۰۰ نفر از این تعداد از شهرستان جعفرآباد، کهک، قنوات، دستجرد و خلجستان هستند که هر روز گروه های کوچک ۱۰ -۲۰ نفره دعوت می شوند و آموزش های لازم را فرامی گیرند و این آموزش ها تا پایان سال ۱۴۰۱ به صورت چهره به چهره انجام می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: از این میان ۵۰۰ نفر به عنوان مدرس انتخاب می شوند و به صورت تدریجی لایه های مختلف مردم آموزش می بینند

وی با بیان اینکه شبکه مروج آماده در جهاد تبیین کم داریم، گفت: با تربیت مروجان و آموزش به مردم احساس ناامیدی و بن بست زدوده می شود و امیدآفرینی تقویت و جامعه آماده جهاد می شود.

وی عنوان کرد: راهبری اراده هایی که از طریق آماده سازی الگوی حکمرانی مردمی آماده جهاد شدند از برنامه های سازمان تبلیغات است که مدل ما برای محقق شدن آن چهار ضلع دارد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: در وهله نخست میدان عمل آن محلات، دوم پایگاه حکمرانی آن مسجد، سوم محور حکمرانی امامان مساجد و چهارم کارگزاران یا کنشگران و حلقه های میانی آن محلات تعریف شده است.

نشست خبری مدیرکل سازمان تبلیغات قم

استان قم ۷۰۰ مسجد فعال دارد

وی با بیان اینکه استان قم ۷۰۰ مسجد فعال دارد که ۵۶۰ مسجد در شهر قم است، گفت: در قم ۱۲۰ محله تعریف شده که طبق آن در سل ۱۴۰۱ ، ۴۰ مسجد محوری با ۴۰ شبکه حول محور امام جماعت برای آغاز حکمرانی مردمی تعریف می شود و هم اکنون در حال برگزاری برنامه های توجیهی آن هستیم.

وی اظهارکرد: مهمترین هدف این الگوی حکمرانی حل مسائل محلات است زیرا دولت و حاکمیت به تنهایی نمی تواند مشکلات مردم را حل کند لذا سازمان تبلیغات حکمرانی مردمی مسجد پایه را طراحی کرده است.

قم دارای پنج هزار کارگزار مساجد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: کارگزاران مساجد محلات قم پنج هزار نفر هستند که از همه گروه ها از جمله خانه ها، موسسات قرآنی، مبلغان، متنفذان محلات، فعالان رسانه و هیات های مذهبی در آن حضور دارند و به این روش قدرت حل مسائل مردم بوجود می آید.

وی تصریح کرد: مساجد همواره برای وقوع انقلاب سنگر بودند برای بقای آن هم سنگر هستند و باید این نقش محوری حفظ شود.

وی با بیان اینکه متولیان مساجد زیاد هستند، گفت: سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، کانون های هنری، اداره کل ارشاد و سپاه در مساجد دست اندرکار هستند که ما به منظور هم افزایی به دنبال همگرایی هستیم.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: برنامه سازمان تبلیغات کمک به نهادینه شدن راهبری اراده های عمومی از طریق ایجاد مدل حکمرانی مسجد پایه و امام محور است.

کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی مسجدی های قم به نیازمندان

وی خبر داد: سالانه بیش از ۱۰۰میلیارد تومان از ناحیه مساجد استان قم برای حل مسائل و مشکلات نیازمندان جمع آوری و هزینه می شود.

وی گفت: برخی مساجد قم سالانه دو میلیارد تومان برای نیازمندان جمع آوری می کنند و مجهز به صندوق کمک به نیازمندان و مراکز نیکوکاری هستند.

یک رکن تمام شدن کرونا مسجد بود

این مقام مسئول استان قم بیان کرد: ۱۰ درصد مساجد استان فوق العاده اجتماعی و محور تحولات هستند اگر کرونا جمع شد یک رکن آن مسجدی ها بودند.

وی با بیان اینکه تربیت اراده ها طرح سوم سازمان تبلیغات است، گفت: تربیت جامعه براساس تربیت اسلامی با اصلاح سبک زندگی در اولویت اقدامات سازمان است.

وی گفت: استان قم دارای ۱۱۰۰ مدرسه و ۲۸۰ هزار دانش آموز است لذا نقطه کانونی جامعه هدف ما دانش آموزان هستند لذا با تعامل با آموزش وپرورش استان به دنبال تقویت سبک زندگی اسلامی در میان آنان هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: اولویت اصلاح سبک زندگی ما از مدارس دخترانه آغاز می شود زیرا پایه و عنصر محوری یک خانه و سبک زندگی مادر است.

وی گفت: ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار دانش آموز دخترانه داریم با آموزش وپروش توافقنامه ای امضا شد که مروجان ما در کنار آنان قرار گیرند تا اصلاح عمومی شهر از طریق اصلاح سبک زندگی اتفاق می افتد و با تمرکز بر اصلاح، زیست عفیفانه شکل می گیرد.

اصلاح جامعه با الگوی زیست عفیفانه محقق می شود

وی تاکید کرد: آموزش الگوی زیست عفیفانه اگر به متن زندگی دانش آموزان ما نفوذ کند جامعه اصلاح می شود لذا در حوزه جهاد تبیین پس از آموزش پنج هزار نفر طی سه سال، برنامه ما این است که برای ۱۰ درصد از جمعیت استان قم (۱۴۰ هزار نفر) آموزش جهاد تبیین را به معنای تفصیلی ارائه دهیم.

حجت الاسلام شعبان زاده افزود: به منظور تحقق عملیات تبیین دوره های آموزشی پنج تا ۸۰ ساعته تعریف شده و این امر مهم با همکاری همه دستگاه ها شکل می گیرد.

وی در پاسخ خبرنگار ما که چرا هیات امنای مساجد و هیات های مذهبی بیشتر افراد مسن هستند؟ گفت: این افراد در شورای هیات های مذهبی استان کاندیدا شدند و رای آوردند و جوانان هم می توانند با تاسیس یک هیات در انتخابات شرکت کنند.

مسجد بی جوان نمی تواند پای انقلاب بایستد

وی با تاکید بر اینکه مساجدی که جوانان در آن پای کار نباشند نمی تواند پای انقلاب بایستد، گفت: مساجد باید نوسازی شوند و مراکز تربیت محور در آن ها تشکیل و ارتباط اهالی مساجد با مدارس تقویت شود.

مهمترین نیاز عصر حاضر حضور جوانآن در مساجد است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اظهارداشت: مهمترین نیاز عصر حاضر مساجد استان حضور نیروهای جوان در مساجد است.

وی گفت: برنامه سازمان تبلیغات در سال ۱۴۰۱ در استان قم انتخاب ۴۰ مسجد به عنوان مرکز تربیت محور است که اولویت انتخاب مساجد ما در مناطق دو و شش (شاه ابراهیم و نیروگاه) است.

۹۷درصد شهدای انقلاب از مساجد بودند

وی بیان کرد: ۹۷ درصد شهدای انقلاب و اداره کننده های جنگ تحمیلی از مساجد برخواستند و در همه بحران های ۴۰ سال اخیر اهالی مساجد پای کار بودند.

حجت الاسلام شعبان زاده با اشاره به برنامه های سازمان برای بانوان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۸۰ برنامه برای بانوان تعریف کردیم و به شبکه سه هزار نفره شامل مبلغان، فعالان خیریه ها، صاحبان محافل و مجالس خانگی، معلمان، اصناف و اقشار متدین رسیدیم و به منظور حل مشکلات مردم و اصلاح حجاب و عفاف ۳۰ منطقه در قم با محوریت «راهیار بانو» تعریف کردیم.

بانوان قمی مسئول ۱۵۰ موسسه و هیات مذهبی هستند

وی خبر داد: در استان قم مسئول ۱۵۰ موسسه قرآنی،۱۵۰ هیات مذهبی و گرداننده ۱۵۰ محفل خانگی بانوان هستند که در کارهای خیریه و امور مذهبی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه به ساختارهای ایجاد شده توسط بانوان توجه نشده، افزود: احیای ظرفیت و نهضت پیشرفت بانوان قم به دنبال روایت درست از ظرفیت های بانوان برای حل مسائل فرهنگی و اجتماعی استان از جمله برنامه های سازمان تبلیغات قم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ اتصال این شبکه بانوان با مدارس با اولویت حجاب و عفاف در دستور کار سازمان تبلیغات است.

وی گفت: استان قم ۳۳۰ بوستان دارد که هفت بوستان آن ویژه بانوان است لذا حضور در بوستان ها از دیگر برنامه های ما است.

وی عنوان کرد: اصلاح سبک زندگی با اصلاح نگاه به زن و خانواده نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به دنبال عظمت نقش مادران در جامعه هستیم

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: اگر در بخش هایی دچار عقب گرد شدیم به دلیل این است که خانواده ما خصوصیات یک خانواده درست را ندارد و مادرها به شیوه درستی مادری نمی کنند و مهر و محبت و عاطفه در برخی خانواده ها کمرنگ شده است زیرا مادران از شان مادری به عنوان شان اساسی و پایه ای فاصله گرفتند لذا ما به دنبال عظمت نقش مادران در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه گاهی یک سرود مانند سلام فرمانده می تواند گفتمان بسازد، گفت: دیروز ۱۰۰هزار نفر برای اجرای سرود سلام فرمانده و عرض ارادت به ساحت امام عصر(عج) به مسجد جمکران رفتند ما نیز به دنبال چنین اقداماتی هستیم.

وجود ۱۲۰۰ هیات مذهبی ثبت شده فعال درقم

وی گفت: ۱۲۰۰ هیات مذهبی ثبت شده فعال در قم داریم که هزار و۱۰۰ هیات برای برپایی مراسم از ما مجوز دریافت کردند و در سال گذشته با وجود کرونا کمترین میزان تعطیلی را داشتند و امسال رونق بیشتری خواهند داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به حمایت سازمان تبلیغات از هیات های مذهبی گفت: سال گذشته هزار و۱۰۰ هیات با هزینه سازمان تبلیغات برنامه اجرا کردند و ما دو نوع حمایت از آنان داشتیم نخست اینکه اقلامی مانند برنج، روغن و گوشت را به قیمت تعاونی در اختیار آنان قرار دادیم و دوم اینکه اگر منابعی اختصاص دهند به هیات هایی که فعال هستند اختصاص می دهیم.

وی گفت: سال گذشته «مهرواره هوای نو» به صورت ملی برگزار و از بهترین هیات ها تجلیل شد؛ در سال جاری این جشنواره به صورت استانی هم برگزار می شود.

سرعت رشد دین داری در ایران دو برابر دنیاست

وی در ادامه به اقدامات رسانه های بیگانه جهت دین زدایی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در محاصره تبلیغاتی رسانه های بیگانه هستیم بخش اعظم درگاه هدایت افکار عمومی دراختیار ما نیست و شاید بتوان گفت که رقابت ما و شبکه های ماهواره ای با هزینه های کلان یک به صد است اما با همه این ها طبق آمار مراکز معتبر افکارسنجی سرعت رشد دین داری در ایران دو برابر دنیاست.

حجت الاسلام شعبان زاده خبر داد: ۲۸۰ گروه با محوریت امام جماعات و سه گروه با محوریت بانوان برای تقویت ارتباط مسجد و مدرسه وارد عمل می شوند.

جلسات توجیهی برای سخنرانان برگزار می شود

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه با توجه به نزدیکی ماه های محرم و صفر بسته یا شیوه نامه هایی برای سخنرانان و مداحان تعریف شده که ساماندهی شوند و سخنرانی ها بدون افراط و تفریط باشد؟ گفت: قبل از آغاز مناسبت ها جلسات توجیهی حضوری و مجازی داریم.

وی گفت: استان قم هزار و۲۰۰ هیات مذهبی، ۷۰۰ مسجد و ۷۰۰ حسینه دارد و محافل خانگی هم مراسم های مختلفی برپا می کنند و تعداد محدودی هم رعایت نمی کنند اما هر موردی را که متوجه شویم برخورد می کنیم.

در جلسات متعدد موضوع جریان های انحرافی درهیات ها را با دستگاه های امنیتی پیگیری کردیم سازمان تبلیغات هم با رویکرد فرهنگی وارد عمل شده و تذکرات جهت دوری از افراط و تفریط اقناع و پیشگیری داده می شود.

آن ها که با رویکرد غیرفرهنگی انجام شود باید دستگاه های غیرفرهنگی پای کار بیایند و آن ها که به ما ارجاع می شود.

کمتر از ۱۰ مورد تخلف هیات های مذهبی در قم

کمیته صیانت در سازمان تبلیغات است که با حضور مسئولان دستگاه های مرتبط تشکیل و با آنان برخورد قانونی می شود به عنوان مثال در موضوع کرونا سال گذشته از سوی ناجا و دستگاه های امنیتی کمتر از ۱۰ مورد گزارش تخلفات داشتیم که با آن ها برخورد شد.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا